Ga naar inhoud


Radio Monique 1332 kHz, nieuwe antenne.


jellesbode

Aanbevolen berichten

Radio Monique 918 heeft de nieuwe antenne in gebruik.

wat ik las op hun Facebook site dat ze met dit vermogen een goede reikwijdte hebben.

Zelfs hoorbaar in Engeland maar dat komt natuurlijk door het water .

Screenshot_2022-11-25-16-41-06-228.jpeg

Screenshot_2022-11-25-16-40-28-644.jpeg

aangepast door ceesv
Titel aangepast
  • Like 2

VU+ DUO Triax 90cm, Sab Unix triple

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op de middengolf gaat het hier niet lukken, maar ik ga ze online eens opzetten:

https://radiomonique.am

 

Toen ze op zee uitzonden in de jaren 80, was ik vaste luisteraar. 

 

WELKOM BIJ RADIO MONIQUE 918 KHZ

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit stond op hun site.

 

Hard werken, zo’n nieuw installatie!

Op een top-locatie, omgeven door water, prikt op aanzienlijke hoogte de nieuwe zendmast van Radio Monique de lucht in.

Het is een enorm werk geweest om de mast goed te verankeren aan het betonnen dak en vele, vele zakken beton naar boven te sjouwen, daar te mengen en een robuuste mastvoet te maken. Maar het gevaarte staat en antennedraden zijn aangebracht.

Woensdag 19 oktober kon aan het eind van de dag begonnen worden met testen met de hagelnieuwe zender. Dat is ontzettend goed gelukt. De zender beukte er op los en we kregen lovende ontvangstrapporten vanuit Nederland en Engeland, in de avond ook uit Spanje, Italië en Duitsland. Zowel de draaggolf als de modulatie waren dik in orde.

Iedereen blij? Nee. Om te beginnen wij zelf nog niet helemaal. Het signaal is hard, maar nog niet goed genoeg. Ook hebben we instralingsproblemen: Allerlei kabels werken als (ontvangst-)antenne en veroorzaken storing. De aanvoer van internet en audio hebben daar last van.

Ook kregen we gemopper van wat andere stations. Die hebben lange tijd kunnen profiteren van onze afwezigheid – we zaten niet in hun vaarwater. Maar het keiharde Monique-signaal dat vanaf woensdag in test ging, was een hele schrik voor ze; er werd aan de bel getrokken. We hebben daar begrip voor en bij het tunen en tweaken van de 918-installatie zullen we gas terug nemen.

De hamvraag is natuurlijk: wanneer is het testen afgerond en gaat de 918 continu Monique weergeven? Op dit moment (22-10) kunnen we dat nog niet zeggen. We doen ons best, zoals je dat van ons gewend bent!

  • Like 1

VU+ DUO Triax 90cm, Sab Unix triple

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een tijdje geluisterd en op een bepaald moment kwam ook Ferry Eden presenteren. Die ken ik uiteraard van MiAmigo. 

 

Maar mijn zeezenderbeleving bij Monique918 haalt het niet bij MiAmigo. Daar luister ik echt met heel veel plezier na. Gewoon mooi hoe die DJ's na ruim 40 jaar nu enthousiast op vrijwillige basis hun programma's doen.

 

Maar om terug te komen op Monique : Wel heel leuk dat de zender weer bestaat. En dat ook nog eens op de Middengolf.

   

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25-11-2022 om 21:32, jellesbode zei:

De zender beukte er op los en we kregen lovende ontvangstrapporten vanuit Nederland en Engeland, in de avond ook uit Spanje, Italië en Duitsland.

 

Nou...toe maar, met 100 Watt PEP? Dat is 25 Watt werkelijk vermogen.
Dat gaat echt asociaal hard.
"Lovende" ontvangstrapparten terwijl er nog 4 andere laagvermogen zenders dezelfde frequentie benutten. Een lekkere janboel op die frequentie.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan nog gekker @Drs. IJzerbout, er zijn ook vergunningen vergeven voor max. 1 Watt op 1485 kHz. 😮

Zie: https://radio-tv-nederland.nl/am/am.html

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja..het is echt een lachnummer.

PEP vermogen is volkomen ongebruikelijk bij normale AM.

PEP werd geintroduceerd omdat bij SSB modulatie een vorm van vermogen moest worden aangegeven. Bij SSB wordt er namelijk geen draaggolf uitgezonden.
Bij PEP is het werkelijke draaggolfvermogen maar een kwart.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, Radio Monique komt hier prachtig binnen op de 918, en, wat is er mis met 25 Watt?

Op een goede antenne?

 

Ik bouwde ooit in mijn jeugd 's een middengolfzender puur met transistoren, om dat iedereen dat met buizen deed.

(En natuurlijk een FM zender op buizen, omdat iedereen dat.....)

 

Zo hoog mogelijk qua frequentie, in de buurt van de 1600 meen ik me te herinneren, een Xtal, wat kleine transistoren en aan het eind wat dikke transistoren die ook wel voor een 27Mc  lineair gebruikt werden, en ook zoiets voor de AM modulatie.

Was ongeveer 10 Watt.

Antenne was het moeilijkst, maar, met een lange draad met wat verlengspoelen er in naar een boom verderop was ik toch in de hele stad te horen, en, toen was het nog extreem druk op de middengolf.

Die 25 Watt van Monique doen het prachtig....

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een lange draad horizontaal had je alvast de polarisatie verkeerd.
25 watt is gewoon veel te weinig in de huidige tijd waar de AM banden volkomen dicht getimmerd zijn door de extreme welvaartsstoring.
Door alle geschakelde voedingen, zonnecollectoren, computers, displays, modems, spaarlampen en noem maar op is de huidige middengolf volkomen verziekt.
Dan moet je nog een ethervergunning duur kopen om met een paar luttele watts erop los te kunnen "beuken" in die stoorwolken en op eenzelfde frequentie met z´n vieren. Hahahahaha....
ik vind het maar niks.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Radio Monique 918 , sowieso noppes hier !!

Ik kan hier een paar LPAM zenders ontvangen , ook piraten , enkel na zonsondergang ,

heel sporadisch ook al ervoor !! Maar de ruis moet ik erbij nemen !!

Wel altijd belabberd fading signaal !!

Momenteel enkel 648 - 693 - 909 - 1053 , met de nodige ruis !!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is maar wat je prima ontvangst noemt.
Ik zou er niet de hele dag, gezellig in de woonkamer naar kunnen luisteren.
Voor mij betekent goede ontvangst dat een zender in de keuken, woonkamer ruisvrij doorkomt op een gewone radio die in de handel te koop is. En aangenaam in het gehoor ligt.
En niet met een mega goede antenne die niemand heeft.
Een moedertje moet zo´n zender gewoon in de keuken kunnen afstemmen. Dat kun je tegenwoordig vergeten met al die storing. Tenzij de zender in de tuin van de buurman staat.
Als ik naar de WEBSDR van Twente luister, dan hoor ik een hoop ellende van meerdere zenders doorelkaar met een geweldige ruisachtergrond. Precies de janboel waar ik het over had.

aangepast door Drs. IJzerbout
  • Haha 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-11-2022 om 20:51, Noordzee zei:

IMaar om terug te komen op Monique : Wel heel leuk dat de zender weer bestaat. En dat ook nog eens op de Middengolf. 

Monique als zeezender had toch te maken met een hoop chaos en kapotte zendmasten, zenders en een gezonken Mi Amigo?

Heb het nog even nagelezen in:

Radio Monique - Wikipedia

 

Ik heb in Groningen weinig van deze zeezender meegekregen, mede door de slechte ontvangst. 

Had er geen binding mee, zoals wel bij Radio Mi Amigo en Caroline.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb voor de lol en uit interesse even naar de app van Monique geluistert maar het na 10 seconden snel weer uitgezet.
Het is zo asocial keihard gemoduleerd dat hier van luisterplezier geen sprake meer kan zijn. Het vervormd aan alle kanten.
Die gasten weten echt niet waar ze mee bezig zijn.
Sorry Monique...geen punten van mij. Het is een lachnummer.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Ik heb voor de lol en uit interesse even naar de app van Monique geluistert maar het na 10 seconden snel weer uitgezet.
Het is zo asocial keihard gemoduleerd dat hier van luisterplezier geen sprake meer kan zijn. Het vervormd aan alle kanten.
Die gasten weten echt niet waar ze mee bezig zijn.
Sorry Monique...geen punten van mij. Het is een lachnummer.

Op mijn internetradio en Google smartspeakers heb ik geen last daarvan.

VU+ DUO Triax 90cm, Sab Unix triple

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...