Ga naar inhoud


Perfecte wifi dekking door 3 acces points in huis, maar het wisselen van netwerk zorgt voor instabiliteit?


Aanbevolen berichten

Goeiemiddag, 

 

ik heb onlangs een externe monteur in huis gehaald, om er voor te zorgen dat de wifi dekking in mijn (nieuwbouw) huis optimaal. Inmiddels heb ik dit als volgt gedaan; 

 

ik heb een modem router van Ziggo (connectbox) in de meterkast staan. Hierop is de wifi uitgeschakeld. Via loze leidingen lopen hiervan maar liefst 5 ethernetkabels naar:

1. Krachtige Asus router in de huiskamer. Die de gehele benedenverdieping met gemak voorziet van Wifi. 

2. Een acces point op de hoofdslaapkamer. 

3. Een acces point op de logeerkamer/studeerkamer van mijn partner. 

4. Een acces point op zolder die de gehele zolder voorziet van perfecte wifi. 

5. Een ethernetkabel die direct achterin de desktop op zolder zit voor perfect bekabeld internet. 

 

Nu heeft de monteur alles dezelfde naam en wachtwoord gegeven. Hierdoor springt alled netjes over en heb ik nergens in huis meer dode punten. Alleen merk ik wel dat op sommige plekken het (bv met mijn smartphone) moeite kost om over te schakelen naar het sterkste netwerkpunt. Dit gebeurt allemaal automatisch. Alleen als ik op bepaalde plekken precies tussen 2 wifipunten in zit, merk ik dat ie wel eens twijfelt welke ie moet pakken. 

 

Ik heb ook de mogelijkheid om de acces points te vervangen door MESH besproken met de monteur. Maar volgens hem is er niets zo goed als bekabeld en doen de MESH systemen in feite hetzelfde als wat de acces point nu doen. 

 

Is er een manier om dit soepeler te laten verlopen of hebben MESH systemen hier absoluut voordelen in die de monteur niet met me deelt? 

 

Ik hoor graag van jullie want ik ben maar een leek op het gebied van netwerken aanleggen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Met gewone AP's heb je dit probleem, of je nu 3 verschillende  SID's gebruikt of 3 keer dezelfde SID, probleem met een gewoon ap is, zolang het signaal sterk genoeg is zal de client geen reden zien om te zoeken naar een sterkere  AP en schakelt de client dus niet om ( jouw probleem )

 

Nu kan je ervoor kiezen, zo heb ik zelf ook dat je verder prima tevreden bent over je ap's maar wel controle wil op de sterkste ( beste verbinding )

In mijn geval van uit de auto, werd keurig verbinding gemaakt met de zolder, maar eenmaal in de woonkamer, bleek de verbinding met het ap op zolder nog steeds verbinding hield, maar snel is dat dan niet meer.

 

De oplossing, geef ieder ap een eigen SID , al geef je ze maar een extra nummer, bv  xxxx1 is beneden, xxxx2 is boven en xxxx3 is zolder.

Je hebt nu zelf de controle om even naar het juiste ap te schakelen omdat je weet wie wie is.

Andere mogelijkheden zijn er niet met gewone ap's .

 

Verder, indien mogelijk, gooi 2.4 GHz uit, en gebruik alleen 5 GHz.

2,4 Ghz met 3 ap's per woning in een woonwijk is schreeuwen als in een menigte, dat werkt niet, 2,4 GHz heeft maar 3 bruikbare kanalen, 1 ,6, en 12

ga je er tussen zitten heb je dubbel zo veel ellende. Heb je het best voor elkaar, gooien de buren en overburen ook nog de nodige boosters er tegen aan, het probleem wordt alleen maar erger.

 

Wil je echt automatisch schakelen, dan heb je een mesh nodig  met backhaul, die  zijn instaat om het overschakelen naar de sterkste ap op zich te nemen en die  bij de client weghalen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Precies het probleem dat Vannisje schetst had ik ook. Geprobeerd met gelijke SSID en verschillende SSID. Alle Acces Points via kabel op het modem. Met de installatie van een Meshsysteem (WiFi6 en 5 GHz) is alles nu keurig voor elkaar en heb ik overal sterke WiFi. De vaste verbindingen sluit ik aan op de Mesh router en de stations.

Wat niet beter wordt, blijft niet goed.

Rebox 8220 - 3.02.25, Rebox 9000 - 1.11.62 (loader 1.54), Rebox 4000 - 1.11.62 (loader 2.54), Philips/Pace 7141Visiosat Bisattelite G4Quadro (13E - 19,2E - 23,5E - 28,2E)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ff een vraag over een AP en het gebruikte kanaal. Zetten jullie elk AP op een apart kanaal of alle AP's op hetzelfde kanaal ? Op dit moment staan alle AP's bij mij allemaal op hetzelfde kanaal, maar ik begin nu te twijfelen of dit wel de allerbeste oplossing is. Heb verder geen wifi issues btw

Niks is geheim in deze wereld, ik weet alleen soms niet waar of van wie ik de juiste informatie kan krijgen


+++ 4 x VU solo SE /  T90 / 7 Quad LNB's / OpenPli / Latest Oscam / Raspberry / Strong SRT7404 (op de plank voor de jaarlijkse update ) +++

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal ander kanaal. En mocht het 2.4 ghz band zijn dan alle accesspoints op 20mhz instellen en kanaal 1,5,9 en 13 gebruiken.

Eventueel kan ook 1,6 en 11 igv 3 aps.

Reden: stel dat je client op AP1 communiceert en een andere client tegelijk op AP2 dan moeten en gaan ze op elkaar wachten.

Beetje zelfde als op een walky talky.... kun je ook niet tegelijk praten. Als er op zelfde kanaal ook nog een andere bezig is te communiceren moet je daar ook nog weer op wachten.

Het maakt daarbij niet uit of het communicatie is van eigen clients/accesspoints of van de naburige vreemde accesspoints.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uitleg van de de verschillende kanalen snap ik, maar dan heb ik een extra uitdaging met mijn zigbee apparaten. Die hebben, naar ik begrepen heb, ook een vrij (tussen) wifi kanaal nodig zonder interferentie om zigbee betrouwbaar te laten werken. Gelukkig heb ik geen last van andere wifi signalen

Niks is geheim in deze wereld, ik weet alleen soms niet waar of van wie ik de juiste informatie kan krijgen


+++ 4 x VU solo SE /  T90 / 7 Quad LNB's / OpenPli / Latest Oscam / Raspberry / Strong SRT7404 (op de plank voor de jaarlijkse update ) +++

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...