Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Begin jaren 60 idd in de avond Radio Luxemburg als m'n pa er niet was met z'n alleen maar klassiek manie.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Geplaatst:
5 uren geleden, jeevanhoof zei:

Ik heb als Belg in de vroege jaren 80 toch veel naar Hilversum 3 geluisterd.

Met op maandag namiddag de AVRO, maar dat was niet zo mijn ding.

Op donderdag de TROS top 50.

En op vrijdag de Veronica top 40

Dan was er ook nog ergens Frits pits, maar of dat Op hilversum 3 was weet ik niet meer.

mvg

Frits Spits zat in de jaren 70 op de dinsdagmiddagen bij de VARA dinsdag. Die was deels ook nog wel te pruimen. Eddy Becker van het schip Veronica is ook nog naar de VARA overgestapt.

Later kreeg H3 er een uur nota bene horizontale zendtijd van de NOS bij, 'elke avonds van 6 tot 7. De AvondSpits. Die was oke. Maar de hele zender was een rommelige vergaarbak.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst: (aangepast)
5 uren geleden, astro iris zei:

Hier in de verre Westhoek ook soms geluisterd, maar de ontvangst was ondermaats door een France Intern zender die vooral 's avonds en 's nachts stoorde op dezelfde frequentie.  Ik dacht dat ze toen op de voormalige AM Hiversum 1 frequentie uitzonden.

Je bedoelt France Inter, die landelijke zender?

Hilversum 3 begon op 240 meter met 10 kW, maar bij de Europese herverdeling 675 kHz met een veel sterkere zender. 120 kW En die werd 's avonds inderdaad gestoord.

AI geeft het volgende antwoord:

"Hilversum 3 zond tot 1978 uit op de middengolf op 674 kHz (445 meter) en later vanaf 1978 tot 1993 op 675 kHz (444 meter). Deze frequentie werd in 1993 afgestaan, waarna Radio 10 Gold erop ging uitzenden, en de publieke zender ging verder als Radio 3FM via FM en andere kanalen"

aangepast door Eduard07

Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst:
Op 12-10-2025 om 16:24, Eduard07 zei:

https://nos.nl/artikel/2586131-60-jaar-3fm-eigenwijs-dj-s-als-vrienden-en-kansen-voor-talenten

Nog nooit zo'n stapel onzin over die zender gelezen!

Die legpuzzel zender heeft het altijd afgelegd tegen de zeezenders.

Met de Muzikale Fruitmand en LangsdeLijn als dieptepunten,.

"De zender groeide uit tot een van de populairste Nederlandse radiostations." is aantoonbaar onwaar!

In de tijd van de zeezenders was Hilversum 3 inderdaad niet zo populair.  

Op 12-10-2025 om 17:22, ceesv zei:

Ik meen gelezen te hebben, dat ze nog slechts een marktaandeel hebben van 1,5 tot 2 %.

De laatste maanden meestal ergens tussen de 2,0 en 2,5%.

Er is een tijd geweest (tussen de tien en vijftien jaar geleden) dat ik wel vaak naar 3FM luisterde. Dat was de tijd dat Giel Beelen, Rob Stenders en nog een paar DJ's op hun best waren. En in die periode was de zender best populair. Toen zij vertrokken, ging het niveau snel naar beneden. Ook al omdat er zo nodig andere muziek gedraaid moest worden. Ik ben destijds meeverhuisd naar Radio 2. Maar daar ben ik jaren terug ook afgehaakt. 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Geplaatst:

Ik luisterde destijds liever naar Hilversum 3 dan Radio BRT 2 !!

Mi Amigo luisterde ik ook als die uitzond !! Soms ook Caroline & later ook Laser 558 !!

Radio Luxemburg vond ik wel leuk , ondanks de zwalpende ontvangst !!

Tegenwoordig luister ik veel Radio NPO 2 , de reklame valt er nog te doen !!

Die valt voor mij nog net te pruimen , 24/24 presentatie , zo voel je je niet alleen !!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Geplaatst:

Hilversum 3 begin op een FM netwerk dat aan Nederland was toegekend maar nooit gebruikt werd terwijl er altijd beweerd werd dat er geen frequenties waren als voor legalisering Veronica gepleit werd.

De grootvader  van een goede vriend van me was Regeringscommissaris voor het Radiowezen, VARA man  maar begreep heel goed hoe het zat. Hij praatte met ons achttien jarige jongens over de politieke manoeuvres, de jeugd luisterde naar Veronica en om die te bereiken had je een  middengolf zender nodig. Dus als eerste werd er zendtijd gevorderd op 298 meter van Hilversum 1/2 om dat waar te maken. Daarna werd de 240 meter gevonden en een 10kw zender neergezet, maar daar blies Hongarije doorheen bij invallende duisternis.

Verhuizing naar 445m met meer power volgde, niet volgens het Copenhagen plan, dus storing van Marseille. Reactionaire omroep politiek, is toch nog steeds zo..

Geplaatst:
12 uren geleden, Noordzee zei:

Er is een tijd geweest (tussen de tien en vijftien jaar geleden) dat ik wel vaak naar 3FM luisterde. Dat was de tijd dat Giel Beelen, Rob Stenders en nog een paar DJ's op hun best waren. En in die periode was de zender best populair. Toen zij vertrokken, ging het niveau snel naar beneden. Ook al omdat er zo nodig andere muziek gedraaid moest worden. Ik ben destijds meeverhuisd naar Radio 2. Maar daar ben ik jaren terug ook afgehaakt. 

Dat klopt helemaal, maar toen was de zender inmiddels ook omgedoopt in 3FM met horizontale programmering ten gevolge van de zenderkleuring met zendermanagers.

De tijden waren intussen veranderd. De nieuwe (Veronica) generatie zat aan de knoppen van de NPO. 

Toen de door jou genoemde  DJ's naar NPORadio 2 verhuisden, ging het inderdaad rap afwaarts met 3FM en heeft het nooit meer die populariteit teruggekregen. En de luisteraars van deze dj's volgden mee naar Radio 2.

Alleen het Glazen Huis zet(te) 3FM eventjes weer op de kaart in de maand december.  

De zender heeft inmiddels zoveel concurrentie en voegt zo weinig bijzonders toe, dat het 3FM-FM net wellicht - gezien de publieke taak - beter door een van de NPO niche zenders kan worden overgenomen. 3FM kan desgewenst op DAB+ blijven. NPORadio5 bewijst dat dat geen bezwaar hoeft te zijn.

Maar van een tijdelijke dip bij 3FM kunnen we inmiddels niet meer spreken, want hun lage populariteit is inmiddels structureel.

Geplaatst:
1 uur geleden, ronny forgeron zei:

Hilversum 3 begin op een FM netwerk dat aan Nederland was toegekend maar nooit gebruikt werd terwijl er altijd beweerd werd dat er geen frequenties waren als voor legalisering Veronica gepleit werd.

De grootvader  van een goede vriend van me was Regeringscommissaris voor het Radiowezen, VARA man  maar begreep heel goed hoe het zat. Hij praatte met ons achttien jarige jongens over de politieke manoeuvres, de jeugd luisterde naar Veronica en om die te bereiken had je een  middengolf zender nodig. Dus als eerste werd er zendtijd gevorderd op 298 meter van Hilversum 1/2 om dat waar te maken. Daarna werd de 240 meter gevonden en een 10kw zender neergezet, maar daar blies Hongarije doorheen bij invallende duisternis.

Verhuizing naar 445m met meer power volgde, niet volgens het Copenhagen plan, dus storing van Marseille. Reactionaire omroep politiek, is toch nog steeds zo..

Mooie extra informatie die je hier geeft! Die verborgen agenda hebben veel Veronica fans altijd al vermoed.

Die "schaarste" werd bewust gecreerd, want de hele FM band was leeg in Nederland, op H1 en H2 en later H3 na. Zelfs de regionale omroep werd gemuilkorfd te faveure van Hilversum. 

Het was in de jaren 60/70 puur zuiltjespolitiek. Dat zou nu niet meer zo gepikt worden.

Een van de grootste raddraaiers in de drogredenenen-omroep-politiek was KVP Kamerlid Piet van der Sanden.

Die praatte ons bijna dagelijks "frequentie-schaarste" aan. 

En de KVP was toen een best machtige partij in menige coalitie.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Piet_van_der_Sanden

Geplaatst:

Nou maak van de worden frequentie-schaarste stikstof en zie daar: er is niet veel veranderd 🙂

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Geplaatst:
11 uren geleden, cookie monster zei:

Tegenwoordig luister ik veel Radio NPO 2 , de reklame valt er nog te doen !!

Die valt voor mij nog net te pruimen , 24/24 presentatie , zo voel je je niet alleen !!

NPORadio2 heeft per saldo best wel een gevarieerdere playlist dan menige commerciële zender. Dat zal wel het gevolg zijn van de zuilenstructuur.

En dat er ook gesproken woord bij zit, is -inderdaad- ook wel eens fijn als je alleen luistert. Er zijn inmiddels al genoeg non-stop radiozenders.  

1 minuut geleden, Mojo zei:

Nou maak van de worden frequentie-schaarste stikstof en zie daar: er is niet veel veranderd 🙂

Sorry, dat verband zie ik even niet.🤔

Laten we we ons hier maar gewoon beperken tot het onderwerp "Hilversum 3". 

Geplaatst:
20 uren geleden, ceesv zei:

Ik mis wel de bijdragen van Drs. Ijzerbout

Huh…..hoezo?

Ik ben er nog hoor!

En radio‘s bouwen doet ie nog steeds. 😂

“On ne voit bien qu´avec le cœur.

L´essentiel est invisible pour les yeux”.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen