Ga naar inhoud


Welke elektromotor is dit en is die 'enigszins' regelbaar te maken?


putemmer

Aanbevolen berichten

Ik heb een oude Bauer T50 sound 8 mm projector (super 😎 welke nog prima werkt.

Ik wil op een eenvoudige manier 8mm films digitaliseren met mijn video camera. (dus de films niet naar een professioneel bedrijf sturen).
Ik weet dat deze methode niet optimaal is, maar toch 😊

Maar dan nu heb ik uiteraard last van het beeld niet stabiel is en er veel flikkering is. Dit is op te lossen door de snelheid van de projector zo aan te passen dat deze overeenkomt met de snelheid van de camera.

 

Dus moet ik het aantal beeldjes per seconde van 18 omlaag brengen naar 16 2/3 beelden per seconde.

Vraag 1:
Welke motor is dit? Zie bijlage.
*) Opm. zover ik kan lezen lijkt op de motor te staan “110V 50Hz 9uF”en nog wat andere codes.

 

en eventueel dan ook Vraag2:
Hoe kan ik deze (op een zo eenvoudig / goedkope manier) langzamer laten lopen?

 

Het zou erg fijn zijn als mij iemand kan helpen 😊

20211123_155752.jpg

20211123_155817.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Met alleen langzamer lopen ben je er niet, je zal de beeldwisseling moeten synchroniseren met je video beeldfrequentie.

Anders gaat je helderheid steeds langzaam "aan" en "uit".

Daarom worden films met een (Rank Cintel)Flying spot scanner afgetast en op video gezet.

 

Voor 8mm consumenten films was er de Nordmende Colorvision ccs typ 451 a

http://super8wiki.com/index.php/Nordmende_CCS

 

Ik heb ze vroeger, zowel de Rank als de NordMende,  geserviced.

 

De motor in je projector is een wisselspanning motor, door de 50 Hrz lichtnet in combinatie met het aantal polen draait die een constante snelheid van bijvoorbeeld 1500 RPM.

Je zal een variabele frequentie generator moeten maken of een motorregeling kopen, die je in frequentie kan variëren.

 

Maar nogmaals, je zal die dan synchroon moeten laten lopen met je video, je zal er nog een extra faseregeling bij moeten bouwen.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik al aangaf ben ik me bewust van de flikkering.

Nu heb ik 20 jaar geleden ook 8mm films voor iemand anders, m.b.v. een video camera, gedigitaliseerd en wel met de Bauer T180.
Op de printplaat was er in het regelcircuit op zijn printplaat een potmeter waarmee je het toerental kon regelen. Als ik daarmee het toerental iets verlaagde werd flikkering minder en was (bij het precies op het juiste toerental draaien) zelfs helemaal weg.
Ik weet alleen niet welk motor type deze projector had.
Deze projector is helaas volledig defect gegaan en inmiddels in de Kliko 😞

Nu wil ik voor iemand die het minder breed heeft dit als vrienden dienst met hun 8mm film ook doen, maar nu met de eerder genoemde 'Bauer T50 sound' die nu in mijn bezit is (zie foto's). Ik ben echter niet van plan om extreem hoge kosten te maken. Daarom wil ik het toch alleen opnemen m.b.v. een video camera.

Daarom mijn vraag hoe ik deze motor 'enigszins' kan regelen. Hiermee zou dan naar mijn idee ik de flikkering kunnen verminderen / wegnemen.

Uit de reactie van CeesV begrijp ik dat ik bij deze 'wel' motor kan regelen maar dat ik dan "variabele frequentie generator moeten maken of een motorregeling kopen". Bedankt voor je adviezen 🙂

Een variabele motor generator maken zal me niet lukken en een kopen blijkt voor hen te duur en nemen ze een flikkerende opname uiteindelijk maar voor lief.

Een andere optie was naar ik begreep was een motorregeling kopen. Ik weet alleen niet welk type enz. enz. Ik heb geen echt verstand van 😞
Kan iemand mij de goedkoopste oplossing adviseren en eventueel war ik zoiets dan kan bestellen (met in inachtneming van de forum regels)? 🙂

Mocht iemand anders ook een advies hebben hoe dit te regelen dat zou ik en de mensen waar ik dit voor doe, heel blij maken 🙂

.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zo omslachtig? Ik nam ze op van het silk-screen. Speciaal tafeltje op rubber voetjes gemaakt (tegen trillen). Opgenomen resultaat met een PCTV kaart gedigitaliseerd. Resultaat was prima en flikkerde niet..

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je had vroeger een apparaat dat via een matglas en een spiegel werkte, je projecteerde op het matglas, en via de zijkant via een interne spiegel, kon je de camera neer zetten. 

 

Waarschijnlijk net zo iets als Mimisiku voorstelde.

 

 

 

2x M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

4 schotels op het dak, en 5 in de kelder

Link naar reactie
Delen op andere sites

zoek hier op: Een frequentieregelaar wordt gebruikt om het toerental van een elektrische motor te regelen. Het is in feite een vermogensschakeling die in staat is de frequentie van de aangeboden voeding te veranderen. De spanning varieert mee waardoor het koppel behouden blijft. De draaisnelheid van de motor wordt dus geregeld door de frequentie aan te passen naargelang het gewenste toerental. Een frequentieregelaar wordt ook gebruikt als aanloopinrichting, deze stelt een motor in staat het toerental geleidelijk op te voeren. De regelaar houdt in zo’n geval bij het inschakelen de uitgangsspanning minimaal om mechanische schade aan de motor te voorkomen.    

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist geprobeerd . Variac gaat wel maar toerental is slecht constant te houden 

De proef met een freq. regelaar pakte goed uit . Ondanks dat er maar 2 van de 3 fasen aansluitingen gebruikt werden gaf de regelaar geen storing .

Getest met het afvoerpompje van een wasmachine en een werkbank slijpmachine .

Het toerental reageerde prima op de potmeter .

@ Putemmer , als het nog nodig is kun je de regelaar wel een tijdje lenen .

 

 

 

 

 

test pompmotor.jpg

test slijper.jpg

aangepast door trust
toevoeging

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...