Ga naar inhoud


Qnap TS230


Checkin

Aanbevolen berichten

Dat hij vaak wel eens lichtjes reutelt (lijkt te worden gelezen) komt door de app's die er op draaien. Bijvoorbeeld zo heb ik de mediabibliotheek draaien en dan wordt op gezette tijd weer eens de database bijgewerkt. Overigens als je Vu+ receiver er aan hangt voor opnames en/of EPG reutelt die natuurlijk ook. Niets van aantrekken dus :grin:

vergeet ik dat ie natuurlijk nu via de cloud ook synchroniseert...!

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Thx voor de reacties

 

(Het is voor mij een nieuwe NAS, tja dan krijg je vragen ...)

 

Het netwerklampje knippert dat begrijp ik, maar het gereutel wat je hoort, terwijl de lampjes van de HDD niet knipperen,  klonk mij onbekend, maar wat Tonskidutch benoemt , begrijp ik wel, echter op welke HDD draaien die Apps ?

 

Ik maak mij hierom "zorgen" als de HDD continue aan het lezen/ schrijven is, komt dat de levensdeur niet ten goede ?. in het verleden is hierdoor mij mij al eens een WD HDD overleden.

Zo nu eerst een Bavaria na zoveel werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

neen hoor dat valt echt reuze mee

in het webinterface kun je overigens bekijken welke toepassingen draaien en dus ook zo nu en dan HDD activiteit veroorzaken

gewoon eens lekker snuffelen in het webinterface (kan het ook tonen, als screenshot, maar je moet er toch zelf wegwijs mee worden) ;)

  • Like 1

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een andere optie is je NAS gewoon uit zetten. Mijn Synology gaat om 1:00 uur uit en om 7:30 weer aan.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Of je HDD blijven draaien is afhankelijk van de achtergrond processen die actief zijn:

- Malware scanning

-AV scanning

-disk integrety scanning

-mail service

-DHCP service

-webserver...

Die zaken kan je allemaal instellen op je control panel.
Daarnaast meen ik ook het ook mogelijk is om in QNAP in te stellen om automatisch 's nachts naar een stand-by mode te gaan, en 's morgens op te starten.   En mocht je toch toegang nodig hebben tijdens die stand-by mode, dan kan je WOL, Wake On LAN activeren.

Mogelijkheden genoeg. 
Zoals elk electronisch apparaat is het vooral het opstarten en afzetten die zorgt voor de slijtage.  Het continu draaien is het niet het probleem, het aantal lees en schrijfbewegingen zijn relevant voor slijtage, en veroorzaken het lawaai.
Heb je bij aankoop van de schijven gelet op hoeveel dB geluid ze produceren? Staat in de specs!
 

aangepast door Skoopy
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zitten 2 8 GB WD red plus schijven in. Het verhaal hierover volgens tweakers is :Deze zogenaamde "5400rpm class" schijven draaien eigenlijk op 7200rpm. WD heeft dit echter diep in de SMART en firmware gebakken, waardoor dit niet met een eenvoudige update op te lossen is en software dus onterecht 5400rpm blijft aangeven. Om dit op te lossen, heeft WD deze schijf opnieuw uitgebracht, hier is de vermelding in de Pricewatch: https://tweakers.net/pricewatch/1631110/wd-red-plus-8tb.html. Technisch zijn ze dus hetzelfde, alleen geeft de firmware van de ge-update versie nu netjes 7200rpm aan.

Een ander verschil tussen de red en red plus disks is de gebruikte opslagtechniek, smr tegenover cmr. Smr is hierbij meer geschikt voor archieveringstoepassingen.

 

Er draaien wel de normale toepassingen, maar een write van 1 kb/s is natuurlijk niet veel. Dit kun je volgens mij ook in het geheugen opslaan en de disks uitzetten.

 

De gezondheid van de disks is trouwen groen.

disk.jpg

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar wat jij toont is dat de HOST 1,0 kB/s is aan het schrijven!!!!!!!!!!!!!

Niet dat je Nas iets zelf doet.

dus een van de clients is constant bezig

 

p.s.

mijn schijven gaan uit na 10 minuten idle (heb ik zo ingesteld, hoor ze niet meer)

als je dat ingesteld hebt en er is dan "hoorbaar" nog steeds schijf activiteit, is iemand in je net data naar NAS aan 't schrijven

dat test je als je niet in 't webinterface van de QNAP bent

aangepast door Tonskidutch
p.s.

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Host Nas is volgens mij de nas zelf, externe schijven zijn er niet aangesloten.

 

Heb nu de virusscanner uitgezet en nu gaan de disks wel uit. Vanocht geen geluid uit het nas totdat ik de windows desktop pc aanzette. Toen ik net thuis kwam was het ook stil.

 

Maar als de disks draaien dan maakt dit zoveel geluid dan je niet in de buurt kan werken/lezen/muziek luisteren. Nasje gaat dus in het cv-hok wonen :D netwerkkabel ligt er.

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...