Ga naar inhoud


Vraag over Sky LNB


Jürgen

Aanbevolen berichten

Van de week heb ik op verzoek van 2 Engelse medekampeerders een 1,35 m schotel op- en afgesteld.

Als LNB is een gewone Inverto Quad LNB gebruikt.

De Quad LNB wordt door 2 Engelse gezinnen gedeeld.

 

Nu gebruiken beiden verschillende SAT boxen en wel de één de Sky Q box en de ander een FreeSat box.

Dat gaat prima want beiden hebben zij 100% signaal en circa 90% kwaliteit maar er is schijnbaar toch een probleem.

Degene die de Sky Q box gebruikt kan niet alle zenders ontvangen die door Sky worden aangeboden.

 

Dit schijnt opgelost te kunnen worden door de door Sky geleverde Sky Quad LNB te gebruiken, een soort groothoek LNB (Wide angel), zie bijlagen.

Men vroeg aan mij hoe ik daarover dacht maar ik had nog nooit van deze LNB gehoord, laat staan dat ik daar iets zinvols over kon zeggen.

 

Mijn vraag is dan ook, hoe werkt nu zo’n LNB?

Kun je die zonder restricties op beide ontvangers gebruiker?

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 37
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Lijkt me meer een vorm van koppelverkoop.

Welke zenders kan de Q-box niet ontvangen? Misschien allemaal hoge band of één polarisatie?

 

Kan aan mij liggen, maar ik zie geen bijlage.

Ik vermoed dat het gaat om een LNB speciaal bedoeld voor de ovale schotels die ze in de UK gebruiken. Deze zal m.i. alleen maar minder signaal opvangen van een normale offset schotel.

 

Toch maar eens in de instellingen van de Q-box kijken of type LNB wel op universal LNB staat.

 

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Jürgen

 

Een Sky-lnb is een lnb die hoort bij de kleine Sky-schotels die vaak in Engeland gebruikt worden. Deze schoteltjes zijn veel breder dan ze hoog zijn, dit in tegenstelling tot normale offsetschotels die hoger zijn dan ze breed zijn.
Om deze speciale Sky-schotels optimaal af te tasten, heb je ook een lnb nodig met een ovale feedhorn, zie bijlage. Maar in jou geval gaat het niet om een Sky-schoteltje dus moet je ook zeker geen Sky-lnb hebben.
Verder vraag ik me af of de schotel van 1,35 meter een primefocus schotel is of een offset schotel. Voor een primefocus schotel heb je een andere lnb nodig dan voor een offsetschotel.

 

oval circular rings.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de specificaties van de SKY Q 1TB-box staat dat dCSS Unicable wordt ondersteund. Mogelijk dat een dCSS Unicable-lnb de oplossing is voor die ene tuner die niet alles ontvangt.

http://storage.sky.com/prod/helpcentre/manuals/fact_sheet_skyq_1tb UHD_box.pdf

 

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Sprietje zei:

Ik neem aan dat je de skew goed hebt staan. Waar staat de schotel?


Benicassim - Castellón 

 

53 minuten geleden, zeeteefje zei:

Volgens mij is een Sky Q box voorzien van FBC tuners. Dat werkt het beste met een unicable LNB. Geen idee of je de configuratie goed kunt krijgen voor gebruik met een reguliere LNB. Sky zal willen dat je Sky Q lnb's gebruikt die volgens mij unicable zijn. Sky zelf gebruikt de term 'wideband ports'.


Ik had het verhaal van de Engelsman schijnbaar verkeerd vertaald of niet goed geïnterpreteerd want het blijkt dat dat de ontvangst met de Inverto LNB perfect verloopt.

Hij bedoelde dat hij met de Sky LNB niet alle zenders goed kon ontvangen maar dat ligt waarschijnlijk in het feit dat deze Sky LNB niet geschikt is voor grote schotels.

 

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus die Engelsman heeft op die schotel eerst een SKY-lnb geplaatst. Ik begrijp niet goed hoe hij die goed heeft kunnen monteren. De hals van Sky-lnb's hebben een diameter van 37mm terwijl standaard de lnb's een halsdiameter hebben van 40mm, ook deze schotel dus. Dat heeft hij zeker opgevuld met veel lagen plakband.

 

lnb-klem 37mm.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals je op de eerste foto kunt zien is daar een houder standaard meegeleverd dus die zal die wel hebben gebruikt.

Op zich nu allemaal geen probleem meer, de vraag is beantwoord en zij hebben met de Inverto LNB een perfect signaal en kwaliteit.

Bedankt voor de de toelichting.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, dan weet ik het ook niet hoe die het naderhand heeft getest.

Mijn Engels is ook niet van dien aard dat ik alles onmiddellijk helder kan vertalen en daarbij heeft hij ook nog een behoorlijk dialect.

Maar ja, zoals ik al schreef, dat is nu ook niet meer van belang want het werkt nu prima en hij weet dat de Sky LNB niet voor deze grote schotel van toepassing is.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...