Ga naar inhoud


opnieuw schotel uitrichten na stormen


muesli
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

4 uren geleden, Sprietje zei:

Om een schotel heel precies en makkelijk op de satelliet af te stellen (draairichting = Azimuth), kun je het volgende doen:

 

- zorg dat je de sterkste zender van de satelliet ontvangt.
- zet de bovenste klembeugel met een parker (een zelftapper voor staal) vast
- hiervoor meet je eerst de kerndiameter van de parker op, dat is bijv. 4mm. Je boort een gat door de klembeugel en de pijp van 4mm.
- dan meet je de buitendiameter van de parker op, die is bijv. 5mm. Dan boor je alleen door de klembeugel een gat van 5mm.
- zet de bovenste klembeugel met de parker goed vast.
- zet de onderste klembeugel los vast.
- nu kun je de schotel sturen.
- door de moer aan de linker zijde iets los te draaien en de moer aan de rechter zijde aan te draaien, gaat de schotel iets naar rechts.
- door de moer aan de rechter zijde iets los te draaien en de moer aan de linkerzijde aan te draaien gaat de schotel iets naar links.
- door ze beide even veel aan te draaien, zet je de klem vast terwijl de schotel in dezelfde ricting blijft staan.
- op deze manier kun je de richting van de schotel tot op 1% of 0,1dB nauwkeurig afstellen.
- als laatste zet je de onderste klembeugel ook vast waarbij je de bouten steeds links en rechts in kleine stapjes even veel aan draait.
Het voordeel van de parker is ook dat de schotel bij storm niet meer kan verdraaien. Je hoeft je dus later ook nooit meer af te vragen of je schotel is vergaan als je plots slecht of geen signaal hebt.

 

schotel sturen.jpg

en dan de beugel verzwakken, je kunt toch ook de beugel niet te vast draaien en hem dan met de hand draaien, daarna de boel kruislings aandraaien en het signaal in de gaten houden? zo doe ik het hier ook en staat perfect uitgericht

Link naar reactie
Delen op andere sites


25 minuten geleden, gerrithoogeveen zei:

en dan de beugel verzwakken, je kunt toch ook de beugel niet te vast draaien en hem dan met de hand draaien, daarna de boel kruislings aandraaien en het signaal in de gaten houden? zo doe ik het hier ook en staat perfect uitgericht

Beugel verzwakken? De beugel verzwak je niet met een gaatje van 4mm. De sterkte van de beugel wordt bepaald door de opstaande randen waar de vertanding op zit om goede grip op de mast te verkrijgen.

schotel sturen.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Sprietje zei:

Beugel verzwakken? De beugel verzwak je niet met een gaatje van 4mm. De sterkte van de beugel wordt bepaald door de opstaande randen waar de vertanding op zit om goede grip op de mast te verkrijgen.

sorry dat ik het zeg maar ik vind het maar een geklooi van niks met een parkertje, hier staat toch ook alles uitgericht, de rotor met schotel en dat allemaal zonder parkertje

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, gerrithoogeveen zei:

sorry dat ik het zeg maar ik vind het maar een geklooi van niks met een parkertje, hier staat toch ook alles uitgericht, de rotor met schotel en dat allemaal zonder parkertje

Ja. met veel meer werk om hem goed uit te richten en de kans dat hij verdraait met een flinke wind. :rolleyes:

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Sprietje zei:

Ja. met veel meer werk om hem goed uit te richten en de kans dat hij verdraaid met een flinke wind. :rolleyes:

met een windkracht van 130 verwaaid alles ja, ook je parkertje, of denk je dat je parkertje een blad van 120cm wat vol in de wind staat vast kan houden? mijn kleine schotel van 60 is niet verwaaid trouwens en daar zit ook geen parkertje in

Link naar reactie
Delen op andere sites

 muesli , gerrit heeft je niet bij naam genoemd maar schreef :  Want sommige topicopeners reageren nooit weer nadat ze het klaar hebben. Bv zoals het topic over 5 west.

Voel je dus niet aangesproken 

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, gerrithoogeveen zei:

met een windkracht van 130 verwaaid alles ja, ook je parkertje, of denk je dat je parkertje een blad van 120cm wat vol in de wind staat vast kan houden? mijn kleine schotel van 60 is niet verwaaid trouwens en daar zit ook geen parkertje in

 

Ik heb het niet over windkracht 13 maar over een flinke wind maar als ik een schotel heb afgesteld, steek ik altijd een stuk betonijzer door de klembeugel en probeer ik hem uit alle macht te verdraaien om te controleren of de bouten vast genoeg staan. Verdraait de schotel, dan heb ik pech en moet ik hem opnieuw afstellen maar dat overkomt me zelden en komt alleen voor als iemand een te dunne mast heeft gebruikt. Maar met een parkertje er in kan hij niet meer draaien.

Staat de schotel vast genoeg.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Sprietje zei:

 

Ik heb het niet over windkracht 13 maar over een flinke wind maar als ik een schotel heb afgesteld, steek ik altijd een stuk betonijzer door de klembeugel en probeer ik hem uit alle macht te verdraaien om te controleren of de bouten vast genoeg staan. Verdraait de schotel, dan heb ik pech en moet ik hem opnieuw afstellen maar dat overkomt me zelden en komt alleen voor als iemand een te dunne mast heeft gebruikt. Maar met een parkertje er in kan hij niet meer draaien.

Staat de schotel vast genoeg.jpg

ik heb hier en mastdikte van 60mm, verdraaid eigenlijk nooit maar laatst was het wel extreem en alles kan kapot dan, zelfs de daktrim bij de buren was er compleet afgewaaid inclusief het dakleer, ook 2 dikke eiken begaven het, het is echt hard gegaan hier in Ruinen op de vlakte

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag heb ik tussen de andere herstellingswerken door wat aan de schotel gesleuteld. Lijkt niet zo eenvoudig om alles optimaal terug af te stellen maar ik heb nu terug beeld op beide satellieten.

Ik ben begonnen met de hoek van de lnb te veranderen maar dat haalde niets uit. Dus de schotel moet door de hevige rukwinden uit de positie geraakt zijn. Eerst nog eens de hellingshoek van de schotel gecontroleerd en leek ongewijzigd te zijn. Dan zoals aangeraden mij gericht op een sterke zender van Astra 3 en daarna een zwakkere zender. Maar dat is niet zo simpel. Na veel trial and error en honderd keren de ladder op en af om te gaan controleren op de TV nog eens naar Astra 1 gekeken. Dat signaal is minder maar ik heb toch voldoende beeld denk ik.  Daarna nog eens de hellingshoek van de lnb aangepast tot ik het sterkste signaal had en alles vastgezet.

Ik heb twee foto's bijgevoegd van de signaalzoeker, eentje voor Eén (Astra 23.5) en ARD (Astra 19.2). Resp 67 en 57% Beter kon ik het niet krijgen.

Misschien binnen enkele weken nog eens proberen te finetunen als het eens goed weer is.

Bedankt voor de tips.

Borsbeke2022_5223.jpg

Borsbeke2022_5225.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Astra 19,2 is sterker dan de Astra 23,5. De SNR van de Astra 19,2 zou dus duidelijk hoger moeten zijn dan van de Astra 23,5 maar is juiste 10% slechter. Maar ja, als je niet eerst de juiste schuinte van de duo-lnb goed in stelt, dan gaat het niets worden.

De schotel staat nu redelijk op de Astra 23,5 uitgericht. Als je nu de duo-lnb draait, zal niet alleen de signaalkwaliteit van de Astra 19,2 beter worden, ook die van de Astra 23,5 want daarvan staat de skew op dit moment niet optimaal.

 

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, muesli zei:

Na veel trial and error en honderd keren de ladder op en af om te gaan controleren op de TV nog eens naar Astra 1 gekeken

 

Als je geen goede satelliet meter hebt dan is dat ook niet te doen zo.Toch knap dat je in ieder geval die 2 satellieten hebt gevonden.

Om de ontvangst te optimaliseren kun je gebruik maken van een signaal meter app op je telefoon.

 

Voor Android is er SignalMeter. Voor Apple weet ik het niet. Misschien zijn er anderen die je daarmee kunnen helpen.

In ieder geval hoef je alleen je ipnr van je box te weten.

En ik ga er natuurlijk van uit dat je wifi ontvangst hebt op de ladder en je telefoon verbonden is met wifi.

En je box is natuurlijk aangesloten op je modem/router middels kabel of wifi.

Je kunt vooraf binnen voor de TV oefenen met die app, zodat je er mee vertrouwd raakt.

Dan zul je merken dat het handig is als je verschillende bouquetten hebt voor de Nederlandse en Duitse zenders.

 

De instellingen (voor SignalMeter) zijn heel eenvoudig.

Naam: mag je zelf invullen.

Adres: dit is het ipnummer van je box. Te vinden bij Informatie -> Uw ontvanger in het hoofdmenu.

Poort: 80

Gebruikersnaam: root

Wachtwoord: hoef je niet in te vullen, tenzij je er een hebt ingesteld.

En van belang is nog de keuze voor Enigma 2. De rest kun je leeg laten.

aangepast door Old Satterhand
toevoeging (cursief)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Sprietje en Old Satterhand voor deze extra info.

 

Ik ben wel nog één van de weinigen die geen smartphone bezitten. Nu zullen er velen misschien lachen maar ik heb dat nog nooit echt nodig gehad.

Mijn echtgenote heeft wel zo een oude GSM maar daar kun je niet mee op het internet. Alleen telefoneren. Maar voor internet heb ik mijn laptop toch?

Maar misschien kan ik dat dus ook via mijn laptop? Niet zo handig op een ladder maar misschien gaat dat ook? Dat is iets voor als het eens wat beter weer wordt.

 

Sprietje zegt dat de hoek van de lnb niet goed zou staan. Hoe meet je exact die 11°? Ik heb nu de lnb zonder gradenboog of wat anders gewoon met de hand verdraaid naar boven en onder tot ik het sterkste signaal kreeg. Maar ik deed dat op Astra 23.5 Ik zal dat dus nog eens moeten herdoen op Astra 19.2 en hopen dat Astra 23.5 dan ook sterker wordt.

 

Ik laat iets weten van zodra ik er opnieuw aan gewerkt heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...