Ga naar inhoud

Zonnepanelen versus elektrische auto.

Ga naar oplossing Opgelost door Michel,

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik overweeg om een EV te kopen en heb zonnepanelen.

Dus zal ik zoveel mogelijk gaan laden als de panelen actief zijn.

Maar, de EV trekt over 2 fasen, mijn inverter levert over 1 fase.

Wat moet ik doen om zoveel mogelijk gebruik te maken van

mijn zonnepanlen met betrekking tot de EV?

Kortom, wat is de rendabelste aanpak?

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2024 gelukkig weer glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11 met 24H2.

Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.

• Moderator
Geplaatst:
1 uur terug, Con zei:

Een ev lader voor 2 fasen?

Eigenlijk zijn ev laders alleen voor 1 of 3 fasen bedoeld.

Laadkabels zijn er in type 1 of type 2.

De type 1 kabel is voor 1 fase laders bedoeld, type 2 voor 3 fase laders.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

• Beheerder
  • Oplossing
Geplaatst:
1 uur terug, ceesv zei:

Een ev lader voor 2 fasen?

Eigenlijk zijn ev laders alleen voor 1 of 3 fasen bedoeld.

Er zijn wel auto’s die 2 fasen laden, meestal plug-in hybride. En dat kan met iedere 3-fasen lader.

2 uren geleden, Con zei:

Wat moet ik doen om zoveel mogelijk gebruik te maken van

mijn zonnepanlen met betrekking tot de EV?

Kortom, wat is de rendabelste aanpak?

De meter maak het niet uit. Die kijkt naar de som van de afname, vs de som van de teruglevering.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

• Beheerder
Geplaatst:

Wat trekt je hybride of ev maximaal op 1 fase?

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:
3 uren geleden, Con zei:

Dat is altijd een leuke uitdaging; panelen zijn overdag actief om je auto op te laden.

Maar ga je dan 's avonds en 's nacht rijden?  Of de ene dag opladen, de andere dag leegrijden en nog een dag later weer opladen?

Nog iets om op te letten is dat je de dag en nachtstroom overzet naar enkel tarief, zo maak je meestal ook beter gebruik van je opgewekte stroom.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Geplaatst:

nou nou Groumpie B. toch alweer :)  Gemiddelde ww afstand enkele reis is 22km, dat is 220km. Dit kun je makkelijk op een za/zo opladen ;)

Lekker scheuren op je Fatbike, natuurlijk zonder helm ;)

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Geplaatst:

Een gemiddelde bestaat altijd uit personen die minder afstanden maken en personen die meer afstanden moeten maken.  

Ik haal dat gemiddelde dus ruimschoots omhoog met een ww afstand van zo'n 300km per dag (vaak ook meer), dus dan moet je wel elke dag opladen, laat staan of ik wel overkom met 2000Kg extra aan de trekhaak.

Als je dan overdag aan het werk op locatie bent dan heb je weinig aan je zonnepanelen of je moet accu's gaan laden en die opgeladen accu's weer gebruiken om je auto op te laden maar of het dan nog rendabel is?

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Geplaatst: (aangepast)
10 uren geleden, Michel zei:

Er zijn wel auto’s die 2 fasen laden, meestal plug-in hybride. En dat kan met iedere 3-fasen lader.

De meter maak het niet uit. Die kijkt naar de som van de afname, vs de som van de teruglevering.

Kijk, daar zocht ik naar en wist dit niet, grote dank.

10 uren geleden, Michel zei:

Wat trekt je hybride of ev maximaal op 1 fase?

Het is de Hyundai full electric 49kW.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

• Beheerder
Geplaatst:

Welk type exact?

Geplaatst:
8 uren geleden, gerrit B zei:

Een gemiddelde bestaat altijd uit personen die minder afstanden maken en personen die meer afstanden moeten maken.  

Ik haal dat gemiddelde dus ruimschoots omhoog met een ww afstand van zo'n 300km per dag (vaak ook meer), dus dan moet je wel elke dag opladen, laat staan of ik wel overkom met 2000Kg extra aan de trekhaak.

Als je dan overdag aan het werk op locatie bent dan heb je weinig aan je zonnepanelen of je moet accu's gaan laden en die opgeladen accu's weer gebruiken om je auto op te laden maar of het dan nog rendabel is?

Ik ben zwaar gepensioneerd, rij relatie kleine afstanden en eb/wil geen trekhaak.

Kortom, mijn situatie is geheel anders.

En voordat de vraag komt; waarom geen hybride? Simpelweg, te duur.

2 minuten geleden, Michel zei:

Welk type exact?

Sorry. De Inster, twijfel nog tussen de Pulse en de Evolve.

Deze auto is voor mij goed betaalbaar.

• Beheerder
Geplaatst:

CleanShot 2025-07-14 at 09.46.01.png

In jouw geval zou ik gaan voor een simpele 'slimme' 1 fase lader met een aparte 20A groep op de fase waarop ook je zonnepanelen zitten.

Je kunt dan met Home Assistant optimaal solar van 6 tot 20A (4,8Kwh) laden wat in jouw geval een hele fijne oplossing is, aangezien je auto toch vaak voor de deur staat en echt heel snel laden niet perse nodig is.

Met een 3-fase lader laad je minimaal 18A. Dan ga je met je continue gebruik + laden al snel over de opbrengst van je panelen heen.

In de winter laad je 's nachts je auto met 1 fase probleemloos vol. Ik heb een 60Kwh accu en nog nooit het probleem gehad dat ik met een (te) lege accu op weg moest en ik rijd dagelijks minimaal 150Km.

Als je wilt kan ik je daar graag mee helpen.

• Beheerder
Geplaatst:

CleanShot 2025-07-14 at 09.49.47.png

CleanShot 2025-07-14 at 09.50.22.png

Blauw = verbruik

Orange = solar opbrengst

Paars = terugleveren.

Geplaatst:
1 uur geleden, gerrit B zei:

Kon zijn dat je wel eens met de paardentrailer van de buren op stap ging 😁

Egnie!!! Tjonge jonge, wat een rotsvast geheugen heb jij.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen