Ga naar inhoud


Astra 3 met 1 lnb ontvangen.


Michel-nl

Aanbevolen berichten

Ik ben sinds kort met satelliet ontvangst bezig en heb voor de vakantie een set van iemand overgenomen, dit betreft een Triax 65 cm met Maximum xo-31 monoblock lnb. Nu was dit weekend de doop om te kijken of het werkte, het werkte goed echter met de vele buien weer niet.

Nu had ik al het 1 en ander gelezen over een grotere schotel, dus die heb ik dan ook maar gelijk online besteld(80 cm triax). Echter zit ik met de LNB, gelezen hier op het forum dat die wel/niet geschikt is voor een 80cm schotel. Nu ga ik het morgen alsnog wat proberen en denk wel dat ik de astra 3 kan pakken, maar zit met een volgende vraag.

Kan ik met deze monoblock alsnog alle canal digitaal kanalen ontvangen?(want daar is het ons om te doen alleen) 
Kan deze dan ook weer vele uitval hebben met regen of bewolking?

 

Of is een andere LNB noodzakelijk, en dan een single LNB voor alleen Astra 3?
Ik bezit een Technisat digit iso s2 tuner, kan ik dan alles binnen halen met een enkele LNB. of ben ik verplicht een andere monoblock te kopen of dubbele LNB te plaatsen op een rack?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 51
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Een monoblok heeft 2 LNB's die een x-aantal graden uit elkaar staan. Veel gebruikt zijn de 4.3 en 6° monoblok. Met een 4.3 ontvang je b.v. 19.2 en 23.5° en de 6° de 13° en 19.2°. Er bestaan diverse varianten. Die kun je best op een T80 installeren en dan gewoon 1 kop op Astra3 richten...

aangepast door Mimisiku

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is dus het probleem, wat ik op internet gevonden heb over deze Monoblock is.

 

Voor 3 graden satellietontvangst met 80-85cm schotel

Voor 4,3 graden satellietontvangst (Astra 19,2 Oost en 23,5 Oost) met 65 cm schotel

Voor 4 graden satellietontvangst met 60-70cm schotel

Dus als ik het goed lees zal met mijn 80 cm schotel de 19,2 niet meer te ontvangen zijn, dat is opzich niet erg want we willen enkel de NL zenders van 23,5 ontvangen.
Tot zover geen punt en alles ok, echter zit ik dan weer met de gevoeligheid van deze LNB. Gaat deze altijd problemen geven bij slecht weer?

Zo ja kan ik hem dan puur voor alleen het canal digitaal pakket vervangen voor een enkele LNB met een hogere kwaliteit voor ontvangst? Of ben ik voor sommige kanalen weer een dubbele nodig voor de astra 1?

aangepast door Michel-nl
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Michel-nl

 

Welkom op dit forum.

 

Dat je nogal wat beelduitval hebt gehad tijdens de regen kan ook liggen aan het feit dat de schotel en de lnb niet goed genoeg was uitgericht. Het hoeft dus zeker niet aan de Triax 65 te liggen maar bij flinke buien kan het beeld met een Triax 65 ook bij een goed uitgerichte schotel uitvallen. Met een maatje groter wordt die kans inderdaad kleiner. Helaas past een lnb voor een schotel van 60cm niet echt goed op een schotel van 70cm breed.
Je moet in ieder geval de kop van de Astra 23,5 in de klem zetten en de schotel optimaal uitrichten op de Astra 23,5. Verder is het belangrijk dat je de duo-lnb op de juiste schuinte zet. Dat is in Boornbergum bij Drachten 12°. Stel die schuinte in met bijgevoegde hoek.
Overigens zijn er maar weinig betaalde zenders van Canal Digitaal die op de Astra 19,2 zitten, zie deze lijst: https://m7cdn.io/canaldigitaal/downloads/zenderlijst.pdf
Vind je het toch fijn om de Astra 19,2 er bij te hebben, dan bestaan er wel passende duo-lnb's. Hoeveel aansluitingen wil je hebben? Is 1 aansluiting voldoende voor op de Camping?

Als je de Astra 19,2 niet wilt ontvangen, neem dan een enkele lnb, bijv. de Inverto Black Ultra. Die heb je met 1, 2 of 4 aansluitingen.

 

Hoek van 12 graden.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, Sprietje zei:

Beste Michel-nl

 

Welkom op dit forum.

 

Dat je nogal wat beelduitval hebt gehad tijdens de regen kan ook liggen aan het feit dat de schotel en de lnb niet goed genoeg was uitgericht. Het hoeft dus zeker niet aan de Triax 65 te liggen maar bij flinke buien kan het beeld met een Triax 65 ook bij een goed uitgerichte schotel uitvallen. Met een maatje groter wordt die kans inderdaad kleiner. Helaas past een lnb voor een schotel van 60cm niet echt goed op een schotel van 70cm breed.
Je moet in ieder geval de kop van de Astra 23,5 in de klem zetten en de schotel optimaal uitrichten op de Astra 23,5. Verder is het belangrijk dat je de duo-lnb op de juiste schuinte zet. Dat is in Boornbergum bij Drachten 12°. Stel die schuinte in met bijgevoegde hoek.
Overigens zijn er maar weinig betaalde zenders van Canal Digitaal die op de Astra 19,2 zitten, zie deze lijst: https://m7cdn.io/canaldigitaal/downloads/zenderlijst.pdf
Vind je het toch fijn om de Astra 19,2 er bij te hebben, dan bestaan er wel passende duo-lnb's. Hoeveel aansluitingen wil je hebben? Is 1 aansluiting voldoende voor op de Camping?

Als je de Astra 19,2 niet wilt ontvangen, neem dan een enkele lnb, bijv. de Inverto Black Ultra. Die heb je met 1, 2 of 4 aansluitingen.

 

Hoek van 12 graden.png

Uiteraard heb ik mij best gedaan met het afstellen van de satelliet schotel. We hadden maar een kwaliteit van rond de 70 en een 5db

 

Uiteraard ga ik met de 80cm schotel de 19.2 verliezen. Zoals gezegd vinden wij dat geen punt echter las ik ergens dat soms de 19.2 nodig kon zijn om bepaalde kanalen in te laden. 

 

Voor ons is enkel de zenders van astra 3 noodzakelijk. Alle andere zenders hebben we niks mee, het gaat puur om de NL zenders en een beetje extra. 

 

Er hoeft ook maar 1 tv op aangesloten worden dus een enkele feed is belangrijk. 

Zoals ik nu begrijp kan ik het monoblock nu als enkele lnb gebruiken, maar een  betere zou verstandiger zijn.

 

Als ik dat zeker kan doen dan is dat uiteraard mijn keuze op korte termijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt de duo-lnb met de kop van de 19,2 in de klem staan. Als je dan de schotel op de 19,2 uitricht, heb je de 23,5 nooit optimaal, zeker niet als de duo-lnb niet bij de maat van de schotel past.
Als je zeker weet dat je geen interesse hebt in de Astra 19,2, neem dan een Inverto Black Ultra single, zie bijlage. Die presteert beter dan welke duo-lnb ook.
De zenderlijst van Canal Digitaal is zowel van de Astra 19,2 als van de Astra 23,5 te downloaden. Er is dus geen noodzaak om ook de Astra 19,2 te ontvangen. Kijk even in de handleiding of je ontvanger de fastscanlijst ook via de Astra 23,5 kan inladen. Welke ontvanger heb je?
Vind je het toch wel prettig om zowel de Astra 23,5 als de Astra 19,2 te ontvangen, dan kun je het beste deze duo-lnb nemen: https://www.inverto.tv/lnb/100/single-monoblock-23mm-lnb-40-for-80cm-dish

 

Black Ultra.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Sprietje zei:

Je hebt de duo-lnb met de kop van de 19,2 in de klem staan. Als je dan de schotel op de 19,2 uitricht, heb je de 23,5 nooit optimaal, zeker niet als de duo-lnb niet bij de maat van de schotel past.
Als je zeker weet dat je geen interesse hebt in de Astra 19,2, neem dan een Inverto Black Ultra single, zie bijlage. Die presteert beter dan welke duo-lnb ook.
De zenderlijst van Canal Digitaal is zowel van de Astra 19,2 als van de Astra 23,5 te downloaden. Er is dus geen noodzaak om ook de Astra 19,2 te ontvangen. Kijk even in de handleiding of je ontvanger de fastscanlijst ook via de Astra 23,5 kan inladen. Welke ontvanger heb je?
Vind je het toch wel prettig om zowel de Astra 23,5 als de Astra 19,2 te ontvangen, dan kun je het beste deze duo-lnb nemen: https://www.inverto.tv/lnb/100/single-monoblock-23mm-lnb-40-for-80cm-dish

 

Black Ultra.png

Zoals ik al aangaf had ik de schotel(65cm) uit gericht op de 23.5 en ja ik had inmiddels al gelezen dat hij verkeerd erin zat. Zo had ik hem overgenomen helaas 

 

De astra 19.2 is voor ons niet van belang. De tuner die ik gebruik is een Technisat digit iso s2

 

Ik ga vanavond even een proef set-up doen met de lnb met de 23.5 in de houder gemonteerd op de 80cm schotel en testen.

 

Wat voor mij dan puur nog belangrijk is, is of deze lnb het een beetje uit houdt met slecht weer. De inverto had ik inmiddels gezien als 1 van de betere losse lnb's

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Michel-nl zei:

Wat voor mij dan puur nog belangrijk is, is of deze lnb het een beetje uit houdt met slecht weer. De inverto had ik inmiddels gezien als 1 van de betere losse lnb's


Bij veel regen, onweer, sneeuw, etc houdt de de gekozen configuratie het inderdaad wat langer uit wat continuïteit ontvangst betreft maar dat is het dan ook wel.

Om alvast elke illusie weg te nemen, welke schotel of LNB jij ook kiest, bij extreme weersomstandigheden valt het beeld simpelweg uit.

 

Ik gebruik ook een perfect uitgerichte 80cm Triax met Inverto Ultra Black en in de afgelopen 2 dagen viel het beeld hier in Zeeland gewoon een paar keer voor enkele minuten uit.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Jürgen zei:


Bij veel regen, onweer, sneeuw, etc houdt de de gekozen configuratie het inderdaad wat langer uit wat continuïteit ontvangst betreft maar dat is het dan ook wel.

Om alvast elke illusie weg te nemen, welke schotel of LNB jij ook kiest, bij extreme weersomstandigheden valt het beeld simpelweg uit.

 

Ik gebruik ook een perfect uitgerichte 80cm Triax met Inverto Ultra Black en in de afgelopen 2 dagen viel het beeld hier in Zeeland gewoon een paar keer voor enkele minuten uit.

 

Ja uiteraard begrijp ik dat wat ik ook koop het alsnog weg kan vallen bij omstandigheden. Echter als de 1 wat langer volhoud dan de ander dan is dat natuurlijk wel iets wat ik graag zou willen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ‘wat langer volhouden’ is hier in NL en feitelijk binnen de zandgebieden van Astra 3 marginaal en rechtvaardig aankoop van een grotere configuratie meest al niet, zonder van het geld.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Michel-nl

 

Als je echt geen behoefte hebt aan de Astra 19,2 met de vele Duitse zenders, dan zou ik er nog geen seconde over nadenken. Haal die duo-lnb er af en zet er een Inverto black Ultra op. Die kost maar €10,-. Is een stuk kleiner en lichter dan de duo-lnb en een stuk makkelijker afstellen en die geeft bij erg slecht weer langer beeld.
Met de Technisat Digit ISIO S2 heb je de Astra 19,2 niet nodig om de zenderlijst binnen te halen.
De ontvanger heeft 2 tuners wat betekent dat je bijv. naar 1 zender kunt kijken en een andere zender kunt opnemen of je kunt met 2 tv's naar twee verschillende zenders kijken. Deze mogelijkheden heb je alleen als je een lnb neemt met 2 aansluitingen. Overweeg dus even of je daar gebruik van wilt maken. Dan koop je een Inverto Black Ultra Twin.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok dank je wel. Dan ga ik die gewoon aanschaffen, wat betreft de andere opties in de tuner. Dat is voor ons ook jiet van belang, er zit een HD bij voor opnames maar die zullen wij ook nooit gebruiken.

33 minuten geleden, Jürgen zei:

Het ‘wat langer volhouden’ is hier in NL en feitelijk binnen de zandgebieden van Astra 3 marginaal en rechtvaardig aankoop van een grotere configuratie meest al niet, zonder van het geld.

 

Maar voor buitenland wel, en we gaan nog wel eens wat verder Europa in. Dus dan weer wel 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...