Ga naar inhoud


23.5E ACG laag van sommige zenders, andere niet. Wat kan oorzaak zijn?


grunt

Aanbevolen berichten

Sinds kort heb ik zonder dat er aan de installatie iets gewijzigd is dat sommige zenders op 23.5E van tijd tot tijd haperen. Er zittten echter ook genoeg zenders op die niet haperen en een ACG van 80-90% hebben.

 

Van al die haperende zenders ziet de SNR er goed uit, maar is de ACG laag (1 tot 2%). Nou heb ik begrepen dat je het dan moet zoeken in slecht verbonden F-connectors. Ik heb de (kant-en-klaar) kabel van 23.5E al losgehaald en opnieuw verbonden, hier was niets raars te constateren, maar het hielp niet. Er zitten nog drie LNB's op en daarmee zijn verder geen problemen qua ontvangst, alleen 23.5E heeft ze.

 

Vraag 1: slecht contact zou dat moeten betekenen dat alle zenders op die LNB een lage ACG zouden moeten hebben?

Vraag 2: als het niet de kabels of f-connectors zijn, kan het dan aan de uitlijning van de schotel of de LNB liggen? Kan de LNB 'verslijten'?

 

Alvast dank.

VU Uno 4K / OpenPLI / Maximum E85

Link naar reactie
Delen op andere sites


AGC staat voor Automatic Gain Control en die reguleert als het ware de versterking van het signaal in de tuner.  Ik denk dat ik het zo het beste kan omschrijven. Eerlijk gezegd is het niet zo belangrijk wat de AGC aangeeft. Het kan wel een indicatie zijn maar als het niet enorm op en neer gaat denk ik dat je goed zit. 

 

Het gaat vooral om de SNR (Signal to Noise Ratio) die zo hoog mogelijk moet zijn icm de BER (Bit Error Rate) die NUL moet zijn en blijven bij een lock.

 

1. Nee

2.  Kan altijd maar nogmaals kijk naar de SNR/BER en laat die AGC voor wat het is.  Alles kan verslijten dus ook een LNBF    

 

 

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een lnb heeft voeding nodig vanaf de satellietontvanger om te kunnen versterken. Als je slechte verbindingen hebt in de F-connectors e.d. valt kortstondig of voor langere tijd de voeding en dus de versterking van de lnb weg.
Dit kun je zien aan de signaalsterkte weergave op de ontvanger. Die zal normaal hoog zijn (tussen 60 en 100%) maar valt bij slecht contact terug naar minder dan 20%. Dit geeft uitval op alle zenders en niet alleen op bepaalde zenders. Natuurlijk kan ook de lnb kapot zijn.
De kabels even omwisselen en de lnb's omwisselen en je weet al een stuk meer.

 

Het kan ook aan de uitrichting van de schotel liggen. Dan zullen de moeilijk te ontvangen zenders eerder wegvallen dan de makkelijk te ontvangen zenders maar er zitten maar weinig makkelijk te ontvangen zenders op de Astra 23,5 en die worden maar zelden door Nederlanders bekeken. De zenders van Canal Digitaal zijn bijna allemaal even moeilijk te ontvangen.

 

Het zou wel kunnen dat bijv. de horizontaal gepolariseerde zenders uitvallen en niet de verticaal gepolariseerde omdat de horizontale te weinig voedinsspanning krijgen. Voor horizontaal gepolariseerde zenders heeft de lnb 18 volt nodig, voor verticaal gepolariseerde zenders 13 volt. Dit probleem kun je krijgen als je lange coaxkabels hebt die niet van koper zijn maar van ijzerdraad met een super dun laagje koper er overheen, de zogenaamde CCS-kabels (Copper Clad Steel). Hou even een magneetje tegen de middenader, als het plakt heb je CCS-kabel.

 

_kwadranten lnb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Om wat voor lnb gaat het?

 

De Duo LNB's van canaldigitaal staan bekend om uitval van bijvoorbeeld de verticale transponders.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 hours ago, ceesv said:

Om wat voor lnb gaat het?

 

De Duo LNB's van canaldigitaal staan bekend om uitval van bijvoorbeeld de verticale transponders.

 

Inverto Black Ultra (single).

 

18 hours ago, Frans B said:

Idd, kan de LNB zijn, of de afstelling ervan. Of....een boom ofzo die precies die satelliet stoort.

 

Geen obstakels tussen sat en schotel, vrij zicht. Ik heb net de LNB opnieuw afgesteld (met gebruikmaking van de signalmeter van de Vu Uno 4K), beter dan 87% SNR / 0 BER krijg ik hem niet. AGC is nog steeds 2%. Op dit moment is het beeld stabiel.

 

19 hours ago, Codx said:

AGC staat voor Automatic Gain Control en die reguleert als het ware de versterking van het signaal in de tuner.  Ik denk dat ik het zo het beste kan omschrijven. Eerlijk gezegd is het niet zo belangrijk wat de AGC aangeeft. Het kan wel een indicatie zijn maar als het niet enorm op en neer gaat denk ik dat je goed zit. 

 

Het gaat vooral om de SNR (Signal to Noise Ratio) die zo hoog mogelijk moet zijn icm de BER (Bit Error Rate) die NUL moet zijn en blijven bij een lock.

 

1. Nee

2.  Kan altijd maar nogmaals kijk naar de SNR/BER en laat die AGC voor wat het is.  Alles kan verslijten dus ook een LNBF    

 

 

 

SNR is 87% en BER 0 op 23.5E

VU Uno 4K / OpenPLI / Maximum E85

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Kan je aangeven om welke zenders het gaat?

Dat zegt iets over of het alleen verticale of horizontale zenders zijn, of specifiek om één transponder

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...
  • Moderator

Ja, kennelijk, 3 juli is het lid hier voor het laatst gezien.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...