Ga naar inhoud


Vanaf 2026 bij vervanging cv ketel duurzaam alternatief verplicht.


ceesv

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Het kabinet kondigt aan dat vanaf 2026 groene eisen worden gesteld aan de warmte installatie.

 

Vanaf die datum worden huiseigenaren verplicht om bij vervanging van hun cv-installatie een hybride warmtepomp te laten installeren of een duurzaam alternatief, zoals een volledig elektrische warmtepomp of aansluiting op het warmtenet.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Of een duurzaam alternatief! Hmmm, denk na.

Daarmee hebben ze de groene waterstof definitief de nek omgedraaid. Het kabinet heeft niet eens een begroting op orde en stelt alweer de voorwaarden voor de energie transitie. Motie van wantrouwen en afkeur.

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk bedacht maar los eerst de volgende dingen op voordat je de gemeenschap iets oplegt.

Nadeel van de huidige Hybride ketels is dat bij 7 graden of lager de warmte pomp elektrisch wordt verwarmt om de vloeistof die wordt gebruikt op te warmen, beneden die temperatuur werkt de pomp slecht of helemaal niet werkt waardoor bij 7 graden of lager de stroom rekening omhoog schiet. Dit geld ook voor de huidige warmte pompen en juist in de winter wanneer je zonnepaneel het minste opbrengt heb je ze dan het meeste nodig. Gevolg dat je rekening straks omhoog schiet wanneer je overschot aan stroom aan het net maar beperkt betaald krijgt, je neemt dan de stroom af tegen de normale prijs per kilowatt uur en krijgt maar een klein deel uitbetaald wat je opwekt met je zonnepanelen.

Wanneer een warmtepomp wordt uitgevonden die alle huizen van voor 1990 ook kan verwarmen bij -10 graden en dit goed werkt en dan komt het belangrijkste dat die ook betaalbaar is voor de gewone vrouw en man.

 

 

VU Duo 4K se pli 8.1 dvb-c + s / ET 8000 pli 8.1 dvb-c + s / Vu+ Uno 4k se pli 8.1 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er staat hybride warmtepomp. Dat kan dus ook een gas CV zijn.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, hugogertie zei:

Nadeel van de huidige Hybride ketels is dat bij 7 graden of lager de warmte pomp elektrisch wordt verwarmt om de vloeistof die wordt gebruikt op te warmen, beneden die temperatuur werkt de pomp slecht of helemaal niet werkt waardoor bij 7 graden of lager de stroom rekening omhoog schiet.

Waar haalt u deze kennis weg? Hetgeen u hier stelt klopt niet.

 

Een hybride installatie is in basis een kleinere warmtepomp die samen met een gasgestookte hr cv ketel voor de verwarming vd ruimten zorgt. 

 

Er zijn 2 varianten daarin. De geïntegreerde hybridewarmtepomp, dan zijn de 2 genoemde warmtebronnen samengevoegd in 1 apparaat. De andere vorm is waarbij een losse warmtepomp samenwerkt met een losse gasgestookte hr cv ketel. 

 

De geïntegreerde versie heeft meerdere voordelen. Allereerst 1 apparaat qua omvang vergelijkbaar met een standaard moderne gasgestookte hr cv ketel. Waarbij de andere optie 2 losse apparaten zijn met zo mogelijk een losse verbindings unit. Een ander in mijn optiek belangrijk voordeel vd geïntegreerde versie is dat de samenwerking tussen de 2 bronnen in elkaar overvloeit. Waarbij het bij de andere optie het zo is apparaat 1 verwarmt of apparaat 2.  Daarnaast is bij de geïntegreerde versie 1 fabrikant/installateur aanspreekpunt en bij de 2de optie er met meerdere partijen gecommuniceerd moet worden.

 

Uw opmerking dat bij 7 graden alles overgaat op stroom is derhalve incorrect. Ook bij een volledige electrische warmtepomp is uw opmerking incorrect. Bij menig gewone standaard lage temperatuur warmtepomp is er zeker rendement vanuit de warmtepomp opbrengst en is er niet zoiets als een electrische dompelaar die het cv water op temperatuur brengt. 

 

Momenteel gaan de ontwikkelingen zeer snel. Hetgeen er in resulteert dat er een breed scala aan hoge temperatuur warmtepompen betaalbaar verkrijgbaar zijn. Deze versies brengen uw cv systeemtemperatuur op 70 graden Celsius. Waarmee de mogelijkheid is ontstaan dat in menige situatie 1:1 de bestaande gasgestookte installatie vervangen kan worden door een ht warmtepomp. 

 

Wat betreft stroombehoefte en stroomkosten. Deze vallen allen zeker mee. Ook reeds voor de ontstane hoge gasprijzen agv de situatie in Oekraïne was het financieel gunstig om over te stappen. 

 

Om een klein vb te noemen wij zelf zijn in 2019 overgestapt van een reguliere hr cv ketel naar een hybride installatie. In de 2 volgende stookseizoenen hebben wij niet meer gasgebruikt dan 900 kuub, waar eerder 1.700 kuub de maat was. Woning goed 220 vierkante meter vrijstaand. Na introductie ve warmtepompboiler in maart 2022 zal het verwacht gasgebruik resteren op maximaal 600 kuub (ondergrens beneden de 550 kuub). Door deze maatregelen icm zonnepanelen komt onze energierekening niet boven de €45,-per maand uit. Hadden we de bestaande situatie gehandhaafd dan was onze energierekening boven de €400 per maand geweest. Dus de investering rendeert.

 

Maar ik spreek hier over een situatie in Nederland die in Vlaanderen is anders. Dus zak ander financieel beeld opleveren. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@hugogertie

 

Wat betreft uw opmerking over het verschil qua prijs tussen hetgeen u teruglevert en afneemt. 

 

Er is een groot verschil tussen de situatie in NL en B. Echter uit onderzoek vd Consumentenbond blijkt dat in NL de vergoedingen voor de teruggeleverde stroom die de saldering overstijgt groot is. Bij de ene leverancier bedraagt dit €0,05/kW maar er zijn ook vergoedingen van ruim €0,50/kW. Hetgeen dus impliceert dat bij het aangaan van een contract het zeer lonend is om dit punt goed in acht te nemen. Want deze situatie impliceert dat er verschillen tussen beiden optreden waarbij bij afname €0,45/kW wordt betaald en bij andere leverancier €0,60/kW. Maar als deze laatste bij overstijgen saldering €0,50/kW betaald. Dam is de keuze snel gemaakt.

 

Wat betreft mogelijkheden om woningen van voor 1990 te verwarmen met warmtepomp die zijn er. Dat zijn de ht warmtepompen. De kosten zijn idd hoog. Echter zoals gezegd reeds vd bizarre prijsstijgingen van gas (overstijgen €1,50/kuub) was het rendabel in veel gevallen. Nu het vooruitzicht is dat de gasprijzen nog langere tijd de €2,50/kuub zullen ontstijgen is de terugverdientijd alleen maar korter geworden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, joop001 zei:

en bij de 2de optie er met meerdere partijen gecommuniceerd moet worden.

 

Niet helemaal. Mijn airco-boer levert een airco/warmtepomp en werkt daarbij samen met een leverancier van gasgestookte CV's. Eén leverancier dus.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Psychosammie zei:

 

Niet helemaal. Mijn airco-boer levert een airco/warmtepomp en werkt daarbij samen met een leverancier van gasgestookte CV's. Eén leverancier dus.

Ja dat begrijp ik. Er is 1 leverancier. Maar op het moment dat het geheel om welke reden hapert zal u met uw leverancier in conclaaf gaan.

 

Maar het zal helaas niet de eerste keer zijn dat uw leverancier tussen 2 partijen terecht komt die naar elkaar wijzen. Waarbij u uiteindelijk in de kou zit en mogelijk met verstoorde relatie met leverancier achterblijft. Mede om dit aspect mijn voorkeur voor de geïntegreerde systemen.

 

Plus dat geïntegreerde systemen een balans werking hebben, waardoor de warmtepompbijdrage over een langer deel van de warmtevoorziening doorloopt. Ipv bij samengestelde systemen een aan uit werking. Waardoor de gasreductie bij geïntegreerde systemen groter is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden, joop001 zei:

Waar haalt u deze kennis weg? Hetgeen u hier stelt klopt niet.

 

Een hybride installatie is in basis een kleinere warmtepomp die samen met een gasgestookte hr cv ketel voor de verwarming vd ruimten zorgt. 

 

 

 

Ik schrijf het verkeerd, ik bedoel dat bij hybride installaties al bij 8 graden of lager op gas overgeschakeld en een minimale besparing op levert ten opzichte van de meerprijs in september 2021 wat wij hier hebben laten uitrekenen door onze leverancier (huis 1939 verbruik 2200 kuub/jaar), bij warmte pompen wordt bij 7 graden of lager de vloeistof verwarmt wat veel stroom kost en vaak meer kost dan een gas installatie aan stroom wanneer je zelf geen stroom opwekt. 

Dat verwarmen van de vloeistof zijn wij bij een kennis van ons achter gekomen die een warmte pomp hebben sinds 2019. Dat ding werkte niet bij 7 graden of lager dan viel de verwarming uit en werd het koud. Na onderzoek bleek de de verwarming van de vloeistof niet te zijn aangesloten, dit is alsnog gebeurd en het probleem was opgelost. 

Er moet nog heel wat worden verbeterd voordat we zomaar allemaal van het gas af kunnen en dan ook allemaal elektrisch rijden zonder dat op korte termijn de infra structuur kan worden aangepast. Dan stel ik dat ze weer niet goed overzien in Den Haag wat binnen de mogelijkheden ligt.

De kabels branden hier in ons dorp nu al uit de grond omdat het net het niet aankan, vanaf oktober 5 keer netspanning uitval. 

aangepast door hugogertie

VU Duo 4K se pli 8.1 dvb-c + s / ET 8000 pli 8.1 dvb-c + s / Vu+ Uno 4k se pli 8.1 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, joop001 zei:

Ipv bij samengestelde systemen een aan uit werking.

 

Ook jouw info loopt achter. De 2 losse componenten werken op een slimme manier samen, dus niet aan uit.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, Psychosammie zei:

 

Ook jouw info loopt achter. De 2 losse componenten werken op een slimme manier samen, dus niet aan uit.

Nou dat is dan een mooie ontwikkeling. Kan je daar een link oid voor geven. Want dat maakt voor veel mensen wel dat een drempel genomen wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, hugogertie zei:

Ik schrijf het verkeerd, ik bedoel dat bij hybride installaties al bij 8 graden of lager op gas overgeschakeld en een minimale besparing op levert ten opzichte van de meerprijs in september 2021 wat wij hier hebben laten uitrekenen door onze leverancier (huis 1939 verbruik 2200 kuub/jaar), bij warmte pompen wordt bij 7 graden of lager de vloeistof verwarmt wat veel stroom kost en vaak meer kost dan een gas installatie aan stroom wanneer je zelf geen stroom opwekt. 

Dat verwarmen van de vloeistof zijn wij bij een kennis van ons achter gekomen die een warmte pomp hebben sinds 2019. Dat ding werkte niet bij 7 graden of lager dan viel de verwarming uit en werd het koud. Na onderzoek bleek de de verwarming van de vloeistof niet te zijn aangesloten, dit is alsnog gebeurd en het probleem was opgelost. 

Er moet nog heel wat worden verbeterd voordat we zomaar allemaal van het gas af kunnen en dan ook allemaal elektrisch rijden zonder dat op korte termijn de infra structuur kan worden aangepast. Dan stel ik dat ze weer niet goed overzien in Den Haag wat binnen de mogelijkheden ligt.

De kabels branden hier in ons dorp nu al uit de grond omdat het net het niet aankan, vanaf oktober 5 keer netspanning uitval. 

Wat je hier aangeeft verbaasd mij nog steeds. Die 8 graden herken ik echt niet. Bij de geïntegreerde hybridewarmtepomp van ons uit 2019 werkt het warmtepomp deel nog gewoon door ook beneden de 5 graden. Bij 8 graden springt het gasdeel nog geen eens aan. 

 

Ben heel eerlijk op dit moment is de overweging zelfs om de hybride te vervangen door een all electric  ht warmtepomp. Om de simpele reden dat het financieel rendabel is.

 

Maar als ik zo vrij mag zijn een tip. Als jullie met radiatoren werken en de systeemtemperatuur vd cv nog op 80 of 90 graden staat, zet die dan eens op 60. Dan zal de warmteafgifte capaciteit vd radiatoren afnemen. Maar dat is vooral van belang in woonkamer/woonkeuken/werkkamer. Die afname kan opgevangen worden door toepassing van radiatorventilatoren (voorkeur van mij ligt bij versie met electronische temperatuur schakeling en niet die met bimetaal uit de bouwmarkt) en radiatorfolie. Dan zal er al een  flink stuk gasbesparing bereikt worden. Kosten blijven afhankelijk van aantal radiatoren zeker overzichtelijk. Maar als dit voor u werkt. Dan is er heel veel mogelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, minplus zei:

Op het platteland zonder mogelijkheden voor zonnepanelen en waar warmtepompen ivm de isolatie mogelijkheden geen serieuze optie zijn gaan mensen dus een enorm probleem krijgen.

Waarom zou op het platteland het niet mogelijk zijn om zonnepanelen te plaatsen?

 

Waarom zou er geen mogelijkheid zijn om  te isoleren? 

 

Hoe wordt er dan nu verwarmd? 

 

Voor mijn duidelijkheid is dit in NL of België? Want dat maakt ivm regelingen nogal een verschil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...