Ga naar inhoud


Treinreizen in Nederland


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Beste mensen, even niet lachen maar IJzerbout is vanaf woensdag een paar dagen in Nederland en gaat gebruik maken van de trein. 

Nu weet ik dat dat met een OV chipkaart moet gaan gebeuren maar dat heb ik nog nooit gedaan. 

Ik kom woensdag aan op Schiphol en moet dan naar Hilversum met de trein. 

Credit Card heb ik bij me evenals Google Pay etc. 

Kan ik mijn smartphone als OV chipkaart inrichten?

Graag advies voor iemand die al sinds 1978 niet meer in NL met de trein gereisd heeft.

Eigenlijk wil ik gewoon aan het loket een kaartje kopen maar dat zal wel niet meer gaan tegenwoordig. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op Schiphol zal toch wel een loket zijn, je bent niet de enige die van uit het buitenland komt.

 

Nadeel is dat losse treinkaartjes meestal iets duurder bij een loket zijn.

 

Ze zullen vast ook anonieme OV-chipkaarten verkopen, die kan je op laten laden, zelf opladen via de automaat, of het met een creditcard kan, dat weet ik niet.

 

Een OV-chipkaarten op naam moet je aanvragen met pasfoto, dat duurt in Nederland minimaal 3 dagen voor je die hebt, maar als je tot de senioren behoord krijg je op die manier alleen korting, dat kan met een anonieme OV-chipkaart niet.

 

In beide gevallen moet op een OV-chipkaart de trein geactiveerd worden, daarnaast moet het Saldo minimaal € 20,- zijn om door de poortjes te komen, ook vanaf Hilversum. Mocht je verder reizen, dan of op automatisch opladen of voldoende saldo op de kaart zetten, het maximum is € 150,- bij eenmalig opladen, je kan het te veel aan te goed terug vragen via een formulier, bij € 50,- of minder kan dat online, vanaf € 150,- moet je het opsturen, geen idee welke flapdrol dat verzonnen heeft.

 

Reizen via je telefoon weet ik niet, mogelijk kan je wel net als bij pinnen betalen.

 

Een los kaartje op Schiphol naar Hilversum zal niet het probleem zijn, maar vanaf Hilversum weet ik het niet, alleen de grote en belangrijkere stations hebben een balie.

 

Een belangrijk station is bijvoorbeeld Amsterdam-Sloterdijk, echter zijn het de Centraal Stations die meestal langdurig een loket open hebben, op de kleinere belangrijke stations gaan meestal eerder dicht.

 

Ter aanvulling, Nederland is nou niet echt een creditcard land, om maar een voorbeeld te geven, veel supermarkten moeten er niets van hebben, maar dat ter zijde.

 

aangepast door Miauw

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Drs.IJzerbout,

 


Je komt aan op Schiphol, loop naar een NS-kaartautomaat (https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/ns-kaartautomaten.html) waar je een anonieme OV-chipkaart, die 5 jaar geldig is, voor 7,50 Euro kunt kopen of je kunt ook een eenmalige papieren chipkaart bij deze automaat verkrijgen. Je zou bovenstaande betaalmethodes kunnen gebruiken (grootste kans creditcard) om bij de automaat te betalen.

Mijn zoon raad je aan een papieren kaartje te nemen voor een eenmalig reis, maar mocht je vaker gaan reizen binnen 5 jaar in Nederland, zal hij adviseren om voor een Anonieme OV-chipcard te gaan. Deze kan gebruikt worden bij alle vervoerders binnen Nederland.

De papieren versie hebben wij helaas geen ervaring mee, maar de vervolg stappen zullen duidelijk uitgelecht worden tijdens de aanschaf van het kaartje op de automaat.

Mocht je voor de anonieme kaart kiezen, zou je dus eerst de pas moeten aanschaffen, te verkrijgen bij de NS-automaat zoals boven beschreven. Vervolgens moet je krediet op de OV-Chipcard pas zetten, wat je overigens ook aan dezelfde NS-automaat kunt doen. Dit zal je ook verteld worden tijdens de aanschaf, maar ik benadruk nog even dat het belangrijk is dat er saldo op de pas moet staan zodat de reis, die je wilt maken, betaald kan worden.

Vervolgens neemt je jou vervoersbewijs mee naar een incheck paal van de desbetreffende vervoerder, in jou geval een NS paal of poortje. Poortjes zijn op grote stations vaak van toepassing, kleine stations hebben vaak palen. Je houd het pasje voor de aangewezen plaats, vaak een schermpje of aangegeven met een symbool (dit spreekt voor zich) en de paal zal een bliep geven en zeggen dat je hebt ingecheckt. Herhaal dit, als je de trein verlaat. op je eindbestemming, om te laten weten dat je het einde van de reis met de vervoerder hebt bereikt. Het poortje zal weer een bliep geven en hoogstwaarschijnlijk aangeven dat u heeft uitgecheckt.  bekijk de link voor meer informatie! https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/in-en-uitchecken-poortjes-en-paaltjes.html

mocht je met de bus, tram of een ander vervoersmiddel gaan zullen deze palen in het vervoersmiddel aanwezig zijn.

overstappen: als je overstapt naar een andere vervoerder moet je eerst uitchecken en vervolgens op de nieuwe vervoerder inchecken. bv. je reist met NS en je moet op het station verder reizen met een Ariva trein, dan check je UIT op een NS paal en vervolgens IN op de Ariva paal. Dit geld ook als je verder reist met de bus of tram bijvoorbeeld.

tip: gebruik de NS app of de app van 9292 reisapp voor het plannen van je reis.

Ook kun je via de NS app een trein reis kopen als derde gemakkelijke optie. Plan je reis op de app en je kan een digitaal kaartje kopen nadat u het traject hebt ingevoerd. Voordeel is dat je vooruit kunt plannen en alle tijd hebt thuis rustig te kunnen verdiepen in de reis. Toch blijft mijn zoons voorkeur een OV chipcard.

 

Ik heb zelf een persoonlijke OV chipcard die heb ik automatisch lopen om geld op te zetten.


Veel succes met je reis.

 

 

Gr.

 

 

Zilverster.

  • Like 1

You are "The last in line" - Ronnie James Dio R.I.P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lach niet om de veranderingen die hierin zijn doorgevoerd. Maar zelf gebruik ik nooit een chipkaart maar bestel een kaartje via Internet en print deze uit. Het enige maffe is dat je aparte poortjes hebt die deze kunnen scannen om in en uit een station te komen. Daar kwam ik onlangs achter maar in mijn regio zijn poortjes hopelijk nog verre toekomst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een buitenlandse reiziger is het concept inloggen en uitloggen op perron of in de bus met een chipcard niet bedoeld. Wel heel makkelijk.

De papieren versie is daar waar je nog geen poortjes hebt het makkelijkst maar op je mobiel is de beste methode.


 
Quote

 

Veilig betalen met iDEAL en creditcard

De voordelen

  1. € 1 goedkoper dan een kaartje uit de kaartautomaat
  2. Printen of direct gebruiken op je mobiel
  3. Je hebt geen OV-chipkaart nodig

 

aangepast door Tonskidutch
linkje

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet je met een kaartje op de telefoon dezelfde andere poortjes gebruiken zoals bij de papieren versie?

 

Ik hoorde over die anonieme chipkaart dat het onmogelijk is om het restant bedrag dat erop staat anoniem terug te krijgen? Dat wil zeggen het moet op je bankrekening terug gestort worden? Vind het geen handig idee voor een incidentele reis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, Tonskidutch zei:

zou je met veel bagage onderweg gaan adviseer ik een huurauto vanaf schiphol met je google maps in de hands free houder :grin:

 

En dit is het enige juiste antwoord.

  • Like 1
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vaak met meerdere koffers en dozen vol tekeningen ook wel wat landen bezocht met het vliegtuig en dan sta je daar aan de lopende band op je bagage te wachten. :sick:

En als je niet oplet ben je een paar koffers kwijt op het perron waar het ook wemelt van de dieven.

 

on topic:

 

https://www.levenmetkorting.nl/transport/goedkoop-reizen-met-de-trein

 

staat het helemaal uitgelejen* hoe je dat doet

aangepast door Tonskidutch

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Tonskidutch zei:

volgens deze informatie kun je door alle poortjes met de QR code

https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/van-en-naar-het-buitenland-reizen.html

Volgens deze instructie naar een poortje met het scan ticket symbool. Het lijkt erop dat het poortje rechts ervan dat niet heeft en dat strookt ook met mijn ervaring in Leiden waar ik naar het meest linkse poortje moest:

 

instructies-openen-poortjes-nederlands.p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...