Ga naar inhoud


Rekensommetje voor dummies?


boudeman

Aanbevolen berichten

In mijn Duitse krant stond het volgende rekensommetje:

 

Gasverbruik in vrijstaand huis bijv. 20 000 kWh op jaarbasis; kosten per jaar ca 2400 euro

dit wordt nu vervangen door warmtepomp.

energie nodig voor warmtepomp: ca 5000 kWh; dit kost extra ca 2000 euro.

Winst per jaar dus 400 euro + 100 euro omdat je de jaarlijkse controle van de schoorsteenveger niet meer hoeft te betalen = 500 euro

 

Benodigde investering warmtepomp: 25 000 euro

 

Tot zover de krant. Wat niet in het rekensommetje zit zijn eventuele subsidies. In de praktijk zal een warmtepomp ook wel gekoppeld worden aan een Solaranlage.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het hangt er natuurlijk ook van af of je nog een recente en goedwerkende gasketel hebt of niet.

 

Als je ketel nog maar een paar jaar oud is, ga je de aankoopprijs van een WP waarschijnlijk nooit terug verdienen.

Beter is het om te wachten tot de ketel moet vervangen worden.

De prijzen gaan daartegen gezakt zijn en er zijn waarschijnlijk al betere technieken.

 

 

Is je ketel aan vervanging toe dan heb je een ander verhaal.

Dan kan je best naar een WP omschakelen.

 

Trouwens levertermijnen voor warmtepompen lopen al op tot meer dan 6 maanden

 

Mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook een optie, behalve dat ik veel bomen en weinig plastic heb waarbij het laatste gratis afgevoerd wordt. De bomen trouwens ook maar dan moet ik wel regelmatig de aanhanger volladen en er 30km mee gaan rijden en steeds een uur of meer in de rij staan.

Voor m'n gasketel en eerder gashaard heb ik de afgelopen 50 jaar geen schoorsteenveger over de vloer gehad.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, minplus zei:

heb ik de afgelopen 50 jaar geen schoorsteenveger over de vloer gehad.

Dat is plicht in Duitsland waar Boudeman woont.

en eigenlijk ben je ook verplicht de gas/verbrandingstoestellen jaarlijks te laten controleren kijk maar https://www.nvwa.nl/onderwerpen/gastoestellen/onderhoudsrechten-huurders

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1-12-2022 om 15:57, boudeman zei:

In mijn Duitse krant stond het volgende rekensommetje:

 

Gasverbruik in vrijstaand huis bijv. 20 000 kWh op jaarbasis; kosten per jaar ca 2400 euro

dit wordt nu vervangen door warmtepomp.

energie nodig voor warmtepomp: ca 5000 kWh; dit kost extra ca 2000 euro.

Winst per jaar dus 400 euro + 100 euro omdat je de jaarlijkse controle van de schoorsteenveger niet meer hoeft te betalen = 500 euro

 

Benodigde investering warmtepomp: 25 000 euro

 

Tot zover de krant. Wat niet in het rekensommetje zit zijn eventuele subsidies. In de praktijk zal een warmtepomp ook wel gekoppeld worden aan een Solaranlage.

 

 

Dat is Duitsland.

 

In Nederland gelden andere normen (lees energieprijzen)

Grosso modo is 20.000 kw gedeeld door 8 kw 2500 m3 gas.

Ik was vandaag bij iemand die betaald € 3,20 per m3.

Dus bovenstaand per jaar € 8.000,=

 

Kortom, inderdaad een verhaal voor dummy's.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3-12-2022 om 08:29, Tonskidutch zei:

Dat is plicht in Duitsland waar Boudeman woont.

en eigenlijk ben je ook verplicht de gas/verbrandingstoestellen jaarlijks te laten controleren kijk maar https://www.nvwa.nl/onderwerpen/gastoestellen/onderhoudsrechten-huurders

M'n gasketel laat ik jaarlijks controleren maar voor dat afvoerpijpje van een kleine meter laat ik geen schoorsteenveger komen.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In Duitsland is de jaarlijkse controle van je (gas)ketel door de schoorsteenveger wettelijk verplicht.

Een schoorsteenveger in Duitsland veegt weliswaar ook schoorstenen, maar is een gelicenseerd verwarmingsketel en rookgas kanaal deskundige.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En mocht er iets fout gaan bijv. bij brand, dan staat de verzekering op de stoep bij de schoorsteenveger. Overigens, als hij daadwerkeliik een schoorsteen veegt, zoals bij al die houtkachels hier in de omgeving, trekt hij zijn gildepak aan, inclusief hoge hoed. Hij is natuurlijk een meester, wat in NL alleen nog maar bekend is uit vroegere tijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn cv-ketel is langzaamaan aan vervanging toe (± 25 jr oud) en ik kreeg ook zo'n berekening voor mijn neus dat een warmtepomp zo gunstig was,

Niet zo'n dure installatie met een pomp en aardwarmte maar een lucht/water hybride systeem.

Na wat extra informatie inwinnen heb ik zelf een berekening in excel gemaakt waar ik ook rekening houd met bijstoken (gas of elektrisch) in de winter.

Verbruik voor warmwater, de subsidie (alleen nog volgend jaar) en  de plafonds voor gas en elektriciteit die volgend jaar gelden.

Ik kon zo veel scenarios doorrekenen met wisselende tarieven voor energie.

Alleen als gas duurder en elektriciteit goedkoper word het interessant. Maar gas word nog steeds hoofzakelijk (ook de komende jaren) met gasgestookte centrals gemaakt dus ik denk dat dat niet snel gebeurt.

 

Voor mensen die het niet wisten.

In de Duitstalige gebieden geld een schoorsteenveger in het gildepak als geluksbrenger. .

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Pionewbie zei:

Maar gas word nog steeds hoofzakelijk (ook de komende jaren) met gasgestookte centrals gemaakt dus ik denk dat dat niet snel gebeurt.

Je bedoelt stroom zeker 😉

Groeten Willy

 

 

Luister naar ieders kritiek maar behoud je eigen oordeel (William Shakespeare)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...