Ga naar inhoud


Is er verschil in beeldkwaliteit HDTV kabel/satelliet?


pch

Aanbevolen berichten

Gast hellohelloagain

 

Ik kijk iedere dag uren tv en dan gaan je na verloop

van tijd dingen opvallen;op satelliet ziet het allemaal

een stuk beter uit dan op de kabel ook als het op papier

op de kabel een stuk beter zou moeten uitzien.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

  • Reacties 140
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik heb hier ook beide ter vergelijking. Als het niet sneeuwt dan is bij ons de sat scherper, vooral bij snelle bewegingen. Los daarvan kan je met die UPC box helemaal niets, en doet het ding de helft van de tijd het niet omdat het centraal geupdate wordt. Dat kan ik zelf veel beter. Nee die kabel gaat er binnenkort uit. Glas is de opvolger. Maar de eerste jaren zal de schotel nog wel even blijven staan, ik wil wel baas blijven in mijn eigen ontvanger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: theparasol
Origineel bericht van: japiootje
Als het niet sneeuwt dan is bij ons de sat scherper, vooral bij snelle bewegingen.


Ha Ha, dat ligt dan echt aan jezelf er is nl geen verschil. Het is of goed beeld of helemaal niet of verstoord door af en toe blokjes.

Alleen is bij hogedruk (en onbewolkte lucht) het DVB-S signaal duidelijk krachtiger, maar dat is in de ether (DVB-T) ook zo. Zelfs bij DVB-C merk je die verschillen in signaalsterkte tengevolge van het weer.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Eduard07
Origineel bericht van: theparasol
Origineel bericht van: japiootje
Als het niet sneeuwt dan is bij ons de sat scherper, vooral bij snelle bewegingen.


Ha Ha, dat ligt dan echt aan jezelf er is nl geen verschil. Het is of goed beeld of helemaal niet of verstoord door af en toe blokjes.

Alleen is bij hogedruk (en onbewolkte lucht) het DVB-S signaal duidelijk krachtiger, maar dat is in de ether (DVB-T) ook zo. Zelfs bij DVB-C merk je die verschillen in signaalsterkte tengevolge van het weer.


Leuk voor analoge signalen, waar je dan dus minder ruis in zal zien, maar voor digitale signalen zal het niet van invloed zijn.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: winwiz
Origineel bericht van: Eduard07
Origineel bericht van: theparasol
Origineel bericht van: japiootje
Als het niet sneeuwt dan is bij ons de sat scherper, vooral bij snelle bewegingen.


Ha Ha, dat ligt dan echt aan jezelf er is nl geen verschil. Het is of goed beeld of helemaal niet of verstoord door af en toe blokjes.

Alleen is bij hogedruk (en onbewolkte lucht) het DVB-S signaal duidelijk krachtiger, maar dat is in de ether (DVB-T) ook zo. Zelfs bij DVB-C merk je die verschillen in signaalsterkte tengevolge van het weer.


Leuk voor analoge signalen, waar je dan dus minder ruis in zal zien, maar voor digitale signalen zal het niet van invloed zijn.

Zeker wel! Bij zenders die een beetje rond het kritische niveau zitten.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:

Citaat:

Leuk voor analoge signalen, waar je dan dus minder ruis in zal zien, maar voor digitale signalen zal het niet van invloed zijn.

Zeker wel! Bij zenders die een beetje rond het kritische niveau zitten.


Kom op zeg. Als we uit gaan van de standaard Hotbird/Astra satellieten mag dit niet meespelen. We gaan wel uit van goed uitgerichte schotels, dus dat je voldoende signaal hebt. Als bij kabel de bekabeling niet goed is heb je ook blokken of geen beeld.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Origineel bericht van: Eduard07

Zelfs bij DVB-C merk je die verschillen in signaalsterkte tengevolge van het weer.

Ik ga even liggen hoor... crycry
Zucht..een coax die in de grond ligt en dan nog "last" hebben condities sleep

Het verschil was bij analoog ook altijd duidelijk merkbaar/zichtbaar, maar ga jij maar liggen.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: Sjaak(k)
Origineel bericht van: Eduard07

Zelfs bij DVB-C merk je die verschillen in signaalsterkte tengevolge van het weer.

Ik ga even liggen hoor... crycry
Zucht..een coax die in de grond ligt en dan nog "last" hebben condities sleep


Sjaak, er is mij vroeger wel degelijk verteld, dat bij kabel distributie systemen temperatuur een factor is, waarmee je rekening moet houden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Invloed temperatuur op kabel.

 

Klik

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
Invloed temperatuur op kabel.

Klik


Snap jij wel wat er in die tabellen staat? Als je alleen al uitgaat van demping kun je zien dat je hooguit een 5% verschil zal hebben met de hier geldende temperaturen. In de praktijk zal het zeker minder zijn.

Je hebt zelf thuis al meer invloed op de signaalkwaliteit als je goede bekabeling hebt of gamma spul

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: winwiz

kun je zien dat je hooguit een 5% verschil zal hebben met de hier geldende temperaturen.

De discussie is echter niet hoeveel, maar of.
Het antwoord is dus wel degelijk ja!

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Eduard07
Origineel bericht van: winwiz

kun je zien dat je hooguit een 5% verschil zal hebben met de hier geldende temperaturen.

De discussie is echter niet hoeveel, maar of.
Het antwoord is dus wel degelijk ja!


Eventueel 5% meer of minder demping. Dat wil niet zeggen 5% verschil in beeldkwaliteit!!! 99,9% kans dat je dus helemaal geen verschil ziet. Dit verschil is pas zichtbaar als je op het randje van een acceptabel signaal niveau zit. Dan betekent het beeld, blokken of geen beeld. Veel meer keuze is er niet.


Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het is al weer geruime tijd geleden, dat ik mij met die materie bezig hield, en de stand van de techniek van toen.

 

Maar het was wel degelijk een probleem in die oude analoge kabelnetten. Weersinvloeden waren op meerdere manieren zichtbaar in het beeld.

 

Het is niet alleen de temperatuur van de kabel, die in steden meerdere tientallen kilometers bedraagt, maar ook de temeratuur van de vele trunkversterkers, die de uiteindelijke beeldkwaliteit bepaalt. Liep er in de keten een versterker vast (bij 1 dB meer of minder), had je gegarandeerd streepjes en troep in beeld.Verder zat er altijd wel ergens een rotte las, waardoor je ook nog het grondwaterpeil kon aflezen in de beeldkwaliteit.

Heb je ooit wel eens op een spectrum analyser gekeken, wat er allemaal uit die kabel kwam/komt?

 

Tenslotte was het in die tijd het bekende "het zal uw toestel zijn, u bent de enige die klaagt" een standaard, waardoor velen zijn omgeschakeld naar de schotel.

 

Of het ondertussen anders is?

 

Bij de schotel weet je, dat bij bepaalde weersomstandigheden het beeld tijdelijk weg is, maar daarna heb je weer de oude vertrouwde kwaliteit.

 

Tot nu toe teruglezend in deze thread, kom ik tot de conclusie, dat in sommige gebieden, netten op sommige kanale beter of slechter presteren, en dat er ook veel afhangt van de gebruikte ontvanger/beeldscherm.

 

Bij de satelliet heb je op dit moment nog vrije hardwarekeuze, bij de kabel wordt die steeds meer beperkt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: winwiz
Eventueel 5% meer of minder demping. Dat wil niet zeggen 5% verschil in beeldkwaliteit!!! 99,9% kans dat je dus helemaal geen verschil ziet. Dit verschil is pas zichtbaar als je op het randje van een acceptabel signaal niveau zit. Dan betekent het beeld, blokken of geen beeld. Veel meer keuze is er niet.

Bij Ziggo/Multikabel worden de VOD Transport Streams op lage frequenties doorgegeven, namelijk 130 MHz en 138 MHz. Ook worden de VOD Transport Streams met QAM-256 doorgegeven terwijl de Transport Streams voor digitale TV met QAM-64 worden doorgegeven. QAM-256 heeft als voordeel dat er zo'n 50 Mbps aan data kan worden doorgegeven tegen 38 Mbps bij QAM-64. Het nadeel van QAM-256 is echter dat het veel gevoeliger is voor verstoringen van het signaal. Bij de Transport Streams voor digitale TV met QAM-64 kan de Ziggo helpdesk nog zeggen dat de BER waarde 0 moet zijn, en zo niet dan is de kans groot dat er iets mis is met de COAX installatie van de klant, maar bij QAM-256 gaat een BER waarde van 0 bijna niet meer. Dat weten de kabel bedrijven met als gevolg dat ze liever QAM-64 gebruiken om het aantal storingsmeldingen onder controle te houden.

Die VOD Transport Streams in mijn wijk geven mij echter een redelijk idee wat ons klanten te wachten staat mocht Ziggo ooit besluiten om over te stappen op QAM-256. Helaas heeft de door mij gebruikte DVB-C PC-TV kaart en de DVB software geen mogelijk om de BER te meten, maar er wordt wel een kwaliteitspercentage afgegeven. Bij de Transport Streams voor digitale TV is dat percentage 100%, maar bij de VOD Transport Streams is dat kwaliteitspercentage doorgaans lager dan die 100%. Ik kan dus rustig stellen dat de kwaliteit van de VOD Transport Streams standaard eigenlijk al onder het acceptable signaal niveau zit hier in mijn wijk. Dat uit zich dat in weergave problemen van VOD programma's zoals haperingen en verstoringen in het beeld.

Zolang die VOD Transport Streams hier in mijn wijk beschikbaar zijn houd ik de signaal kwaliteit een beetje in de gaten en de afgelopen wintersdagen is mij een patroon opgevallen. Zodra het weer begint te vriezen neemt de signaal kwaliteit toe richting de 100% en naarmate het buiten warmer wordt neemt de signaal kwaliteit van die VOD Transport Streams af. Zolang die kwaliteit maar niet veel meer dan 10% lager is valt er door de DVB-C PC-TV kaart en de software nog wel iets van het signaal te maken, maar bij grotere afwijkingen stort de boel snel in. Bij de warmere dagen van de afgelopen zomer was er eigenlijk niets meer met het signaal te beginnen.

Ik ben dus tot de conclusie gekomen dat de temperatuur een rol speelt met betrekking tot de signaal kwaliteit wat zich vooral uit bij storingsgevoeliger signalen met QAM-256 en de impact best wel behoorlijk kan zijn als het signaal niveau eigenlijk al iets onder het acceptabele niveau zit.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...