Ga naar inhoud


Accu voor Bosch Bohrschrauber PSR12 VE-2


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Beste klussers,

 

ik heb een Bosch Akku Bohrschrauber PSR12 VE-2

Hiervan is het accupack ter ziele. Het ding heb ik al een tijd en daarom zijn de accu´s nog NiCd.

Ik had er altijd al een probleem mee en wel dat als ze opgeladen waren en ik de machine dan een paar dagen niet gebruike waren die klote NiCd´s altijd leeg.

Dus die hielden de lading niet in ongebruikte toestand.

Maar na het opladen hadden ze voldoende power voor een goede lange zware boor en schroefklus. En zo ging dat jaren lang.

Nu zoek ik dus een nieuwe accupack maar ik zie uitsluitend NiMh.

Mijn vraag nu of de oplader daarmee om kan gaan?

Ik twijfel nu om die Bohrschrauber weg te gooien en een nieuwe te kopen of dat ik alleen het accupack zal kopen.

De Bohrschrauber is nog 100% goed.

Wie heeft hier ervaring mee?

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je hebt er wel niets aan maar ik heb alleen ervaring met het weggooien gedeelte.

Mijn Bosch accu schroever met twee accupacks waren na paar jaar ook op.

Ik kon ze opladen en dan paar schroefjes in/uit schroeven en de fut was er weer uit.

Ik doe het voorlopig met de boormachine totdat ik een grotere klus krijg waar een accu schroever me serieus tijd bespaart.

De huidige NiMh variant heeft dit accu pack issue toch niet zoals met de NiCd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga het proberen met die NI-Mh accu´s in plaats van de Ni-Cd´s. Ni-Cd´s zijn niet meer te krijgen tegenwoordig. Ik heb echt een hekel aan die dingen vanwege het geheugen effect en de zelfontlading.

Nu heb ik ook al wat onderzoek gedaan op het www en het blijkt dat je met hetzelfde laadapparaat ook de Ni-Mh´s kan opladen maar niet als je Li-Ion wilt gebruiken. Dan heb je een ander laadapparaat nodig. Heeft te maken de temperatuur bij het opladen. Daar moet een electronische afschakeling voor zijn anders kan het goed mis gan met die dingen. Li-Ion´s hebben ook een andere mechanische codering zodat je ze niet in het verkeerde laadapparaat kan schuiven.

Een  (niet orgineel) Ni-Mh accupack kost tussen de € 20 en € 30 afhankelijk van de capaciteit. Dus dat probeer ik dan maar. Ik vind het zonde van die boor die verder nog helemaal goed is. Van Bosch orgineel zijn ze 3 tot 4x zo duur en dan heeft het geen zin.

Moet je nagaan wat je allemaal kan weggooien: Bohrschrauber - Accu - Koffer - Laadapparaat. Te zot voor woorden.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

in plaats van de Ni-Cd´s. Ni-Cd´s zijn niet meer te krijgen tegenwoordig.

 

Dat klopt, sinds 2017 zijn deze accu's verboden voor toepassing in gereedschap.

 

19 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Nu heb ik ook al wat onderzoek gedaan op het www en het blijkt dat je met hetzelfde laadapparaat ook de Ni-Mh´s kan opladen

 

Hé iemand die zelf onderzoek doet, waar heb ik dat eerder gehoord? 🤣

Het kan maar is niet verstandig. Zeker niet met oude Nicd laders.

 

Dat is ook de reden dat ik geen gereedschap op accu heb, ik gebruik het gewoon te weinig.

 

Mocht ik er toch één nodig hebben voor een klus dan haal ik er wel een bij de Lidl voor 80 euries. Die moderne apparaten lopen tegenwoordig op 20V en hebben dus meer power.

 

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga liever voor Made in Germany. En geen Lidl.

Die Bosch Schrauber zijn onverwoestbaar. 12 volt heeft mij nog nooit in de steek gelaten. (is de spanning lager, is de stroom hoger). Die hoge spanning is ook een marketing kwestie. Het begon met 9,6 toen werd het 10,8, 12 , 14,4 volt en als maar meer. Pure marketing.

Eind Februari sta ik voor een verhuizing...de vaderlijke plicht roept en dan heb je echt wel een Bohrschrauber met wat horsepower nodig.

Voor mij is gereedschap zeer belangrijk. Goed gereedschap is het halve werk zei mijn vader altijd.

Daarom ben ik ook erg zuinig op al mijn gereedschap. Van vader op zoon..😁 😁

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me sterk dat je met een oude lader voor Ni-cd ook een Ni-MH op kunt laden,

Doe je dat wel dan loop je het risico dat je nieuwe NI-MH's sissend en soms ook met een luide knal in rook opgaan.

Belangrijk is dat de lader nadat de accu "vol" is overschakelt naar een onderhouds laadstroom, blijft hij met vol vermogen opladen dan kun je de stekker er natuurlijk uittrekken maar de kans dat je dat vergeet is toch vrij aanzienlijk en dan kun je alsnog een geheel nieuwe set kopen.

Koop dan wel meteen Li-ion, de 18V versie van Bosch professional gebruik ik al een jaar of 7 en de 1e oude 2,6Ah accu's werken nog steeds (vrijwel dezelfde grote is inmiddels 5Ah)

Ik moet er dan natuurlijk wel bij vermelden dat ze bij mij soms meerdere keren per dag opgeladen moeten worden omdat ze dan door gebruik leeg zijn.

vandaar dat de 2,6A dan gebruikt worden in apparaten die minder vaak gebruikt worden als multitool, haakseslijper, decoupeerzaag en de zwaardere 5A in de accuboren, hamerboor enz.

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, gerrit B zei:

Lijkt me sterk dat je met een oude lader voor Ni-cd ook een Ni-MH op kunt laden,

 

Een laadapparaat weet volgens mij niet welke accu´s hij oplaad. Is de eindspanning bereikt schakelt ie af en gaat druppelen.

De laadtijd bij Ni-Mh is misschien wat langer als het geen snellader is.

Bij Li-Ion is dat een andere zaak. Die hebben een spanning van 3,6 -3,7 volt. Ni-Cd en Mi-Nh leggen bij 1,2 volt.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij maar overstapt op druppellading als hij vol is.

Heb je een oude lader dan gebeurd dat niet altijd met als gevolg dat de accu flink warm wordt, (heb zelf ook nog oude Hitachi accuboren die dat ook doen) voor een Ni-cd  meestal niet zo heel erg maar bij een Ni-Mh zal hij uiteindelijk met heel veel rook of met een luide knal aangeven dat het einde verhaal is.

Dus bij de 1e paar keer laden dit goed in de gaten houden.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Ik ga liever voor Made in Germany. En geen Lidl.

 

Ik citeer:

Quote

De voordelen van Parkside gereedschap

Degelijk gereedschap voor een lage prijs. Zo laat Parkside gereedschap zich het beste omschrijven. Het is degelijk en goed gereedschap, geproduceerd in Duitsland.

 

Ook nog eens goed getest door de consumentenbond.

14 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

is de spanning lager, is de stroom hoger

 

Ja, en is de opgewekte hitte ook groter, daarom zit daar een limiet aan. Een kennis van mij had een bouwbedrijf (met pensioen nu) en die zat echt niet meer met 12V te emmeren. En ook Pro's als Gerrit doen dat niet zoals hierboven te lezen valt.

 

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet alleen goed getest, maar ook nog eens als beste getest.

Er zit alleen wel een addertje onder het gras want de prijs van 80 euro is dacht ik zonder accu en lader, die moet je er los bijkopen.

Maar gelukkig zijn die wel een stuk vriendelijker geprijsd dan een Bosch accu

Een lader met 4A accu kost dan iets van 57 euro

Bij Bosch betaal je voor een Procore 4A accu al 68 euro en de lader zit dacht ik op 39 euro.

 

maar eigenlijk is het heel simpel met accu's

een accu 2A 12V heeft een vermogen van 24W

een accu van 2A 18V heeft een vermogen van 36W en heeft dus simpelweg 50% meer capaciteit en gaat zo dus in het gebruik aanzienlijk langer mee.

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, gerrit B zei:

Er zit alleen wel een addertje onder het gras want de prijs van 80 euro is dacht ik zonder accu en lader, die moet je er los bijkopen.

 

Die hebben ze ook maar de aanbieding van afgelopen week was compleet. Voor iets wat je niet al te vaak gebruikt duur genoeg.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Psychosammie zei:

Voor iets wat je niet al te vaak gebruikt duur genoeg

Precies en daarom mijn besluit ook om de opvolger in te slaan als ik er serieus werk voor heb.

Mooi dat Parkside niet de vote of no confidence krijgt hier want door zijn vriendelijke prijs en mijn niet professionele eisen neig ik sterk naar dit merk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor hobbywerk prima te gebruiken maar die wat ik in de hand heb gehad voor mij te zwaar, dan weegt mijn blauwe Bosch toch een stukje minder en als je er een gehele dag mee boven het hoofd moet werken dan ga je dat uiteindelijk wel merken.

Ander probleem is dat ik nu in 1 koffer 2 x een accuboor heb en 1 x een hamerboor die allemaal met dezelfde accu's werken (5 stuks die samen met de lader in dezelfde koffer zitten).

Parkside heeft geen hamerboor die op 20V werkt en ook geen handige koffers zodat je alles in 1 keer mee kunt nemen/op kunt bergen.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ons werk hebben we meerdere van die blauwe Bosch Pro machines. Die worden dagelijks gebruikt. Voor gaten boren in aluminium, staal, edelstaal. Gaten tappen en 19" Racks bestukken, in elkaar schroeven. Dit zijn echte werkpaarden.

Voor mezelf privé zijn ze wat te duur.

 

1 uur terug, Psychosammie zei:

Degelijk gereedschap voor een lage prijs. Zo laat Parkside gereedschap zich het beste omschrijven. Het is degelijk en goed gereedschap, geproduceerd in Duitsland.

 

Dat zou ik toch echt met een korreltje zout nemen. Parkside is een eigenmerk van Lidl. En voor die lage prijzen kun je alleen maar in Azie produceren.

Voor mij is de Engelse naam Parkside een indicatie dat het niet uit Duitsland komt. Zou het werkelijk in Duitsland gefabriceerd worden hoeven ze zich niet achter een Engelse naam te verbergen. En in Azie schamen ze zich niet om patenten te misbruiken en dat soort dingen. Dat zie je aan de typisch groene Bosch kleur en andere look-alikes, wat geen toeval is.

Dan zijn de Chinezen ook heel goed in het verzinnen van namen die op één of andere manier vertrouwenswekkend klinken.

Dat doen ze ook met hun eigen namen..heb je zakelijk met zo´n Chinees te doen dan hebben ze allemaal Engelse namen.

Het zal waarschijnlijk via een Duitse handelsonderneming ingevoerd worden.

Ik wil het trouwens niet gelijk slecht praten.

 

Ik heb zojuist een Accupack bestelt voor € 24.  Benieuwd of het werkt.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even het juiste adres in Dld zoeken en zeker niet in Nederland kopen want dan betaal je over het algemeen sowieso te veel.

Voor 179 euro heb je al een leuke set incl. opbergkoffer ed., hebben ze een actie dan gaat er meestal nog zo'n 20-40 euro vanaf.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...