Ga naar inhoud


Is er verschil in beeldkwaliteit HDTV kabel/satelliet?


pch

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: Eduard07
Dat is mooi, maar ik heb geen glasvezelkabel in huis, en elk op ander soort kabel verlies je, zeker over een langere (10 meter) afstand en met meerdere aangesloten tv's.


Dat zou niet moeten. Ik heb ook geen glasvezel in huis, maar ook op de laatste TV in de serie nog perfect beeld. Dat is dan op pakweg 25m (kabelafstand) van het punt waar de kabel binnen komt. En binnenshuis is het dus een aantal keren doorgelust.

Geen versterkers ertussen, wel goede kabel en hoogwaardig aansluitmateriaal.
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 140
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: Duwgati
Origineel bericht van: Eduard07
Dat is mooi, maar ik heb geen glasvezelkabel in huis, en elk op ander soort kabel verlies je, zeker over een langere (10 meter) afstand en met meerdere aangesloten tv's.


Dat zou niet moeten. Ik heb ook geen glasvezel in huis, maar ook op de laatste TV in de serie nog perfect beeld. Dat is dan op pakweg 25m (kabelafstand) van het punt waar de kabel binnen komt. En binnenshuis is het dus een aantal keren doorgelust.

Geen versterkers ertussen, wel goede kabel en hoogwaardig aansluitmateriaal.

Ik heb kritisch het materiaal gekocht dat ik heb gebruikt.
Het is toch wel zo, dat splitters (UPC gebruikt) en kabellengte (RG6 gebruikt) sowieso signaalverlies veroorzaken? Of maak ik een denkfout?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Eduard07
Ik heb kritisch het materiaal gekocht dat ik heb gebruikt.
Het is toch wel zo, dat splitters (UPC gebruikt) en kabellengte (RG6 gebruikt) sowieso signaalverlies veroorzaken? Of maak ik een denkfout?


Ik weet niet wat voor splitters je bedoelt, maar ik heb bewust alles doorgelust via de wandcontactdozen en niet vanuit 1 punt via een splitter (of versterker) in meerdere rchtingen.
Het doorlussen is gebeurd via zgn. coax doorvoerdozen. Dat zijn dus de standaard wandcontactdozen voor radio/tv maar dan met een in en een out.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Ik heb de cai door het hele huis lopen, zowel op analoog(ruisvrij) en digitaal heb ik uitstend beeld. whistle
Op alle aansluitingen heb ik ruim 70dB signaal staan zonder versterkerzooi, gemeten met professionele aapparatuur cool


Ja maar vergeet jij niet ook met de beeldkwaliteit dat je in een redelijk nieuwe wijk woont de aanvoer kan wel glas zijn en het laatste stuk de groene coax.
Zelf ben ik ook wel eens bij mijn zuster geweest in het oosten van het land en die had met UPC echt geen goed beeld digitaal was daar toen zelfs nog niet verkrijgbaar.

Hier bij mij had ik toen ik nog kabel had ook goed beeld maar het kan op een ander oud kabelnet natuurlijk totaal anders zijn. laugh
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)

Jij klaagt over uitval van dvb-c, dan zou ik het eerder zoeken in die versterker die waarschijnlijk overstuurd wordt en misschien wel staat te oscilleren, maar zou het niet zoeken in vochtige coax shocked

Ok, Sjaak(k), hier kan ik iets mee. Dit ga ik onderzoeken. smile

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tjonge tjonge er worden wel dingen door elkaar gehaald en aangenomen.

 

Als mensen problemen hebben met digitaal kijken check dan in de eerste plaats of je goed signaal naar binnen krijgt.

 

Gebruik eerst een goede kabel met goede pluggen en ga niet versterken of splitten maar ga rechtstreeks de decoder of tv in. Je moet nu perfect beeld hebben. Heb je dat niet? Bellen met je kabel maatschappij en laat die ervoor zorgen dat dit op niveau is. Het is soms aanhouden, maar als de basis niet goed is kun je het verder wel vergeten!! Een versterker kan het alleen maar beroerder maken. Een versterker zet je vóór in de keten en niet achteraan!!! Als je hem achterin de keten zet wordt ook alle rommel versterkt en bereik je het tegenover gestelde van wat de bedoeling is.

 

Bij een vriend van mij heeft het bijna een jaar geduurd, maar uiteindelijk heeft hij goed signaal nu. Er bleek buiten een beschadiging in de kabel te zitten, waardoor er afhankelijk van het weer, wel of geen goed beeld was. VOCHT in de kabel dus en geen hoge of lage druk of dat soort onzin.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zeg ook niet dat mijn oplossing zaligmakend is, maar hij voldoet hier wel prima. Tot en met de laatste aansluiting in de serie heb ik prima beeld.

 

Ik ken de specificaties zo niet allemaal uit mijn hoofd, maar de doorvoerdemping zou 1dB zijn. Mijn laatste TV hangt aan de 5e doos op die kabel. Dat is dan wel een einddoos.

 

De eerste doos is die van de kabelprovider. En op alle dozen heb ik een vrijwel even goed beeld, al is dat natuurlijk wat lastig om helemaal goed te beoordelen met allemaal verschillende toestellen aan de verschillende dozen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

wellicht dat Duwgati het wel goed geregeld heeft door verschillende type doorlusdozen te gebruiken (zoals het hoort).

 

Je begint namelijk met de doos met de meeste demping aan het begin van de ketel en eindigd met eind doos "zonder" demping.

 

b.v.:

 

signaal

-15 dB

-10 dB

-4 dB

einddoos

 

uiteraard kost dit nog het nodige signaal. Eventueel een klein versterkertje kan dit compenseren zonder dat er problemen ontstaan. Je moet dan natuurlijk niet z'n prul van 10 euro van de bouwmarkt voor gebruiken....

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Doorlusdozen, of rijgdozen werden wel degelijk in de eerste kabelnetten gebruikt.(met hetzelfde versterkertje voor de multitap.)

De kabel liep vanaf de hoogste verdieping van een flatgebouw omlaag en op de onderste verbinding zat er een afsluitweerstand.

 

Nadeel was, dat wanneer er iemand behangen had, en de doos eruit geweest was, de in en uitgang wel eens verwisseld werd, waardoor de ondergelegen verdiepingen geen signaal meer hadden.

 

Door een steeds lagere aftakdemping hield je toch bij iedere abonnee ongeveer hetzelfde signaal aan de tv.

Later is men omgeschakeld op het stersysteem.

 

Van Hirschmann kan je de GEDU20, de GEDU 15 en aan het einde de GEDU 10 toepassen.

 

Hirschmann Handboek(PDF)

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast japiootje
Origineel bericht van: theparasol
Origineel bericht van: japiootje
Als het niet sneeuwt dan is bij ons de sat scherper, vooral bij snelle bewegingen.


Ha Ha, dat ligt dan echt aan jezelf er is nl geen verschil. Het is of goed beeld of helemaal niet of verstoord door af en toe blokjes.


Ik heb dan helemaal geen beeld op de sat, omdat alles deze week enkele malen onder gesneeuwd en bevroren was. Even poetsen en weer perfekt beeld. Leuke discussie trouwens. Nooit te oud om te leren.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Origineel bericht van: unique
wellicht dat Duwgati het wel goed geregeld heeft door verschillende type doorlusdozen te gebruiken (zoals het hoort).

Je begint namelijk met de doos met de meeste demping aan het begin van de ketel en eindigd met eind doos "zonder" demping.

b.v.:

signaal
-15 dB
-10 dB
-4 dB
einddoos

Dan ben je dom bezig natuurlijk bij een serie systeem zoals Duwgati gebruikt, na de eerste doos ben je al 15 dB kwijt volgens jouw systeem. sick

Nee Sjaak, dat zie je verkeerd. Waar de -15dB op slaat is de koppel demping van de uitgang. Dus wat het "verlies" is t.o.v. het binnenkomende signaal en de aansluiting.
Dit is in mijn ogen de enige correcte manier van aansluiten, met verschillende koppelwaardes dus. Wat jij doet is veel "dommer". In jouw geval is het signaal niveau op de uitgang van de splitter allemaal gelijk. Als je dit zou doen bij meer dan zeg 4 aansluitingen dan zal dit niveau lager zijn dan bij het gebruik van de juiste koppel doos. (Voorop gesteld dat je de niet gebruikte aansluitingen afsluit met de juiste afsluitweerstand) En dan neem ik niet eens de extra kabel lengtes mee in de berekeningen die een "centrale" splitter nodig heeft.
Op mijn werk hebben we een redelijk groot kabel tv netwerk, met zeg een 1500 aansluitingen. Als we "jouw" manier zouden toepassen zouden we vele honderden meters extra kabel moeten toepassen, en de versterkers veel hoger moeten opdraaien. (Met grote kans op storing door het vastlopen van de versterkers)
De manier waarop het bij ons zit is gewoon op de juiste manier, met verschillende koppel splitters. (Zelfde als de rijgdozen maar dan met meerdere uitgangen). Er zijn in totaal +/- 30 versterkers in gebruik voor de +/- 1500 aansluitingen. Als we "jouw" manier zouden hebben toegepast dan had het aantal versterkers gemakkelijk verdubbeld moeten worden...

Trouwens een ander nadeel aan het gebruiken van een "centrale" splitter is dat bij het kortsluiten en/of niet juist afsluiten van een uitgang van de splitter het signaal op alle uitgangen van de splitter sterk beinvloed wordt. Gebruik je een koppel splitter/doos van -15dB dan zal het kortsluiten/niet juist afsluiten geen tot weinig invloed hebben op het signaal naar de andere gebruikers toe.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Sjaak, na 4 dozen, doorgangsdemping -4 dB, ga je de dozen gebruiken met 10 dB aftakdemping.

Weer 4 dozen later die met 5 dB aftakdemping.

 

Op deze manier rijg je maximaal 10 - 12 dozen aan elkaar, waarbij het beschikbare signaal aan de TV/Radio aansluiting tussen de +/- 2 dB varieert.

 

Het systeem met rijgdozen werkt nog steeds goed, in instellingen, flatgebouwen, en andere plekken met repeterende infrastructuur.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

@Sjaak(k), ik weet het, beide systemen kunnen en worden nog steeds toegepast, afhankelijk van de wensen en bouwkundige mogelijkheden.

 

Er is hier geen sprake van het "goede" en het "slechte" systeem.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • Moderator

Op de eerste bladzijde van deze thread kwam Sjaak met deze stelling.

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Kabel HD is idd beter dan HD satelliet, kom eens langs dan zal ik het je laten zien het verschil tussen kabel en sateliet smirk

 

Nu zag ik >hier< gisteren deze posting van Sjaak.

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Ik heb net het HD geactiveerd icm familie abo, ik betaal €13,95 en €5,- voor het HD pakket, is dus €18,95 cool

 

Of ik heb iets verkeerd begrepen, of heeft Sjaak(k) sinds gisteren de HD zenders van Canaldigitaal vrijgeschakeld gekregen?

 

 

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...