Ga naar inhoud


Schotel uitrichten bij regen


bas90

Aanbevolen berichten

Is het mogelijk om een schotel uitricht bij regen?

nu dat België van oranje naar geel staat kunnen we weer over de grens.

daar zit een maat van mij die Nederlandse zenders wil(schotel staat nu op 19,2)

nu heb ik een afspraak gemaakt maar bedek me net dat het dan daar slecht weer is.

 

iemand tips?

heb het daar al een keer eerder geprobeerd maar toen draaide ik de schotel naar rechts in plaats van links ten op zichte van astra 1 😅

het is in zuid oost België

albast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Los van het feit dat je zeiknat regent is er niet heel veel verschil.

Check de exacte locatie via Dishpointer.com en pas de elevatie aan zoals door dishpointer.com aangegeven voor Astra 3 ipv Astra 1.

Van achter de schotel gezien moet je 4.3 graden naar links met een aangepaste elevatie. In Saint Leger in Zuid Oost Belgie is het verschil elevatie tussen Astra 1 en 3 precies 1 graad hoger (31.6) voor Astra 1 en 30.6 voor Astra 3.

 

 

DD5D15AB-6F5A-4DBE-B10F-5C201C0FB8A0.jpeg

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is nog een heel stuk moeljker dan bij me thuis.

hier is het een schotel van 65 cm en een duo lnb schotel staat op 30 graden maar krijg 50% beeld op de verkeerde kop waar Astra 1 op zij moeten. (Dus de rechter)

die staat ook schuin.

dus dan moet de schotel toch op 29 graden staan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste bas90

 

Je pint je veel te veel vast aan de elevatieschaal van je schotel. Dat is maar een richtlijn om de satelliet te vinden, niet om je schotel af te stellen.
De elevatie van de schotel kan zo maar enkele graden afwijken van wat het werkelijk is.
1 - de mast staat misschien niet helemaal zuiver waterpas
2 - de schaalverdeling van de schotel kan makkelijk een graad afwijken
3 - de lnb-arm is misschien ietsje verbogen of is niet helemaal goed in de schotel gemonteerd
4 - je richt de schotel misschien uit op de vrijhangende kop i.p.v. de kop die in de klem staat terwijl de vrijhangende kop niet op dezelfde hoogte staat

 

Een schotel afstellen doe je het makkelijkste met goede meetapparatuur maar die hebben de meeste particulieren niet. Dan kun je ook je satellietontvanger gebruiken met een klein tv-tje er bij maar als de schotel op dak staat, is dat meestal niet haalbaar. Naar elkaar roepen het wordt beter of slechter is een hele slechte manier van afstellen. Je bent altijd te laat met je reactie.

1 - zorg er bij een duo-lnb er eerst voor dat de kop van de 23,5 in de klem staat en de duo-lnb op de juiste schuinte staat. In de Benelux is dat ongeveer 11 graden, de kop van de Astra 19,2 lager
2 - zorg er voor dat de kop van de 23,5 is ingeschakeld dus diseqc 1.0 moet ingeschakeld zijn en diseqc-positie 2 (is de Astra 23,5) moet aan staan. Je kunt de schotel ook met een enkele lnb afstellen, dan heb je even niets met diseqc te maken of tijdelijk de kop van de Astra 19,2 in de klem zetten
3 - stel de elevatie van de schotel met de gradenverdeling in wat Dishpointer aan geeft voor je lokatie
4 - richt de schotel m.b.v. herkenningspunten van Dishpointer in de goede richting
5 - zijn er geen herkenningspunten gebruik dan een kompas samen met de kompasgegevens van Dishpointer
6 - helemaal makkelijk is het om de schotel uit te richten m.b.v. de zon. Je gebruikt dan deze site: https://www.satellite-calculations.com/Satellite/lookangles.htm

je spant een touwtje of plakband van precies boven aan de schotel tot over de lnb die in de klem staat. Precies op het aangegeven tijdstip moet de schaduw van het touwtje of tape midden over de lnb-arm lopen. Je draait op dit tijdstip de schotel dus in de juiste richting en zet hem vast. De draairichting staat nu al zo precies dat je de schotel niet meer hoeft te verdraaien.
Heb je geluk, dan heb je al ontvangst, zo niet dan alleen de elevatie nog iets bijstellen (een paar graden omhoog of omlaag). Je zult merken dat er bijna geen winst meer valt te behalen om de draairichting van de schotel nog iets bij te stellen.
Kijk voor de gein eens wat de elevatie van de schotel nu aan geeft en vergelijk dit met Dishpointer dat 100% betrouwbaar is.
En, de schotel altijd afstellen op maximale signaalkwaliteit, niet op signaalsterkte.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bas90

Saint Leger licht toch ècht tegen de Luxemburgse grens aan en wij noemen dat gebied altijd het zuid oosten van België. ;) Ter info. De Belgische kust ligt niet in het oosten dus tegen Duitsland aan, maar echt in het westen. 🤭

Misschien is het ook handig om de exacte plaats te vermelden. Mogelijkerwijs weet jij het verschil tussen oost en west niet, wat niet erg is, maar dan is het lastig uitleggen.

 

Maak eens een foto van de betreffende schotel / LNB? Naar het schijnt is het een single en geen standaard Canal Digitaal Duo LNB. Dan is het, mits je secuur te werk gaat tóch betrekkelijk eenvoudig. Finetunen zonder bijzondere apparatuur is mogelijk iets lastiger.

Je geeft niet aan wat voor een ontvanger er gebruikt wordt en of er een zenderlijst in staat waar Astra 23.5 zenders in opgenomen is en probeer stap voor stap de zaken zo uit te voeren.

  1. Als dát zo is, zet dan de ontvanger op één van de FTA zenders op Astra 3. Bijvoorbeeld CT24 HD of TV Lux HD.
  2. Controleer of de mast 100% waterpas staat.
  3. Zet nu de elevatie op 30.6
  4. Ga achter de schotel staan, zet een streepje op de mast waar de beugel staat indien uitgericht op Astra 19.2
  5. Draai de bevestiging dusdanig los zodat je de schotel geheel kunt draaien en beweeg deze 4.3 graden naar links.
  6. Met dit Jip en Janneke verhaal moet het lukken.

Sprietje was mij 30 sec. voor zag ik. ;)

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje was mij 30 sec. voor zag ik. ;)
 

Edit: Ik lees net dat het tóch een Duo LNB is. Mogelijk is het een versie waarbij A en B verwisseld zijn. Die zijn er ooit ook geweest heb ik zelf ook ervaren. Check in de ontvanger of Astra 19.2 op DISEqC A staat, wat normaal is, of op B. Jouw verhaal lezend lijkt dat omgedraaid te zijn. 

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, John van Dreumel zei:
  1. Draai de bevestiging dusdanig los zodat je de schotel geheel kunt draaien en beweeg deze 4.3 graden naar links.

Geen 4,3 graden maar 4,7 graden.

De duo-lnb met omgekeerde diseqc is deze:

 

4,3 graden duo-lnb 80cm met diseqc andersom.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, John van Dreumel zei:

Alsof dát voor de gebruiker een verschil maakt, 4.3 of 4.7 graden naar links. ;) Immers staan er geen graden op de mast. 🤭

 

Welkom in de wondere (denk)wereld van Sprietje.

Vergeet niet dat Sprietje alle problemen kan oplossen vanachter zijn laptop, gewapend met gradenboog en calculator.

En natuurlijk zijn onmetelijke database.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga zowiezo geen schotels uitrichten bij regen en of bij heel slecht weer. En zeker niet bij daken die spek glad zijn geworden door de regen. Daarvoor is mijn eigen veiligheid en meet apparatuur te waardevol daar voor. Het is voor de zotte om bij regen een schotel uit te richten.

aangepast door Ventura
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...