Ga naar inhoud


Hoe LCD TV te beoordelen in winkel?


RobbieT

Aanbevolen berichten

Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe tv.

 

Na in een aantal winkels te hebben gekeken moet ik zeggen dat ik het ter plekke moeilijk vind om de verschillen goed te zien.

 

Alles staat in shop mode en draait dan ook nog eens beelden met alleen maar knalkleuren en geen moeilijke donkere scenes.

 

De verschillen die het meest opvallen zijn zwartwaarde en kleur.

Waarbij ik de indruk heb dat Samsung een kleurplaat levert, lg en sharp vond ik nogal grijs ipv zwart.

sony viel me daarbij positief op, philips ben ik nog niet over uit.

 

Hoe beoordelen jullie dat in de winkel?

CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af!

Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1

Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 125
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik ben gisteren nog wezen kijken in meerdere zaken en waar ik altijd eerst naar vraag is welke bron(blu-ray,demo dvd,HD-kabel of sat) ze gebruiken.Ook is het makkelijker vergelijken als ze allemaal op hetzelfde net staan.Een vriend van mij moest een TV hebben en door te kijken kwamen qua kleur echtheid toch weer uit bij plasma,de lcd schermen vond ik een beetje flets eruit zien maar de samsung 7000 serie(led) vond ik wel aardig en sony Bravia doet ook leuk mee.

 

Bij de lcd schermen(vooral de goedkope)zie je gewoon dat het beeld niet echt scherp is en dat het zwart niet zwart is evenals het wit.

 

Dit is natuurlijk alleen mijn mening,je moet vooral op jezelf afgaan en niet te snel beslissen.

 

Bezoek meerdere zaken om een beter oordeel te kunnen vellen.

 

 

Marantz SR7008,Pioneer PDP5090,ET-10000,Monitor Audio RS8 en subwoofer GSW12 en Antec Fusion Remote

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben vandaag nog weer eens wezen kijken en ben nu inderdaad ook naar Plasma aan het kijken.

 

Ben nu aan het dubben of een TX-P42C10e voldoet (HD ready) of dat ik toch de meerprijs van €400 over heb voor een TX-P42G10.

Voordeel van de laatste is op dit moment dat Panasonic er een blu ray speler bij kado doet.

 

Op beide toestellen ziet het beeld er goed uit.

 

Redenen om toch ook lcd te bekijken?

 

- Plasma komt op mij als kwetsbaar over.

- Inbranden, geen idee of het een reeële angst is.

- Energieverbruik, maar dat schijnt met de nieuwe plasma's ook wel mee te vallen.

 

CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af!

Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1

Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Kwetsbaar? Hoe bedoel je, als in breekbaar?

Inbranden kwam met de eerste generaties inderdaad voor, dit is in de latere generaties opgelost en komt tegenwoordig niet meer voor.

 

Energiegebruik moet je voor jezelf weten, maar ik geef de voorkeur aan Plasma.

Bedenk, dat bij een LCD het opgenomen vermogen constant is, bij een plasma is het energieverbruik beeld inhouds afhankelijk. Donker beeld is minder verbruik.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

vraag: Hoe beoordelen jullie dat in de winkel?

 

antwoord;

vergelijking van enkele visuele aspecten

totaal indruk

scherpte diepte werking

kleur brilliantie

contrast en helderheid

in detail kijken

 

verantwoording;

door de winkel lopende zie je fletse en of licht opgloeiende schermen die duidelijk negatief afwijken van de rest (doorlopen)

 

scherpte diepte is een fotografische term, bedoeld wordt het aspect van een afbeelding welke fysiologisch inherent is aan 2 ogen hebben, focus je op de tip van een neus, zie je de oren minder scherp, hierdoor wordt diepte/afstand door je brein gesuggereerd in een "platte" afbeelding die fysiek geen diepte heeft... dus zie je hopelijk een plastisch/ruimtelijk beeld

 

je beoordeeld kleuren of ze natuurlijk zijn of ansichtkaart overdreven zijn, maar dan wel gerelateerd aan de soort belichting die de filmer gebruikt

en of het een brilliante indruk op jou achter laat

 

contrasten en helderheidsverdeling dienen evenwichtig te zijn, hetgeen het lastigst te beoordelen is want afhankelijk van de beeldinhoud,

de beeldinhoud moet zichtbaar zijn en niet verdwijnen in te helder of te donker, en nuances dient men te kunnen waarnemen.

 

dat is een geschreven uitleg die met behulp van woorden mijn beoordeling / weging ter plekke weergeeft...

 

als je staar (oogaandoening) hebt zul je ook een weging maken en misschien dezelfde woorden kiezen, maar je neemt anders waar.

 

ciao

Pleasant Street

Tim Buckley

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

In heel veel winkels kun je slecht een oordeel vormen.

Het probleem is dat de bruin en wit-goed branche helemaal verziekt is door discounters..die maar raak schreeuwen dat ze de beste en goedkoopste zijn.

Het internet heeft de absolute doodklap gegeven.

Het is jammer, maar die bedrijfstak is helemaal naar de kloten en om zeep.

Het moet goedkoop, mag niks kosten...daarom zijn de winstmarges gering en geld voor goed geschoold personeel is er niet.

Ik geloof trouwens dat iedere boerenlul zo´n winkel kan openen, papieren of vergunning zoals een Meister Diploma schijnt al lang niet meer nodig te zijn.

Dus heb je de weg verloren naar zo´n discounter, dan kom je met zo´n puistekoppie (als je überhaupt geholpen wordt) in kontakt, die er absoluut de ballen verstand van heeft en alleen maar aan het opvoeren van zijn scooter denkt. De rest is hem een worst.

Die schermen staan doorgaans allemaal verkeerd ingesteld, foute bron en veelal zelfs via de normale analoge HF kabel.

 

Dus mijn raad, ga NIET daarheen waar ze schreeuwen dat je niet gek bent, en Geiz ist Geil etc.

Ga naar een speciaalzaak...die tijd ervoor nemen en waar je het gevoel krijgt goed voorgelicht te worden. En ga niet op zaterdagmiddag...tijdens de kerstperiode.

En laat je geen overtokken dure attributen: vergulde HD-ready kabels etc. aanlullen, want daar zitten nog vette marges op en is absoluut nergens voor nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

drs. Ijzerbout

 

ook dat is helemaal waar (de algemene strekking, althans)

maar wat men gezien de portemonnaie inhoud doet, is "een andere", dan het ondersteunen van die vakwinkel tov aankoop

 

en men bekijkt het (beoordeeld het) in de anonieme grootgrutter winkel (discounter) of bij de betere vakhandel EN zegt na een uur lullen; ik denk er nog even over na

maar de portemonnaie drager koopt het bij >den internet-shop<

 

niets mis mee als je het eenzijdig bekijkt.

 

ik heb enkel een opmerking aangaande de "vakwinkel", namelijk dat "ze" de boot gemist hebben en tegenwoordig gewoon nabootsen wat ze van die discounters denken te hebben geleerd.

 

hoeveel ken je der eigenlijk nog?

ciao

 

 

 

 

Pleasant Street

Tim Buckley

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja verkopers met verstand zijn er gewoon niet meer. Je kunt dus beter jezelf goed inlezen op internet en in de consumentengids. Daarna je spullen kopen bij de goedkoopste winkel :-)

Visiosat Big Bisat (0.8W, 9, 13,19.2,23.5,28.2) 3 x Inverto quad, 2 x Alps quad, 1 x Venton rocket 2 x Disecq 1/8 1 x Diseqc 1/10

VU+ Ultimo 4k DVB-S FBC/DVB-C FBC,WD AV GP WD20EURS, 2TB @ Panasonic tx-50exw784 + Logitech Harmony 665
Qviart Lunix 4K @ Panasonic TX-L42E5 + Logitech Harmony 700

Ziggo start CI+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Citaat:
en in de consumentengids

Nou ja....ehh...de consumentengids? Dat vind ik nou niet echt een referentie-blad.


Ik ken eigenlijk geen betere Nederlandse bladen die tv's testen. Of zijn die er wel?

Visiosat Big Bisat (0.8W, 9, 13,19.2,23.5,28.2) 3 x Inverto quad, 2 x Alps quad, 1 x Venton rocket 2 x Disecq 1/8 1 x Diseqc 1/10

VU+ Ultimo 4k DVB-S FBC/DVB-C FBC,WD AV GP WD20EURS, 2TB @ Panasonic tx-50exw784 + Logitech Harmony 665
Qviart Lunix 4K @ Panasonic TX-L42E5 + Logitech Harmony 700

Ziggo start CI+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen wij zijn wezen kijken voor een TV voor mijn maatje zijn we ook uitgekomen bij de TX-P42G10 want die sprong er echt uit qua beeld.

 

En natuurlijk de gratis blu-ray speler,en de optie om films direct te kunnen afspelen via een SD kaartje(hebben we nog niet getest).

 

Ik denk dat het die 400 euro extra wel waard is,maar dat is mijn mening.

Marantz SR7008,Pioneer PDP5090,ET-10000,Monitor Audio RS8 en subwoofer GSW12 en Antec Fusion Remote

Link naar reactie
Delen op andere sites

koop jij ook wel eens blue ray discs?

 

(je hoeft niet te antwoorden, het was een retorische vraag)

 

afgezien van het feit dat je een goede keuze hebt gemaakt, is er NIKS gratis.

 

als je weet hoe kritisch laag de verkoopcijfers gedaald zijn, dan lijkt het evident dat met dergelijke acties toch nog de centen uit je portemonnaie gezogen worden.

 

of je die blue ray nu nodig hebt of niet.

 

en dergelijke verkoopstunts levereren je branche - vakhandelaren ook

(tot aan de deur van de winkel)

goodbey good ridence

Pleasant Street

Tim Buckley

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het met een aantal van de commentaren wel eens.

 

Er zijn echter nog maar weinig zaken te vinden die op een andere manier werken dan de prijsvechters.

 

En bij al deze zaken staan alle instellingen maximaal waardoor het naar mijn idee toch echt moeilijker is om te oordelen.

 

Na wat verder leeswerk neig ik er toch naar om Plasma af te laten vallen, ook bij de nieuwere toestellen is het energieverbruik nog behoorlijk hoog en in de handleidingen staan nog steeds waarschuwingen tegen inbranden.

 

Op dit moment ben ik geinteresseerd in de Sony KDL-40W5500 of de Philips 42PFL7404.

 

Even kijken of ik ergens de Philips kan zien.

CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af!

Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1

Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...