Ga naar inhoud

Nostalgie aka vervanging voor TV kijken

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Iedereen moet een hobby hebben…. TV programma’s zijn ‘ruk’ tegenwoordig dus maar eens mijn oude hobby opgepakt… Programmeren van de (e)Z80 microprocessor. Ooit geleerd in de 70-er jaren. Later de 68000 en de PC’s met de 80x86 processoren….

Heb mijn 41 jaar oude Memotech gerepareerd (elco’s en een defecte 74LS244). Geloof het of niet maar anno 2025 wordt daar nog hardware voor gemaakt. VGA, SD kaart, LAN, 80 kolom video, 512kB RAM. Zelfs oude games in een EPROM.

Vroeger geprogrammeerd voor CP/M en MP/M dus dacht: gewoon voor de leuk nog een keer proberen…

Die oude bak had Basic, ingebouwde Assembler en Debugger/Monitor. Uiteraard ‘toen’ alleen cassette I/O of een peperdure diskdrive (maar die kon ik never betalen).

IMG_2464.jpeg

IMG_2470.jpeg

IMG_2472.jpeg

• Bedankt 1

Afscheid….. Nog een paar maandjes te gaan…

Geplaatst:

Je kan als alternatief voor TV kijken ook nog iets anders doen. Dus stelt zich de vraag of dat nostalgie moet zijn? Het is voor jou wellicht nostalgie.

Ik luister graag muziek, teken en schilder wat in me opkomt tijdens dat luisteren. 

Als ik toch TV wil kijken is het meestal iets uit de mediathek.

een erg boeiende is deze https://www.arte.tv/de/videos/dokumentationen-und-reportagen/

Black Velvet

Alannah Myles

Geplaatst: (aangepast)

TV is inderdaad ruk maar kwam van de week terug van vakantie, compleet mijn internet eruit. Modem doet gekke dingen, Wifi niet aan te zetten, Eufy camera's plat. En dus ook geen TV.

Dat is pas ruk man, moet je een hele avond met je vrouw praten 😱

Overigens las ik op Tweakers (geloof ik) dat er een nieuwe Commodore 64 uit komt.

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

Geplaatst: (aangepast)

Met Elektronica en wat programmeren en als zendamateur met 7 katten heb bijna geen tijd om TV te kijken.😃

Oja met de 64 is het allemaal begonnen. (heb hem nog steeds met diskdrive)

aangepast door focus103
Geplaatst:

Dan zie je maar hoe afhankelijk je eigenlijk bent geworden van het internet.

Heb hier altijd wel een backup, valt het ene uit dan kan ik via het andere (wel wat beperkt) gewoon verder.

Maar de Z80, die hadden wij met digitale technieken op ons eindexamen (begin jaren 80) had er zelf software voor geschreven zodat je exact kon zien wat er gebeurde in de processor. Dan kreeg je een beginstand/invoer en moest je omschrijven wat de processor zoveel klokpulsen precies aan het doen was en wat de uitvoer was.

Kwam toen heel veel commentaar op dat ik dat op mijn voorloper van een laptop allemaal precies kon zien en er een 10 voor haalde.

Weet het merk al helemaal niet meer was was een groot uitgevallen rekenmachine met 6 regels als display

Commentaar van de leraar was toen "jongens als je dit soort software kunt schrijven dan weet je ook precies wat zo'n processor doet", "maak je geen illusies dat hij dat zonder zijn computer niet had geweten". "enige verschil kan zijn dat hij normaal misschien een 9,5 zou hebben gehaald maar met de software als controle nu een 10."

Slaagde dan ook met een 9,5 voor digitale technieken en dat zou dan een 10 worden maar volgens de leraar moest je een 10 ook echt verdient hebben dus werd het afgerond naar een 9.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Geplaatst:
11 uren geleden, Psychosammie zei:

TV is inderdaad ruk maar kwam van de week terug van vakantie, 

(.....)

Dat is pas ruk man, moet je een hele avond met je vrouw praten 😱

Daar moet je tijdens die vakantie toch al problemen mee hebben gehad? Ook zonder tv, toch? 🤔

• Haha 1

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen