Ga naar inhoud


Bliksem treft zendmast in Toronto


Mojo

Aanbevolen berichten


Ja, daar heb ik inderdaad gewerkt in de begintijd van mijn carrière. Van 1977 tot 1982.
Ik werkte toen als techicus bij Global TV in Toronto. De toren werd gebruikt als "hub" voor het zender-netwerk over Ontario tussen de oostelijke zenders en zenders aan de westkant van Ontario. Van Don Mills (buitenwijk van Toronto) waar het NOC gevestigd was ging er een normale straalzender verbinding naar de CN tower. Vandaar naar de 7 zenders in het zendergebied van toen. De sterkste zender stond in Uxbridge en was in die dagen de sterkste UHF zender ter wereld met 5 miljoen Watt.
De toren was heel imposant en toen de hoogste ter wereld. Ik vind het nog steeds een mooie toren.

Hieronder een filmpje dat uitgezonden werd als zendersluiting iedere nacht. Ik moest het starten en daarna kleurenbalken met Station ID. Het was orgineel op film 16mm en overgezet op 2" videotape en kwam vanaf de 2" RCA Quad Video Cartgidge TK100.
Daarna moest ik via de Telemetrie alle zenders afschakelen. De zender-sites waren toen al onbemand.
Later werd ook vanaf de CN Tower uitgezonden en waren we ook in grote delen van de State New York te ontvangen. Uxbridge en Paris waren niet meer nodig.
Het was een geweldig leuke tijd en heb er veel geleerd.

 

 

  • Like 2

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jazeker...met zo´n bliksem inslag gebeurd er nagenoeg niets en gaat het zenderbedrijf gewoon door of wordt korstondig in fail-save geschakeld.
Op de Bursh Khalifa niets anders. Daar kan het ook goed tekeer gaan.

 

 

  • Bedankt 2

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Is zo'n toren niet altijd al voorzien van Bliksemafleiders waarmee er geen grotere schade ontstaat?

Inderdaad, er zitten altijd bliksemafleiders bovenop en volop aarding in de toren. Ik heb wel eens een foto gezien van de opvangers (ca. halve meter uitsteeksels) bovenop de UHF cylinder van een Duitse toren waar je minuscule putjes kon zien in het koper t.g.v. inslagen. Het was dus duidelijk vaker dan 1 keer ingeslagen.

 

Maar dit neemt niet weg dat er geen storingen kunnen ontstaan: Een inslag op de zendmast van RTV oost die ik stom toevallig zelf live heb gezien veroorzaakte uitval van de TV studio verbinding naar Hilversum.  De Digitenne zenders zelf hadden geen problemen.

 

Een beroemde inslag in de toren van Hilversum (gefilmd vanaf het dak RTL studio) veroorzaakte uitval van de telefooncentrale en het deuren toegangssysteem.

De leukste was wel de windmeter van het Rivm bovenop de toren van Markelo. Die sneuvelde altijd maar om deze te vervangen moest er iemand naar de top dus langs de antennes. Aangezien dit met uitgeschakelde zenders moest veroorzaakte zo'n inslag indirect toch storing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja wat met je nieuwe wifi deurbel gebeurt lijkt me ook spannend :grin:

 

Ik heb zelf ook al eens een inslag in/aan de kerktoren gezien en die koperdraden waren witheet van de gigantische stroomstoot die door de erg kleine diameter werd afgevoerd.

Blijft mooi om naar te kijken maar gevaarlijk.

 

Different Pulses

Asaf Avidan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Ja wat met je nieuwe wifi deurbel gebeurt lijkt me ook spannend :grin:

 

Ik heb zelf ook al eens een inslag in/aan de kerktoren gezien en die koperdraden waren witheet van de gigantische stroomstoot die door de erg kleine diameter werd afgevoerd.

Blijft mooi om naar te kijken maar gevaarlijk.

 

Een deurbel op batterij blijft het altijd doen, daar krijg je geen stroom naartoe.

 

Heb je het koper na de inslag vastgepakt om de temperatuur waar te nemen? Het is toch 8 mm diameter en super kortstondig. Ik denk dat het erg meevalt en tegenwoordig is aluminium ook goed genoeg.

 

Ik heb eens gelezen dat de energie inhoud van een bliksemontlading vergelijkbaar is met een auto accu. Maar als je die in een microseconde ontlaadt heb je ook vuurwerk..

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Hieronder een filmpje dat uitgezonden werd als zendersluiting iedere nacht.

Die mensen zijn ondertussen al heel oud 😉

 

Ik heb al wel eens blikseminslag op hoge bomen gezien , veel stoom ,

en de boom is compleet uiteen gestoomd !! 🙂

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Drs. IJzerbout Top dat je daar hebt gewerkt! Met je eens dat het een mooie toren is, stond absoluut op mijn must see lijst van torens! De lift omhoog is op zichzelf al een ongeëvenaarde belevenis!! In die tijd had je nog niet het aangelijnd buiten lopen, wel de sky pod en glazen vloer. Voor wie er nog een keer komt:

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben jaren terug in die CN toren geweest en die lift was inderdaad een belevenis. (Dat was aan de druk op de trommelvliezen ook wel te merken.)

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me nog herinneren dat je vanaf de CN Tower over een groot rangeerterrein uitkeek, die treinen waren dan super klein. Ook zag je af en toe een klein privévliegtuigje beneden je langsvliegen. Dat was in 1978.

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...