Ga naar inhoud


Vervorming Speakers Podszus-Gorlich


moonchild

Aanbevolen berichten

Ik zit hier met 4 speaker modules , 13 cm laag/mid, waarvan er 2 zeker 5 jaar niet meer hebben gespeeld. De leeftijd is 20 jaar. 

 

Alle 4 laten bij het spelen min of meer duidelijke vervorming horen. Luister naar de 4 toegevoegde bestanden, opgenomen met mobiphone.

 

Uiterlijk zijn er geen beschadigingen zichtbaar. Iemand een idee wat er aan de hand is en of ik dit zelf kan oplossen?

 

 

20210221_165439.mp3 20210221_165415.mp3 20210221_165218.mp3 20210221_165203.mp3

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik hoorde in 1e instantie niets opmerkelijks bij de opnames speaker 1 en 2, wel bij 3 en 4.

De verschijnselen bij 3 en 4 hoorde ik later ook in mindere mate bij 1 en 2.

 

Heb zelf ooit eens last gehad van een haartje of fibertje binnen in de kast die tegen de conus aan kwam, wat ook dat soort bijgeluiden gaf.

Maar je zegt dat er geen beschadigingen zichtbaar zijn. En het zou wel bijzonder zijn als in alle kastjes 'een fibertje' tegen de conus raakt.

 

Wat ik me eigenlijk afvraag is of je versterker niet ook 20 jaar oud is. Rotte condensatoren (elco's) zijn vaak de oorzaak dat de versterker dit soort geluiden geeft..

Versterkers produceren veel warmte, en als ze op een te krap en onvoldoend geventileerd plekje staan zijn het vooral de condensatoren die snel degraderen.

Dacht ook dat ik slechte speakers had, maar dat kwam echt van een oude versterker die ik al 10 jaar eerder in de kliko had moeten gooien.

Ik heb recent een nieuwe versterker gekocht, en die speakers klinken weer als nieuw!

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 en 4 zijn inderdaad de speakers die het langst niet hebben gespeeld, omdat de versterker defect ging. Maar dat is weer een ander verhaal met vintage audio.

 

De randen zijn van een soort stof, maar niet meer super flexibel. Zit wel een soort vouw in. De rimpels in de conus zijn trouwens normaal.

 

IMG_20210302_223009.jpg

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Die conus is kapot!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4-3-2021 om 04:46, Big fellow zei:

Is het crossover filter nog wel goed?

Met een spoel en/of een condensator is dat doorgaans een passief ding wat niet dat soort clipping- of aanloop geluiden genereert.

Als de versterker OK is, dan moet het uit de speaker zelf komen.

Die deuk in de conusrand doet vermoeden dat het zaakje scheef zit.

Als je de conus met de hand beweegt kan je onderzoeken of het ergens schraapt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Video bekeken maar je kan een speaker het beste testen door op NZWO aan de rand van de conus te drukken - als er dan ergens iets "schraapt" dan zou ik het zoeken in de leeftijd van de speaker - die hangt immers al decennia lang op dezelfde positie in zijn kastje en dan kan de conus ook uit het centrum "verzakken". Dat kan ook de reden zijn van de randvervorming zoals te zien is in je video.

aangepast door dukard
edit
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Psychosammie zei:

Waarom zoveel moeite voor een paar oude speakers? 

Vintage speakers zijn helemaal hip en leveren nog steeds behoorlijk wat geld op.

Sinds de kringloopwinkels weer open zijn wordt er weer aardig geld verdiend op kosten van de kringloop donateur.

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...