Ga naar inhoud


Canal Digitaal M7 SAT801 BB1 Kijken met enkel LNB


RallyAl

Aanbevolen berichten

Hallo, hierbij mijn eerste post op dit forum, hopelijk kunnen jullie mij helpen.

 

Ik woon in Italie, Treviso en ben in bezit van de M7 SAT801 decoder en ik heb de dubbel LNB zoals meegeleverd met het oude canaal digitaal pakket vervangen met een enkel LNB van Schwaiger 326. Doel is zeer sportief, om de BBC1/2/3/4 van de Astra 2E/F/G 28.2 Oost te pakken met de oude kleine Canaal Digitaal schotel.

 

Schotel uitgericht en ik krijg aardig wat frequenties goed te zien met kwaliteitsniveau meer dan 80-85%, echter de 10773 H welke ik nodig heb voor de BBC1/2/3/4 echter niet. Aangezien de BBC wat jaren geleden is verhuist van frequenties is de dekking in zuid-europa hard achteruit gegaan en is wellicht dat ik een grotere schotel nodig heb.

 

De vraag is wat moet ik doen om precies die frequentie te pakken te krijgen, alsnog, nog beter uitlijnen op die frequentie ?

 

Graag wat tips.

 

Ciao.


Alwin

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Beste @RallyAl , welkom

Zoals op onderstaande kaart te zien zal in Italie de ontvangst van de door jouw gewenste zenders niet mogelijk zijn.

De footprint van de satelliet waarop die zenders uitzenden is afgeschermd voor Zuid Europa.

 

EUTELSAT 28E, 28F, 28G | Eutelsat Satellites | Eutelsat

 

Alleen de Astra G is in Zuid Italie te ontvangen, maar daarop zitten niet de door jou begeerde zenders.

 

11 uren geleden, RallyAl zei:

wellicht dat ik een grotere schotel nodig heb.

Ik neem aan dat een schotel van 5 meter diameter of meer, succes niet gegarandeerd, voor jou geen optie is.

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou kunnen proberen 27.5 west te pakken, maar dan heb je wel een linux box nodig. Ik denk niet dat die 801 dat kan inlezen.  Andere oplossing is een IPTV boxje met abo. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Treviso heb je minimaal een schotel van 2-2,5 meter nodig om de SD-zenders van de BBC te ontvangen. Om de HD-zenders te ontvangen heb je minimaal een schotel van 3-3,5 meter nodig. Dit zijn ervaringsmaten van mensen in Europa die proberen de BBC te ontvangen.

 

Astra 2 ontvangst.png

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ceesv zei:

Beste @RallyAl , welkom

Zoals op onderstaande kaart te zien zal in Italie de ontvangst van de door jouw gewenste zenders niet mogelijk zijn.

De footprint van de satelliet waarop die zenders uitzenden is afgeschermd voor Zuid Europa.

 

EUTELSAT 28E, 28F, 28G | Eutelsat Satellites | Eutelsat

 

Alleen de Astra G is in Zuid Italie te ontvangen, maar daarop zitten niet de door jou begeerde zenders.

 

Ik neem aan dat een schotel van 5 meter diameter of meer, succes niet gegarandeerd, voor jou geen optie is.

 

BBC1/2/3/4 zitten op de Astra 2E, en ik kan die satelliet vinden met een behoorlijk signaal. Begrijp ik het goed dat door afgescherming voor Zuid Europa van de door mij gezochte frequenties (10773 bijv), ik mijn "begeerde" zenders niet kan vinden?

 

Heeft dus niets te maken met de schotelgrootte, afstelling of anders?

 

Alwin

2 uren geleden, Codx zei:

Je zou kunnen proberen 27.5 west te pakken, maar dan heb je wel een linux box nodig. Ik denk niet dat die 801 dat kan inlezen.  Andere oplossing is een IPTV boxje met abo. 

27.5 West gaat niet lukken, de schotel zit aan de muur vast welke precies oplijnt naar het zuiden en ik alleen Oost kan pakken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Er hangen 3 satellieten op 28 graden, de E, F en G.

28G zal je prima kunnen ontvangen.

Maar aangezien je geen Bbc1 kunt ontvangen zal je voor de 28E met een 60 cm schotel niets kunnen ontvangen.

En dat komt overeen met de footprint.

 

 

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

VPN installeren en iPlayer van de BBC gebruiken….

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste RallyAl

 

Alle drie de Astra 2 satellieten beschikken over de UK-Spotbeam en over Europa-beam. De zenders die jij kunt ontvangen zitten op de Europa-beam.
Welke transponders op deze verschillende footprints uitzenden, kun je op deze site zien in de eerste kolom.
https://www.lyngsat.com/Astra-2E-2F-2G.html

 

 

ASTRA_2E_europe_ku_band_beam.jpg

ASTRA_2G_europe_ku_band_beam_M.jpg

 

ASTRA_2F_europe_ku_band_beam_M.jpg

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De kaartjes die je toont zijn de europa Beams.

Dit onderwerp gaat expliciet over de ontvangst van de BBC zenders, op de spotbeam.

https://www.eutelsat.com/en/satellites/eutelsat-28-east.html

 

Daarvoor is het eerder door mij geposte kaartje relevant.

 

E28E_Ku-band_UK_downlink.jpg

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kaartjes die ik toon zijn om te laten zien waarom hij wel zenders van de Astra 2 kan ontvangen maar niet de BBC e.d. want hij schrijft: Schotel uitgericht en ik krijg aardig wat frequenties goed te zien met kwaliteitsniveau meer dan 80-85%, echter de 10773 H welke ik nodig heb voor de BBC1/2/3/4 echter niet.

Hij ontvangt dus alleen zenders van de Europabeam.

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, Sprietje zei:

De kaartjes die ik toon zijn om te laten zien waarom hij wel zenders van de Astra 2 kan ontvangen maar niet de BBC e.d. want hij schrijft: Schotel uitgericht en ik krijg aardig wat frequenties goed te zien met kwaliteitsniveau meer dan 80-85%, echter de 10773 H welke ik nodig heb voor de BBC1/2/3/4 echter niet.

Hij ontvangt dus alleen zenders van de Europabeam.

 

Kijk, nu beginnen we wat duidelijkheid te krijgen als newbee 🙂

 

De Europabeam zijn de frequenties gemerkt met "Europe Ku"op de site https://www.lyngsat.com/Astra-2E.html, correct?

 

Ik bergijp echter deze opmerking niet "De footprint van de satelliet waarop die zenders uitzenden is afgeschermd voor Zuid Europa".

 

Afscherming door:

- slechte / geen ontvangst (ik zit simpelweg "buiten bereik") gezien de locatie?

-  afscherming van de frequenties (bijv de 10773) ongeacht de locatie?

 - afschermen (blokkeren) van de zenders op de UK beam ongeacht de locatie?

- anders?

 

Of kan ik de BBC1/2/3/4 welk te pakken krijgen met een grotere schotel i.c.m. bestaande decoder van Canaal Digitaal?

 

Alwin

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist, de zenders die uitzenden op de Europabeam (Europe KU) kun je op jou locatie wel ontvangen met een schotel van omstreeks 60cm zowel van de Astra 2E, 2F en 2G, de zenders die uitzenden op de spotbeam (UK) kun je alleen maar ontvangen met een schotel van meer dan 2 meter, zie eerder bericht.

Een schotel van 2 meter of meer wordt een dure grap en dan heb je nog maar SD-beeldkwaliteit. Wil je HD-kwaliteit dan moet je meer dan 3 meter hebben en dat is bijna onbetaalbaar geïnstalleerd en wel.

Dan blijft het ook nog maar de vraag hoe lang ze nog in SD blijven uitzenden want er is toch al enige jaren de norm om in HD te kijken.

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minuten geleden, RallyAl zei:

 

Kijk, nu beginnen we wat duidelijkheid te krijgen als newbee 🙂

 

De Europabeam zijn de frequenties gemerkt met "Europe Ku"op de site https://www.lyngsat.com/Astra-2E.html, correct?

 

Ik bergijp echter deze opmerking niet "De footprint van de satelliet waarop die zenders uitzenden is afgeschermd voor Zuid Europa".

 

Afscherming door:

- slechte / geen ontvangst (ik zit simpelweg "buiten bereik") gezien de locatie?

-  afscherming van de frequenties (bijv de 10773) ongeacht de locatie?

 - afschermen (blokkeren) van de zenders op de UK beam ongeacht de locatie?

- anders?

 

Of kan ik de BBC1/2/3/4 welk te pakken krijgen met een grotere schotel i.c.m. bestaande decoder van Canaal Digitaal?

 

Alwin

 

 

Beste Alwin,

 

Welkom op sat4all.com , ik had eerst niet in de gaten dat je hier nieuw bent.

 

In mijn woorden uitgelegd:

 

De Engelse zenders die op Groot Brittannië gericht zitten zijn hoe verder je van de betreffende zenders die je graag wilt ontvangen, moeilijker te ontvangen. Dat hebben @ceesven @Sprietjegoed uitgelegd, ik was ook naar dat antwoord op zoek, het verschil tussen de satellieten op 28,2 oost, maar met verschillend bereik met een (standaard) 64cm schotel, al hebben nieuwe schotels een iets andere maat.

 

Waarom niet op een satelliet met een groter bereik? Dat heeft met uitzendrechten van bepaalde programma's te maken, anders waren ze net als Canaal Digitaal gecodeerd en heb je een abonnement nodig. Op deze manier hoeft dat niet, want in Nederland zou men het niet kunnen ontvangen, zo strak kan een satelliet (nog) niet de grens afbakenen en in Nederland kunnen mensen geen Engels verstaan, laat staan spreken.😉

 

Als ik het goed heb, dan zijn de zenders die je wilt zien hoe zuid, maar vooral oostelijker je zit, moeilijker te ontvangen. Ik zit in Nederland wat bijwijzen van spreken om de hoek ligt, in jou geval is het een ander verhaal waardoor je een grotere schotel nodig hebt. Verder dan dit kom ik niet, dat weten de experts.

 

aangepast door Miauw

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Sprietje zei:

Juist, de zenders die uitzenden op de Europabeam (Europe KU) kun je op jou locatie wel ontvangen met een schotel van omstreeks 60cm zowel van de Astra 2E, 2F en 2G, de zenders die uitzenden op de spotbeam (UK) kun je alleen maar ontvangen met een schotel van meer dan 2 meter, zie eerder bericht., ik al ee

Een schotel van 2 meter of meer wordt een dure grap en dan heb je nog maar SD-beeldkwaliteit. Wil je HD-kwaliteit dan moet je meer dan 3 meter hebben en dat is bijna onbetaalbaar geïnstalleerd en wel.

Dan blijft het ook nog maar de vraag hoe lang ze nog in SD blijven uitzenden want er is toch al enige jaren de norm om in HD te kijken.

 

Ik plaats binnenkort zonnepanelen op mijn dak (op zuid), ik zal eens kijken of er nog een grote braadpan van 3 meter bij kan om de BBC te ontvangen 🙂

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden, RallyAl zei:

 

Ik plaats binnenkort zonnepanelen op mijn dak (op zuid), ik zal eens kijken of er nog een grote braadpan van 3 meter bij kan om de BBC te ontvangen 🙂

 

Als je een braadpan van 3 meter kunt plaatsen dan zal 27,5 west ook wel lukken, dan verplaatst je die kleine schotel maar. 

 

Maar nogmaals waarom niet een IPTV abo, lijkt me makkelijker en dan heb je zenders uit elke hoek van de wereld.  Als het op normale manier iets via een te schotel ontvangen zeg ik oke. Maar je moet geen 1000 euro aan schotels gaan uitgeven terwijl het veel makkelijker kan. 

 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...