Ga naar inhoud


Astra 3 met 1 lnb ontvangen.


Michel-nl

Aanbevolen berichten

Nou, de footprint van de Astra 23,5 dekt Europa vooral naar het oosten. Alleen in Scandinavië, in het zuidelijk deel van Spanje en in Portugal heb je een schotel nodig groter dan 60cm waarbij opgemerkt dat bij een flinke regenbui het beeld ook in het 60cm gebied natuurlijk langer aanwezig blijft met een schotel van 70cm.

 

astra-3b_europe_ku_band_wide_beam_H.png

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 51
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

12 uren geleden, Michel-nl zei:

Even ter illustratie een foto zoals de schotel stond.

Ik vind als ik die foto zie, dat je elevatie wel verdacht vertikaal is 0 graden

 

op dishpointer of andere, kun je dat nog eens voor de caravan locatie opzoeken

https://www.satellite-calculations.com/Satellite/lookangles.htm

 

Screenshot_6.jpg

Pleasant Street

Tim Buckley

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Tonskidutch zei:

Ik vind als ik die foto zie, dat je elevatie wel verdacht vertikaal is 0 graden

 

op dishpointer of andere, kun je dat nog eens voor de caravan locatie opzoeken

https://www.satellite-calculations.com/Satellite/lookangles.htm

 

Screenshot_6.jpg

Stond gewoon op de 28 graden die op de schaal achter de schotel stond. En de statief zo waterpas als ik kon krijgen op die plek 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Sprietje zei:

De link die je aan geeft is veel te ingewikkeld voor een leek en bovendien is er geen rekening gehouden met de prè-skew van sommige satellieten waaronder de Astra 23,5. Daardoor klopt de aangegeven lnb-skew niet. Het handigste is gewoon Dishpointer, zie:
https://www.dishpointer.com/

 

 

En zo'n leek ben ik ook weer niet hoor. Ik ben van oorsprong zendamateur geweest en had hier al heel lang een account. Heb in de jaren veel gelezen en niet veel geantwoord. 
 

Maar goed ik heb tot zover wel voldoende antwoord op mijn eerste vraag van dit topic. Dank daarvoor 👌😎
 

En ok de 60cm zou best gekund hebben voor ons in de vakanties in Europa. Maar een beetje over capaciteit is nooit weg. En een iets grotere schotel kon ik zakelijk redelijk goedkoop aanschaffen dus een buil val ik er niet aan 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

6.8dB is veeeeeeels te weinig! Met een T80 in NL moet je aan de 15 dB komen...

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Mimisiku zei:

6.8dB is veeeeeeels te weinig! Met een T80 in NL moet je aan de 15 dB komen...

Dan moet er iets met de lnb aan de hand zijn. Ik ben an het draaien geweest en dit was het maximale wat ik kon halen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, ik zie dat dit je nieuwe schotel is, de Triax TD80, een schotel met een insteekarm die een stuk stabieler is dan de Triax 78 die dezelfde schotelmaat heeft. De effectieve maat is 70cm. Dit is de breedte van de schotel zonder de rand mee te rekenen.
Maar zet er nu een een Inverto Black Ultra single op. Dan krijg je nog een stuk beter signaal.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Mimisiku zei:

6.8dB is veeeeeeels te weinig! Met een T80 in NL moet je aan de 15 dB komen...

Beetje getuned aan de kop en schotel. 9.0 db is de max die ik haal 

 

B3FB98F3-7836-4843-86A1-5ED78A8513D9.jpeg

5 minuten geleden, Sprietje zei:

OK, ik zie dat dit je nieuwe schotel is, de Triax TD80, een schotel met een insteekarm die een stuk stabieler is dan de Triax 78 die dezelfde schotelmaat heeft. De effectieve maat is 70cm. Dit is de breedte van de schotel zonder de rand mee te rekenen.
Maar zet er nu een een Inverto Black Ultra single op. Dan krijg je nog een stuk beter signaal.

 

Ga ik zeker nog doen op korte termijn. 👍

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een vaste schotelopstelling maakt het niet uit of de mast zuiver verticaal staat. Als je de schotel goed uit richt, krijg je altijd maximaal signaal zelfs als je de schotel onderste boven monteert of haaks op de mast. Alleen bij een draaibare schotel is het heel belangrijk dat de mast zuiver verticaal staat.
In Spanje heb ik het bovenste stuk van de mast onder een hoek van 20 graden staan zodat mijn Triax 115 multifeed schotel ook 20 graden gekanteld staat. Dat is beter voor de stand van de rail t.o.v. de schotel. Een echte multifeedschotel kan immers ook gekanteld worden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Mimisiku zei:

6.8dB is veeeeeeels te weinig! Met een T80 in NL moet je aan de 15 dB komen...

Bij een Technisat kom je niet boven de 10dB.

Ik heb vroeger de digicorder van Technisat gehad... staar je dus niet blind op waarden die je uit andere boxen haalt.

9dB lijkt me niet slecht... vroeger zat ik met zenders als Das Erste bij 9.9 dB.... wat zich nu bij de vu+ en dezelfde antenne/lnb vertaalt in 99%

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Wijn zei:

ik weet niet of ik het goed zie, want is moeilijk te zien op de foto.

Maar staat de voet waar de schotel opstaat wel waterpas?

Die heb ik zo waterpas gezet als mogelijk was op korte termijn. Zat weinig afwijking in beide kanten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, Sverige zei:

Bij een Technisat kom je niet boven de 10dB.

Ik heb vroeger de digicorder van Technisat gehad... staar je dus niet blind op waarden die je uit andere boxen haalt.

9dB lijkt me niet slecht... vroeger zat ik met zenders als Das Erste bij 9.9 dB.... wat zich nu bij de vu+ en dezelfde antenne/lnb vertaalt in 99%

Ik gebruik juist dB omdat o.a. Lyngsat deze minimumwaardes geeft! Voor M7 is dat in Amsterdam minimaal 6.6 dB voor een Lock. Voor sommige kanalen zelfs 9.6 dB. Die waarde die de TS heeft zijn met 8.9 of 9.0 gewoon veel te laag.. Of die firmware in de TechniSat geeft het te laag aan (en ontvangt b.v. de 9.6 dB zenders toch) of die LNB is brak...

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...