Ga naar inhoud


Horeca jaloers op GGD


D-box
Ga naar oplossing Opgelost door Gerard 76,

Aanbevolen berichten

niet helemaal correct @gerrit B

Quote

Bis zum 31. Dezember 2022 gilt damit grundsätzlich der ermäßigte Steuersatz von 7 Prozent. Im Zuge eines Konjunkturpaketes hat die Bundesregierung bekanntlich ohnehin die Mehrwertsteuer bis zum 31. Dezember 2020 gesenkt. Hierdurch wurde auch der ermäßigte Mehrwertsteuersatz in der Gastronomie auf 5 Prozent gesenkt.

 

dat is een slok op een borrel

 

https://www.blog.tillhub.de/mehrwertsteuer-gastronomie#mwst2021

Different Pulses

Asaf Avidan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur geleden, Tonskidutch zei:

er zijn belangrijkere dingen dan alleen maar nassen en drinken

 

Ik weet van enkele horeca ondernemers, waar jullie zo graag komen zitten op terras of binnen (hier in Maastricht), dat ze extreem hoge lasten hebben. Veel van die panden zijn namelijk eigendom van brouwerijen en/of beleggers waar ze dus huur voor moeten neerleggen. Naast de hectoliters bier en andere drank inkopen moeten ook de (nooit schone) sanitaire inrichtingen en gaarkeukens gereinigd worden. de Afvalverwerking (elke dag) kost daarenboven ook het nodige. Kassa systemen, pin systemen en muziek systemen moeten actueel gehouden worden en de boekhouding kost ook een paar duizend euro.

Gezamelijke Gemeentelijke belastingen als ook waterschappen hebben hun aandeel. De energiekosten voor al die gasgestookt salamanders op terras is de gekte ten top. Ga dan binnen zitten trut.

 

Een medewerker krijgt vaak maar het minimum loon en volgens de fte gerelateerd aan het gemaakte aantal uren was het dat dan. Soms is er een fooi pot die ook weer verdeeld moet worden en de baas deelt daarin mee.

 

Er zit op de HoReCa veel teveel belastingen op menig aspect van de zaakvoering en salarissen voor de medewerkers.

Medewerkers (studenten) die geen twee jaar blijven en aan het gezicht te zien niet echt gemotiveerd zijn.

 

De kwestie eetcafé met gerechten en of naleving van HACCP voorschriften is overigens ook nog een aspect, daarom eet ik nooit meer in 't café.

Als je je gehemelte verbrande aan een bitterbal kun je zeker zijn dat alles in die bal dood was. De rest is op eigen risico.

 

Maar het kost wat omdat al het andere ook erg duur is. Dus Brouwerijen en accijnzen !

 

Je vergeet één belangrijk aspect. Er zijn perioden genoeg dat er maar enkele gasten zijn. Daar moet wel altijd een crew voor aanwezig zijn. Dat zijn hele dure uren...

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Con zei:

Er zijn perioden genoeg dat er maar enkele gasten zijn.

Die zijn er zeker en dan zou de waard z'n overige personeel naar huis sturen om kosten te besparen.

Restaurants die er ervaring mee hebben nemen enkel nog reserveringen aan om inkoop en omzet in eenklank te brengen met aantal klanten.

De openingstijden zijn ook een blok aan het been van de horeca, net zo als dat voor winkels een blok aan het been is.

 

Different Pulses

Asaf Avidan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, Tonskidutch zei:

niet helemaal correct @gerrit B

 

dat is een slok op een borrel

 

https://www.blog.tillhub.de/mehrwertsteuer-gastronomie#mwst2021

Als ze hier dan 16% korting zouden geven (is minder maar laten we voor het gemak van 16% uitgaan) dan kom je nog bij lange na niet aan de prijzen in Duitsland dus naast de BTW is er nog wel veel meer aan de hand.

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Die zijn er zeker en dan zou de waard z'n overige personeel naar huis sturen om kosten te besparen.

Restaurants die er ervaring mee hebben nemen enkel nog reserveringen aan om inkoop en omzet in eenklank te brengen met aantal klanten.

De openingstijden zijn ook een blok aan het been van de horeca, net zo als dat voor winkels een blok aan het been is.

 

Dat is waar maar (eet)cafe's meegerekend heb je altijd een keuken en bar die operationeel moet blijven. Met een terras heb je nog 1 iemand nodig. Je kunt niet iedereen naar huis sturen.

  • Like 1

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@gerrit B Maar die omstandigheden voor het personeel zijn ook nog heel veel slechter dan bij ons. Dat besef jij natuurlijk ook wel?

mini-jobs voor het aanvullen van Harz4 ontvangers

Teilzeitarbeiter voor hun derde of vierde Job van die arme drommels om rond te komen.

Onserieuze arbeidscontracten met een zetbaas of werk bemiddelaar.

 

 

 

 

aangepast door Tonskidutch
aan wie

Different Pulses

Asaf Avidan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Con zei:

Dat is waar maar (eet)cafe's meegerekend heb je altijd een keuken en bar die operationeel moet blijven. Met een terras heb je nog 1 iemand nodig. Je kunt niet iedereen naar huis sturen.

officieel geld dat terrassen om 11 uur 's avonds leeg moeten zijn

laatste ronde kwam "destijds" al een uur vooraf ook uit compassie met omwonenden (geen gek idee hoor voor mij als inwoner van het centrum destijds)

Keuken dicht na 2100 uur is ook niet vreemd of de couvert aan tafel tot aan 2100 uur.

 

Ze zijn laks en hebben teveel dollars in de ogen.

 

 

Different Pulses

Asaf Avidan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Tonskidutch zei:

@gerrit B Maar die omstandigheden voor het personeel zijn ook nog heel veel slechter dan bij ons. Dat besef jij natuurlijk ook wel?

mini-jobs voor het aanvullen van Harz4 ontvangers

Teilzeitarbeiter voor hun derde of vierde Job van die arme drommels om rond te komen.

Onserieuze arbeidscontracten met een zetbaas of werk bemiddelaar.

 

Of ze het netto ook echt zoveel slechter hebben is maar de vraag. veel werken daar onder de noemer minijob waarmee ze 450 euro per maand kunnen bijverdienen zonder dat er ergens iets aan de strijkstok blijft hangen.

 

Maar je ziet daar ook gewoon meewerkende eigenaren die in de keuken staan het eten te bereiden en dit zelf bij je aan tafel brengen en daar toch een heel aardige boterham mee verdienen ipv. thuis of vanaf hun woning in het buitenland vanachter een beeldscherm "hun zaak" runnen.

Daarnaast hoor je ze in Duitsland niet over dat ze geen personeel kunnen krijgen voor de horeca en zie je ook veel meer ouderen in winkels en horeca werken.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je in Duitsland minder dan 16.000€ per jaar verdient hoef je helemaal geen belasting te betalen, dus de 450€ per maand is helemaal niks. Een dergelijke belastingvrije drempel kennen wij ook hier in Nederland.

En eigenaren die werken in en aan hun zaak of horeca gelegenheid in Duitsland dat kennen we hier bijna niet. Een uitzondering. Sorry dat ik het zo hard stel.

 

Het ging erom dat men andere banen is gaan kiezen nadat de horeca op z'n gat lag. Volkomen logisch voor desbetreffende. Of de GGD nog werknemers kan vinden voor najaar en winter is maar helemaal de vraag.

In ieder geval verdien je alleen een droge boterham in de horeca en dat is een feit. Of je bent sous chef of chef kok. (maar het is hard werken)

 

 

 

 

 

Different Pulses

Asaf Avidan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga zelf eens rekenen

wat kost een kilo kip of varkensvlees?

Laat dat duur zijn en 10 euro kosten.

server een flink portie van 250 gram dan kost dat dus inkoop maar 2,50

wat groente en gebakken aardappelen laten we het ruim aanhouden ook 2,50

een fust van 50l is te koop voor zo'n 75 euro en daar kunnen zo'n 200 glazen uit getapt worden of wel zo'n 40 cent per glas.

Dus een maaltijd met 2 glazen drinken kost inkoop nog geen 6 euro. 

Een student verdient in de horeca zo tussen de 7 en 12 euro per uur en op drukke tijden voorziet deze tussen de 20-25 klanten per uur van hun natje en droogje. Maar laten we dat ook laag aanhouden en op 10 klanten per uur houden.

Dan kost een maaltijd incl. bediening maximaal 7 euro

Leg dan eens uit waarom je dat uiteindelijk 30 euro of meer kost.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, gerrit B zei:

Dan kost een maaltijd incl. bediening maximaal 7 euro

Leg dan eens uit waarom je dat uiteindelijk 30 euro of meer kost.

 

Maar dat kan ik helemaal niet uitleggen, daar waren we het al over eens. (zoals ik aangaf middels een "like")

Dat kan alleen de eigenaar uitleggen.

 

@gerrit B je bepaald echter zelf welke kwaliteit dat je koopt en eet. En die in Duitsland is echt niet beter als je alleen je bord met gerecht en prijskaartje ziet.

Different Pulses

Asaf Avidan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
23 minuten geleden, gerrit B zei:

Een student verdient in de horeca zo tussen de 7 en 12 euro per uur

Gerrit, je bent zelf ondernemer, en weet als geen ander wat personeel kost.

Wanneer jij netto 12 Euro per uur verdient, is dat bruto € 16,-

maar daarna komt nog eens het werkgevers aandeel op dat bruto uurloon en ben je al snel bij € 25/uur aan werkgevers kosten per uur.

 

Daarna komt nog de reservering voor de transitie vergoeding, mocht je afscheid willen nemen van de werknemer.

En wanneer die werknemer ziek of arbeids ongeschikt wordt, mag jij nog 2 jaar salaris doorbetalen.

 

Onroerend goed, de huurprijs voor het pandje kost in Nederland ook een vermogen, en wanneer je pacht van de brouwerij loop je helemaal leeg.

Nog een reden waarom Nederland duurder is, de verplichte menukaart aan de gevel van je pandje Reclame belasting.

Voor Café Hans "slechts" € 206,-- per jaar... Klik

 

Oja, reserveringssites, tegenwoordig een must, romen je marge ook af, gemiddeld met 2 - 3 Euro per couvert of hoofdgerecht.

 

De belastingdruk in Nederland is op een punt aangekomen waar de kruik barst.

 

Onder de streep verdient een Nederlandse uitbater minder als een vergelijkbaar etablissement in Duitsland.

 

Terwijl ik dit schreef stond op de achtergrond het nieuws aan.

Bericht: Voedselbanken hebben het drukker dan ooit.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan wel zijn maar bij mij geen 50 klanten per uur die voor een flinke cashflow zorgen, wel een flink bedrijfspand/magazijn van 600m2 en een voorraad met een waarde om u tegen te zeggen en nog veel meer vaste kosten. 

 

Daarnaast die menukaart hangt ook per elke Duitse gelegenheid (hebben ze het volgens mij vanaf gekeken)

En dat 2 jaar doorbetalen, in de horeca staat toch iedereen op een 0 uren contract en ziek is toch gewoon geen geld (niet meer oproepen) en die verplichte 4 dagen voor het oproepen? Voor een student is elke cent er toch 1 en die komt ook wel als je 10 min. van te voren oproept.

 

Dat je je in de mangel laat nemen door je huurbaas, brouwerij, reserveringssite en wat al niet meer omdat je op die mooie locatie wilt zitten dat is in mijn ogen toch je eigen beslissing.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

een fust van 50l is te koop voor zo'n 75 euro

 

Een beetje kroeg heeft een of meer biertanks...

Alleen speciaalbier komt soms van een fust

Hier, de plaatselijke dorpskroeg heeft een

tank van (ik dacht) 1000 liter.

 

Sommigen hebben er meerdere...

image.png.b134d4e53bd9b9e62dd19138c6855e2e.png

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...