Ga naar inhoud


Is er verschil in beeldkwaliteit HDTV kabel/satelliet?


pch

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: ArChie

............houd ik de signaal kwaliteit een beetje in de gaten en de afgelopen wintersdagen is mij een patroon opgevallen. Zodra het weer begint te vriezen neemt de signaal kwaliteit toe richting de 100% en naarmate het buiten warmer wordt neemt de signaal kwaliteit van die VOD Transport Streams af. Zolang die kwaliteit maar niet veel meer dan 10% lager is valt er door de DVB-C PC-TV kaart en de software nog wel iets van het signaal te maken, maar bij grotere afwijkingen stort de boel snel in. Bij de warmere dagen van de afgelopen zomer was er eigenlijk niets meer met het signaal te beginnen.


Ik ben dus tot de conclusie gekomen dat de temperatuur een rol speelt met betrekking tot de signaal kwaliteit wat zich vooral uit bij storingsgevoeliger signalen met QAM-256 en de impact best wel behoorlijk kan zijn als het signaal niveau eigenlijk al iets onder het acceptabele niveau zit.


Nou ik denk dat je meer te maken hebt met vocht, eventueel in een kabel. Dat is uiteraard gerelateerd aan de temperatuur.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 140
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: winwiz

Eventueel 5% meer of minder demping. Dat wil niet zeggen 5% verschil in beeldkwaliteit!!! 99,9% kans dat je dus helemaal geen verschil ziet. Dit verschil is pas zichtbaar als je op het randje van een acceptabel signaal niveau zit. Dan betekent het beeld, blokken of geen beeld. Veel meer keuze is er niet.

Jij slaat de spijker op zijn kop, want zo heb ik het de afgelopen
week ook vastgesteld. smile

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ArChie

Zolang die VOD Transport Streams hier in mijn wijk beschikbaar zijn houd ik de signaal kwaliteit een beetje in de gaten en de afgelopen wintersdagen is mij een patroon opgevallen. Zodra het weer begint te vriezen neemt de signaal kwaliteit toe richting de 100% en naarmate het buiten warmer wordt neemt de signaal kwaliteit van die VOD Transport Streams af. Zolang die kwaliteit maar niet veel meer dan 10% lager is valt er door de DVB-C PC-TV kaart en de software nog wel iets van het signaal te maken, maar bij grotere afwijkingen stort de boel snel in. Bij de warmere dagen van de afgelopen zomer was er eigenlijk niets meer met het signaal te beginnen.

Ik ben dus tot de conclusie gekomen dat de temperatuur een rol speelt met betrekking tot de signaal kwaliteit wat zich vooral uit bij storingsgevoeliger signalen met QAM-256 en de impact best wel behoorlijk kan zijn als het signaal niveau eigenlijk al iets onder het acceptabele niveau zit.

ArChie, jij beschrijft precies wat ik de afgelopen week wederom heb geconstateerd! Bij heldere hemel en vrieskou heb ik enkele digitale zenders op de kabel die ik nu kwijt ben.
Door de kritische grens (net wel of net geen signaal) heb ik dus kunnen vaststellen dat het weer van enige invloed is.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: winwiz

Nou ik denk dat je meer te maken hebt met vocht, eventueel in een kabel. Dat is uiteraard gerelateerd aan de temperatuur.

Op welke manier zou vocht dan een rol spelen?

Vocht in de kabel?
De kabel zou dan niet meer werken en je krijgt kortsluiting op je ontvanger.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)

Als je "last" van istraling of "condities" ligt dat gewoon aan je gebruikte coax wink

Maar de route van provider naar mijn ontvanger bestaat natuurlijk uit meer dan coaxkabel. Onderweg zou er toch ook invloed van het weer kunnen ontstaan waardoor ik op mijn AOP al een sterker signaal binnenkrijg?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

[quote=Eduard07

Maar de route van provider naar mijn ontvanger bestaat natuurlijk uit meer dan coaxkabel. Onderweg zou er toch ook invloed van het weer kunnen ontstaan waardoor ik op mijn AOP al een sterker signaal binnenkrijg?

 

Die invloed is er wel degelijk!

 

Het signaalniveau dient echter binnen die grenzen te variëren, waarbij er geen uitval bij jou plaatsvindt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Eduard07
Origineel bericht van: winwiz

Nou ik denk dat je meer te maken hebt met vocht, eventueel in een kabel. Dat is uiteraard gerelateerd aan de temperatuur.

Op welke manier zou vocht dan een rol spelen?

Vocht in de kabel?
De kabel zou dan niet meer werken en je krijgt kortsluiting op je ontvanger.


Ik bedoel niet compleet gevuld met water ofzo maar damp, dat is ook vocht.

Ga maar eens uitzoeken hoe een coax kabel in elkaar zit. Vocht zorgt ervoor dat de eigenschappen (van het dielectricum) drastisch veranderen en geeft je de genoemde verschijnselen.

Dit kan bijvoorbeeld bij grondwerkzaamheden zijn ontstaan. Een kabel net geraakt en de isolatie is beschadigd.

Weersinvloeden hebben absoluut geen invloed op coax of wijkkasten of ze moeten beschadigd zijn of het moet een monsoen zijn

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tonskidutch
en zo zijn de forumleden en lezers aangekomen bij de molecuulstructuur van koper en de "invloed" op de beeldkwaliteit

volgens mij gebruikt de dvb-s hobbyist net als de dvb-c hobbyist coax.
ciao

Hehe, alsof de kwaliteit van een coaxkabel enige invloed heeft op een digitaal signaal. :D
Echt, je lacht je soms wild om sommige reacties en redeneringen.

Met digitale modulatie heb je beeld, geen beeld of blokken cq freezes, maar wat je ook op je tv ziet, het beeld is altijd goed.
Met digitale tv is zelfs de storing van goede kwaliteit! laugh

Maar wanneer je voldoende signaal je tv of ontvanger weet binnen te loodsen voor een freezvrij beeld, dan maakt het echt niet uit of je nu een kabel gebruikt van 100 euro per meter, of gamma-coax.
Beeld is beeld en altijd storingsvrij.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)

Dat wegvallen van digitale zenders ligt dan vast aan vocht invloeden in je coax of een slechte verbinding in één van de aansluitingen smirk

Ja vast! In een kurkdroog geisoleerde woning met een kabel die ik een kwartier eerder net had aangelegd? Slechte verbindingen
rechtstreeks tussen de Hirschmann-versterker en de ontvanger met de beste kabel en het beste verbindingsmateriaal dat ik kon vinden?

Hoe kan vocht trouwens wel invloed hebben op coax in huis en het weer niet op bekabeling buiten?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Eduard07
Origineel bericht van: Sjaak(k)

Dat wegvallen van digitale zenders ligt dan vast aan vocht invloeden in je coax of een slechte verbinding in één van de aansluitingen smirk

Ja vast! In een kurkdroog geisoleerde woning met een kabel die ik een kwartier eerder net had aangelegd? Slechte verbindingen
rechtstreeks tussen de Hirschmann-versterker en de ontvanger met de beste kabel en het beste verbindingsmateriaal dat ik kon vinden?

Hoe kan vocht trouwens wel invloed hebben op coax in huis en het weer niet op bekabeling buiten?


Heb je ooit wel eens aan de buitencoax gedacht? Hoe denk je dat het signaal in je huis komt?

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: winwiz


Heb je ooit wel eens aan de buitencoax gedacht? Hoe denk je dat het signaal in je huis komt?

Buitencoax?? We leven niet meer in 1980 hoor, tegenwoordig leggen ze voor elke verbinding glasvezel aan.
Overigens zijn er ook voor de normale schotelaansluitingen voor particulieren al glasvezelsetjes die de verbinding tussen je schotel en je ontvanger verzorgen.
Ok, peperduur, maar dat is een kwestie van tijd.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: drz
Origineel bericht van: winwiz


Heb je ooit wel eens aan de buitencoax gedacht? Hoe denk je dat het signaal in je huis komt?

Buitencoax?? We leven niet meer in 1980 hoor, tegenwoordig leggen ze voor elke verbinding glasvezel aan.
Overigens zijn er ook voor de normale schotelaansluitingen voor particulieren al glasvezelsetjes die de verbinding tussen je schotel en je ontvanger verzorgen.
Ok, peperduur, maar dat is een kwestie van tijd.


Dus jij beweert dat de kabelmaatschappijen overal de buitencoax hebben vervangen door glasvezel? Wellicht dat ze dit in sommige nieuwbouwprojecten meteen doen, maar de rest van nederland heeft nog steeds een standaard kabel(coax)net hoor.

Inbreng is goed... maar dit slaat nergens op.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)

Zucht ik wordt een beetje moe, je beweerde maar steeds dat een hogedrukgebied invloed heeft op dvb-c, dat is dus niet zo. Condities heb je alleen bij terristische verbindingen.
En jouw huis kan dan wel kurkdroog zijn maar de toevoer coax ligt buiten naar de straat/wijkkast, en daar kan veel misgaan zoals vocht.

Zonet had je het over vochtige bekabeling binnen.
Ik heb aangegeven dat dat beslist niet voor de hand ligt.
Nu heb je het wel degelijk over weersinvloeden buiten (vocht).
De vochtigheidsgraad buiten is gerelateerd aan weersinvloeden.
Dit is precies waar ik (en m.i. ook CeesV) naar verwijs.
Origineel bericht van: Sjaak(k)

En ik lees ook dat je een versterker gebruikt, gooi die er eerst maar eens tussenuit, die heb je voor de cai echt niet nodig als je goede coax in huis hebt liggen.
Ik heb de cai door het hele huis lopen, zowel op analoog(ruisvrij) en digitaal heb ik uitstend beeld. whistle
Op alle aansluitingen heb ik ruim 70dB signaal staan zonder versterkerzooi, gemeten met professionele aapparatuur cool

Dat is mooi, maar ik heb geen glasvezelkabel in huis, en elk op ander soort kabel verlies je, zeker over een langere (10 meter) afstand en met meerdere aangesloten tv's.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Voor de duidelijkheid, met "weer" bedoel ik de diverse toestanden van onze omgeving, en niet alleen de barometrische druk.

 

Er is mij indertijd door technici, werkzaam bij kabelmaatschappijen uitgelegd, dat meerdere parameters uit de verzameling "weer" van invloed zijn op het functioneren van de distributienetten.

 

Bedenk daarbij, dat in een trunknet er meerdere versterkers in cascade geschakeld zijn, en dat een kleine verstoring van het signaal tot grote problemen kan leiden.

 

De voorbeelden in deze threat onderstrepen dat.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...