Ga naar inhoud


CV radiator tijdelijk verwijderen


--verwijderd--

Aanbevolen berichten

3 uren geleden, ceesv zei:

Wel, de warmte of koude geleiding van kunststof is duidelijk slechter.

Verder wordt kunststof bros en breekbaar bij lage temperaturen.

Stikstof bevriezen tot - 196 graden Celsius!

 

Tenslotte zie ik wel bevriezing sets voor koper en ijzer, maar niet voor kunststof.

 

Daarom mijn vraag, gaat dat wel goed bij kunststof (ommantelde) verwarmingsleidingen.

 

Ik zou me meer zorgen maken om het uitzetten van het water bij koelen naar ijs.

Coax buis bestaat een een hele dunne laag (zacht) overlaps gelaste aluminium schil.

En dan krijg je inderdaad ook nog dat kunststof bros wordt.

 

Ik zeg ook; NIET bevriezen.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Tip: plaats meteen dynamische regelaars! (die geeft het ook in onderblok model) zo dat je gemakkelijk meteen waterzijdig kunt inregelen.

Let hier wel op bij de allergrootste radiator (imi gaat tot max 150liter) maar honeywell heeft ze ook en misschien is het assortiment inmiddels weer uitgebreid.

Mocht het nodig zijn om de lengte van de buis wat in te korten (omdat de radiator bv iets hoger komt) vergeet dan niet af te bramen aan de binnenkant van de buis.

Dit om stromingsgeluiden te voorkomen.

Meestal kun je ook nog wat op en neer met de montage beugels van de radiator.

aangepast door sat-ellite

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, sat-ellite zei:

Tip: plaats meteen dynamische regelaars! (die geeft het ook in onderblok model) zo dat je gemakkelijk meteen waterzijdig kunt inregelen.

Let hier wel op bij de allergrootste radiator (imi gaat tot max 150liter) maar honeywell heeft ze ook en misschien is het assortiment inmiddels weer uitgebreid.

Mocht het nodig zijn om de lengte van de buis wat in te korten (omdat de radiator bv iets hoger komt) vergeet dan niet af te bramen aan de binnenkant van de buis.

Dit om stromingsgeluiden te voorkomen.

Meestal kun je ook nog wat op en neer met de montage beugels van de radiator.

 

Je hebt het waarschijnlijk over de Eclips, dat zijn inderdaad eenvoudige armaturen.

Je kunt gewoon de bestaande radiatorkraan vervangen (in onderhavige situatie)

voor zo'n Eclipsje. Maar ik denk dat TS daar niet voor gaat. Het heeft immers zin als

je alle radiatoren hierin zou voorzien.

De Eclips (IMI-hydronic) is sowieso een uitkomst voor mensen die eenvoudig hun

installatie willen inregelen. Want inregelen is droevig gesteld, het wordt gewoon

(bijna)  nooit gedaan door installateurs. Maar is een toegevoegde waarde voor je

installatie, je bespaart er mee en (zoals je al schreef) hiermee voorkom je geluidsproblemen.

Het enige wat je hoeft te doen is de liters van de betreffende radiator bepalen en deze

liters met een draaischijf instellen.

 

Ik heb deze zelfs "pro" ingezet. Scheelt een hoop rekenwerk.

 

MAAR, je kunt de bestaande radiatorkraan óók instellen maar daar moet dan wel een

leidingberekening aan ten grondslag liggen. En dat is voor 99% van de gebruikers niet

weggelegd.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden, Con zei:

Je hebt het waarschijnlijk over de Eclips, dat zijn inderdaad eenvoudige armaturen.

Je kunt gewoon de bestaande radiatorkraan vervangen (in onderhavige situatie)

voor zo'n Eclipsje. Maar ik denk dat TS daar niet voor gaat. Het heeft immers zin als

je alle radiatoren hierin zou voorzien.

Correct deze bedoel ik, maar er zijn inmiddels meerdere merken die ze in hun gamma hebben.

TS schreef als dit goed ging dan zou hij alle radiatoren gaan doen.

Ik zeg dan "meteen eclipse erop"👍

 

 

eclipse.jpg

Linkerkant onder oranje dop kan de radiatorkraan (hoeft niet persé) en rechterkant onder chroom dopje zit inbus schroef voor afsluiten (handig bij demontage radiator)

aangepast door sat-ellite

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook aan de radiatoren beneden kan ik geen kraantje vinden om veilig een slang aan te sluiten om water af te laten. Ik voel er niks voor daarvoor een dure installateur te laten komen. Het is een huurwoning, in principe geef ik geen geld uit aan voorzieningen die het eigendom zijn van de verhuurder.

Als ik die afdekkappen los krijg hou ik het er maar bij het op die manier schoon te maken.

 

In principe stook ik zeer weinig. In mijn vorige goed geïsoleerde woning had ik meest alle radiatoren dicht behalve die in mijn werkkamer die ik dan bij noodzaak kort opwarmde waarna het lang warm bleef.

Deze woning is ook goed geïsoleerd. Aan het warmwatergasverbruik merk ik dat de CV iets meer verbruikt. Daarvoor valt ie tijdens het douchen niet stil, dat is ook wat waard.

Ik heb de handleiding van de AGPO Ultima 3 bestudeerd en bekeken of ik de installatie op laagtemperatuurbedrijf kon instellen maar deze mogelijkheid is uitgesloten (instelmenu optie 9 staat op 0).

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou nog in de kruipruimte (indien aanwezig)  kunnen kijken

of daar een aftapvoorziening zit.

 

Daarnaast komt het ook voor dat er in de badkamer een

vul- aftappunt zit met manometer. Was vroeger iig gangbaar.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Handleiding ketel;

11.1 setpoint CV-begrenzing van 30-90 graden.

 

Zie blad 26.

handleiding_ultima_3_4_en_5_.pdf

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, dutchandrew zei:

TS zou ook de radiator op blokken kunnen zetten en dan de radiator een beetje schuin weg draaien.

 

Dat is tricky, zo te zien hangt de radiator in beugels aan de achterzijde.

Je zal hem dan eerst zo'n 10 mm op moeten tillen en dan naar voren

halen. Ik denk dat ik dat nog wel zou durven maar ik raad het niet aan.

Zo iets als deze;

Bevestigingsset voor radiatoren zonder bevestigingslussen Bevestigingsset voor radiatoren met ophanglussen. Bevestigingsset - met ophanglussen.

 

 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar had ik ook al aan gedacht, hangt ervan af of er nog wat ruimte in de aansluitingen zit. Je kan er een krik onderzetten en heel voorzichtig opdraaien. Verwarming hangt alleen op 2 plaatjes aan de bovenkant, an de onderkant zitten muurafhouders van plastic

2x M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

4 schotels op het dak, en 5 in de kelder

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De radiator verplaatsen met aangesloten leidingen lijkt mij funest voor die leidingen met een grote kans op lekkage in de toekomst.

Het zijn geen flexibele slangen!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo Zo dat is nog al wat en dat allemaal voor een simpele cv installatie.

Dus is er een simpele methode ,n.l. bij de ketel zit een vul en aftap kraan ,slang eraan even de druk er af,aftappen tot onder niveau van de radiator,vervolgens ontluchtingskraantje open draaien en even wachten +2 min. ""afkoppelen , ,draai de koppelingen los , let op dat die zwarte smurrie die er evt. uit  de radiator komt, even een doekje bij de hand houden.,ls je dit met twee man doet gaat het sneller en makkelijker.

Als je alle schilder en schoonmaak werk in een dag klaar hebt  ,hoef je naderhand alleen de radiator weer terug  te plaatsen.

Vullen tot ca.2 Bar, Ontluchten , Controleren  op e.v.t. lekkage..

In bedrijf stellen  van de CV even de Thermostaat om hoog dus even opstoken,let wel op dat de Radiator kranen allemaal open staan even ontluchten ,en controleer de druk min.-0.8  en 2 Bar.

 

Ik zie op  die foto  wel een radiator maar niet  die van 220.cm lang en 25  cm hoog ,wat de ts bedoelt is een convector .

aangepast door columbo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8-11-2020 om 17:06, D.Quijote zei:

Zijn het niet gewoon afdekplaatjes ?

20201108_170205.jpg

 

Het is me uiteindelijk gelukt die afdekking los te krijgen en ik ga deze intern met een plumeau van de Action met sop reinigen. Een 2e plumeau gekocht om droog te vegen.
De afdekking ook schoongemaakt en meest van de verfresten van de voorganger nog weg kunnen krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...