Ga naar inhoud


Elektrische kachel kopen


Plepkeshenkie

Aanbevolen berichten

Hallo forumleden ik ben van plan om ook mijn steentje bij te dragen om  zo min mogelijk gas te gaan gebruiken om een elektrische kachel aan te schaffen.

Bedoeling is om deze te gebruiken in de woonkamer keuken als het net te kil is om zonder verwarming prettig te kunnen zitten. Kachel moet wel verplaatsbaar zijn

Ik ben in het bezit van zonnepanelen en lever stroom terug aan het net.

Ik zou graag jullie ervaringen willen horen wat het beste  zou zijn om aan te schaffen.

Is infrarood beter als  een convectiekachel . Zomaar wat vragen

Channel master 180 cm draaibaar 31,5 west tot 76,5 oost met lnb revolver met Circ ku band lnb, 1 keer Ku band lnb, Inverto Ka Ku en  lnb voor 26 oost amateur band

T90 schotel  sat posities 42, 39, 28, 23,5, 19,2 16, 13, 9, 4,8 en 0,8. Unimesh 3,10 m met 2 keer C band lnb

Ontvangers Octagon sf8008, Extrend 9500, Edision Mio 4k, Zgemma H9 twin TBS 5927 USB

Alles tijdelijk buiten gebruik.i.v.m verhuizing.

Link naar reactie
Delen op andere sites


11 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Ja deze link had ik al gevonden.

Het probleem is een beetje dat er met google zoveel aangeboden wordt dat je er teveel info over krijgt. Op de ene site is een convector kachel beter en bij een andere is de infrarood weer beter.

Zelf geef ik de voorkeur aan een stille convector kachel

Channel master 180 cm draaibaar 31,5 west tot 76,5 oost met lnb revolver met Circ ku band lnb, 1 keer Ku band lnb, Inverto Ka Ku en  lnb voor 26 oost amateur band

T90 schotel  sat posities 42, 39, 28, 23,5, 19,2 16, 13, 9, 4,8 en 0,8. Unimesh 3,10 m met 2 keer C band lnb

Ontvangers Octagon sf8008, Extrend 9500, Edision Mio 4k, Zgemma H9 twin TBS 5927 USB

Alles tijdelijk buiten gebruik.i.v.m verhuizing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezien het verbruik van zo’n authentieke elektrische kachel zou mijn voorkeur uitgaan naar een IR paneel. Ik heb er op dit moment één in gebruik (750 watt) op mijn badkamer en stuur deze van afstand via mijn telefoon of eventueel via Domoticz. Dat laatste is niet nodig want ik gebruik hem 10 min vóór ik ga douchen en tijdens het afdrogen gaat hij meestal al uit. Paneel staat dus zeer beperkt aan.

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verschil zit hem in wie en wat je wil verwarmen.

Straling is richting afhankelijk gezien het te verwarmen voorwerp waarbij convectie de lucht en dus de warmte anders verdeeld.

Stel je zit aan tafel tegenover elkaar en hebt het IR stralingspaneel achter jouw staan, dan zal je vrouw die tegenover jouw plaats neemt minder straling ontvangen en het dus kouder hebben. Omdat de convectie wervelingen van de verwarmde lucht als gevolg heeft in die keuken zal het aannemelijk zijn dat beiden aan tafel zittend een zelfde soort warme lucht voelen.

 

maar let wel warmte straling als IR is veel aangenamer en dat al sinds de oermensen aan het kampvuur ( nadat ze het vuur maken hadden ontdekt :grin: )

dat wetende is je rug afgewend naar het kampvuur je probleem

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan de zaak niet zo goed beoordelen wegens weinig ervaring met veel verschillende systemen maar ik gebruik in de schuur een olieradiator. En in de logeerkamers een ventilatorkacheltje voor bijverwarming bij min 10.

Vermoedelijk beide iets anders dan je zoekt.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

IR is inderdaad stralingswarmte.

 

De IR straling warmt voorwerpen, zoals de mens op,.

De IR straling warmt geen lucht op. Dus een kamer verwarmen met IR heeft weinig zin als er niemand aanwezig is want dit duurt heel lang.

 

In een badkamer kan het interessant zijn omdat deze kamer niet zo groot is en je er vaak wel voor kan staan.

In de woonkamer is dit als hoofdverwarming niet zo interessant.

 

Je hebt elektrische convectietoestellen, met ingebouwde stenen. (en dan heb ik het niet over accumulatoren)

Het duurt iets langer eer deze warmte afgeven omdat de stenen ook moeten opgewarmd worden, maar daarna is de warmte constant.

 

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, jeevanhoof zei:

De IR straling warmt geen lucht op. Dus een kamer verwarmen met IR heeft weinig zin als er niemand aanwezig is want dit duurt heel lang.

Nou uiteindelijk worden de objecten in een vertrek ook warm en beginnen zelf een iets "langere infra rood golflengte" terug te stralen en daarmee wordt ook de luchttemperatuur hoger. Dit duurt iets langer.

De mens straalt zelf ook 100Watt warmte uit, dat kun je met de warmtebeeld camera ook zien. Als je die warmte niet vasthoud  (kleding) of stralingsreflectie van oppervlakken ga je koude waarnemen. Denk ook maar aan die goudkleurige folie die een lawine slachtoffer om zich heen krijgt als die gevonden wordt.

Dus als je voor die overgangsperioden wanneer je het toch wel koud vindt iets wilt bijverwarmen is een luchtverwarming (mogelijk via airco) de snelste qua comfort.

Maar die luchtverwarming middels convectie heeft ook invloed op de luchtvochtigheid in het vertrek en als die ook nog geregeld kan worden met de airco ben je de man/vrouw.

Maar meestal is de airco geen mobiel apparaat die je even meeneemt van woonkamer naar de keuken. (zoals @piepkeshenkie beschreef in de vraagstelling)

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, jeevanhoof zei:

In de woonkamer is dit als hoofdverwarming niet zo interessant

 

Een collega van mij woont in een soort van Fins chalet. De infrarood zit in het plafond ingebouwd. Zou in Finland heel gewoon zijn, dus niet interessant lijkt me sterk.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, jeevanhoof zei:

In de woonkamer is dit als hoofdverwarming niet zo interessant.

Ik denk dat @jeevanhoof bedoelde als Primaire verwarmingsbron voor een grote ruimte (ugh vierkante meters)

Dat is met zo een klein oppervlak aan IR straling paneeltje niet voldoende natuurlijk, een compleet plafond verwarming baserende op IR zal nooit efficient kunnen zijn. Wel de watergedragen systemen. https://www.effizienzhaus-online.de/deckenheizung/

Nu is Infra rood natuurlijk een golflengte die ook uitgestraald wordt door zo'n watergedragen plafond verwarming....

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Tonskidutch zei:

Nu is Infra rood natuurlijk een golflengte die ook uitgestraald wordt door zo'n watergedragen plafond verwarming....

 inderdaad hier op het werk is onze atelier 30 jaar geleden gebouwd met waterverwarming die door panelen loopt die tegen het plafond hangen zoon zes, zeven meter hoog.

Iedereen dacht toen dat je op die manier nooit zo'n grote ruimtes kon verwarmen; maar zelfs in het midden van de winter is het er lekker warm.

 

Het water wordt opgewarmd met warmtewisselaars op stoom.

En stoom hebben we hier genoeg.

Naar kostprijs moeten ze hier niet kijken.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28-4-2022 om 08:50, Plepkeshenkie zei:

Hallo forumleden ik ben van plan om ook mijn steentje bij te dragen om  zo min mogelijk gas te gaan gebruiken om een elektrische kachel aan te schaffen.

Bedoeling is om deze te gebruiken in de woonkamer keuken als het net te kil is om zonder verwarming prettig te kunnen zitten. Kachel moet wel verplaatsbaar zijn

Ik ben in het bezit van zonnepanelen en lever stroom terug aan het net.

Ik zou graag jullie ervaringen willen horen wat het beste  zou zijn om aan te schaffen.

Is infrarood beter als  een convectiekachel . Zomaar wat vragen

Plepkeshenkie,

 

Heb in de afgelopen dagen je vraag en reacties daarop eens op me in laten werken.

 

Wat ik zo lees is dat je eigenlijk een heel beperkte wens hebt, maar wel heel duidelijk. Namelijk ik wil incidentieel een ruimte waar ik of anderen op dat moment zijn net wat comfortabeler maken. Dus moet de oplossing verplaatsbaar zijn.

 

Nu ben ik persoonlijk niet van de die electrische kacheltjes op wieltjes met oliegevulde radiatoren. Reden het duurt lang voordat deze een iets grotere ruimte op het gewenste niveau hebben. Want vaak is het zo dat wanneer de ruimte op de gewenste temperatuur is, de gebruiker alweer uit de ruimte is. Dus is dat gebruik zinvol? Ik betwijfel het. Het is vooral afhankelijk van hoe lang mensen in een ruimte verblijven. Zit men daar bijv 2 a 3 uur (zegmaar iets) en is de ruimte beperkt (20 M2 bijv), dan zou het een optie kunnen zijn. Vooral ook vanwege een lagere aanschafprijs. 

 

Waar ik persoonlijk voor zou gaan is bij een beperkter gebruiksduur of grotere ruimte, is toch een verplaatsbare kleiner infrarood verwarmingselement. Wellicht 2 stuks. Waarbij deze dan echt als spotverwarming worden ingezet. Waarbij er uitvoering zojnmrt een bewegingssensor. Wat het voordeel heeft dat als er geen activiteit is binnen het bereik vd sensor, het element zich na x tijd uitschakelt.

 

Inzet als totale ruimteverwarming met dit soort panelen ik vanuit mijn perspectief om meerdere redenen niet als optie. Voor totale ruimteverwarming vind ik de aanschaf te duur. Er wordt denk ik teveel stroom verbruikt. Zijn er goedkopere alternatieven met een hoger rendement en beter comfort als resultaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Tonskidutch zei:

een compleet plafond verwarming baserende op IR zal nooit efficient kunnen zijn.

 

Ik weet niet wat hij precies in zijn plafond heeft maar dit is hoe hij zijn huis verwarmd. Gas heeft hij nooit gehad. Hij is goedkoper uit dan ik met gas en elektra. Zal wel komen doordat hij boven de 10.000 KW/h zit.

 

Voor die Finnen zal het nog wel voordeliger zijn.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...