Ga naar inhoud


Chinooks niet zichtbaar op Flightradar


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

32 minutes ago, Codx said:

Ik zie maar 1 persoon in dit hele topic die zegt 400 KM te halen

Bij deze dan nr 2. Ik heb een FA antenne, met de FA stick waar het filter in zit, en daarmee heb ik een tweetal jaren heel veel dekking gehad van 250+ nm (nautical miles). Antenne op pak hem beet 7m hoogte, en een 5m LMR400 kabel ertussen. (Niet de beste kabel, maar ok)

Op dit moment is de installatie tijdelijk weg, anders had ik je even een screenshot laten zien...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 hour ago, Codx said:

 

Maar als mensen hiermee beginnen met een klein antennetje dan mogen ze blij zijn als ze de 50 KM halen. Mijn PI staat voor het raam op de eerste verdieping en natuurlijk kan het allemaal beter, maar hoeveel mensen zijn in staat een ADSB antenne  op 10 mtr of meer te hangen, waarschijnlijk heb je ook een versterker of filters en misschien zit je op een goede vrije lokatie en ja dan ontvang je automatisch meer.  Maar dat is niet wat de gemiddelde feeder heeft, kijk maar is naar coverage graphs in FA.  

Mijn Pi2 met het chinese 8 euro setje, antenne op 2,15 meter hoogteop de buitenlamp van de garage (kabeltje door de deur naar binnen waar de stick en de Pi hangen.)  O ja, na 4 jaar is het antennetje bijna doorgeroest - Chinees ijzer en geen staal 😉 Duidelijk te zien dat het huis de achterste 180 graden afschermt.  Antenne kijkt onder de bomen langs de weg en tussen de buren door maar zoals je ziet zijn afstanden boven de 360km (200 NM) mogelijk.  Niks filter of versterker - het goedkoopste van het goedkoopste......

image.png.2e8a2e102373439bd879db6307d3f306.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, ceesv said:

De antenne hoeft niet op grote hoogte hangen, maar ook niet achter glas.

Vrij zicht, buiten is voldoende, maar nogmaals je hebt gelijk, achter glas met een binnen antenne zal je niet de afstanden halen, die je met een buitenantenne hebt.

 

En met modern glas al helemaal niet.  Hie binnenshuis nauwelijks GSM/4G/5G dekking.  Zelfs het raam op een kier zetten zonder antennes te verplaatsen scheelt vaak al.

 

Propagatie en alles wat bij radio ontvangst hoort is een vak (hobby) apart....

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Tonskidutch said:

En welke Software gebruik je daarvoor op de PIE?

Meerdere opties.  Share your data is een goede start.  Flightaware (en anderen) hebben ook standaard images maar die maken het hun collegas steeds moeilijker om meerdere sites te voeden vanwege de commercieele belangen.  Wil je hier iets mee, kijk dan vooral in de bijbehorende fora.  Lezers (en siteowners) zijn ontzettend behulpzaam.

aangepast door JoeC
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik mocht mijn eerdere post niet meer editen... 

 

Als je een kant en klaar image gebruikt, of een versie van dump1090 (de echte decoder software), moet je nog wel wat gebruikte parameters aanpassen.  De standaard versterking (gain) staat op auto.  Die komt vaak te hoog uit en heeft nogal effect op de AGC waardoor zwakke signalen (= de signalen van verder) makkelijker worden weggedrukt.  Opnieuw:  Ook de klok is van belang omdat veel vliegtuigen - zeker van verder weg alleen door MLAT (triangulatie) worden weergegeven.

 

ADSBexchange pagina - bereikbaar vanaf hoofdpagina via feeder status - geeft bijvoorbeeld weer (dit is de NL/BE pagina) hoeveel andere ontvangers jij maximaal gebruikt om positie te bepalen en of je kwaliteit voldoende is.  Meer info via hun fora.

 

Hier een foto van mijn lage china antenne, staat vast met isolatietape, is eigenlijk een magneetvoet maar dat bleef niet staan.  Zoals je ziet: 3 bakstenen hoog.

antenne.thumb.png.78708c2e06a946202f281182ad0b83fd.pngdongle.png.074cce58dc2200cd86a8fd88bfabdffe.png

aangepast door JoeC
Plaatje dongle
Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minutes ago, robcyprus said:

antenne op maat geknipt?Scheelt echt veel...

Zelfbouw Spider en afgeregeld met RF Vector Analyzer.

 

Nee, dat valt allemaal in de categorie "komt nog wel een keer", nu al 4-5 jaar lang....  Hij ontvangt, draagt goed bij aan de community en ik kan zien wat hier overvliegt inclusief (een deel van) de ballonvaarders.  Interessant om te zien hoe groot de zichtafstand soms is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minutes ago, Tonskidutch said:

Luchtmacht piloot bedronken. :grin:

 

Dan doen de NATOxx toestellen (zoals momenteel NATO07 boven Hongarije) dat een stuk netter:

image.thumb.png.9d3497a669bda057a5ea0049e8ed75e3.png

 

Waarschijnlijk komen daar nog een serie rondjes achteraan maar moet je erg ver inzoomen om verschil in de cirkels te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...