Ga naar inhoud


één verliesstroom of lekschakelaar voor 12 appartementen nog in regel?


sattv4iedereen

Aanbevolen berichten

Hi,

ik heb al ondervonden dat er hier zitten die over de Belgische wetgeving kennen van elektriciteit.

Ik woon in een studio complex met 12 studio's.

die 12 studio's hebben 1 meterteller van de maatschappij en dan elk een teller apart geplaatst door wie weet ik?

Maar er is een vervelende zaak in, dat alle studio's (12) één gemeenschappelijke verliesstroomschakelaar heeft.

Dat betekend dus als één iemand verlies maakt, deze eruit vliegt en het gehele gebouw zonder stroom.

Dit gebeurt hier toch 1à2 keer per maand, en ik heb al schade ervan.

ook is het een werkje, om alles weer werkend te krijgen. sinds de laatste stroom onderbreking, kan ik één van de 2 camera's buiten mijn eigen netwerk niet meer zien.

Nu is mijn vraag, of dit nog mag in de Belgische wetgeving? in onze zekeringskast in de studio zelf zit er ook een, maar ja, die is serieel geschakeld, zodat die beneden bij verliesstroom er ook uitklapt.

dank bij voorbaat. 

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je weet natuurlijk niet of de fout in een van de studio's zit of in de gemeenschappelijke delen.

Valt er dus ook een studio zonder spanning als de hoofd diff. afvalt?

 

Welke waardes hebben de differentieel's?

 

Als ze allemaal 300 mA zijn is dat natuurlijk om problemen vragen.

Best is een 300mA voor de gezamenlijke en 30 mA voor elke studio..

 

Hou oud zijn de studio's?

Ooit zal de installatie wel eens gekeurd geweest zijn.

Normaal moet dat na 20 jaar opnieuw gebeuren, maar dat laat niemand doen.

 

Mvv

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak eens een paar foto's van de schakelkasten  ( meterkasten ) .  Dat zegt soms meer dan woorden.  Normaal gesproken, mag achter een aardlekschakelaar 4 groepen zitten ( in Nederland ). Ik begrijp van jouw verhaal dat het bij jouw heel anders is. 

aangepast door paardengek
taalfoutje
Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Google is je vriend.

 

Regels

Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties (AREI)

Per vier groepen in de groepenkast in uw meterkast hebt u minstens één differentieel schakelaar nodig

 

 

Nu alleen nog uitzoeken hoe men in België omgaat met bestaande installaties.

 

Aha, gevonden,

Zie Paragraaf 3 artikel 1

Hoofddifferentieel schakelaar: dient geplaatst te worden in het begin van de installatie (dit geldt eveneens voor een bestaande installatie); hij heeft een max. gevoeligheid van 300 mA.

Bijkomende differentieel schakelaar(s): dient geplaatst te worden op al de stroombanen (kringen) van de badkamer alsook op de stroombanen van de wasautomaat, vaatwasautomaat en/of droogkast. De bijkomende differentieel heeft een max. gevoeligheid van 30 mA

 

De installatie voldoet aan de voorschriften.

 

 

N.B.alleen een erkend installateur zal kunnen bepalen of de situatie in je appartementen gebouw correct volgens Belgisch voorschrift is aangelegd en correct functioneert.

Geef bij je verhuurder aan dat er regelmatig uitval is en vraag hem om dit te laten onderzoeken door een installateur.

 

Wijs hem erop dat de uitval een oorzaak moet hebben en dat dit tot brand en levensgevaar kan leiden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, maar wat een waardeloos geheel.

1 gezamelijke aardlekschalelaar voor 12 appartementen? En dat is volgens voorschrift in Belgie? Is dit een 1 April grap of weer een sattv4iedereen discussie topic dat ie verzonnen heeft?

Het kan toch echt niet waar zijn dat als mijn buurvrouw haar electrische poezensnoeier in het bad laat vallen, dat het hele gebouw zonder stroom komt te staan.

Hier geloof ik niets van en als het zo is dan zou ik de verhuurder/eigenaar dringend verplichten hier verandering in aan te brengen.

1 stroomleiding van bijvoorbeeld 64 Amp of meer met 3 fasen naar het gebouw en dan een onderverdeleing in de hoofdmeterkast met afzekering naar 12 meters zodat iedere deelnemer vrij is een stroomprovider te kiezen. Dan na de meter verder zekeringen en 3 fasen verdeling naar iedere deelnemer met de nodige Fi´s, groepen en zekeringen naar voorschrift.

 

Echt..dit is niet waar hè...?

aangepast door Drs. IJzerbout
  • Haha 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas moet ik melden dat dit waar is.

Ik probeer eens van de zekeringskast beneden een paar foto's te nemen.

Als één der 12 bewoners verlies maakt, zit het ganse gebouw zonder stroom.

dit gebouw is 18 jaar geleden veranderd/verbouwd.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan de verhuurder/eigenaar een tijdslimiet zetten om dit onmiddelijk te veranderen. Zet je huurbijdrage terug met vermelding waarom, samen met de andere bewoners en gebeurt er niets dan is het exit.

 

Wat een janboel.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is het niet gebruikelijk of noodzakelijk dat een appartementengebouw een gemeenschappelijke Fi heeft.

Dit vraagt om problemen waar niemand baat bij heeft.

Maak je namelijk een kortsluiting, dan vliegt ook niet de hoofdzekering van het gebouw eruit.

Eén of meerdere Fi´s per appartement voldoet.

 

Mocht het gebouw een hoofd Fi hebben van 300 mA, dan moet je werkelijk lekker bezig zijn om die eruit te laten vliegen.

Verder is het normaal dat als er 12 appartementen zijn met afzonderlijke stroomtoevoer, dat er dan een 13de kring of groep is met afzonderlijke meter, zekering en Fi voor gezamelijk verbruik voor licht in de kelder, garage, tuin, verwarming antenne/gezamelijke satelliet-ontvangst en meer gezamelijke stroomverbruikers.

 

Is er wel een 300mA hoofd Fi aanwezig en de 12 appartementen hebben geen afzonderlijke Fí´s, dan is er geen zogenaamde selectiviteit.

Een 300mA Fi is eigenlijk alleen nodig voor brandprotectie in het gebouw. Kabelbrand en dat soort dingen.

 

Het hele verhaal werpt zeer grote vraagtekens op bij mij.

Ben benieuwd naar de foto´s.

 

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, sattv4iedereen zei:

mag in de Belgische wetgeving? i

 

Het is geen appartement gebouw met zelfstandige voorziening het zijn wooneenheden in één gebouw. Zoals bij een studentenhuisvesting of een inrichting met zorg eenheden voor zorgbehoevenden.

Er is heel wat verschil in samenlevingsvorm en huisvesting mogelijk. Mocht de bewoner dat niet heel goed zelf begrepen hebben is er altijd een aanloop plek waar die vragen gesteld kunnen worden en waar ook de verplichting tot correcte antwoorden geven gevorderd wordt.

 

Zonder je eigen privacy in het gedrang te brengen, moet de Gemeente inzicht geven in de specifieke vorm van huisvesting.

En dan is meestal helder of je één meterkast hebt met 'n aantal groepen die de kamers van stroom voorzien.

 

Dit kunnen wij vanaf ons toetsenbord helemaal niet beantwoorden en zeker gezien de privacy zou je er beter aan doen dit soort vragen bij de overheid te leggen die de plicht heeft om te bemiddelen en uitleg te geven.

Pleasant Street

Tim Buckley

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...