Ga naar inhoud


Online 2de hands marktplaatsen steeds vaker afgesloten voor buitenlanders


SoarSat

Aanbevolen berichten


1 hour ago, Michel said:

Soarsat woont in het Verenigd Koninkrijk en dat is nu eenmaal geen EU (meer). Zo vreemd is het dus allemaal niet.

Ik woon inderdaad in het Verenigd Koninkrijk maar dat heeft hier vrij weinig mee te maken. Ik heb sinds ik hier woon via marktplaatsen in verschillende Europese landen aangekocht. Duitsland, Polen, Hongarije, Denemarken en Zweden om er maar een paar te noemen. Dit is jaren goed gegaan alleen in de afgelopen twee jaar zijn er dingen beginnen veranderen. Ik kan als het echt niet anders kan ook een adres van familie in Europa gebruiken maar dat werkt in deze gevallen ook niet.

aangepast door SoarSat
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Frans B zei:
5 uren geleden, Pionewbie zei:

Veel bedrijven en particulieren accepteren ook PayPal betalingen.

Kan je gratis aanmaken en gebruiken om te betalen.

Klopt, en goed verzekerd.

Nou ........ dat ben ik toch niet met je eens.

Ik heb PayPal, er hier uitgeschopt omdat het toch wel een erg arrogante club is met eigen regels en als een reactie hun niet zint dan sluiten ze je uit van verdere communicatie.

Ik had ooit 2 horloges gekocht in Duitsland voor ruim 300 euro, geld overgemaakt en een paar dagen later een pakketje met daarin keurig verpakt één van de 2 horloges die ik had besteld.

Dus direct gereageerd met "kunt u ook aangeven wanneer de 2e wordt verstuurd maar geen reactie van de verkoper, ook niet na een 2e of 3e verzoek.

Dus voor de kopersbescherming van PayPal alle stukken toegestuurd (kon toen alleen maar via een betaalnummer) incl. de pakbon dat er maar 1 horloge was verstuurd maar na veel heen en weer geschrijf konden ze niets voor me doen en nadat ik hun op hun eigen voorwaarden had gewezen en dat ik aan alles had voldaan wat ze vroegen werd ik uitgesloten en kon ik zelfs geen contact meer met hun opnemen.

Uiteindelijk op aanraden van Duitse vrienden contact opgenomen met de politie in de woonplaats van de verkoper (was gewoon een handelaar) en die konden er wel voor zorgen dat ook het 2e horloge werd afgestuurd.

Dus na deze ervaring voor mij nooit weer PayPal met hun, in mijn ogen, waardeloze kopersbescherming.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-11-2022 om 23:41, gerrit B zei:

Nou ........ dat ben ik toch niet met je eens.

Ik heb PayPal, er hier uitgeschopt omdat het toch wel een erg arrogante club is met eigen regels en als een reactie hun niet zint dan sluiten ze je uit van verdere communicatie.

Ik had ooit 2 horloges gekocht in Duitsland voor ruim 300 euro, geld overgemaakt en een paar dagen later een pakketje met daarin keurig verpakt één van de 2 horloges die ik had besteld.

Dus direct gereageerd met "kunt u ook aangeven wanneer de 2e wordt verstuurd maar geen reactie van de verkoper, ook niet na een 2e of 3e verzoek.

Dus voor de kopersbescherming van PayPal alle stukken toegestuurd (kon toen alleen maar via een betaalnummer) incl. de pakbon dat er maar 1 horloge was verstuurd maar na veel heen en weer geschrijf konden ze niets voor me doen en nadat ik hun op hun eigen voorwaarden had gewezen en dat ik aan alles had voldaan wat ze vroegen werd ik uitgesloten en kon ik zelfs geen contact meer met hun opnemen.

Uiteindelijk op aanraden van Duitse vrienden contact opgenomen met de politie in de woonplaats van de verkoper (was gewoon een handelaar) en die konden er wel voor zorgen dat ook het 2e horloge werd afgestuurd.

Dus na deze ervaring voor mij nooit weer PayPal met hun, in mijn ogen, waardeloze kopersbescherming.

 

ik wil het volgende hierover kwijt en bij voorbaat: ik heb geen aandelen in PayPal, ben geen fan van PayPal of heb er belangen in.
Toen PayPal op de markt kwam waren mijn eerste gedachten. "Wie heeft dat nodig? We hebben toch kredietkaarten en een bankrekening?"
Maar op een gegeven moment ontkwam ik er niet meer aan en heb me bij PayPal aangemeld en gebruik het zo nu en dan. In hoofdzaak bij betalingen naar het buitenland.

En ben er tot nu toe prima tevreden mee. Het werkt goed. Het geld sturen aan iemand privé of naar een firma funktioneert vlekkeloos en vooral snel.
Dat er in jouw geval wat mis ging met de kopersbescherming daar zet ik wat vraagtekens bij want als alles volgens de regels van PayPal is afgewikkeld en je hebt dat klokkie niet gekregen, dan was PayPal er echt wel geweest om je te helpen.
Ik vermoed eerder dat er wat anders niet zo gegaan is zoals jij het had gewenst. Dat PayPal je verder niet meer wil zien als klant is daar een bewijs van.
Iemand dermate brutaal de deur uit zetten gebeurd niet zomaar.
In mijn ogen is PayPal klantenvriendelijk, en goed mee te werken in het betalingsverkeer.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of je @SoarSat het verschil kent tussen een internationale "clearing bank" en de regionale bank, want die hebben strikte regels voor dat geldverkeer en dat kan dus bij jouw en bij de verkoper het struikelblok zijn.

Vooral omdat je IBAN gekoppeld is aan je opgegeven eerste woonadres en dus voor de "Nationale" belastingdienst ook het uitgangspunt is.

Ik heb bij terugverhuizen naar Nederland die Duitse Bank opgezegd en van hun als ook van de Nederlandse Bank daarvoor de juiste formulieren toegestuurd gekregen opdat dat Europees ook klopt mbt de Belastingplicht.

Kan me zo voorstellen dat in het Verenigd Koninkrijk na de Brexit dat gegeven niet overneemt en dus klopt het adres niet van de besteller uit een niet EU land met de bankgegevens.

 

 

Walking On The Moon

The Police

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus echt niet,

Gewoon keurig volgens de regels van PayPal eerst gemeld bij de verkoper dat er wat miste toen deze niet reageerde alles volgens de regels naar Paypal gestuurd en binnen het gestelde termijn aanspraak gemaakt op hun kopersbescherming.

Toen ze me niet wilden helpen om het probleem op te lossen zijn er eerst wat normale berichten over en weer gestuurd en uiteindelijk is er natuurlijk wel een wat pittigere email naar PayPal gestuurd  en daarna hebben ze me dus gewoon geblokkeerd.

Dus in mijn ogen gewoon een ballentent met een kopersbescherming van lik me het vestje en waar ik dus niets meer mee te maken wil hebben.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dat is dan helder.

Ik kon niet anders omdat software die ik gebruik uit Amerika enkel via Ierland betaald kon worden en heb er PayPal voor moeten gebruiken.

Lukt prima en nog nooit problemen gehad. Het enige waar je op moet letten is dat de firma die het product aanbiedt via PayPal ook de NOTA met vermelding van de BTW en met de notitie "voldaan" erop stuurt. Dat doen serieuze bedrijven sowieso al. Een achterschuur dozenschuiver kan dat wel eens niet hebben voorzien.

Walking On The Moon

The Police

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Tonskidutch said:

Ik weet niet of je @SoarSat het verschil kent tussen een internationale "clearing bank" en de regionale bank, want die hebben strikte regels voor dat geldverkeer en dat kan dus bij jouw en bij de verkoper het struikelblok zijn.

Vooral omdat je IBAN gekoppeld is aan je opgegeven eerste woonadres en dus voor de "Nationale" belastingdienst ook het uitgangspunt is.

Ik heb bij terugverhuizen naar Nederland die Duitse Bank opgezegd en van hun als ook van de Nederlandse Bank daarvoor de juiste formulieren toegestuurd gekregen opdat dat Europees ook klopt mbt de Belastingplicht.

Kan me zo voorstellen dat in het Verenigd Koninkrijk na de Brexit dat gegeven niet overneemt en dus klopt het adres niet van de besteller uit een niet EU land met de bankgegevens.

 

 

Ik heb echt nog nooit issues gehad. Al mijn UK debit bankkaarten zijn of Visa of Mastercard. Ik betaal dus meestal niet via overschrijving maar gewoon via Visa of Mastercard. Alleen als het echt moet ga ik overschrijven en ook daar is nooit een probleem mee geweest. Ik gebruik ook vaak PayPal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Tonskidutch zei:

Ik weet niet of je @SoarSat het verschil kent tussen een internationale "clearing bank" en de regionale bank, want die hebben strikte regels voor dat geldverkeer en dat kan dus bij jouw en bij de verkoper het struikelblok zijn.

Vooral omdat je IBAN gekoppeld is aan je opgegeven eerste woonadres en dus voor de "Nationale" belastingdienst ook het uitgangspunt is.

Ik heb bij terugverhuizen naar Nederland die Duitse Bank opgezegd en van hun als ook van de Nederlandse Bank daarvoor de juiste formulieren toegestuurd gekregen opdat dat Europees ook klopt mbt de Belastingplicht.

Kan me zo voorstellen dat in het Verenigd Koninkrijk na de Brexit dat gegeven niet overneemt en dus klopt het adres niet van de besteller uit een niet EU land met de bankgegevens.

 

 

 

Wat heeft een bank te maken met belastingplicht?
Ik heb een Bank in Duitsland en in Dubai en geen enkele belastingdienst interesseert het waar ik mijn geld bewaar.
Verder gebruik ik ook nog Monese en Revolut. Dat interesseert de belasingen ook de bonen niet.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Wat heeft een bank te maken met belastingplicht?
Ik heb een Bank in Duitsland en in Dubai en geen enkele belastingdienst interesseert het waar ik mijn geld bewaar.

Ik vermoed dat in een land als Dubai met enorme inkomsten uit olie je geen belasting op loon dient te betalen.

Het is wat kort door de bocht om je persoonlijke situatie als uitgangspunt te nemen om te stellen dat banken en belastingplicht niets met elkaar te maken hebben, in Dubai wellicht niet.

Maar het merendeel van de forumbezoekers hier zijn Nederlanders en Vlamingen die belasting betalen op loon en wees er maar zeker van dat de fiscus maar al te graag weet waar je je geld bewaart (en zeker als dat in het buitenland is).

 

Hieronder een stukje uit een Belgisch aanslagbiljet van de belastingen ter informatie.

Belasting.jpg.924e625e3e94c7444bef56c965b60781.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo is dat.

Ook omdat de belastingdienst in Nederland naar jouw rekening mag kijken die voor het inkomen gebruikt wordt als je belastingplichtige bent in Nederland (als ook wil weten of je verdere spaartegoeden in EU en/of buiten de EU). En andersom geld dat in Duitsland ook als je er woonachtig bent.

Uit het verleden weet je dat bankrekeningen in Zwitserland enkele jaren geleden werden misbruikt voor belastingontduiking van tegoeden daar Zwitserland toen het Bankgeheim hoog in het vaandel hadden. Waarom denk je dat er miljoenen betaald zijn geworden voor de CD met gegevens van verschillende klanten van Zwitserse Banken? De EU heeft nu afspraken daarover sinds enkele jaren met de banken in de binnenmarkt van de EU en desbetreffende belastingdiensten.

 

Maar dat op zich is enkel off topic informatie.

 

Het probleem van Soarsat ligt dus ergens anders.

En het kan goed zijn dat zijn leverancier naar een "niet-Schengen land" geen leveringen doet en dus volgens de BTW-richtlijn (2006/112/EG) bepaalde betalingswijzen lastig worden. Bovendien worden 2de handsverkoop portalen ook vaak gebruikt door oplichters en zullen de desbetreffende consumenten bescherming autoriteiten striktere leveringsvoorwaarden hebben ingevoerd.

Walking On The Moon

The Police

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 hours ago, Tonskidutch said:

Zo is dat.

Ook omdat de belastingdienst in Nederland naar jouw rekening mag kijken die voor het inkomen gebruikt wordt als je belastingplichtige bent in Nederland (als ook wil weten of je verdere spaartegoeden in EU en/of buiten de EU). En andersom geld dat in Duitsland ook als je er woonachtig bent.

Uit het verleden weet je dat bankrekeningen in Zwitserland enkele jaren geleden werden misbruikt voor belastingontduiking van tegoeden daar Zwitserland toen het Bankgeheim hoog in het vaandel hadden. Waarom denk je dat er miljoenen betaald zijn geworden voor de CD met gegevens van verschillende klanten van Zwitserse Banken? De EU heeft nu afspraken daarover sinds enkele jaren met de banken in de binnenmarkt van de EU en desbetreffende belastingdiensten.

 

Maar dat op zich is enkel off topic informatie.

 

Het probleem van Soarsat ligt dus ergens anders.

En het kan goed zijn dat zijn leverancier naar een "niet-Schengen land" geen leveringen doet en dus volgens de BTW-richtlijn (2006/112/EG) bepaalde betalingswijzen lastig worden. Bovendien worden 2de handsverkoop portalen ook vaak gebruikt door oplichters en zullen de desbetreffende consumenten bescherming autoriteiten striktere leveringsvoorwaarden hebben ingevoerd.

Even een kleine update: ik ben via een omweg in contact gekomen met de verkoper. Het gaat dus om een particulier, hij wil best aan me verkopen. Het is een wijziging van Schibsted, het Noorse Media bedrijf dat eigenaar is van het platform. Het lijkt erop dat het heel simpel is, ze willen enkel hun eigen betaal en verzendingsopties toelaten en omdat deze enkel in Scandinavie werken vallen buitenlanders buiten de boot. Ook bij de andere platformen lijkt dit het geval te zijn. Veiligheid zal wellicht ook meespelen,  de rest van de wereld buiten sluiten lijkt me dan weer een beetje drastisch. Spijtig allemaal maar niets aan te doen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...