Ga naar inhoud


4G router met externe antenne advies


spike

Aanbevolen berichten

Ik hoop dat ik het volgende mag vragen in deze rubriek.

Wij wonen deel van het jaar aan Costa del Sol. Momenteel hebben wij internet via Wimax(internet via "wifi schoteltje" gericht op een mast kilometers verderop), maar dat vind ik te traag. Nu zag ik dat Digimovil, voor 25€ per maand onbeperkt 4G internet aanbiedt en dat is interessant voor mij want veel sneller danWimax.
Digimobil gebruikt het Movistar netwerk en daarom heb ik met mobiel en daarin Movistar sim gekeken wat ontvangststerkte is. In huis valt dat tegen, maar als ik naar buiten ga en dan ca 3 meter hoger dan veel betere ontvangst.
Nu zijn er volgens mij meerdere opties:
1.antenne buiten tegen gevel of schoorsteen en deze met coax verbinden aan 4G router binnen
2.een zgn "outdoor 4G router" en deze tegen gevel of schoorsteen en dan met UTP kabel verbinden met wifi router binnen
Movistar maakt gebruik van B3,B7 en B20(=800MHz en deze is het belangrijkste in buitengebied), dus 4g router moet hiervoor geschikt zijn. Daar zijn er genoeg van te vinden.
Moeilijker wordt het om objectieve info te vinden over goede externe antennes en outdoor 4G routers
Mijn vraag is nu, of er mensen zijn hier die ervaring hebben met externe 4G antennes en outdoor 4G routers of mij meer zinnige info kunnen geven.

Hopelijk kan men mij hier meer info over deze materie verschaffen.

Mutant HD51(met Wavefrontier 55)
Xtrend 7000( met 130cm offsetschotel Costa del Sol)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 31
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • Moderator

Ik gebruik tot volle tevredenheid een Fritz! 6890LTE en een Wittenberg LAT 54 DUO set Yagi.

Doorgaans heb ik 150/50 MB down/upload snelheid op 4G, maar dit is natuurlijk ook afhankelijk van je provider en abo.

 

Alternatief is de Wittenberg LAT 58 multiband Yagi

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, ceesv zei:

Ik gebruik tot volle tevredenheid een Fritz! 6890LTE en een Wittenberg LAT 54 DUO set Yagi.

Doorgaans heb ik 150/50 MB down/upload snelheid op 4G, maar dit is natuurlijk ook afhankelijk van je provider en abo.

 

Alternatief is de Wittenberg LAT 58 multiband Yagi

Is die niet erg moeilijk uit te richten?

Mutant HD51(met Wavefrontier 55)
Xtrend 7000( met 130cm offsetschotel Costa del Sol)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Nee, in de Fritz! zit een uitricht hulpscherm.

 

Daarmee kan je prima op maximum signaal uitrichten.

Na een netwerk scan zie je alle providers in de omgeving en de signaal sterkte.

Even uitzoeken waar ongeveer de antenne mast van de gewenste provider staat en dan op maximum signaal uitrichten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eerst eens kijken wat een 4G router binnen doet. De eigen antenne van een router is al veel beter dan die van een smartphone. Als je smartphone binnen een streepje heeft zal de router er al snel 3 hebben. Als de snelheid niet hoog genoeg is kun je altijd nog een buiten antenne toevoegen. Die Fritz is overigens wel erg duur, een 4G modem van Huawei heb je al rond de €100,-

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf een aantal jaren geleden een Zyxel 4G-router voor buiten gekocht, die mij heel goed bevalt. Er loopt nu een netwerkkabel met PoE naar buiten en geen coax. Het grote voordeel is dat er geen verliezen in de coax zijn. Hij is in aanschaf wel een stuk duurder.

2x Vu+ Zero (S), 1x Vu+ Uno 4k (C)

2x Vu+ Duo 4k. 28E/23E/19E/13E/Ziggo

1x DB 7020 (C).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips tot nu toe. Het is mss wel een goed idee om eerst een router uit te proberen, want ik wist niet dat de antenne van een router zoveel beter is dan die van een smartphone.

 

Mutant HD51(met Wavefrontier 55)
Xtrend 7000( met 130cm offsetschotel Costa del Sol)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 10/5/2021 at 6:59 PM, spike said:

Ik hoop dat ik het volgende mag vragen in deze rubriek.

Wij wonen deel van het jaar aan Costa del Sol. Momenteel hebben wij internet via Wimax(internet via "wifi schoteltje" gericht op een mast kilometers verderop), maar dat vind ik te traag. Nu zag ik dat Digimovil, voor 25€ per maand onbeperkt 4G internet aanbiedt en dat is interessant voor mij want veel sneller danWimax.
Digimobil gebruikt het Movistar netwerk en daarom heb ik met mobiel en daarin Movistar sim gekeken wat ontvangststerkte is. In huis valt dat tegen, maar als ik naar buiten ga en dan ca 3 meter hoger dan veel betere ontvangst.
Nu zijn er volgens mij meerdere opties:
1.antenne buiten tegen gevel of schoorsteen en deze met coax verbinden aan 4G router binnen
2.een zgn "outdoor 4G router" en deze tegen gevel of schoorsteen en dan met UTP kabel verbinden met wifi router binnen
Movistar maakt gebruik van B3,B7 en B20(=800MHz en deze is het belangrijkste in buitengebied), dus 4g router moet hiervoor geschikt zijn. Daar zijn er genoeg van te vinden.
Moeilijker wordt het om objectieve info te vinden over goede externe antennes en outdoor 4G routers
Mijn vraag is nu, of er mensen zijn hier die ervaring hebben met externe 4G antennes en outdoor 4G routers of mij meer zinnige info kunnen geven.

Hopelijk kan men mij hier meer info over deze materie verschaffen.

 

https://www.xatakamovil.com/omvs/restricciones-tarifa-datos-ilimitados-digi-maximo-30-veces-media-consumo-video-comprimido

 

Volgens de kleine regeltjes is Digi alleen onbeperkt te gebruiken in je telefoon en niet in een 4G router, zie onderaan de pagina bij punt 3.3.

Vaak ziet het er zo mooi uit maar als je de kleine regeltjes leest.

Vaak hoor je ook dat bij videostreaming de snelheid afgeknepen wordt.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit lijkt me ook een goede, de reviews zijn goed. De ontvanger wordt buiten geplaatst en de router krijgt het signaal via een poe ethernet kabel.

Sim kaart zit dan ook in de device buiten. Gaat het signaal van een antenne over een klein kabeltje niet verloren.

 

Huawei Outdoor CPE B2368 | CAT12 LTE Router + Antenne - Grijs | Wit

 

Schermafbeelding 2021-10-10 103858.jpg

aangepast door peper

Mutant HD51 4K 2 keer, Xtrend ET4000, Openpli 7, Schotel Trax 64, 2x 1e Tripleblock lnb, Astra 1,2,3  / 2e Duoblock lnb, Astra 2,3

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Voor die prijs zou ik kiezen voor de Fritz!

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9-10-2021 om 13:54, el renegade zei:

 

https://www.xatakamovil.com/omvs/restricciones-tarifa-datos-ilimitados-digi-maximo-30-veces-media-consumo-video-comprimido

 

Volgens de kleine regeltjes is Digi alleen onbeperkt te gebruiken in je telefoon en niet in een 4G router, zie onderaan de pagina bij punt 3.3.

Vaak ziet het er zo mooi uit maar als je de kleine regeltjes leest.

Vaak hoor je ook dat bij videostreaming de snelheid afgeknepen wordt.GB ILIMITADOS + LLAMADAS ILIMITADAS (“ILIMITODO”)
(solo en pospago) Por un precio de 25 euros/mes (impuestos incluidos), incluye:
GB sin límite para Internet móvil en España y Rumanía a máxima velocidad.
Llamadas ilimitadas nacionales a cualquier teléfono móvil y fijo de España.
Llamadas ilimitadas internacionales a teléfonos móviles y fijos de determinados países, según se detallan en
www.digimobil.es.

1000 SMS con destino a cualquier teléfono móvil DIGI de España, Rumanía e Italia.
Llamadas ilimitadas de DIGI a DIGI, esto es, a cualquier teléfono DIGI móvil y fijo de España, Rumanía e Italia.

Ik lees op de site van Digimobil:

 

Op 9-10-2021 om 13:54, el renegade zei:

 

 

 

Mutant HD51(met Wavefrontier 55)
Xtrend 7000( met 130cm offsetschotel Costa del Sol)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb vorige week de TP Link AC 1200 Archer MR600 gekocht. Ontvangst binnen is matig, ca 4Mbps, maar net zo hoog als met wimax. Als ik hem aan andere kant van het huis aan de buitenkant houd, dan kom ik op ruim 40Mbps.

Nu wil ik hem in een kunstof kastje ophangen zodat hij niet nat wordt en gelukkig is het ook aan de schaduwkant. Hopelijk stoort kunststof de ontvangst niet te veel

Mutant HD51(met Wavefrontier 55)
Xtrend 7000( met 130cm offsetschotel Costa del Sol)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Kan je niet beter een externe buitenantenne gebruiken en de router binnenshuis houden?

Dan werkt je WiFi ook beter binnenshuis.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Buitenantenne heb ik ook aan gedacht, maar als ik het goed heb, dan moet deze via coax naar router. Ergens heb ik gelezen dat coax nogal wat verlies kan geven, zeker als kabel wat langer is. Precies weet ik het ook niet. Echt prima ervaringen over deze externe antennes heb ik nog niet gelezen.

Hier https://problemasconinternet.com/antena-router-4g/ heb ik al geprobeerd wat duidelijkheid te krijgen, maar mijn Spaans is nog niet van dien aard dat het me helemaal duidelijk wordt. Ik ga geen kapitalen uitgeven voor een externe antenne.

Mutant HD51(met Wavefrontier 55)
Xtrend 7000( met 130cm offsetschotel Costa del Sol)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...