Ga naar inhoud


Verwarming voor schotel


nlrela

Aanbevolen berichten

Wordt langzaam moe van continu geen beeld door sneeuw op de schotel.

Dacht er aan om een verwarmingsmat voor een badkamerspiegel aan de achterkant op de spiegel te plakken,

echter m'n Visiosat Big-Bisat heeft helemaal geen vlakke achterkant 😞

 

Iemand een idee voor een (betaalbare) oplossing?

 

$_35.jpg

2x VU+ Solo 4K, 2x DM8000, 1x DM800, Triax 90cm (13.0° / 19.2° / 23.5° / 28.2°)

Link naar reactie
Delen op andere sites


44 minuten geleden, nlrela zei:

Wordt langzaam moe van continu geen beeld door sneeuw op de schotel.

Heb je een iets duidelijkere foto , aub ??

Want zo lijkt het alsof die boom in de pad staat !!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste nkrela

 

Als je de schotel zo hebt staan als op de foto, dan kun je al bijna geen signaal hebben zonder dat er sneeuw op de schotel ligt. Als je bedenkt dat de signalen van schuin omhoog invallen, dan is die betonnen rand daar boven al een belemmering. Ook staat er nog eens een flinke boom in de weg die vooral met blad heel veel signaal weg haalt.


Je heb een Visiosat Big Bisat en daar zijn verwarmingsdekens voor, zie bijlage maar dat wist je misschien al omdat je naar een betaalbare oplossing vraagt en ik weet dat die ongeveer €550,- kost. Daar komt dan ook nog een thermostaat bij die €184,- kost.
Nu bestaan er nog redelijk wat verwarmingssystemen van andere merken maar die werken alleen maar voor metalen schotels, dus staal of aluminium, die glad zijn aan de achterzijde. Tja en dat is het probleem met de polyester schotel die je hebt, er zitten allemaal ribben aan de achterzijde van de schotel en daarom zijn die andere systemen niet te monteren.

 

Bij een metalen schotel zou ik je een vloeistof op basis van nanotechniek aanbevelen maar bij polyester schotels werkt dat volgens mij niet goed omdat ze niet glad genoeg zijn. Ik zie dan meer heil in een behandeling van de schotel met autowax.
In Amerika worden ook dish cuvers gebruikt die over heel de schotel en lnb's hangen. De bedoeling daarvan is dat als het waait dat het zeil beweegt en de sneeuw er van af valt maar ja, ze zult maar een windstille dag hebben, dat ligt dat zeil ook vol sneeuw.

 

Laat eens een paar foto's zien hoe je schotel helemaal onder de sneeuw zit.

 

BigBisat  verwarming.jpg

satellietdish cuver.gif

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, fred33 zei:

Sneeuw?? Wat is je locatie dan?

 

Als het maar een beetje sneeuw is, kun je het proberen te belichten met een gloeilamp - (een echte - geen LED).

Sneeuw smelt gewoon...

 

Dat is niet echt efficiënt om daar een gloeilamp voor te gebruiken. Bovendien wil je dat de schotel in het donker verlicht is?

Nee, gebruik dan een donkerstraler die ze normaal voor kuikenopfok en andere jonge dieren gebruiken. Deze geeft geen zichtbaar licht, alleen warmtestraling. Verkrijgbaar in 60 Watt, 100 Watt, 150 Watt en 250 Watt. Kun je uitproberen wat welk wattage je nodig hebt om de schotel sneeuwvrij te houden. Kost maar €10,-.

Aan de lnb-arm monteren en een schakelaar er bij zodat je hem bij sneeuw aan kunt zetten.

donkerstraler.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je niet al te veel lnb's op je BigBisat hebt staan, zou je deze warmtelamp gewoon in een lnb-houder van Visiosat kunnen monteren. Bijv. in de bijgevoegde afbeelding plaats je links en rechts een lnb-houder bij met bovenstaande warmtelamp van 60W. De lamp zul je wel af moeten kitten met bijv. siliconenkit bij de fittinghouder zodat er geen water is kan lopen. Ik denk niet dat de lampen storen op het signaal. Het zou een leuk experiment zijn.

Nu kost 120W natuurlijk wel dat aan stroomverbuik maar als het maar om 7 keer per jaar gaat dat je de verwarming aan moet zetten als het flink sneeuwt, ben je toch heel veel goedkoper uit dan dat je ongeveer €750,- moet uitgeven aan een verwarmingsdeken van Cahors.

IMG_7287.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Sprietje zei:

 

Nee, gebruik dan een donkerstraler die ze normaal voor kuikenopfok en andere jonge dieren gebruiken. Deze geeft geen zichtbaar licht, alleen warmtestraling. Verkrijgbaar in 60 Watt, 100 Watt, 150 Watt en 250 Watt. Kun je uitproberen wat welk wattage je nodig hebt om de schotel sneeuwvrij te houden. Kost maar €10,-.

Aan de lnb-arm monteren en een schakelaar er bij zodat je hem bij sneeuw aan kunt zetten.

 

 

Goeie! kende ik nog niet - ja ik kan ook alleen maar iets delen over dingen die ik zelf heb gedaan he!

 

Fred

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is het verstandig een porseleinen fitting te nemen. Normaal als de lamp recht omlaag hangt, dan is dat noodzakelijk maar op de rail komt die horizontaal te staan. Dan wordt de fitting veel minder heet. Zo'n fitting is ook ongeveer 40mm diameter dus die past mooi in de lnb-klem.
De 60W en 100W uitvoering van de keramische infrarood donkerstralers hebben een diameter van 75mm, 15mm groter dus dan een lnb.

 

porseleine fitting.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

230V PAR-lampen worden ook gewoon voor tuinverlichting gebruikt.
In de beschrijving daarvan staat:
Par led lamp E27 fitting IP68. Waterproof PAR led lamp voor binnen -en buiten gebruik.


En zoals ik schreef, de zaak goed waterdicht maken.

 

939018_calex_tuinspot_op_spies_compleet_met_1.5mtr_kabel_en_par38_led_lamp_15w_e27_warm_white_3000k.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik kan nergens terug vinden dat die donkerstralers onbeschermd buiten toegepast kunnen worden.

Ze zijn meer bedoeld als broedlampen.

 

Wat gaat er gebeuren wanneer er plotseling een sneeuw of regenbui op zo een gloeiend hete lamp terecht komt, springt die dan niet kapot?

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De lampen zijn van keramisch materiaal ook wel porselein genoemd. Dat gaat niet kapot van regendruppels of sneeuw.

Cees, heb jij wel een een keramische schaal uit de oven gehaald van 280 graden en op de aanrecht gezet? Als er dan toevallig waterdruppels op de ovenschaal vallen hoor je hooguit sissen maar de schaal zal echt niet basten.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, mensen - wel even focus op wat *WEL* kan... ik heb overigens ook een PAR gebruikt (die van Philips) weliswaar voor een andere toepassing - ja, verwarmen van iemands' rug - niet het hebben van een growth tuin ofzo (u weet wel).
Maar in feite zijn de oplossingen legio... je zou ook gewoon van dunne koperenleiding een radiator kunnen buigen en dan een warme vloeistof doorheen pompen.

 

En van waarmee we op de proppen komen heeft geen CE certificaat ofzo - mensen mogen ook zelf nadenken. Wij zijn geen end-user fabrikant.

 

Dus kom mensen: focus op wat *WEL* kan !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
15 minuten geleden, fred33 zei:

mensen mogen ook zelf nadenken.

Dat is nu juist het probleem.

 

Maar voor 5 keer per jaar zou ik een bezem nemen.

 

Het is alweer een paar jaar geleden, dat er hier sneeuw lag op de T-90, maar met een bezem uit het zolderraam was dat snel opgelost.

 

Bij een technische oplossing denk ik aan een vorstbeveiligings weerstand kabel, bijvoorbeeld een thermalint.

Is ontwikkeld om waterleidingen vorstvrij te houden.

Schakelt zelf in en uit en is prima aan te brengen op die plaatsen waar je de sneeuw wilt weghouden.

 

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...