Ga naar inhoud


Vanaf 2026 bij vervanging cv ketel duurzaam alternatief verplicht.


ceesv

Aanbevolen berichten

Je hebt duidelijk geen enkel idee hoe het met huiseigenaren op het platteland is met een oude woning, helemaal met een rietdak, en weinig geld.

Als je 100.000 of meer over hebt is het een optie. Maar dat hebben ze echt niet.

Je kijkt als iemand met veel geld en een goed geïsoleerd huis en dat is leuk in Bloemendaal in de luxe wijken.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites


26 minuten geleden, minplus zei:

Je hebt duidelijk geen enkel idee hoe het met huiseigenaren op het platteland is met een oude woning, helemaal met een rietdak, en weinig geld.

Als je 100.000 of meer over hebt is het een optie. Maar dat hebben ze echt niet.

Je kijkt als iemand met veel geld en een goed geïsoleerd huis en dat is leuk in Bloemendaal in de luxe wijken.

@Minplus,

 

Gezien de volgorde vd reacties neem ik aan dat deze reactie voor mij bestemd is. Mocht dit zo zijn laat het dan svp weten.

 

Ervan uitgaande dat deze reactie voor mij is bestemd, moet ik je meedelen dat je er niet verder dan dit naast kan zitten. Woon zelf gewoon op het platteland. Dus ben ik juist zeer zeker bekend met de situatie daar.

 

Echter mijn kennis is beperkt tot Nederland, (waarbij het al ingewikkeld genoeg is om alle ontwikkelingen bij te houden voor NL).  Vandaar ook mijn vraagstelling om meer duidelijkheid te krijgen van waar je deze gedachten hebt. Want uit ervaring weet ik dat er meer mogelijkheden zijn dan veel mensen weten.  Wat mij helaas steeds weer treft is de constatering dat de overheden (zowel landelijk, provinciaal als lokaal) schromenlijk te kort schieten in hun rol als gids en voorlichter.

 

Doordat de overheden de hete aardappel laten liggen is het resultaat dat er een hoop broodje aap verhalen rondgaan en cowboys (lees oplichters) hun kansen grijpen. Met als resultaat dat mensen tussen wal en schip dreigen te geraken. Dat is iets waar ik mij in mijn eigen woonomgeving sterk mij bezighoudt.

 

Ter illustratie gemeente die het presteert om een subsidie van € 3 ton tbv energiearmoede te willen gebruiken om huishoudens in bijstand nieuwe wasmachine te willen geven. Daarmee kan zij dan 500 huishoudens hooguit €60 per jaar laten besparen. Terwijl de mogelijkheid daar is om met nog geen €300 per huishouden, 1.100 huishoudens in potentie €750 te laten besparen. Dus ik denk dat ik mij zeer zeker bewust ben van de hachelijke situatie waarin velen verkeren. Te meer ik zelf meer dan bekend ben met het verkeren in minder florissante situaties. Alleen hou ik er niet vanom langs de kant te gaan staan en mij te berusten in de situatie waarin ik verkeer. Dat is niet altijd makkelijk en ook geen verwijt naar anderen die niet over kennis en of vaardigheden beschikken die uitkomst bieden in zo'n situatie.

 

Sterker het bewustzijn van mijn eigen mentaliteit,  kennis, kracht, inzicht en vaardigheden verplichten mij om anderen die deze niet hebben "de hand" te reiken. Dit door mij voor hen in te zetten waar ik vanuit mijn situatie de mogelijkheden toe heb, danwel door het delen van kennis en inzicht.

 

Wat betreft uw aanname dat ik een flinknfortuin heb dat klopt. Alleen is dat geen fortuin in geld of andere waardepapieren. Mijn fortuin bestaat uit positiviteit, humor, hoop,   leergierigheid, vertrouwen en geen angst. Want na een levensfase vol levensbedreigend geweld alsmede verlies van voor mij dierbare en belangrijke ankers in het leven als een kind, gezondheid, werk en hoop op genezing. Is angst alleen maar overbodige ballast en houdt dat je van kansen en mogelijkheden af. 

 

Dus mocht ik je met kennis, ervaring oid kunnen helpen wees welkom. Maar stel jouw beeld van mij dan wel bij. Vraag dit niet om mijzelf, maar uit zorg voor jou. Want je doet jezelf anders te kort. 

 

(Nee ik ben geen dominee of predikant).

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, joop001 zei:

Kan je daar een link oid voor geven.

 

Ik wil hier geen reclame maken. Maar het betreft de samenwerking tussen een bekend airco merk en een Nederlands merk van CV's. Dan moet je het wel kunnen vinden.

 

5 uren geleden, joop001 zei:

Wat je hier aangeeft verbaasd mij nog steeds. Die 8 graden herken ik echt niet.

 

Heb ik even opgezocht: https://warmtepomp-weetjes.nl/soorten/lucht-water-warmtepomp/

 

Het zou dan gaan om de verdamper die bevriest. De buitenunit kan een verwarmingslint hebben. Die zou dan 3x per uur een paar minuten aan kunnen gaan. Dus heel veel stroomverbruik lijkt me overdreven.

 

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Psychosammie

 

Bedankt voor de reactie. 

Zal vd week eens rondneuzen. 

 

Wat betreft die 8 graden. Het ontdooien gebeurt door de werking kortstondig om te draaien. Daardoor ontdooid het geheel. Om vervolgens verstopping te voorkomen is er een verwarmingselement opgenomen. Echter zoals je al aangeeft neemt dat nooit veel stroom. 

 

Maar wat iig duidelijk is, is dat hetgeen steller aandroeg van verwarmen van vloeistof om woning te verwarmen niet klopt. Jammer dat deze gedachte heerst, want zo worden mensen afgehouden van zeker goed toepasbare technieken. Mits goed geïnstalleerd en ondersteuning qua uitleg etc wordt gegeven. Want echt met het slim inzetten van faciliteiten is er momenteel veel te bereiken. Waarbij er zeker een kostenwinst valt te bereiken tov traditionele gas gebaseerde verwarming. 

 

Het enige wat mij zorgen oplevert is dat huurders veelal buiten de boot vallen en juist in die categorie de ernstigste probleem gevallen bestaan. Maar door het prikkelarme overheidsbeleid er weinig schot komt. Uitgezonderd de positieve uitzonderingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, minplus zei:

Je hebt duidelijk geen enkel idee hoe het met huiseigenaren op het platteland is met een oude woning, helemaal met een rietdak, en weinig geld.

Als je 100.000 of meer over hebt is het een optie. Maar dat hebben ze echt niet.

Je kijkt als iemand met veel geld en een goed geïsoleerd huis en dat is leuk in Bloemendaal in de luxe wijken.

 

Wel vreemd dat jij ervan uitgaat dat iemand niet weet hoe het is voor bepaalde huiseigenaren, temeer dat je ook de luxe wijken in Bloemendael vermeld als een bepaald type huiseigenaar die zich wel verduurzaming zou kunnen permitteren ben je zeker al tijden niet meer in Bloemendael geweest zeker.

 

De vermelde verplichting in de topic titel van ceesv (of zoals de Jonge gisteren in de kamer zei de normering) is haalbaarder dan waterstof in ons gasnet maar ook duurder wegens de drieledige te ondernemen acties van overheid en burger.

1 - Apparatuur aanschaffen en plaatsen. (welke monteurs? )

2 - Vooraf isoleren en verbouwen dus (welke bouwvakkers? )

3 - De administratieve rompslomp met de nutsbedrijven en gemeenten bij wie de meesten onder jullie door een vergunning aanvraag en subsidies moeten regelen. (welke ambtenaren/vergunningsverleners en administratief personeel bij de nutsbedrijven? )

 

voor financiële steun van het warmteplan heb je voorwaarden

voor subsidies heb je correct ingevulde procedures nodig

voor alle betrokkenen die dit gaan waarmaken heb je mensen nodig, begin alvast te fokken dan gaat het misschien 9mnd + 18 jaar opleiding lukken.

aangepast door Tonskidutch

Pleasant Street

Tim Buckley

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even 2 aken aanhalen die hier zijn besproken.

Het is beter om een ketelleverancier te kiezen die ook zijn eigen WP heeft.

Althans, dan heb je geen discussies later als het systeem niet werkt.

 

Kantelpunt WP versus CV.

Ik heb in een ander topic al aangegeven dat het kantel niet zomaar vooraf

te bepalen is. Het kantelpunt bestaat uit 3parameters;

- de COP

- de gasprijs

- de kWh prijs.

 

Eerder is hier aangegeven dat het mogelijk bij 8gr buiten is. Dat kun je dus

volstrekt niet algemeen zeggen.

 

1 jaar geleden, voor het energiedrama waar de prijzen nog "normaal" waren

lag het kantelpunt bij een COP van 2,8, dit onafhankelijk van de

buitentemperatuur en de uittredetemperatuur.

 

De COP is afhankelijk van de buitentemperatuur en de uittredetemperatuur

en is verschillend bij de diverse warmtepompen.

 

Als voorbeeld wordt een COP opgegeven bij bijvoorbeeld +7 versus 40/30gr

(zomaar 5.0) en vaak ook bij -7 versus 40/30 (rond de 2,8).

 

Een aandachtspuntje is, wanneer het kantelpunt is bereikt, de ketel ook

wellicht niet meer op een gegeven moment het kenmerk "HR" zal hebben

als de retourtemperatuur boven de condens temperatuur uitkomt.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, mereltje zei:

Dan moet je ook lage temperatuur radiatoren gebruiken

Nee dat is geen wet van Meden Perzen.

 

Kan op twee manieren je houdt de eigen radiatoren. Dat werkt maar springt het gasdeel eerder bij.

 

Andere optie is je past radiatorventilatoren en radiatorfolie toe. Primair in de woonkamer en woonkeuken.  Kosten gemiddeld beneden de €300. Dan maak je optimaal gebruik vd installatie en behaal je besparing op gas voor verwarming van +60%. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden, Mrbeam zei:

Goed isoleren, vloerverwarming en lage temperatuur radiatoren zijn de 1e stap niet de laatste!

Goede isolatie is idd wenselijk. Omdat besparing van energievraag idd goed punt is.

 

Maar zelfs na isolatie om gasgebruik te minimaliseren is geen vereiste. Evenals dat vloerverwarming en lt radiatoren dit niet zijn. 

 

Dat een (hybride)warmtepomp onlosmakelijk verbonden is aan vloerverwarming, lt radiatoren etc klopt niet. In veel gevallen zelfs onnodige kosten opdrijving.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Tonskidutch zei:

@Con, helder verhaal

maar toch ook even een vraagje over de lage temperatuur!

als je van een hoge temperatuur installatie overstapt op de hybride warmtepomp/cv combi met lage temperatuur dan moet je toch ook je radiatoren qua capaciteit vergroten?

 

Dat hoeft nier persé.

Maar dat is niet zo eenvoudig uit te leggen.

Eerst maar even weer een stooklijntje;

image.png.304db12037f2202b42d1a1deaaef388c.png

 

Stel je hebt een WP die 45°C maximaal kan leveren

dan zal een ketel bij 7°/8°C moeten bijspringen. En dit

geldt uiteraard wanneer je cv is uitgelegd voor 80°/60°C.

Je kunt in het grafiekje ook zien dat bij -3° de retourtemperatuur

van de ketel de 50°C retourwater aantikt dus condenseren kun

je dan ook op je buik schrijven en gaat de ketel over van

HR naar VR.

De moraal hiervan is dat HR ketels bij hoge-temperatuur

verwarming geen HR zijn...

 

Daarnaast heb je de ketel ook nog nodig voor het

verwarmen van tapwater, bij voorkeur 60°C.

 

 

  • Bedankt 1

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier nog een vervelende aanvulling.

Je ziet hier de COP's gerelateerd aan de

buitentemperatuur versus watertemperatuur.

image.png.fdc9390416276cd610a46ad6fd649924.png

Bron Airwell

 

En dan zie je héél duidelijk dat de COP in elkaar stort bij lage buitentemperaturen

en of hoge watertemperaturen. Afgebeeld een WP van 8 kW. HC staat voor capaciteit.

Dus niet alleen de COP stort in maar het afgegeven vermogen keldert ook flink.

 

Bijvoorbeeld;

Bij -10°C is de capaciteit nog maar 6.25 kW bij 35°C wateruittrede met een COP van 3,26.

Bij 7°C  is de capaciteit 8,4 kW bij 35°C wateruittrede met een COP van 5,15.

 

Bij 50°C is de capaciteit bij -10°C 5,75 kW met een COP van 2,23.

 

Maar, ook eerder verteld zegt de COP niet zoveel voor het omslagpunt. Immers de

stroom en gasprijs spelen hierin een grote rol. Of je € 0,80 of in sommige gevallen

€ 2,50 moet betalen voor een kuub gas, je begrijpt dat dat enorm bepalend is voor

het omslagpunt. En elektra zal tussen de € 0,20 en € 0,75 zitten ook bepalend.

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17-5-2022 om 21:15, joop001 zei:

@Minplus,

 

Gezien de volgorde vd reacties neem ik aan dat deze reactie voor mij bestemd is. Mocht dit zo zijn laat het dan svp weten.

 

Ervan uitgaande dat deze reactie voor mij is bestemd, moet ik je meedelen dat je er niet verder dan dit naast kan zitten. Woon zelf gewoon op het platteland. Dus ben ik juist zeer zeker bekend met de situatie daar.

 

Echter mijn kennis is beperkt tot Nederland, (waarbij het al ingewikkeld genoeg is om alle ontwikkelingen bij te houden voor NL).  Vandaar ook mijn vraagstelling om meer duidelijkheid te krijgen van waar je deze gedachten hebt. Want uit ervaring weet ik dat er meer mogelijkheden zijn dan veel mensen weten.  Wat mij helaas steeds weer treft is de constatering dat de overheden (zowel landelijk, provinciaal als lokaal) schromenlijk te kort schieten in hun rol als gids en voorlichter.

 

Doordat de overheden de hete aardappel laten liggen is het resultaat dat er een hoop broodje aap verhalen rondgaan en cowboys (lees oplichters) hun kansen grijpen. Met als resultaat dat mensen tussen wal en schip dreigen te geraken. Dat is iets waar ik mij in mijn eigen woonomgeving sterk mij bezighoudt.

 

Ter illustratie gemeente die het presteert om een subsidie van € 3 ton tbv energiearmoede te willen gebruiken om huishoudens in bijstand nieuwe wasmachine te willen geven. Daarmee kan zij dan 500 huishoudens hooguit €60 per jaar laten besparen. Terwijl de mogelijkheid daar is om met nog geen €300 per huishouden, 1.100 huishoudens in potentie €750 te laten besparen. Dus ik denk dat ik mij zeer zeker bewust ben van de hachelijke situatie waarin velen verkeren. Te meer ik zelf meer dan bekend ben met het verkeren in minder florissante situaties. Alleen hou ik er niet vanom langs de kant te gaan staan en mij te berusten in de situatie waarin ik verkeer. Dat is niet altijd makkelijk en ook geen verwijt naar anderen die niet over kennis en of vaardigheden beschikken die uitkomst bieden in zo'n situatie.

 

Sterker het bewustzijn van mijn eigen mentaliteit,  kennis, kracht, inzicht en vaardigheden verplichten mij om anderen die deze niet hebben "de hand" te reiken. Dit door mij voor hen in te zetten waar ik vanuit mijn situatie de mogelijkheden toe heb, danwel door het delen van kennis en inzicht.

 

Wat betreft uw aanname dat ik een flinknfortuin heb dat klopt. Alleen is dat geen fortuin in geld of andere waardepapieren. Mijn fortuin bestaat uit positiviteit, humor, hoop,   leergierigheid, vertrouwen en geen angst. Want na een levensfase vol levensbedreigend geweld alsmede verlies van voor mij dierbare en belangrijke ankers in het leven als een kind, gezondheid, werk en hoop op genezing. Is angst alleen maar overbodige ballast en houdt dat je van kansen en mogelijkheden af. 

 

Dus mocht ik je met kennis, ervaring oid kunnen helpen wees welkom. Maar stel jouw beeld van mij dan wel bij. Vraag dit niet om mijzelf, maar uit zorg voor jou. Want je doet jezelf anders te kort. 

 

(Nee ik ben geen dominee of predikant).

Hier ben ik het helemaal mee eens, Joop

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...