Ga naar inhoud


Elektrische kachel kopen


Plepkeshenkie

Aanbevolen berichten

Ik vind elektrisch verwarmen uit den boze ook als je zonnepanelen hebt,

Het enige voordeel is dat het goedkoop in aanschaf is.

 

Neem een airco (inverter) die kan koelen EN verwarmen, het rendement

is dan minimaal 250% (gemiddeld 400%) hoger ten opzichte van elektrisch.

Oké in aanschaf duurder maar dan heb je wel voor hetzelfde geld koeling.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Daarmee ga ik volledig akkoord. Mijn situatie : een warmtepomp die met twee blaasmonden de living verwarmt/koelt en een derde in de keuken. De twee slaapkamers hebben elk een afzonderlijke splitunit, die trouwens alleen in de zomer gebruikt worden om te koelen. Op het dak liggen zonnepanelen en in de garage staan drie batterijen.

Probleem was dan de badkamer. Aangezien ze niet groot is, heb ik gekozen voor een blaasradiator van 2400 W die na een tijdje naar 1200 W kan teruggeschakeld worden. Lang duren badkamerbezoeken doorgaans niet en na het douchen zet ik toch altijd de badkamer deur open om het vocht buiten te krijgen en zo schimmelvorming te vermijden. Een kwartiertje voorverwarmen is ruim voldoende om het behaaglijk warm te maken. Op de 1200 W-modus werkt het toestelletje zo goed als geruisloos.

Voor de living/keuken heb ik een pelletkachel als back up.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
7 uren geleden, Coliseo zei:

Op het dak liggen zonnepanelen en in de garage staan drie batterijen.

Kan je wat meer vertellen over die batterijen?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De totale opslagcapaciteit voor de drie batterijen bedraagt 17,4 kWh. Rekeninghoudend met een ontladingsdiepte van 90%, levert dit een bruikbare opslagcapaciteit op van 15.6 kWh.

 

Op  een zonnige dag zijn die batterijen vol, iets na de middag, terwijl er dan ook een elektrische boiler en soms ook een wasmachine 60° en een droogkast meegedraaid heeft. De warmtepomp werkt bovendien ook van ongeveer 8u tot 23 u en mikt naar een binnentemperatuur van 23-24°. De opstelling naar Zuid-Zuidwest, de goede hellingsgraad van het dak (35°) en het feit dat er op geen enkel moment schaduw valt op de panelen, maakt dat er een optimaal rendement mogelijk is.

 

De beslissing om naast de panelen (22 aan 340 Wp) ook voor batterijen te gaan, ligt voor de hand : binnenkort worden er hier in België de piekverbruiken per kwartier gemeten, hetgeen een invloed zal hebben op het aan te rekenen tarief voor de hele maand.

 

De aanschafprijs bedraagt, rekeninghoudend met de voorziene premies ca. 12,5 Keuro, zonder de batterijen ligt die op ongeveer de helft.

IMG_20220503_083809.thumb.jpg.6fc88e39c46e83515322384b3321a464.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Coliseo zei:

mikt naar een binnentemperatuur van 23-24°

 

Donders, zwembroek aan.

 

Interessant. Mijn toekomstige huis krijgt slechts 4 panelen dus uitbreiden in de toekomst is een optie.

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Coliseo zei:

 

Probleem was dan de badkamer. Aangezien ze niet groot is, heb ik gekozen voor een blaasradiator van 2400 W die na een tijdje naar 1200 W kan teruggeschakeld worden. Lang duren badkamerbezoeken doorgaans niet en na het douchen zet ik toch altijd de badkamer deur open om het vocht buiten te krijgen en zo schimmelvorming te vermijden.

Mooie oplossing.

Ik zou trouwens na het douchen met een wisser de wanden en vloer afvegen en daarna met een handdoek droog vegen. Belangrijk voor de voegen, die blijven schoon, en vooral de kitranden, die gaan heel veel langer mee. Ik doe dat hier standaard en de zaak ziet er nog uit alsof het net geplaatst is..

  • Like 1

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

De wanden worden hier inderdaad steeds gewist met een elektrische ruitenpoetser.

Een goeie tip in dit verband : smeer je badkamer tegels, inclusief de voegen, rijkelijk in met carpolish. De tegels blinken en de voegen stoten het water af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Znx. Zal me er eens in verdiepen, zit wel logica in vooral waar het de voegen betreft. De wandtegels zelf blinken al en zullen geen probleem zijn.

De vloertegels laat ik iig liever zoals ze zijn, stroef en doodsimpel schoon te houden, apart soort materiaal.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...