Ga naar inhoud


Ervaringen zonwering


Psychosammie

Aanbevolen berichten


  • Reacties 30
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik heb zelf in mijn huis in Duitsland rolladen gehad. Het huis heb ik in 1993 nieuw laten bouwen. Het aanbrengen van rolladen is verplicht. Je krijgt geen  bouwvergunning als je geen rolladen laat aanbrengen. Dubbel isoleer glazen ramen zijn ook verplicht.

Ik vond het geweldig. Merkbaar koeler in de zomer en warmer in de winter.

In de wintermaanden ook behaaglijk als ze dicht zijn en je hebt er ook een gevoel van veiligheid door want voor inbrekers is het moeilijker om in te breken.

Het open en dicht doen was hoorbaar maar niet storend. Als je ze "bijna" dicht deed kwam er toch nog licht door de gleuven.

Al met al een aanwinst voor ieder huis.

De duitse huizen zijn gebouwd voor inbouw rolladen. Aan de binnenkant zie je nagenoeg niets.

Die bakken boven het raam vind ik lelijk.

Als ik nog eens zou bouwen zou ik ze electrisch laten aandrijven met huisautomatie zodat ik ze vanaf ieder adres ter wereld via het www open en dicht kan doen om inbrekers om de tuin te leiden.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
25 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Als ik nog eens zou bouwen zou ik ze electrisch laten aandrijven met huisautomatie zodat ik ze vanaf ieder adres ter wereld via het www open en dicht kan doen om inbrekers om de tuin te leiden.

Ja, ja, of dat een goed idee is?

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad de 'bakken' van de rolluiken zitten zeker bij nieuwbouw binnen.

Tegenwoordig is de spouw zo breed dat je er niet veel van merkt.

Idem voor screens. Deze worden ook mooi weggewerkt in de spouw.

 

Vraag aan de de firma die de ramen maakt hoeveel ruimte hij nodig heeft.

Bij de dochter die nu aan het bouwen is kwam de man van de ramen gelukkig op tijd kijken, zodat er een paar extra centimeters kon voorzien worden boven de ramen voor de rolkasten. 

 

Je zorgt dat er een kabeltje zit aan de kant waar de motor komt.

Bedien je ze manueel, dan kan je een inbouwdoos voor de schakelaars voorzien naast het raam. Vandaar voorzie je een buis tot aan de plaats waar de motor komt.

De kabel aan de motor is meestal lang genoeg zodat deze door de buis tot aan de schakelaar kan.

 

Werk je met afstandsbediening dan moet je spanning voorzien

 

Mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9-5-2021 om 08:52, Tonskidutch zei:

Dat klopt, maar het zijn interessante overwegingen die je in de pdf kunt lezen over zonwering.

En bovendien wil @Psychosammie zelf de woning verbeteren, daar hij zonwering wil laten aanbrengen, dan mag hij ook weten welke de betere keuzes zijn.

 

 

Helemaal waar! 👍

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, jeevanhoof zei:

Vraag aan de de firma die de ramen maakt hoeveel ruimte hij nodig heeft.

Bij de dochter die nu aan het bouwen is kwam de man van de ramen gelukkig op tijd kijken, zodat er een paar extra centimeters kon voorzien worden boven de ramen voor de rolkasten. 

 

3 uren geleden, Tonskidutch zei:

Vergeet niet dat de latei voor het binnenspouwblad natuurlijk op een andere hoogte moet zitten indien er een rolluikkast ingebouwd moet worden!!

 

Allemaal waar maar deze opties heb ik nu niet. Het is een huis in een nieuwbouw project van 35 woningen. Aan de buitenkant van het huis mag ik 2,40m aanbouwen maar daar houdt het dan bij op. Zo heb ik ook niet het beeld hoe de ramen in de gevel zitten. Gezien de inspiratie tekeningen die ik heb lijkt het me dat ik aangewezen ben op voorzet rolluiken / screens.

 

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Tonskidutch zei:

Vergeet niet dat de latei voor het binnenspouwblad natuurlijk op een andere hoogte moet zitten indien er een rolluikkast ingebouwd moet worden!!

 

Dit lijkt me eerder werk voor een architect samen met de bouwondernemer. 

Daar hoeft de bouwer toch geen kopzorg over te hebben?

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10-5-2021 om 12:19, Drs. IJzerbout zei:

Dit lijkt me eerder werk voor een architect samen met de bouwondernemer. 

Daar hoeft de bouwer toch geen kopzorg over te hebben?

Even om de situatie iets duidelijker te stellen:

Als je een huis koopt voor het gebouwd is, krijg je meestal een glossy brochure met een paar tekeningetjes en een lijst met de beschrijving van bepaalde onderdelen die zullen worden opgenomen. Dat noemt men de verkoopbrochure.

Je krijgt geen werkelijke bouwtekening en / of werktekeningen met maatvoering en details. Want dat is allemaal onderhevig aan wijzigingen en aanpassingen tijdens de inkoop van componenten en materialen. De "traditionele Bouwheer" bestaat hier dus helemaal niet die een invloed zou kunnen uitoefenen.

Wel worden er graag, heel graag zelfs OPTIES aangeboden hetgeen meerwerk is en vet afgerekend kan worden en ten laste komt aan de koper.

In Duitsland waar jij een tijd gewoond hebt worden die projecten door "Bauträger" minimaal voorgefinancierd en je mag blij zijn als het compleet afgebouwd wordt. Ook daar kun je alleen nog maar de Opties voor extreem veel meerwerk kosten laten realiseren. Aanpassingen aan de ruwbouw is nog eens extreem veel duurder.

 

In het beste geval heeft de architect bij dergelijke projecten een esthetische controle nadat de verkoop aan kopers is geschied en de bouwwerkzaamheden aangevangen hebben. Verder helemaal niks.

 

Dus kopzorg kan de koper wel degelijk hebben daar hij alleen een glossy verkoopbrochure in handen heeft met een heel algemeen koopcontract.

 

 

aangepast door Tonskidutch
verkoop

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Tonskidutch zei:

Wel worden er graag, heel graag zelfs OPTIES aangeboden hetgeen meerwerk is en vet afgerekend kan worden en ten laste komt aan de koper.

In Duitsland waar jij een tijd gewoond hebt worden die projecten door "Bauträger" minimaal voorgefinancierd en je mag blij zijn als het compleet afgebouwd wordt. Ook daar kun je alleen nog maar de Opties voor extreem veel meerwerk kosten laten realiseren. Aanpassingen aan de ruwbouw is nog eens extreem veel duurder.

 

 

Dat is niet alleen in Duitsland zo, ook in België doen ze dit.

 

Maar hier wordt er wel nog heel vaak door een particulier gebouwd.

Die kiest zelf een architect en een bouwbedrijf (meestal een kleine zelfstandige)

(Daarom dat er in België geen twee dezelfde huizen staan :) )

Het meeste kan dan zonder meerkost nog wel aangepast worden.

 

De dochter is zo aan het bouwen.

Er zijn al wel wat kleine veranderingen doorgevoerd, zonder dat dit de prijs veranderd.

Zo bleek dat de man van de garagepoort iets meer plaats nodig had boven de poort.

Geen probleem dan steken we de balk iets hoger.

Extra materialen worden natuurlijk wel aangerekend.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tonskidutch

Yep, zo gaat dat op dit moment. Ik heb wel bouwtekeningen maar omdat die niet 3D zijn weet ik niet hoe hoog bijvoorbeeld de ramen worden.

We zitten nu in de keuzes voor de ruwbouw en daar zijn we een ton extra aan kwijt. Daarna krijg je nog een hoop afbouw opties.

Je hebt in vergelijking met mijn eerste huis best veel keuze opties maar het is zeer moeilijk om alles voor je te zien terwijl er nog geen steen staat. 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3d tekeningen zijn toch niet heilig.

2D lijkt mijn zat als ze tenminste gemaatvoerde aanzichten leveren.

 

Wellicht is het een optie om de cadtekeningen op te vragen, dan kun

je iedere maat destilleren (lees uitzetten, genereren)

 

Edit ik zou jou daarin kunnen ondersteunen (helpen).

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Psychosammie zei:

en daar zijn we een ton extra aan kwijt

poe hé ieniemienie. { zei Tommie in Sesamstraat tegen de muis }

 

14 uren geleden, Psychosammie zei:

maar het is zeer moeilijk om alles voor je te zien terwijl er nog geen steen staat. 

 

het ontbreken van het voorstellingsvermogen van een leek is juist waarom het gouden tijden zijn voor de projectontwikkelaars en de bouwfirma's

 

Maar ik wil je niet ontmoedigen.

Echter hulp aanbieden in dit stadium heeft mbt kosten en contracten helemaal geen zin als externe raadgever.

 

12 uren geleden, Con zei:

Wellicht is het een optie om de cadtekeningen op te vragen, dan kun

je iedere maat destilleren (lees uitzetten, genereren)

 

Nog effe en je moet om deugdelijke  CAD werktekeningen te kunnen krijgen of dat T.O. in CAD nog eens extra 900€ neerleggen aan die bouwfirma.

Daar dit niet als dienstverlening van verkoper of bouwfirma aangeboden wordt. Misschien kun je een deel ervan bij de gemeente opvragen die op basis van een T.O. een omgevingsvergunning hebben afgegeven.

 

 

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, Con zei:

2D lijkt mijn zat als ze tenminste gemaatvoerde aanzichten leveren.

Er zijn zijaanzichten echter geen maten.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien wordt de nieuwe woning van Psychosammie wel uitgevoerd met triple (driedubbel) glas. Dat heeft al een enorm isolerende waarde, waardoor je ook minder last zult krijgen van warmtestuwing achter eventuele rolluiken. Ik heb vorig jaar alle kozijnen en ramen laten vervangen. Op de benedenverdieping is alles nu driedubbel met UG 0.7. Tijdens de hitteperiode van afgelopen zomer merkte ik dat het dan wel een week duurt voordat de boel erg warm wordt. Dan moet je wel ramen en deuren dicht houden.

De warmtetoetreding van triple is ook wat lager dan gewoon HR++, maar daar heb je met een winterzonnetje weer nadeel van.

Ik heb hier zelf geen zonwering nodig, onder meer omdat er een oversteek is boven de ramen.

aangepast door Donkeyman

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...