Ga naar inhoud


Chinooks niet zichtbaar op Flightradar


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Hallo JoeC,

 

Jouw ervaringen komen overeen met mijn ervaringen, Air to ground bereik van vliegtuigen bij een vrij zicht opstelling van de antenne is duidelijk meer als 50 - 150 km.

 

Leuke hobby!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


@Ceesv,  nogmaals ontvangst via VHF (118-137 Mhz) airradio is heel wat anders dat ADSB op 1090 Mhz. Het is veel makkelijker om lage frequenties verder te ontvangen, zelfs propagatie speelt hier nog een rol. 

 

En JoeC, je kunt die diagram instellen op kilometers. Maar als mensen hiermee beginnen met een klein antennetje dan mogen ze blij zijn als ze de 50 KM halen. Mijn PI staat voor het raam op de eerste verdieping en natuurlijk kan het allemaal beter, maar hoeveel mensen zijn in staat een ADSB antenne  op 10 mtr of meer te hangen, waarschijnlijk heb je ook een versterker of filters en misschien zit je op een goede vrije lokatie en ja dan ontvang je automatisch meer.  Maar dat is niet wat de gemiddelde feeder heeft, kijk maar is naar coverage graphs in FA.  

 

Mijn coverage staat in het plaatje.

 

coverage.JPG

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Als antwoord hierop kan ik je aangeven, dat ik luisterde met een groundplane op het dak, JoeC heeft zijn antenne op de mast van zijn satelliet schotel gemonteerd.

 

Wat je nog op 1.000 MHz ontvangt met een antenne geplaatst achter een venster, kennelijk 50 km.

 

Je hebt gelijk wanneer je stelt dat het bereik met een binnenshuis antenne gelimiteerd is met wat je hier opgeeft.

Maar wanneer je een antenne met een vrij zicht gebruikt zijn vliegtuigen zelfs met ADSB tot op 250 NM waar te nemen.

 

Neem je dit serieus, dan plaats je een buitenantenne op een plek met vrij zicht.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Kan je iets vertellen over je antenne opstelling?

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, ceesv zei:

Wat je nog op 1.000 MHz ontvangt met een antenne geplaatst achter een venster, kennelijk 50 km.

 

Je hebt gelijk wanneer je stelt dat het bereik met een binnenshuis antenne gelimiteerd is met wat je hier opgeeft.

Maar wanneer je een antenne met een vrij zicht gebruikt zijn vliegtuigen zelfs met ADSB tot op 250 NM waar te nemen.

 

Neem je dit serieus, dan plaats je een buitenantenne op een plek met vrij zicht.

 

Doe niet zo eigenwijs man! .Nogmaals tuurlijk kan het beter,   Helaas heeft de meerderheid niet de mogelijkheid om een antenne vrij en in grote hoogte te plaatsen. Men doet hier net alsof 400 KM zonder problemen mogelijk is, en dat is niet de realiteit. De meeste hebben maar rond de 150 KM ontvangst, sommige zelfs minder.  En ja er zijn opstellingen die meer halen, hoewel je 400 KM nauwelijks ziet, dat heb je waarschijnlijk al geen 10 euro stick meer en een meer professionele opstelling.  

 

Dus nogmaals voor de figuren die het niet willen begrijpen. 400 KM is theoretisch mogelijk maar in de praktijk zal je dat niet snel halen of je moet bereid zijn er het nodige voor te doen. (oa kosten te maken etc). Alleen dan ben je blijkbaar serieus volgens sommige.  Ik ben gewoon eerlijk en ik vertel duidelijk wat men kan verwachten als je hiermee begint ipv gouden bergen.  

 

Ook het plaatje van robcypres is rond de 150 KM zoals ik het kan beoordelen. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
21 minuten geleden, Codx zei:

Doe niet zo eigenwijs man! .Nogmaals tuurlijk kan het beter,   Helaas heeft de meerderheid niet de mogelijkheid om een antenne vrij en in grote hoogte te plaatsen. Men doet hier net alsof 400 KM zonder problemen mogelijk is, en dat is niet de realiteit. De meeste hebben maar rond de 150 KM ontvangst, sommige zelfs minder.  En ja er zijn opstellingen die meer halen, hoewel je 400 KM nauwelijks ziet, dat heb je waarschijnlijk al geen 10 euro stick meer en een meer professionele opstelling. 

 

Je hebt gelijk, de afstanden die hier in dit topic met bewijs worden neergelegd zijn niet realistisch.

 

De antenne hoeft niet op grote hoogte hangen, maar ook niet achter glas.

Vrij zicht, buiten is voldoende, maar nogmaals je hebt gelijk, achter glas met een binnen antenne zal je niet de afstanden halen, die je met een buitenantenne hebt.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles wat ik via ADSB ontvang is via RaspberryPi 3b(3x) en een paar Orange pi's.De Dongle's zijn RTLSDR V3,Flightaware Pro Stick(blauw) en de blauwe China Dongle,voor Flarm ook een paar pi's met Rtlsdr dongle +LNA(via Bias-T)De antenne's:Flightaware ADSB,Vinnant 5/8,colinear en open dipool en zelfbouw Spider.Maar 1 pi met dongle en Antenne is al genoeg...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, ceesv zei:

Je hebt gelijk, de afstanden die hier in dit topic met bewijs worden neergelegd zijn niet realistisch.

 

De antenne hoeft niet op grote hoogte hangen, maar ook niet achter glas.

Vrij zicht, buiten is voldoende, maar nogmaals je hebt gelijk, achter glas met een binnen antenne zal je niet de afstanden halen, die je met een buitenantenne hebt.

 

 

Ik zie maar 1 persoon in dit hele topic die zegt 400 KM te halen, geweldig dat dit lukt natuurlijk.  Maar verder haalt niemand in dit topic dat, bovendien als je op FA kijkt komt om je heel snel tot de conclusie dat het een uitzondering is en genoeg mensen die hun antenne buiten hebben hangen.   Ik heb het ook ooit even geprobeerd en inderdaad wordt de ontvangst wel  beter maar 400 KM haal ik dan nog steeds niet. 

 

Het lastige voor mij is dat mijn schuifmastje voor de airspy een stuk verder staat en er dus lange kabel tussen moet, dat geeft te veel demping. Bovendien gaat die mast naar beneden bij slecht weer.  En het is maar een hobby. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...