Ga naar inhoud


CV radiator tijdelijk verwijderen


--verwijderd--

Aanbevolen berichten

3 uren geleden, vansloneker zei:

Bedankt voor alle reacties.

 

Op de verdieping weet ik niets wat ook maar op een verdeler lijkt. Die zal er dan wel niet zijn.

Kijk nog eens in een of andere kast, badkamer, achter een wasmachine of duister hoekje, het kan bijna niet anders.

Ook op de begane grond moet ook er een zitten, vaak onder de trap of in de meterkast.

 

Een foto van onderen kan ik morgen bij daglicht maken.

 

Zoals in de openingspost gezegd, als ik de dop, schroef of zeskant aan de onderkant los  draai komt er water uit.

 

De radiator in de kamer ernaast zit op dezelfde plek aan de andere kant van de muur. Maar met de regelknop aan de dakzijde, erg onhandig, wie bedenkt zoiets?

 

Maak ook gelijk even een foto van de bediening, volgens mij staat daar een merkje op.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Als ik het zo zie, zal er niets anders op zitten als al het water uit de installatie te draineren.

Hiertoe moet er toch in de installatie ergens een aftappunt zitten.  Meestal op het laagste punt.  Dus ergens op de beneden verdieping.  Meestal ergens onderaan een radiator.

 

In mijn installatie zit er zo een aftappunt op iedere radiator op de benedenverdieping.  Ik kan hierop een slang aansluiten (met een slangenklem) en zo de installatie watervrij maken.

Aftapkraantje openen, en dan op de boven verdieping - eigenlijk op het hoogste punt - een ontluchtingsventiel openen.  (Slang lang genoeg om tot buiten het water weg te leiden)
Als ik mij het goed herinner hebben we het zo gedaan toen we 20 jaar geleden een radiator moesten vervangen en een andere bijgeplaatst hebben.

 

Eén probleem in mijn installatie.  Alles is 40 jaar oud (behalve de CV ketel) en ik vraag mij af of na het openen die aftapkraantjes wel nog dicht te krijgen zijn.  Dichtingen die niet meer goed zijn vrees ik.

 

 

aangepast door Kabeltje87

~~Rytec Team~~
Mutant HD-2400 /  OpenPli en Maxytec-Multibox SE / OpenPli (mediaspeler)
VU+ Duo / OpenPli en Synology NAS
*All Rytec EPG POWERED*

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 jaar oude radiatoren met aftapkraantjes kun je misschien nog wel gangbaar maken maar of ze dan nog goed afsluiten is de vraag.

Eigenlijk moet je alles voor het stookseizoen begint, even testen en die oude jongens ook even ontluchten. Maar dat kun je ook laten doen als je de installateur van je vertrouwen ook jaarlijks de CV ketel en gasdruk etc. laat controchecken. ;)

Ik had Rob daarvoor echter in de VVE mocht dat leiding en radiator systeem maar een firma aanraken, de minst flexibele overigens. En toen had ik plots 130 m3 water via mijn onderburen geloosd. :cry:

aangepast door Tonskidutch
13 kuub

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Tonskidutch zei:

En toen had ik plots 130 m3 water via mijn onderburen geloosd.

 

130 m3 zit er echt niet in een verwarmingssysteem.  Had je misschien de vul aansluiting laten open staan?

Dit natuurlijk dicht zetten.

~~Rytec Team~~
Mutant HD-2400 /  OpenPli en Maxytec-Multibox SE / OpenPli (mediaspeler)
VU+ Duo / OpenPli en Synology NAS
*All Rytec EPG POWERED*

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

 

17 uren geleden, D.Quijote zei:

20201108_170205.jpg

 

Daar lijkt het wel op, goed gevonden!
Ze willen nog niet zomaar los.
Ik kan nog geen duidelijke handleiding vinden.

 

Op de foto's de onderkant met de pijpjes, het merk en de andere kant van onder waar ook een aftappunt lijkt te zitten.

Er is nergens een verdeelpunt met afsluiters te vinden, ook niet onder de CV ketel, dat is er gewoon niet.
Zal wel te veel gekost hebben.

andere kant.jpg

DiaNorm.jpg

onder 1.jpg

onder 2.jpg

aangepast door vansloneker
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Gaat dat, met kunststof verwarmingsleidingen?

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, het is dus Dianorm met 6 aansluitingen.

@ceesv Zo zie je maar, jij had het goed!

 

In de bijlage zie je de aansluitmogelijkheid

de getekende afsluiters zijn een optie en niet

van toepassing voor TS.

Dianorm.pdf

 

Dat wordt dus aftappen van de installatie.

Ik zou op de begane grond een aftapmogelijkheid zoeken en

de aftapslang op een meter hoogte te houden. Dan blijft de

begane grond vol zitten. Eerst wel ff de ketel uit...

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wel, de warmte of koude geleiding van kunststof is duidelijk slechter.

Verder wordt kunststof bros en breekbaar bij lage temperaturen.

Stikstof bevriezen tot - 196 graden Celsius!

 

Tenslotte zie ik wel bevriezing sets voor koper en ijzer, maar niet voor kunststof.

 

Daarom mijn vraag, gaat dat wel goed bij kunststof (ommantelde) verwarmingsleidingen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...