Ga naar inhoud


Waarom een Fluke multimeter zoveel beter is dan iedere andere multimeter uit China


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

We hebben het al vaker gehad over mijn mening wat betreft meuk met China oorsprong en de kwaliteit daarvan.
Als voorbeeld een Drs. IJzerbout voorval uit de praktijk.
Vanochtend was ik wat aan het veranderen in mijn elektrische schakelkast. En wilde weten of ik het met de drie fasen te maken had.
Om dat vast te stellen wilde ik de spanning meten tussen 2 fasen: L1 & L2. Die zou 400 volt moeten zijn.
Zo gedacht zo gedaan en ging meten.
Hier maakte ik een fatale fout, mijn Fluke 179 stond niet op spanning maar op stroom 10 Amp. maximum.
Dus ik maakte een kortsluiting met mijn Fluke tussen de 2 fasen met 400 volt.
Dat gaf een enorme knal, lichtflits en ik schrok me de pleuris.
Nadat de schrik en het vloeken (zal ik hier maar beter niet herhalen), voorbij was, dacht ik dat dat het einde van de zo geliefde Fluke was.
Snel naar de schade gekeken de zelfs de 2 meetstiften waren niet verbrand en gewoon bruikbaar.
De meter deed het op alle standen normaal. Aleen het 10 Ampére bereik was dood. Opengemaakt en de 11 Amp. zekering was naar de eeuwige jachtvelden.
Dit zijn hele speciale, peperdure zekeringen die ultra snel zijn. Dit heeft een grotere ramp weten te voorkomen.
Iedere andere Chinese prulmezter was naar de eeuwige jachtvelden gegaan.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Ze overleven niet alles.

Ik kan je uit ervaring vertellen dat wanneer de hoofdzekering 400A is, het meten tussen 2 fasen definitief het einde is van je Fluke.

 

En oja, leen nooit je Fluke uit, wanneer je hem heel wilt houden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Drs. IJzerbout zei:

Chinese prulmezter was naar de eeuwige jachtvelden gegaan.

Heb je een gelijkwaardig warenonderzoek uitgevoerd!?

 

Anders is deze stelling vooralsnog niet aan de orde. 
 

Met vriendelijke groet,

 

HJS

VU+ Ultimo 4K ccs 1TB, VU+ Uno cable, both running on  OpenPli, Rotating Triax TDA110, Apple air capsule extreme

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het 10A bereik kan er eigenlijk niet zo veel fout gaan met je meter.

Meestal wordt er een spanning over een schunt weerstand gemeten. Gaat er te veel stroom door kan deze in het slechtste geval doorbranden.

Maar dat moet de zekering nu net voorkomen.

 

Mvg

 

 

 

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, jeevanhoof zei:

In het 10A bereik kan er eigenlijk niet zo veel fout gaan met je meter.

Meestal wordt er een spanning over een schunt weerstand gemeten. Gaat er te veel stroom door kan deze in het slechtste geval doorbranden.

Maar dat moet de zekering nu net voorkomen.

 

Mvg

 

 

 


Inderdaad. 
Maar bij 400 volt heb je wel een worst case scenario. De zekeringen moeten uiterst snel zijn. Daarom zijn ze ook zo duur. Ze kosten rond de 12 € per stuk. 
 

Zo’n fout maak ik eigenlijk nooit. 
Het kwam door oververmoeidheid en de hitte. 
 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Hier maakte ik een fatale fout, mijn Fluke 179 stond niet op spanning maar op stroom 10 Amp. maximum.

 

Oververmoeidheid en hitte?

Ik dacht dat je wellicht te goed naar de instructable van Sprietje gekeken had!  🙃

 

Zie hier zijn meetopstelling voor 10 Amp, https://www.sat4all.com/forums/topic/379900-2moteck-sg-2100a-dood/?do=findComment&comment=2715856  :

 

 

Op 12-7-2023 om 18:14, Sprietje zei:

Meet dan even of er 13 of 18 volt voedingsspanning op de F-connector staat.

 

voedingsspanning op F-connector meten.png

 

 

🙂🙂🙂   (inkoppertje...)

 

Groet,

A33

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, jeevanhoof zei:

Gaat er te veel stroom door kan deze in het slechtste geval doorbranden.

En dan ook de printbanen waar die shuntweerstand op gesoldeerd zit, of zat beter gezegd. 

Het is dan het einde van de meter. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Zo’n fout maak ik eigenlijk nooit. 
Het kwam door oververmoeidheid en de hitte. 

oververmoeid aan de spanning werken moet je niet doen, gelukkig kun je het navertellen

 

bij mij tegenover op de andere galerij staat nu een oud besje met een sopje de meterkast te poetsen 😁

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Goeie aardlek schakelaar?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan ik van hier uit niet beoordelen. Maar het is dezelfde bouw (en dus meterkast) als hier.

Echter ik heb er geen terras parasol en tuinstoeltjes in opgeslagen.😵‍💫

Ik laat overigens dergelijke zaken uitvoeren zoals @Drs. IJzerbout zelf ook in het verleden stelde ;)

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, ceesv zei:

Goeie aardlek schakelaar?

 

Die gaat hier niet helpen.

 

Er is een kortsluiting gemaakt doordat de Fluke op stroommeting stond, geen aardfout.

 

trouwens de meeste iets wat deftige meettoestellen geven een bieptoon als je spanning wil gaan meten en je pennen zitten verkeerd ingeplugd in je toestel.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...