Ga naar inhoud


Diseq vraag, mogelijks miskoop


digitaal kijker

Aanbevolen berichten


4 minuten geleden, Sprietje zei:

Dit probleem ligt niet aan het uitrichten van de schotel.

 

ga het uittesten morgen met rechtstreeks aan de lnb als het weer het toelaat, de kabel is ongeveer 20 meter lang.

heb nu de EMP Diseqc met 8 LNB's op 1 uitgang, juiste type weet ik niet vanbuiten.

dacht dat het deze was=  8-1 DiSEqC Schalter EMP CENTAURI P 168-W (en dit 2 keer zit misschien ook verlies op) 

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) - T90 met 8 lnb's.

Tiny audio M7+, konig ANT-UV11L-KN en versterker konig ANT amp kit-10,

Konig FTA20

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, digitaal kijker zei:

dit probleem heb ik dus ook op de 23.5 en de 19.2 astra ontvangst, op hotbird 13 oost ook soms, is echt iets bizar.

 

Een wiebelende schotel zou misschien ook dit soort verschijnselen kunnen veroorzaken? Maar dan zou ik de problemen eerder op de buitenste LNBs verwachten...

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, a33 zei:

 

Een wiebelende schotel zou misschien ook dit soort verschijnselen kunnen veroorzaken? Maar dan zou ik de problemen eerder op de buitenste LNBs verwachten...

alles staat nochtans goed vast, zelf bij geen wind heb ik dit probleem, de schotel is net vorige week nog eens afgesteld en had toen perfecte ontvangst tot na een paar uur dat het weer wegviel en de ontvangst schommelde, gisterenavond nog eens gekeken als het schommelde en zelf met de schotel een tikje te geven veranderde dit niks,

ik gok op de diseqc ofwel kabel ofwel de tuners van de Dreambox 920.

morgen al eens testen met de kabel rechtsreeks op de lnb met het nieuwe speelgoed om het beeld en signaal te testen, als het daarop stabiel blijft dan is het ofwel de diseqc of de kabel of de tuners in de dreambox, hebben nog mensen dit probleem met de tuners???? 

de sat tuners dat er inzitten zijn de Si2166D, de kabel tuner heeft geen probleem. 

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) - T90 met 8 lnb's.

Tiny audio M7+, konig ANT-UV11L-KN en versterker konig ANT amp kit-10,

Konig FTA20

Link naar reactie
Delen op andere sites

door de te harde wind deze middag op 25 meter hoogte niet op het dak geweest, vond het te gevaarlijk om me op het dak te wagen tijdens m'n operatie herstel, er komen nog paar mooie dagen aan met hopelijk minder wind om eens alles duchtig uit te meten en testen.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) - T90 met 8 lnb's.

Tiny audio M7+, konig ANT-UV11L-KN en versterker konig ANT amp kit-10,

Konig FTA20

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt mij ook als verbindingsprobleem.

Zou beginnen met de meter eerst bij de ontvanger aan te sluiten (dat kun je nu al doen). Vervolgens rechtstreeks op de switch en daarna pas op de LNB.

Erg onwaarschijnlijk dat meerdere LNB's gaar zijn.

 

Zelf heb ik wel eens problemen gehad met 1 slecht kabeltje tussen LNB en switch waardoor de switch niet goed leek te werken. Deze kabel was geknikt.
Kwam ik pas achter toen ik de switch verving en precies dezelfde klachten had (LNB A-C klapperden). Toen ik de meter aan de switch hing en wat aan de LNB-kabels rommelde werd bij de bewuste kabel het geklapper zichtbaar.
 

Controleer dus ook of er geen scherpe bochten/knikken in de coax zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, SimonLeBon zei:

Klinkt mij ook als verbindingsprobleem.

Zou beginnen met de meter eerst bij de ontvanger aan te sluiten (dat kun je nu al doen). Vervolgens rechtstreeks op de switch en daarna pas op de LNB.

Erg onwaarschijnlijk dat meerdere LNB's gaar zijn.

 

Zelf heb ik wel eens problemen gehad met 1 slecht kabeltje tussen LNB en switch waardoor de switch niet goed leek te werken. Deze kabel was geknikt.
Kwam ik pas achter toen ik de switch verving en precies dezelfde klachten had (LNB A-C klapperden). Toen ik de meter aan de switch hing en wat aan de LNB-kabels rommelde werd bij de bewuste kabel het geklapper zichtbaar.
 

Controleer dus ook of er geen scherpe bochten/knikken in de coax zitten.

 

nog niet zover gedacht om de kabel binnen ook eens te testen op die ontvangstmeter, goed idee straks eens doen, maar eerst de box zonder stroom zetten zodat er geen kortsluiting gemaakt kan worden, is iets wat mensen soms al eens durven vergeten.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) - T90 met 8 lnb's.

Tiny audio M7+, konig ANT-UV11L-KN en versterker konig ANT amp kit-10,

Konig FTA20

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens een foto gemaakt van het toestel aangesloten binnen met Astra 28.2 ontvangst op more4+1 om een idee te hebben, heb een voorgevoel nu, ofwel niet meer perfect afgesteld door de wind wat verschoven of nog iets anders.

B7194C32-E556-4A37-9A04-F9AF5BE88F21.jpeg

aangepast door digitaal kijker

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) - T90 met 8 lnb's.

Tiny audio M7+, konig ANT-UV11L-KN en versterker konig ANT amp kit-10,

Konig FTA20

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het maar een vreemde aanduiding.
Een signaalsterkte van 69% dat met rood wordt aangegeven en een kwaliteit van 85% dat met geel wordt aangegeven.
Ik zou verwachten dat 69% signaalsterkte met geel wordt aangegeven en een kwaliteit van 85% met groen.
Blijkbaar zijn ze erg scheutig met het aangeven van hoge percentages en moet je voor beide al tegen de 100% aan zitten om de signaalbalken groen te krijgen.
Tja, dan zou het best wel eens kunnen dat de schotel niet goed genoeg op de Astra 23,5 is uitgericht.

 

Misschien dat het volgende je kan helpen om de schotel perfect uit te richten wat betreft de richting:

- zorg dat je de sterkste zender van de satelliet ontvangt.
- zet de bovenste klembeugel met een parker (een zelftapper voor staal) vast
- hiervoor meet je eerst de kerndiameter van de parker op, dat is bijv. 4mm. Je boort een gat door de klembeugel en de pijp van 4mm.
- dan meet je de buitendiameter van de parker op, die is bijv. 5mm. Dan boor je alleen door de klembeugel een gat van 5mm.
- zet de bovenste klembeugel met de parker goed vast.
- zet de onderste klembeugel los vast.
- nu kun je de schotel sturen.
- door de moer aan de linker zijde iets los te draaien en de moer aan de rechter zijde aan te draaien, gaat de schotel iets naar rechts.
- door de moer aan de rechter zijde iets los te draaien en de moer aan de linkerzijde aan te draaien gaat de schotel iets naar links.
- door ze beide even veel aan te draaien, zet je de klem vast terwijl de schotel in dezelfde ricting blijft staan.
- op deze manier kun je de richting van de schotel tot op 1% of 0,1dB nauwkeurig afstellen.
- als laatste zet je de onderste klembeugel ook vast waarbij je de bouten steeds links en rechts in kleine stapjes even veel aan draait.
Het voordeel van de parker is ook dat de schotel bij storm niet meer kan verdraaien. Je hoeft je dus later ook nooit meer af te vragen of je schotel is vergaan als je plots slecht of geen signaal hebt.

 

mastklem vastzetten.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Sprietje zei:

Ik vind het maar een vreemde aanduiding.
Een signaalsterkte van 69% dat met rood wordt aangegeven en een kwaliteit van 85% dat met geel wordt aangegeven.
Ik zou verwachten dat 69% signaalsterkte met geel wordt aangegeven en een kwaliteit van 85% met groen.
Blijkbaar zijn ze erg scheutig met het aangeven van hoge percentages en moet je voor beide al tegen de 100% aan zitten om de signaalbalken groen te krijgen.
Tja, dan zou het best wel eens kunnen dat de schotel niet goed genoeg op de Astra 23,5 is uitgericht.

 

Misschien dat het volgende je kan helpen om de schotel perfect uit te richten wat betreft de richting:

- zorg dat je de sterkste zender van de satelliet ontvangt.
- zet de bovenste klembeugel met een parker (een zelftapper voor staal) vast
- hiervoor meet je eerst de kerndiameter van de parker op, dat is bijv. 4mm. Je boort een gat door de klembeugel en de pijp van 4mm.
- dan meet je de buitendiameter van de parker op, die is bijv. 5mm. Dan boor je alleen door de klembeugel een gat van 5mm.
- zet de bovenste klembeugel met de parker goed vast.
- zet de onderste klembeugel los vast.
- nu kun je de schotel sturen.
- door de moer aan de linker zijde iets los te draaien en de moer aan de rechter zijde aan te draaien, gaat de schotel iets naar rechts.
- door de moer aan de rechter zijde iets los te draaien en de moer aan de linkerzijde aan te draaien gaat de schotel iets naar links.
- door ze beide even veel aan te draaien, zet je de klem vast terwijl de schotel in dezelfde ricting blijft staan.
- op deze manier kun je de richting van de schotel tot op 1% of 0,1dB nauwkeurig afstellen.
- als laatste zet je de onderste klembeugel ook vast waarbij je de bouten steeds links en rechts in kleine stapjes even veel aan draait.
Het voordeel van de parker is ook dat de schotel bij storm niet meer kan verdraaien. Je hoeft je dus later ook nooit meer af te vragen of je schotel is vergaan als je plots slecht of geen signaal hebt.

 

mastklem vastzetten.jpg

 

@Sprietje de ontvangst op de foto was van de 28.2 op More4+1 en het gaat over een T90, een volledige andere opstelling dan de foto die je poste, is beetje ingewikkelder met meer afstellingen.

maar alvast bedankt om mee te denken.

aangepast door digitaal kijker

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) - T90 met 8 lnb's.

Tiny audio M7+, konig ANT-UV11L-KN en versterker konig ANT amp kit-10,

Konig FTA20

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Ventura zei:

Dit klinkt redelijke bekend voor bij mij. Even na kijken of de T90 nog degelijk gemonteerd is. Maw even fysiek de moertjes rustig natrekken. 

 

@Ventura Ga dit morgen eens bekijken als het niet te winderig is, rare ook, na die kabel te hebben gebruikt op m'n meet apparatuur ontvangertje heb ik de kabel terug gestoken en eens de instellingen op de Dreambox 920 veranderd, dus die ene kabel op tuner B eens ingesteld dat bv de 28.2 maar op 1 tuner ontvangen wordt en de 23.5 ook op 1 tuner, dus 28.2 op tuner B en 23.5 op tuner A, en wat bleek, de ontvangst bleef dan perfect, geen uitval, ook de 19.2 op tuner A gezet en die bleef ook stabiel,

of zou het zijn dat het toestel zonder stroom is gezet voor een half uur en die dan genoeg stroom kon leveren aan de Diseqc en LNB's.

aangepast door digitaal kijker

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) - T90 met 8 lnb's.

Tiny audio M7+, konig ANT-UV11L-KN en versterker konig ANT amp kit-10,

Konig FTA20

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje Die balken veranderen niet van kleur. Die kleur is gewoon gefixeerd via de firmware...Met 100% blijft die balk rood en de onderste geel. Mijn Chinese meter doet niet anders (alleen bij mij groen en geel)...

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

47 minuten geleden, Mimisiku zei:

@Sprietje Die balken veranderen niet van kleur. Die kleur is gewoon gefixeerd via de firmware...Met 100% blijft die balk rood en de onderste geel. Mijn Chinese meter doet niet anders (alleen bij mij groen en geel)...

@Mimisiku mij storen die kleuren niet, zolang de sterkte maar klopt en ik dit kan verbeteren die sterkte, die kleuren zijn bijzaak...

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) - T90 met 8 lnb's.

Tiny audio M7+, konig ANT-UV11L-KN en versterker konig ANT amp kit-10,

Konig FTA20

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, digitaal kijker zei:
13 uren geleden, Mimisiku zei:

@Sprietje Die balken veranderen niet van kleur. Die kleur is gewoon gefixeerd via de firmware...Met 100% blijft die balk rood en de onderste geel. Mijn Chinese meter doet niet anders (alleen bij mij groen en geel)...

@Mimisiku mij storen die kleuren niet, zolang de sterkte maar klopt en ik dit kan verbeteren die sterkte, die kleuren zijn bijzaak...

 

Precies. Het is een satelliet meter en geen satelliet ontvanger. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...