Ga naar inhoud


Hoe LCD TV te beoordelen in winkel?


RobbieT

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: Sverige
Wat ik nergens lees maar volgens mij wel belangrijk is is de manier waarop ik 3 jaar geleden mijn TV uitzocht:

Als je naar speciaalzaken, discounters voor niet domme mensen etc gaat, overal staan HD programma's aan op de tv's die je ziet. Mijn eerste vraag was om de tv's even op een andere zender te zetten, en wel op "Das Erste". Deze zender heeft een erg goede beeldkwaliteit, is SD, en is ook een van de meest bekeken zenders door mij.


De sony lcd's doen het heel erg goed met sd en ik meen echt heel erg goed. Ik heb er 2 op dit moment, de 32V4500 en de 40WE5 en echt zelfs analoog signaal van digital plus van spanje doorgelust via mijn videospeler met coax via uhf ziet er goed uit. De panasonic is redelijk met deze, als ik nu een dvd aan zet en deze word opgewaardeerd naar 1080p door mijn BD-60 dan ziet deze er ook erg goed uit op de panasonic.
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 125
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Citaat:
Nee judder heeft deze heel weinig

Toch weer interessant dat begrippen als judder en banding in de volksmond volkomen verkeerd gebruikt worden.

Banding is een effect dat in de analoge TV techniek ontstond door hoofdzakelijk een fout dat tilt (Dachschräge) genoemd werd.
Slechte LF eigenschappen van apparatuur.
Iemand zit bijvoorbeeld voor een boekenplank en de rand van de plank gaat dwars door zijn hoofd heen.
Of een beeldbuis die op z´n laatste sloffen loopt veroorzaakt hetzelfde effect.
Dat heet banding omdat er een "band" te zien is. Niet te verwarren met smearing of flares.
Nu wordt hiermee een poster effect bedoeld...en tekortkoming aan bandbreedte (8,10,12 of zelfs 14 bit resolutie verbetert deze beeldfout)
Judder is een effect dat ontstaat bij snelle camerabewegingen..het beeld lijkt te stotteren.
Komt door omrekening naar en hogere of lagere beeldfrequentie.
Goede crossconverters voorkomen dit aan de zenderzijde.


Banding word nu overal gebruikt bij de plasma problemen waar kleuren niet gelijkmatig overgang maar in banden van kleuren.

En judder bij de schokjes die je ziet in het beeld bij snelle bewegingen.

Of deze twee termen nu hierbij juist gebruikt worden is mij niet duidelijk maar het word overal gebruikt of forums om deze kleine mankementen aan te geven.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag even na het werk in Arnhem gekeken bij een speciaalzaak.

Daar wel een aantal dingen duidelijk gekregen voor mezelf.

 

Mede doordat ze op verschillende tv's het één en ander lieten zien waarmee het verschil duidelijker werd.

 

Het lijstje van eisen is ondertussen:

 

- Full HD

- 100 hz

- Prijs beneden de €800,-

 

En een voorkeur voor LCD in plaats van Plasma, hoewel dat meer op gevoel is gebaseerd dan op rationele argumenten.

 

Philips 7404 serie is van de shortlist af omdat de goede toestellen niet leverbaar blijken te zijn.(En bestellen om daarna zonder zekere leverdatum te wachten doe ik niet)

 

Blijft over:

 

- Samsung 37B650

- Sony 37W5500

- Sony 40W5500

 

De Samsung ga ik nog een keer bekijken omdat die prijstechnisch wel erg interessant is.

CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af!

Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1

Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb zo'n 7404 in de keuken, voor een lcd is die niet slecht, echter kijk ik bij voorkeur naar mijn Pio plasma.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het topic is LCD tv beoordelen.

dus dan zullen we wel binnen dat speelveld moet reageren en advies geven

 

als we jou nu stellig kunnen overtuigen van die flips of smangung, dan kun je ons later het verwijt maken dat wij klote adviseurs zijn... :D

 

kiezen doe je zelf

ik schreef waar ik zelf op let en hoe ik beoordeel

 

doe je voordeel en kies ZELF.

 

ciao

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let bij een LCD goed op de kijkhoek die je thuis gaat maken.

Familie van me heeft een peperdure Flips LCD van 1 1/2 jaar oud,

waar je al gauw flets op kijkt als je er niet recht voor zit.

Of als je het beeld iets schuin van onder/boven bekijkt.

 

Nu hebben ze in de gaten wat het verschil is

tussen plasma en LCD.


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kijkhoek zou bij mij vanaf de zitplek geen probleem moeten zijn.

 

In de winkel heb ik inderdaad ook gekeken naar het flets worden van het beeld bij kijken uit de hoeken.

 

Ik ben daarentegen wel bang voor de niet ontspiegelde glasplaat van een aantal Panasonic Plasma's, omdat ik een raam aan de zijkant heb waar overdag vrij veel licht door naar binnenvalt.

 

 

CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af!

Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1

Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5

Link naar reactie
Delen op andere sites

tja de cellen zitten nu eenmaal tussen glas

en de "beschermplaat" is ook van glas

dus als je het beest verkeerd plaatst zie je alle buren over het tuinhek of in de douche wink

 

maar het ging toch over LCD?

 

de kijkhoek, ach je crt zou zeker minder goed hebben gepresteerd op dat aspekt tov LCD

 

ciao

 

 

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, alleen omdat de schare Plasma fans hier ook argumenten voor Plasma aandragen ga ik daar ook maar op in.

CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af!

Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1

Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Gerard 76
Let bij een LCD goed op de kijkhoek die je thuis gaat maken.
Familie van me heeft een peperdure Flips LCD van 1 1/2 jaar oud,
waar je al gauw flets op kijkt als je er niet recht voor zit.
Of als je het beeld iets schuin van onder/boven bekijkt.

Nu hebben ze in de gaten wat het verschil is
tussen plasma en LCD.


Mijn panasonic (en die van m'n schoonouders) hebben dit probleem totaal niet. Vanuit alle mogelijke kijkhoeken dezelfde goede beeldkwaliteit. Dit komt door het gebruik van het IPS alpha paneel. Ik raad dan ook iedereen aan om een tv met zo'n paneel te kopen. En 100 Hz is ook een must! Veel belangrijker dan Full HD. Daar heb je pas wat aan bij grotere schermen (>37 inch).

Visiosat Big Bisat (0.8W, 9, 13,19.2,23.5,28.2) 3 x Inverto quad, 2 x Alps quad, 1 x Venton rocket 2 x Disecq 1/8 1 x Diseqc 1/10

VU+ Ultimo 4k DVB-S FBC/DVB-C FBC,WD AV GP WD20EURS, 2TB @ Panasonic tx-50exw784 + Logitech Harmony 665
Qviart Lunix 4K @ Panasonic TX-L42E5 + Logitech Harmony 700

Ziggo start CI+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er iemand die iets kan zeggen over lipsynch in combinatie met een satellietontvanger?

 

Bij Plasma geloof ik meteen dat het goed gaat, alleen hoe zit dat bij LCD?

 

Hoe zijn de ervaringen?

CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af!

Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1

Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe meer beeldverbeteraars er aan staan des te meer kans heb je dat de lipsync niet synchroon loopt en dat telt algemeen.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: RobbieT
Vandaag even na het werk in Arnhem gekeken bij een speciaalzaak.
Daar wel een aantal dingen duidelijk gekregen voor mezelf.

Mede doordat ze op verschillende tv's het één en ander lieten zien waarmee het verschil duidelijker werd.

Het lijstje van eisen is ondertussen:

- Full HD
- 100 hz
- Prijs beneden de €800,-

En een voorkeur voor LCD in plaats van Plasma, hoewel dat meer op gevoel is gebaseerd dan op rationele argumenten.

Philips 7404 serie is van de shortlist af omdat de goede toestellen niet leverbaar blijken te zijn.(En bestellen om daarna zonder zekere leverdatum te wachten doe ik niet)

Blijft over:

- Samsung 37B650
- Sony 37W5500
- Sony 40W5500

De Samsung ga ik nog een keer bekijken omdat die prijstechnisch wel erg interessant is.


Even voor de duidelijkheid sony en samsung werken met de zelfde schermen, maar!!! ze maken geen 37'' deze worden van een chinese leverancier afgenomen.
Dan bij samsung heb je bij de 40'' ook nog de kans dat deze niet met een samsung paneel word geleverd want samsung kan de productie niet aan en daarom worden in de 40'' ok die chinese panelen gebruikt, het is een beetje een loterij welk paneel jij krijgt. Toch dit kan je checken ergens in het menu, ben vegeten welke nummer code bij welk paneel hoort maar dit kun je wel vinden in google.

Naast het totale beeld licht strekte vermindering om een goede zwart waarde te krijgen spiegelen de samsung schermen ook vrij erg, moet je maar even op letten. Dit vergroot het effect van contrast.

Het lijkt nu of ik samsung afkraak maar het is een hele goede prijs/kwaliteit tv en ook via usb kan je films afspelen in formaten die op de sony niet kunnen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...