Ga naar inhoud


laptop (met ontbrekende accu) gebruiken op sigarettenaansteker auto?


a33

Aanbevolen berichten

Ik heb een oude laptop Packard Bell EasyNote TM, waarvan de accu het al jaren geleden begeven heeft.

Ik gebruik 'm nu soms nog met de netvoeding, maar dus zonder de defecte batterij erin.

 

Nu wil ik eens kijken, of ik die laptop ook in de auto gebruiken kan, via de 12 Volt sigarettenaansteker.

Ik lees her en der dat een laptop op 12V kan functioneren; dat de hogere spanning van de netvoeding vooral nodig is voor (onder andere) het laden van de accu. En dat dus ook een DC-DC-omvormer van 12V naar 18V niet per se nodig is.

 

Ik heb hier twee vragen over:

1. Ik neem aan dat spanningspieken op de 12 V vermeden moeten worden. Functioneert de auto-accu voldoende als piek-afvlakker?

(De spanningsdip bij het starten zal vermoedelijk ook vermeden moeten worden!?)

 

2. Maakt het uit of die 12V wordt toegevoerd door het netvoedingsplugje, of door de batterij-aansluiting? Is de één beter dan de ander?

Zit daar andere electronica tussen, naar de uiteindelijke voedingsspanningen van de laptop?

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Mijn laptop functioneert op 19 Volt, niet op 12 Volt.

 

Dus kijk eens op de Netvoeding wat voor spanning eruit komt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij 12 Volt doet een laptop het niet. 

Ook al zou ie het doen is het totaal onpraktisch want doe je de laptop uit of valt de spanning weg is al je (moeizame) werk verloren. 

Koop een nieuwe accu of laptop. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

voor nog geen 30 euro heb je een nieuwe accu.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
1 uur terug, a33 zei:

Packard Bell EasyNote TM

Power supply voor deze laptop is dus 19 Volt 4,7 A.

 

Battery pack is 11,1 Volt 4.400 mA.

 

Aansluiten op een sigaretten aansteker is niet aan te bevelen, tenzij je je rookwaar wilt aansteken met je laptop.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Nieuwe accu is goedkoper, zoals hierboven al is opgemerkt.

Wil je onderweg langer werken met je laptop is @stevenvc19 oplossing de manier voor je voeding problemen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, stevenvc19 zei:

Ik heb een 12V DC - 240V AC omvormer waar ik de gewone lader van de laptop kan in steken wanneer ik deze onderweg via de sigarettenaansteker wil gebruiken. Werkt perfect

 

Een vriendin werkt heel veel vanuit de auto en dit is inderdaad hoe dat moet.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens wat ik op een aantal sites gelezen heb, doet een laptop het ook op 12 Volt, alleen is dan de backlight van het schem wat minder, en de batterij laadt niet meer op.

 

Een omvormer naar 230V, en dan weer terug naar 18 of 19V, zal natuurlijk werken, maar is bepaald niet energie-efficient. Dat geldt ook voor een DC-DC converter van 12 naar 18/19V, als die hogere spanning helemaal niet nodig is.

 

De laptop accu (zo schreef @ceesv)heeft een spanning van 11./1 (of zelfs 10.8) tot 12.6 Volt; dat was ik even vergeten op te zoeken. Dus vermoedelijk 2x 3 lithium cellen in serie, a 3.6 tot 4.2 Volt.

Dat alleen al is een indicatie, dat de laptop het op 12V zou moeten doen. Vandaar dat ik zou willen proberen.

 

 

De vraag is dan wel of ik de 12V kan toedienen via de batterijplug, of alleen via de netvoedingsplug, zoals ik in mijn openingspost al vroeg. Dat is natuurlijk afhankelijk van wat voor spanningsregelaars er achter die input-plugjes zitten.

Mijn voorkeur was aanvankelijk de batterijplug, omdat ik niet weet of ik wel ergens een (los) netvoedingsplugje heb liggen, dat precies op deze laptop past. Maar wellicht moet ik het zekere voor het onzekere nemen, en de netvoedingsplug gebruiken...

 

 

Ook mijn eerste vraag staat nog open: is de auto-accu voldoende opvang voor eventuele spanningspieken op de 12V (of 14.4 volt, als hij geladen wordt)?

 

 

Groet,

A33

 

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Niemand hier gaat jou garanderen dat je dit, zonder dat je laptop beschadigt, gaat werken.

 

Waarom denk je dat de netvoeding 19 Volt afgeeft en geen 12 Volt?

Iets met een lagere stroom bij een hogere voedingsspanning misschien?

 

en 14,4 Volt uit de boordspanning van je auto aansluiten op de 11Volt accu aansluiting van je laptop?

Dat is slechts een 30% hogere spanning!

 

Probeer het gewoon uit, en laat ons weten of je laptop blijft werken, hij is er niet voor ontworpen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook gewoon een 230V omvormer in de auto liggen kostte iets van 35 euro voor een 200W uitvoering met een piekbelasting tot 400W.

Kun je gewoon de eigen voeding van de laptop gebruiken want bij mijn Toshiba luistert het toch vrij nauwkeurig, kom je met een spanning aan die maar een halve volt lager ligt dan start de laptop gewoon niet op.

Wat er bij de omvormer wel werd aangegeven was dat je de laptop niet aangesloten moet hebben als je de auto gaat starten omdat men niet kan garanderen dat spanningspieken je laptop niet in rookwolken op laat gaan.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Er bestaan legio 12 naar 19 Volt omzetters voor een luttel bedrag, lijkt mij een betere oplossing.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het inmiddels in de auto geprobeerd met een nog oudere laptop, de PackardBell EasyNote B, direct op de 12V plug.

En hij deed 't normaal. Hoewel, kan zijn dat de helderheid van het scherm minder was dan anders? Kan het niet echt vergelijken.

 

Wel werd het kabeltje dat ik daarvoor had liggen, nogal warm; het was er niet voor berekend. Dus ik heb de test na een paar minuten al beëindigd.

 

Nu dus op zoek naar een goed plugje voor mijn EasyNote TM.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Door je lagere spanning wordt de stroom hoger.

 

Denk je eraan de bedrading in je laptop ook te verzwaren, die gaat ook warm worden!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...