Ga naar inhoud


Cassettedeck afspeelsnelheid invloed op hoge tonen?


stevenvc19
Ga naar oplossing Opgelost door Tonskidutch,

Aanbevolen berichten

Dag Forumleden, 

 

Ik kreeg onlangs van een collega een cassettedeck (Kenwood KX 1010) waarvan de aandrijfsnaar vanaf de motor stuk was. Deze snaar heb ik vervangen, waarna het deck weer speelt. Ik merkte dat het deck te traag draaide en heb daarom aan de hand van een cassette "op het oor" de snelheid van de motor aangepast door aan de potmeter te draaien tot de muziek hoorbaar hetzelfde ritme had als hetzelfde nummer dat ik als referentie van een CD heb beluisterd. Uiteraard is dit natte vinger werk en werkt een professional met een referentietape en een meter die de output frequentie meet. 

 

Wanneer ik sommige andere oudere (30 jaar oude zelf opgenomen tapes -cassette type II Maxell-) afspeel hoor ik dat het deck bij sommige nummers nog een heel klein beetje te traag draait maar dat stoort mij in eerste instantie niet zo heel hard. Op één van die oude tapes staat bijvoorbeeld het nummer "You to me are everything" van de Real Thing. De hoge tonen klinken een beetje vervormd maar niets wat echt stoort. Een cassette mag je niet vergelijken met de kwaliteit van een CD. 

 
Wat mij harder stoort is dat wanneer ik met een nieuwe lege cassette een opname maak (Ook een cassette type II Maxell) met daarop hetzelfde muzieknummer (bron is in dit geval een aangesloten PC) en deze nadien afspeel, dat de hoge tonen van deze opname bij sommige muziekstukken wat vals klinken. Veel slechter dan het cassetje dat al 30 jaar oud is. Zou dit bijvoorbeeld kunnen te maken hebben met het feit dat de tape misschien net niet snel genoeg draait in het deck? Lagere en middenhoge tonen in de muziek klinken overigens wel zeer goed. 


Als ik het deck professioneel wil laten klinken ga ik deze best bij een professional binnenbrengen. Maar daar leer ik niets van. 
Daarom stel ik hier de vraag om wat bij te leren. Ik verwacht ook geen cassettedeck van "studiokwaliteit" maar die hoge tonen moeten toch net iets beter kunnen, denk ik. 

 

Lang verhaal kort verwoord: Als de tape iets sneller draait tijdens het opnemen, gaan hogere tonen dan "zuiverder" opgenomen worden? 


 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Oplossing

Als je het over een vintage cassette deck hebt https://hifi-wiki.com/index.php/Kenwood_KX-1010

dan is een 30 jaar oude cassette niet het probleem, mits die correct opgeslagen is geweest!

Ik heb een Denon DRS 810 met heel wat onbespeelde oude cellofaan verpakte cassettes alsook die Maxell II 60 /90 minuten getest.

 

Wil je testen qua opname gebruik je natuurlijk de monitor knop. (schakelt van bron - naar tape - en andersom)

 

Ik heb mijn spotify playlist opgenomen met verschillende instellingen getest / Dolby B en/of C alsook met heel moderate BIAS aanpassing bij de verschillende tapes I en of II en Metal.

Dat was ook na een vervanging van de aandrijfsnaar prima op orde.

 

De vervorming die je meent te horen komt heel vaak voor bij de verkeerde BIAS setting voor dat type tape.

(indien BIAS aanpassing mogelijk is op de recorder)

 

Ik las overigens dat je van verschillende merken die vervangende aandrijfsnaren kan bestellen/kopen en dus inbouwen waarbij een slappe snaar ook vervorming met zich brengt. (vintage audio tweakers.net)

aangepast door Tonskidutch

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, stevenvc19 zei:

Als de tape iets sneller draait tijdens het opnemen, gaan hogere tonen dan "zuiverder" opgenomen worden? 

 

Wat ik mij er nog van herinner, ja! Spoelenrecorders hebben vaak verschillende snelheden voor opnemen. Bij lage snelheid gaat er veel op de tape maar is de kwaliteit laag.

 

Als het geluid echt vals is, kan ik me voorstellen dat de boel niet soepel draait waardoor je een jengel krijgt.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Tonskidutch zei:

Als je het over een vintage cassette deck hebt https://hifi-wiki.com/index.php/Kenwood_KX-1010

dan is een 30 jaar oude cassette niet het probleem, mits die correct opgeslagen is geweest!

Ik heb een Denon DRS 810 met heel wat onbespeelde oude cellofaan verpakte cassettes alsook die Maxell II 60 /90 minuten getest.

 

Wil je testen qua opname gebruik je natuurlijk de monitor knop. (schakelt van bron - naar tape - en andersom)

 

Ik heb mijn spotify playlist opgenomen met verschillende instellingen getest / Dolby B en/of C alsook met heel moderate BIAS aanpassing bij de verschillende tapes I en of II en Metal.

Dat was ook na een vervanging van de aandrijfsnaar prima op orde.

 

De vervorming die je meent te horen komt heel vaak voor bij de verkeerde BIAS setting voor dat type tape.

(indien BIAS aanpassing mogelijk is op de recorder)

 

Ik las overigens dat je van verschillende merken die vervangende aandrijfsnaren kan bestellen/kopen en dus inbouwen waarbij een slappe snaar ook vervorming met zich brengt. (vintage audio tweakers.net)

 

6 uren geleden, Psychosammie zei:

 

Wat ik mij er nog van herinner, ja! Spoelenrecorders hebben vaak verschillende snelheden voor opnemen. Bij lage snelheid gaat er veel op de tape maar is de kwaliteit laag.

 

Als het geluid echt vals is, kan ik me voorstellen dat de boel niet soepel draait waardoor je een jengel krijgt.

 

Ik heb Tonski als oplossing geselecteerd voor de uitgebreide uitleg. 
Psychosammie heeft evenwel ook bijgedragen tot de oplossing door zijn antwoord op mijn vraag of de snelheid van de tape er toe doet. 
Ik heb deze avond het cassettedeck nog eens open gemaakt, een kleinere diameter aandrijfsnaar geinstalleerd en de snelheid van de motor een extra beetje bijgeregeld om synchroon te lopen met een ander referentienummer op CD. 
Ook de BIAS instellingen heb ik nogmaals gecontroleerd en heb de opname die ik voordien op cassette opgenomen had opnieuw op de tape gezet. Het resultaat is een wereld van verschil. Het "gejengel" zat hem enkel in de hoge tonen en dat is bij de nieuwe opname quasi niet meer het geval. Het resultaat klinkt zoals het -voor mijn oren- hoort bij een audiocassette. 

 

Dank aan jullie beiden voor het meedenken. Ik ga dankzij jullie nog veel plezier beleven aan dit cassettedeck. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De lage bandsnelheid is inderdaad niet bevorderlijk voor de hoge tonen, sneller laten draaien zou kunnen maar dan kun je ze alleen maar afspelen op je eigen apparaat.

 

Een zeer eenvoudige jbf methode om de snelheid te controleren : je laat een cassette spelen (vanaf het begin) voor x seconden.

Bandje uit de cassette trekken en opmeten, vul verder maar in.

Nauwkeuriger bij langer laten draaien.

 

Vrougah hadden we daar een opname voor met 50Hz en dan een apparaatje met metertje er op die stil moest staan, vergelijking met het lichtnet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb intussen redelijk wat decks gereviseerd en ben nu nog bezig met een Revox B710 casettedeck en een B77 spoelendeck.

 

Wat me over het algemeen opvalt is dat de asjes en dergelijke in de loop van de jaren zwaar gaan lopen, vaak lopen die in ongelagerde messing/koper busjes welke door inwerking van stof en ander vuil, ervoor kunnen gaan zorgen dat de boel wat zwaarder gaat lopen, zeker als door het draaien de boel 'opwarmt'.

Een ander probleem is de drukrol welke tegen de capstan drukt, de tape loopt daartussen en de druk op de kwaliteit van die rol is uiteraard ook van belang in de bandloop

Nu is de ene tape dunner dan de andere waardoor een C60 tape bijvoorbeeld mooi gladjes klinkt, terwijl een C90 tape gaat jengelen, dat kan ook van belang zijn.

Ik heb overigens (bijna antiek te noemen ;-) )meetapparatuur om dit te kunnen meten.

 

In elk geval ben je er niet alleen met het wisselen van wat snaren, zeker niet als het deck jaren stil heeft gestaan waarbij het wel meeweegt op welke plek en of die ruimte netjes geconditioneerd is geweest.

  • Like 1

Pli Core Member

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoop ouwe lullen hier die nog weten wat een cassettedeck is. Doet me hieraan denken. Hij is erg leuk.

 

https://www.dumpert.nl/item/100069623_c3df56b1

 

  • Like 1
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist wel geinig die walkmans!

Ik heb er net een gekocht voor mijn achternichtje der verjaardag, want die zijn extreem cool en helemaal NOW op de speelplaats van school.

 

O ja en als taak hebben ze op school nu een project lopen om accu batterijen voor die walkman te ontwerpen.

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tonskidutch

 

Ik zie dat Techmoan de Pure Elan Connected heeft getest. Een DAB, FM, Internet en Bluetooth radio voor 55 euries bij ***. Ik kon me niet bedwingen en gelijk aangeschaft. Bezorging morgen (eerst zien).

 

Ah, mijn fout. Winkel genoemd. Anyway, even zoeken en je ziet dat hij overal flink duurder is.

 

 

 

 

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Psychosammie zei:

even zoeken en je ziet dat hij overal flink duurder is.

40,92 Prezzo IVA incl., spedizione gratuita bij ...... Italiaanse aanbieder. Opmerkelijk. Want zo goed als alles is (behoorlijk) duurder hier. Maar hoe klinkt ie? Echt veel beter dan de vroeger zo verfoeide "portable sound"?

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...