Ga naar inhoud


Astra 3 met 1 lnb ontvangen.


Michel-nl

Aanbevolen berichten


  • Reacties 51
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • Moderator

Ik heb het al eerder gezegd, een consumenten ontvanger is geen gekalibreerd meetinstrument.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, moonchild zei:

Tip: gebruik dan ook geen dB, maar smileys of duimpies voor de kwalitets.

Hallo.

Dat heeft Technisat anders opgelost.

Kwaliteitsbalk kleurt groen >> kwaliteit goed

Kwaliteitsbalk kleurt oranje >> kwaliteit redelijk

Kwaliteitsbalk kleurt rood >> kwaliteit slecht.

Kwaliteitsbalk heeft geen kleur >> geen ontvangst

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

….en dat is feitelijk de beste oplossing, groen is prima en dan boeit het niet of er nu 8, 9 of 12 dB of wat dan ook wordt weergegeven.

Gewoon de maximale uitslag van de indicator aanhouden en klaar is Kees en zelf dan is het nog twijfelachtig of de weergegeven waarde wel juist is.

Zoals @ceesv ook al schreef, een consumentenontvanger is geen meetinstrument en wat betreft de signaalweergave volstrekt onbetrouwbaar.

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even voor de goede orde, mijn tuner heb ik kort geleden nog een firmware update laten uitvoeren. Dus die is up to date voor zover ik kan regelen.

 

Verder is het voor mij niet van belang of de aangegeven db's wel of niet een juiste weergave is. Zolang ik maximale uitslag naar volle bak kan bewerkstelligen, heb ik naar mijn idee het maximale signaal wat ik op dat moment en op die plek ergens in Europa kan behalen. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Michel-nl zei:

Verder is het voor mij niet van belang of de aangegeven db's wel of niet een juiste weergave is. Zolang ik maximale uitslag naar volle bak kan bewerkstelligen, heb ik naar mijn idee het maximale signaal wat ik op dat moment en op die plek ergens in Europa kan behalen. 

 

Helemaal goed. Schotel instellen op maximale volle bak en dan veel kijkplezier!

  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-5-2021 om 09:46, Sverige zei:

Bij een Technisat kom je niet boven de 10dB.

Ik heb vroeger de digicorder van Technisat gehad... staar je dus niet blind op waarden die je uit andere boxen haalt.

9dB lijkt me niet slecht... vroeger zat ik met zenders als Das Erste bij 9.9 dB.... wat zich nu bij de vu+ en dezelfde antenne/lnb vertaalt in 99%

 

Al deze "waarden" zijn in feite fout.

Zoals ik het zie op de foto´s bij Technisat staat er bij "kwaliteit" een waarde uitgedrukt in dB´s. Als de maximale grens bij 10 dB ligt dan bedoelen ze ermee: "Signal to Noise". Daar is een waarde van 10 dB goed. 12-13 dB zou nog beter zijn maar dat halen de meeste kleine consumer antennes toch niet.

Dan het "Niveau" van 0-100 is zo slecht nog niet. Want die waarde in dB uit te drukken is onzinnig want je kunt met een hoge MF versterking hele hoge niveau´s halen terwijl de ontvangst belabbert is. Dus het is onmogelijk om het "Niveau" in dB´s uit te drukken omdat er geen referentie is naar de werkelijke HF veldsterkte die in de LNB aankomt en na MF versterking overblijft. Een goede HF veldsterkte zou bijvoorbeeld 82 - 90 dB zijn bij een wat grotere schotel vóór MF versterking. Bij een hoge MF versterking wordt het zowel ruisniveau én HF signaal versterkt. Wat van voordeel is bij langere coax-kabels.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...