Ga naar inhoud


Chinooks niet zichtbaar op Flightradar


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Ik merk wel, dat deze site soms minder dekking heeft als Flightradar.

Volgde net een vlucht van een kennis, boven Frankrijk verdween de vlucht van het scherm toen die onder de 2.400 voet kwam, flightradar volgde de vlucht tot touchdown.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


ADSBexchange geeft ALLE ADS-B toestellen weer, alle andere sites die ik ken doen dat niet en laten militaire en bij de FAA geblokte toestellen zoals veel zakenjets of despotentoestellen buiten beeld.

 

Daarnaast zijn er toestellen die (soms) zonder ADS-B vliegen, vooral bij oefeningen.  Ik zie hier regelmatig toestellen van een bepaalde buitenlandse nationaliteit overkomen die ADS-B uit hebben staan - tonen ook net op mijn lokale scherm.  Ook de F35 lijkt nog buiten beeld te willen blijven.

 

ADSBexchange heeft inderdaad minder dekking dan vele andere sites.  De andere sites timmeren meer aan de weg want hebben commercieele belangen, dus meer feeders dus betere dekking.  Daarnaast gebruiken sommige sites ook (gecodeerde) ADS-B informatie via satelliet om hun dekking te verbeteren

 

Ik zou voorstellen dat als je interesse hebt in dat wat je ziet of hoort vliegen, dat je zelf een (extra) feeder openzet naar ADSBexchange.  RTL-SDR, stick zelfs de goedkoopste chinees voldoet, raspberry Pi eraan, bij mij draait er al jaren een Pi B+ met zo'n 20cm sprietje (zat bij de stick) op een buitenlamp gemonteerd.  Makkelijk en altijd leuk om te zien waar de ZXP's nu weer vandaan komen/naartoe gaan.

 

Ik overweeg (maar doe het nog niet) om andere sites niet meer te voeden vanwege de commercieele uitnutting van mijn gegevens - inclusief die gegevens die zij vervolgens niet meer tonen....

aangepast door JoeC
Aanvulling
Link naar reactie
Delen op andere sites

dit is een goede:RTL-SDR V3 TCXO Dongle 500KHz - 1700MHz SMA aansluiting.En de Flightaware blauwe dongle.

Maar de goedkope blauwe(china)dongle werkt ook ok.RTL2832 chipset en R820T2.tuner,ik heb een bereik van ong. 400Km.

 

aangepast door robcyprus
aanvulling
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Tonskidutch said:

welke bedoel je dan, ik heb er een liggen maar er zijn verschillende chipsets.

;)

Eigenlijk maakt het heel weinig uit.  Mijn oudste is el cheapo uit China gekocht op singlesday.  Was een setje met sprietje, blauwe stick en afstandsbediening (niet nodig).  Staan er nu voor 8,62 dollar.  R820T (of T2, is net iets beter) tuner.  Later Flightaware stick met voorversterker, filter en een 60 cm antenne uit Bulgarije via internationale marktplaats aangeschaft.  Die doet t beter, maar maakt netto weinig uit.  De grafieken van aantallen lopen gelijk op alleen staat de Flightaware een stuk hoger en rondom vrij.  RTL-SDR V3 schijnt wat beter te zijn maar geen ervaring mee.

 

Er zijn nog betere opties maar die zijn nogal prijzig (speciale hardware etc.).

 

Hoe meer feeders, hoe beter de dekking.  Uiteindelijk is het resultaat van het collectief dat de kwaliteit bepaalt.  Eigen kaart bekijken is leuk voor je eigen bereik en buurt.  O ja, een accurate klok (ik gebruik Chrony op de Pi) is belangrijk voor eventuele MLAT berekening:  Vaak worden geen posities uitgezonden maar wel signalen.  Door triangulatie tussen verschillende ontvangers op een specifiek bericht (nauwkeurige ontvangsttijd, positie ontvanger) wordt dan de positie met een beperkte marge bepaald.

 

Aanvulling, net als bij satelliet gaat het om zicht:  Hoogvliegers kun je tot 400-450km ontvangen als je geen obstakels hebt, laagvliegers - tja...  Bomen dik in t blad scheelt al.

aangepast door JoeC
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, JoeC zei:

Hoogvliegers kun je tot 400-450km ontvangen als je geen obstakels hebt

 

Nou 400 KM ga je niet zo snel halen, dan moet je externe antenne echt wel hoog staan.  50-150 KM is meer realistisch. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb indertijd vanuit de randstad vluchten kunnen volgen tot ver boven Engeland, dat is iets meer als 150 km.

 

HF signal distance in nautical miles = 1.23 x (√height of transmitting object in feet + √ height of receiving station in feet)

So, with an aircraft at 36,000 feet and the ATC radio tower at 100 feet, communication will be possible up to 250 nautical miles away. However, this is the theoretical optimum and will be much less in practice due to transmitter power and receiver inefficiencies.

 

Dus op flightlevel 360 is het maximale bereik ongeveer 250 NM. (463 km.)

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat er niet om hoe ver het radio signaal rijkt,  je moet het ook nog kunnen ontvangen en dat is afhankelijk van je antenne situatie.  

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zoals gezegd, in de 80er jaren heb ik eens een vlucht van een DC 8 vrachtkist gevolgd waarop een bekende vloog, van Amsterdam in westelijke richting, die ik tot ver boven Engeland kon volgen.

 

Ik moest wel steeds van frequentie wisselen.

De antenne was een groundplane.

De ontvanger een Bearcat scanner

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ceesv zei:

Zoals gezegd, in de 80er jaren heb ik eens een vlucht van een DC 8 vrachtkist gevolgd waarop een bekende vloog, van Amsterdam in westelijke richting, die ik tot ver boven Engeland kon volgen.

 

Ik moest wel steeds van frequentie wisselen.

De antenne was een groundplane.

De ontvanger een Bearcat scanner

 

Dan heb je het over Air Traffic Control,  dat kan nog steeds want dat zit op de VHF (118-137 Mhz), dat signaal komt een stuk verder dan ADSB op 1090 Mhz

  • Like 1

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In de literatuur voor ADSB wordt dit genoemd.

 

Air-to-Air: 170 - 200 nautical miles (270 - 320 Km) for UAT.

Air-to-Ground: 180 nautical miles (288 Km) for high altitude targets .

Although the theoretical maximum ranges for UAT and 1090 ES are quite similar, in practice, the effective range for 1090 ES can be somewhat less due to bandwidth congestion.

 

 

Het is dus toch wat meer als de 50 - 150 km die je veronderstelt.

 

Uiteraard is een vrij opstelling van de antenne boven de omgeving een vereiste.

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, ceesv zei:

Uiteraard is een vrij opstelling van de antenne boven de omgeving een vereiste.

 

En wat schreef ik:

 

45 minuten geleden, Codx zei:

dan moet je externe antenne echt wel hoog staan.  50-150 KM is meer realistisch. 

 

Er zit echt een verschil, ook met boven het dak uit moet je niet denken dat je 400 KM gaat halen. Alles speelt een rol, die goedkope stick heeft absoluut geen filtering, dus als er sterke zenders in de buurt zijn drukken ze de zwakke signalen weg.  Er zijn filters en versterkers etc te verkrijgen om je ontvangst beter te maken, maar ook een lokatie speelt een rol. Als je in een woonwijk zit met veel stoor signalen zal de ontvangst minder zijn.  Echt die 50-150 KM is veel realistischer dan 400 KM.  Ik heb zelf al jaren een pi met stick als feeder in gebruik, ik heb een tijdje terug de speciale Flightaware stick besteld en ik verwacht dat die het wel iets beter gaat doen. Maar dan nog geen wonderen. 

 

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 hours ago, Codx said:

 

Nou 400 KM ga je niet zo snel halen, dan moet je externe antenne echt wel hoog staan.  50-150 KM is meer realistisch. 

Mijn opmerking was "tot" zo'n 400km, mijn stats over 24 uur:

 

stats.png.4d828670349726af954427afbef021ba.png

Dat zijn dus een aantal posities over de 400km - ik weet alleen zo niet meer of dit gewone of nautical miles waren.  Antenne staat op ongeveer 8m hoog, vast aan de sat schotel, Raspberry hangt uit de zon achter de schotel.  Onderstaande site suggereert voor mij (antenne op 9m boven de grond) en vliegtuig op 12km hoogte een afstand van ~500km.  Die haal ik vrijwel nooit omdat er een aantal flinke bomen in de buurt staan.  Alleen richting noord (zie ook het kaartje) gaat het beter want daar staan de eerste bomen/huizen pas op een kilometer en ligt de horizon dus lager.

 

Begin hier: Maximum distance en voor @ceesv de opmerking die daar bij staat:  The layers of air cause refraction of radio waves, and radio line of sight may extend beyond optical line of sight by as much as 50 to 100 nautical miles. Your maximum possible range will therefore be about 50 to 100 nautical miles more than the maximum possible range shown by the curves you got from heywhatsthat.com

 

ADS-B op 1090MHz KAN flinke afstanden overbruggen, 400km wordt algemeen als haalbaar beschouwd voor de RTL-sticks.  Op een site te vinden via de zoekmachine (geen link vanwege affiliate links op de pagina) "group ads-b test 19 dongles" kun je de verschillen in afstand en resultaat zien tussen dongles.  Deze review is al een aantal jaren oud.

 

Daarnaast kunnen atmosferische reflecties en zogenaamde vliegtuigscatter er voor zorgen dat ook vanaf grotere afstanden ontvangen kunnen worden.  Die verhandeling voert voor nu te slecht.  De ADS-B software op de Raspberry accepteert normaliter maar tot 360km, dat is via een parameter max-range aan te passen.

 

Succes met experimenteren!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...