Ga naar inhoud


Laptop met seriele poort nog te krijgen?


caveman

Aanbevolen berichten

Zij er nog merken die laptops leveren met tenminste 1 seriele poort? Beroepsmatig kan ik die eigenlijk niet missen, ik heb al een aantal omvormers geprobeerd maar er is er geeneen die 100% betrouwbaar is.

 

 

DM8000, DM500HD Loewe Xelos, Samsung LED, WD My Book T55 4x Alps Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 46
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

@caveman,

 

Je uitleg zoals je die omschrijft komt mij bekend voor, heb zelf ook met dat probleem gezeten en uiteindelijk een nieuwe laptop gekocht. De laatste optie die ik nog had was het uitproberen van een verloop van PCMCIA naar serieel, maar dat heb ik niet gedaan omdat ook dat weer een behoorlijk investering was met geen 100 % kans van slagen.

 

Een half jaar geleden had HP nog een versie met seriele poort te koop, beter duur dan niet te krijgen, gr.

 

 

Zilverster.

You are "The last in line" - Ronnie James Dio R.I.P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

PCMCIA werkt in de meeste gevallen wel, het is beter dan een usb-serieel, maar er is 1 specifiek apparaat wat hier ook niet mee wil praten en wat uiteraard net de belangerijkste toepassing is. Zal eens kijken bij HP.

Bedankt alvast.

DM8000, DM500HD Loewe Xelos, Samsung LED, WD My Book T55 4x Alps Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat Zilverster zegt klopt helemaal. Ik heb één convertor die werkt (alleen onder XP) en Vista, W7 gaat niet meer lukken.

 

Wellicht een 2e hands beestje met die poorten aanschaffen. Snelheid is niet zo belangrijk over het algemeen. Poort is ook 115K max.

 

Voor de rest is Compaq gelijk aan HP, en ik ken iig geen lapdoos meer die een seriele poort heeft (niet USB, maar ouderwets serieel)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jongens, RS-232 kan echt niet meer. Er zijn inmiddels al zoveel verschillende andere opties voor communicatiebussen waaronder USB

 

Ik heb sterk de indruk dat het hier om verouderde hardware gaat?

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Psychosammie,

 

 

Citaat:
Ik heb sterk de indruk dat het hier om verouderde hardware gaat?

 

 

En verouderde software, of het wordt tijd dat provider's kaarten op een USB stick uitbrengen, of het wordt tijd voor een andere hobby :D .................

 

Gr.

 

Zilverster.

You are "The last in line" - Ronnie James Dio R.I.P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

belangrijkste is vaak het gemis van hardware handshaking op usb converters. Ze zijn er echter wel maar je moet wel goed zoeken.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Psychosammie
Jongens, RS-232 kan echt niet meer. Er zijn inmiddels al zoveel verschillende andere opties voor communicatiebussen waaronder USB

Ik heb sterk de indruk dat het hier om verouderde hardware gaat?


Vertel dat de leverancier van mijn scootmobiel dan maar, ding is van vorig jaar :D

Overigens ben ik persoonlijk niet zo heel blij met USB. De ontwikkelingen (USB 1.0 tot nu USB 3.0) zijn rap op elkaar gevolgd. Die ouderwetse seriële bus heeft het echt jaren uitgehouden.

Je kan tegenwoordig beter oordelen op de type USB poort van een PC om te bepalen of een aankoop van een nieuwe of gebruikte PC ook daadwerkelijk tot de nieuwe generatie hoort, dan te kijken naar de processor.

USB 2..... te oud is zoooo 2009 crazy
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan hebben we het nog niet eens over de kabellengtes.

 

10 meter is echt het matje met USB x.x , liever 5 meter max.

 

Met serieël RS232 heb ik toch wel heel andere lengtes gehaald, zonder problemen met een simpele driver erop. Dus ook doel is voor mij zeker wel een must.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lenovo verkoopt nog laptops met seriele poorten.

Ik gebruik RS232 ook vrij veel voor mijn werk, en een laptop met RS232 is onmisbaar.

 

RS232 is nog altijd een van de meest voorkomende seriele (programeer) bussen op PLC's etc. En ja ook op ultra moderne PLC's...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Psychosammie
Jongens, RS-232 kan echt niet meer. Er zijn inmiddels al zoveel verschillende andere opties voor communicatiebussen waaronder USB

Ik heb sterk de indruk dat het hier om verouderde hardware gaat?


Leuk en aardig dat je dit zo schrijft, maar heel veel apparatuur werken nog met rs232. Onder andere veel PLC's. Ik heb eigenlijk nog nergens een PLC gezien, die via USB werkt, wel via RJ45 ( netwerk ). Dus dan is een laptop met een echte compoort echt wel nodig.

Met vriendelijke groet, paardengek
Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Lenovo met serieele poort? Kun je mij type melden? We hebben namelijk een contract met IBM, heb nu een R61 maar daar zit in elk geval geen poort op.

 

Voor alle mensen die denken dat een USB omvormer naar RS232 even goed is als een echte seriele poort, stop met dromen. Veel industriele apparatuur is alleen te benaderen via seriele poort. Omvormers komen in de meeste gevallen met schrijf, lees en datacollision fouten. Ik heb er echt al een berg getest, er is er niet 1 die 100% betrouwbaar is.

Vandaar dat ik nog met een stukje antiek met windows2000 rondloop.

DM8000, DM500HD Loewe Xelos, Samsung LED, WD My Book T55 4x Alps Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

RS232 werkt gewoon met lagere snelheden van max 115kbps. En dat geeft dat het minder gevoelig is voor de manier waarop het wordt overgedragen en zijn daardoor langere lengtes haalbaar in tegenstelling tot USB.

 

Daarbij komt dat RS232 zich niet kommert om de data die wordt verstuurd, in tegenstelling tot USB waarbij de data aan protocollen onderhevig is.

DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: caveman
Een Lenovo met serieele poort? Kun je mij type melden? We hebben namelijk een contract met IBM, heb nu een R61 maar daar zit in elk geval geen poort op.

Ik ben op dit moment niet op mijn werk, en kom daar niet tot oktober, maar je zou eens aan je account manager kunnen vragen. Ze zijn "op speciale bestelling" te verkrijgen. Wij vermelden gewoon de noodzaak tot een hardware matige seriele poort (dus geen USB<-->RS232 omzetters) en we krijgen er een...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...