Ga naar inhoud


Triax 110, losse LNB's of duo LNB?


jackren

Aanbevolen berichten

Hallo,

Heb nu een triax 110cm schotel met 4 LNB's (13-19,2-23-28,2) , maar omdat de schotel nogal wind vangt en geregeld bijgesteld moet worden en de 13 en 19,2 toch niet veel extras te bieden hebben,

wil ik graag terug naar 2 LNB's voor astra 2 en 3.

Mijn vraag wat is de beste , meest stabiele opstelling voor deze schotel; 1 duo LNB of 2 losse LNB's ( advies merk/type houder , LNB, switch)

alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


4 minuten geleden, jackren zei:

Mijn vraag wat is de beste , meest stabiele opstelling voor deze schotel; 1 duo LNB of 2 losse LNB's ( advies merk/type houder , LNB, switch)

 

Indien u de triax 110 hergebruikt. Dan zal ik voor de volgende adviseren:

Lnb: Inverto ultra black

Diseqc: Triax MFD-21 of Spaun SAR 212 

Triax Flexi-block

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, jackren zei:

een triax 110cm schotel met 4 LNB's (13-19,2-23-28,2)

Je zou ook de LNB arm kunnen verstevigen d.m.v. 2 feedstangen ,

vanaf de LNB-houder en deze aan de zijkant van de schotel monteren 🙂

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wind vangen blijft hij doen, ook met slechts 2 LNB's

Verstellen hoeft niet als je de schotel goed uitgericht hebt en daarna de klemmen strak genoeg aangedraaid hebt.

Zonodig borg je door een extra schroef door de klem in de pijp te draaien.

Ik woonde aan de kust, open en bloot menig storm getrotseerd zonder verloop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, jackren zei:

Hallo,

Heb nu een triax 110cm schotel met 4 LNB's (13-19,2-23-28,2) , maar omdat de schotel nogal wind vangt en geregeld bijgesteld moet worden en de 13 en 19,2 toch niet veel extras te bieden hebben,

wil ik graag terug naar 2 LNB's voor astra 2 en 3.

Mijn vraag wat is de beste , meest stabiele opstelling voor deze schotel; 1 duo LNB of 2 losse LNB's ( advies merk/type houder , LNB, switch)

alvast bedankt.

 

Bedoel je dat de gehele schotel vergaat? Ik neem dan aan dat hij is verdraaid en niet de elevatie is vergaan.

Heb je wel een voldoende dikke pijp? Wat is de diameter van de mast? Voor een schotel van 1 meter breed moet je minimaal een mast van 48mm hebben. En weet je wel zeker dat de hele mast niet is verdraaid omdat de mast in de klembeugels is verdraaid?

Ik zou zeggen, als hij goed staat uitgericht, borg de mast met extra zelftappers, dan kan hij nooit meer vergaan

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

zoals je ziet , is de schotel flink verstevigd.

waait nu flink hier en schotel wiebelt nu ook wat, beeld is goed op meeste zenders alleen op zwakkere zenders/lnb.s niet.

dacht dat met alleen 2 lnb's de opstelling wat stabieler zou worden en ook minder kans op happeringen in de switch.

 

 

schotel.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, Ventura zei:

 

Indien u de triax 110 hergebruikt. Dan zal ik voor de volgende adviseren:

Lnb: Inverto ultra black

Diseqc: Triax MFD-21 of Spaun SAR 212 

Triax Flexi-block

@Ventura,

hier kan ik wat mee.

zijn er misschien ook duo LNB's voor alleen astra2 en astra3?

Indien ik kies voor de Triax Flexi-block moet ik schotel dan opnieuw uitrichten, en zo ja, op welke kop?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar wat moet je nu regelmatig bijstellen om weer sterk signaal te krijgen?

De schoren zijn ook wel erg laag aan de schotel bevestigd. Daardoor krijg je grote trekkrachten aan de schotelrand die de schotel kunnen vervormen en daardoor minder versterking geeft.

Maar heb je de rail wel op de juiste schuinte staan en de lnb's op de juiste afstanden?

Ik zie de schotel ook maar weinig achterover staan. Dat zou kunnen betekenen dat de lnb-arm te ver omlaag staat. je krijgt dan een grotere offset waardoor de schotel meer voorover gezet moet worden. Heb je al eens gekeken wat er gebeurt als je de rail van de arm verwijderd en de schoren los maakt? Komt de arm dan omhoog?

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Sprietje zei:

Maar wat moet je nu regelmatig bijstellen om weer sterk signaal te krijgen?

De schoren zijn ook wel erg laag aan de schotel bevestigd. Daardoor krijg je grote trekkrachten aan de schotelrand die de schotel kunnen vervormen en daardoor minder versterking geeft.

Maar heb je de rail wel op de juiste schuinte staan en de lnb's op de juiste afstanden?

Ik zie de schotel ook maar weinig achterover staan. Dat zou kunnen betekenen dat de lnb-arm te ver omlaag staat. je krijgt dan een grotere offset waardoor de schotel meer voorover gezet moet worden. Heb je al eens gekeken wat er gebeurt als je de rail van de arm verwijderd en de schoren los maakt? Komt de arm dan omhoog?

gewoon de complete rail of schotel wat links of rechts duwen en kijken wat effect heeft, veert wel terug maar vaak helpt het voldoende.

heb eerst schotel jaren gebruikt zonder schoren, maar toen stond er ook nog wat windbeschutting, nu staat ie helemaal vrij in de wind.

heb schotel jaren terug afgesteld volgens een beschrijving van jouw , Sprietje.

Schoren los,  zakt de arm eerder verder door dan omhoog komen. Hoek van de schotel moet ongeveer goed zijn, heb ik volgens beschrijving op aantal graden goed gezet, hoek arm heb ik mijn twijfels over, weet iemand wat deze origineel moet zijn tov de schotel?

Vind het Triax schotel mechanisme nogal "tuttifrutti".

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Triax 110 is verhoudingsgewijs een redelijk wrakke schotel in de zin dat hij bij wat meer wind zelf gaat zwabberen. Wat dat betreft liever een andere.

Met schoren naar halverwege de schotel wordt het wel wat beter want de huidige heb je bijna niets aan.

 

Maar ik zit ook wat vreemd naar je bevestiging te kijken.

Heb je een foto schuin van achteren?

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, minplus zei:

De Triax 110 is verhoudingsgewijs een redelijk wrakke schotel in de zin dat hij bij wat meer wind zelf gaat zwabberen. Wat dat betreft liever een andere.

Met schoren naar halverwege de schotel wordt het wel wat beter want de huidige heb je bijna niets aan.

 

Maar ik zit ook wat vreemd naar je bevestiging te kijken.

Heb je een foto schuin van achteren?

 

schotel1.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, minplus zei:

Heb je de schotel aan een mast bevestigd en het geheel met een schoor aan het bouwprofiel?

Wat voor schoor is het? Ik zie daar dacht ik een draadspanner.

een zelfgemaakte schoor met daartussen een draadspanner voor fijn-afstelling.

5 minuten geleden, Sprietje zei:

Aha..., je hebt de schotel zelf ook al geschoord. Tja, dan zal die toch niet meer bewegen als het flink waait. Alleen ben ik met de schotel van de arm niet gelukkig, die moeten een stuk omhoog, ik denk het beste naar het punt waar ook de schotel geschoord is.

maar wat moet de hoek van de arm tov de schotel origineel zijn? ben bang dat de arm al doorgezakt was voordat ik de schoren plaatste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...