Ga naar inhoud


Werking duo lnb quad


Sat_marc

Aanbevolen berichten

Ik begrijp iets niet. Bij mijn moeder staat een Xtrend ET8000 met OpenATV 6.4 waarbij tuner A en B doorgelust zijn. Hoe kan het dat je met een duo lnb quad met slechts 1 kabel aangesloten (op tuner A) tegelijkertijd kunt opnemen terwijl alle andere zenders beschikbaar zijn (op tuner B)?

 

Ik verwachtte namelijk dat alleen zenders in hetzelfde kwadrant (band hoog/laag, polarisatie H/V) beschikbaar zouden zijn. Zo werkt het bij mij thuis met een single LNB met 1 uitgang en 1 tuner.

 

Is de tuner de beperkende factor en niet de lnb? Of is er iets speciaals aan die duo lnb quad? Of iets anders? Wie legt het mij uit?

Mutant HD51 - Stab100 - Triax78

Link naar reactie
Delen op andere sites


Probeer dan maar eens te zappen over de zenders. Als je bv NPO1 HD opneemt dan zal je toch echt op NPO2 HD geen ontvangst meer hebben. Mogelijk een foutje in de configuratie van dat image.

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, de lnb is de beperkende factor. In een lnb zitten 2 antennes. Één verticaal geplaatst en één horizontaal geplaatst. Er zal een keuze gemaakt moeten worden welke antenne gebruikt moet worden. Evenzo moet er een keuze gemaakt worden welke oscillator in de lnb gebruikt moet worden, die voor de lage- of de hoge band.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik nam eergisteren de proef op de som. Iets opgenomen op TravelXP en tegelijkertijd een paar andere zenders bekeken. Ik was verrast dat dat mogelijk was.

 

Vandaag nog een keer geprobeerd. Een stukje Ziggo Sport formule 1 opgenomen. En weer kan ik tegelijkertijd een willekeurige andere zender kiezen.

 

Begrijp het nog steeds niet.

 

 

Mutant HD51 - Stab100 - Triax78

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ontvanger is aangesloten op internet. Maar er is niet gekeken naar internetzenders.

 

Ook heb ik 2 opnames tegelijkertijd gestart. Het viel mij al op dat na de eerst gestarte opname alle zenders in de zenderlijst wit van kleur bleven in plaats van grijs. Pas bij de tweede opname kleurde de zenderlijst grijs. Er is dan geen tuner meer beschikbaar.

 

Verder zag ik dat na het starten van een opname (Ziggo Sport formule 1) de zender waarna ik keek via LNB B binnenkwam. Wat mij logisch leek.

 

Ik denk er nu twee dagen over na maar ben er nog steeds niet uit hoe dit kan. Dus hier maar eens vragen.

Mutant HD51 - Stab100 - Triax78

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Sprietje zei:

Evenzo moet er een keuze gemaakt worden welke oscillator in de lnb gebruikt moet worden, die voor de lage- of de hoge band.

 

TravelXP zendt uit op 11.739 V. Ik vraag mij af of dit in de lage of hoge band valt.

Ku band.xlsx

aangepast door Sat_marc
Excelbestand toegevoegd.

Mutant HD51 - Stab100 - Triax78

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kantelpunt is helemaal niet zo scherp . Zet de lnb maar eens op enkel 9750 lof , 22 khz staat dan uit . Dan heb ik hier nog steeds signaal op 11.739 V ook nog op 11.856 V en zelfs 11.876 H .

11.914 H niet meer . 
Waarschijnlijk is e.e.a. Ook afhankelijk van type / merk lnb

0D6E0FEE-DE6A-49BA-8479-4CBBDF7085C2.jpeg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, trust zei:

Dan heb ik hier nog steeds signaal op 11.739 V ook nog op 11.856 V en zelfs 11.876 H .

11.914 H niet meer .

 

Dat ligt dan weer in lijn met de overlap die er is tussen de lage en hoge Ku-band.

 

Ku-band laag: 10,700 - 11,900 GHz

Ku-band hoog: 11,550 - 12,750 GHz

Mutant HD51 - Stab100 - Triax78

Link naar reactie
Delen op andere sites

waar heb je die info gevonden ?
Vreemd dat Sprietje dat niet wist

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
27 minuten geleden, trust zei:

Dat kantelpunt is helemaal niet zo scherp

Zal er ook vanaf hangen hoever je settop box buiten de band doorloopt.

28 minuten geleden, trust zei:

Zet de lnb maar eens op enkel 9750 lof , 22 khz staat dan uit . Dan heb ik hier nog steeds signaal op 11.739 V ook nog op 11.856 V en zelfs 11.876 H .

11.914 H niet meer . 

11914 -9750 = 2.164 MHz.

De ontvanger loopt officieel van 950 tot 2.100 MHz.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat mijn manier van testen niet zo willekeurig is als ik zelf denk.

 

De transponders van CanalDigitaal zitten op 23,5 oost allemaal in de hoge Ku-band. De zenders die ik testte (TravelXP, Ziggo Sport) zijn verticaal gepolariseerd. Waarschijnlijk heb ik "zeer willekeurig" alleen verticale zenders gekozen. De meeste zenders zijn verticaal gepolariseerd.

 

Zoals John van Dreumel al aangaf zal ik nog eens testen op NPO 1 (hoge Ku-band, horizontaal) en NPO 2 (hoge Ku-band, verticaal). Dat kan ik pas doen als ik weer bij mijn moeder ben.

Ku band.xlsx Zenderlijst 20210216.xlsx

Mutant HD51 - Stab100 - Triax78

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...