Ga naar inhoud


Laptop met seriele poort nog te krijgen?


caveman

Aanbevolen berichten

Als je geen laptop meer vind met een seriële poort en je wilt per se een betrouwbare oplossing dan kan ik je via een PM wel een fabrikant kunnen opnoemen die zeer goede industrie oplossingen heeft. Ik weet niet of ik die naam mag noemen hier op het forum, maar Caveman zou er mee gered worden. Zelf heb ik ervaring met de serieel naar TCP/IP en die werkt super. Er hangt wel een prijskaartje aan natuurlijk.

Heb je al in overweging genomen om een docking station aan te schaffen!! Deze gebruiken wij namelijk op het werk omdat we ook nog een parallel poort nodig hebben, ja je hoort het goed..een parallel poort. Dit ivm met DOS programma's die nog met een dongle werken.

Succes

DM500HD, Ubuntu 14.04-server-tvheadend-TBS6981-TBS6922SE-OSCam, Xubuntu/XBMCbuntu 14.04 front end's.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 46
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: Big fellow
Origineel bericht van: caveman
Een Lenovo met serieele poort? Kun je mij type melden? We hebben namelijk een contract met IBM, heb nu een R61 maar daar zit in elk geval geen poort op.

Ik ben op dit moment niet op mijn werk, en kom daar niet tot oktober, maar je zou eens aan je account manager kunnen vragen. Ze zijn "op speciale bestelling" te verkrijgen. Wij vermelden gewoon de noodzaak tot een hardware matige seriele poort (dus geen USB<-->RS232 omzetters) en we krijgen er een...


Kijk.... perfecte werkgever. En zolang er vraag zal blijven vanuit de industriële wereld naar laptops met een seriële bus (RS232) dan zullen ze imo worden gemaakt.

hardstikke leuk die USB, maar hoe hoger het niveau (USB 3.0) hoe korter het kabeltje. Wat moet ik nou met een kabel van nog geen LET OP 4 cm voor mijn externe 2,5" mini HD. Die plug is nog bijna groter.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Kimble
Origineel bericht van: Big fellow
Origineel bericht van: caveman
Een Lenovo met serieele poort? Kun je mij type melden? We hebben namelijk een contract met IBM, heb nu een R61 maar daar zit in elk geval geen poort op.

Ik ben op dit moment niet op mijn werk, en kom daar niet tot oktober, maar je zou eens aan je account manager kunnen vragen. Ze zijn "op speciale bestelling" te verkrijgen. Wij vermelden gewoon de noodzaak tot een hardware matige seriele poort (dus geen USB<-->RS232 omzetters) en we krijgen er een...


Kijk.... perfecte werkgever. En zolang er vraag zal blijven vanuit de industriële wereld naar laptops met een seriële bus (RS232) dan zullen ze imo worden gemaakt.

hardstikke leuk die USB, maar hoe hoger het niveau (USB 3.0) hoe korter het kabeltje. Wat moet ik nou met een kabel van nog geen LET OP 4 cm voor mijn externe 2,5" mini HD. Die plug is nog bijna groter.


De maximum lengte van usb3 is niet gespecificeerd, maar tot een lengte van 3 meter moet je op maximum snelheid kunnen werken mits je goede kwaliteit kabel gebruikt natuurlijk.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jongens, 1975 is echt voorbij. Net als 1200 baud RS-232 en net als de floppy-drive.

 

Op veel mobo's zit inmiddels geen aansluiting meer voor deze legacy. Dat het allemaal nog prima werkt is geen excuus. Doe jezelf een plezier en vervang die oude meuk en wacht niet tot het echt allemaal niet meer kan / werkt.

 

Voor langere permanente aansluitingen zijn netwerken uitgevonden!

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Psychosammie
Jongens, 1975 is echt voorbij. Net als 1200 baud RS-232 en net als de floppy-drive.

Op veel mobo's zit inmiddels geen aansluiting meer voor deze legacy. Dat het allemaal nog prima werkt is geen excuus. Doe jezelf een plezier en vervang die oude meuk en wacht niet tot het echt allemaal niet meer kan / werkt.

Voor langere permanente aansluitingen zijn netwerken uitgevonden!


Jij hebt blijkbaar nooit te maken gehad met het feit dat je één MOET hebben om je werk te kunnen doen.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe niet anders. Ik ben IT adviseur. En als iemand met oude hard en software wil blijven knoeien moeten ze dat vooral doen. Maar dan niet daarna mekkeren dat het allemaal niet meer zo soepeltjes gaat.

 

NB: Het lijkt me overbodig om bovenstaande berichten volledig te quoten. De thread wordt er zo lang door :D

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoezo oude hard- en software ??

 

Er wordt nog legio apparatuur uitgeleverd met RS232. Het werkt toch perfect (jaren). Moeten leveranciers/ontwikkelaars dan verplicht worden gesteld om met een laptop-boer mee te gaan omdat die het vertikken een RS232 poort op hun materiaal te zetten.

 

Alles aan PLC, veel in de alarm / auto-electronica / weerstations / p2000 / sattuners / tel.centrales / scootmobiels etc etc leveren gewoon hun high-end apparatuur uit met RS232.

 

Die moeten overstappen, omdat één of andere chinees of jap een laptop uitbrengt met 8 USB poorten (ook een beetje overdreven imo) met type USB x.x ???

 

Laat een Windows eerst maar eens fatsoenlijk een USB-Device herkennen. Als dat vlekkeloos gaat zie ik nog wel dat de andere RS232 Die Hards overstappen.

 

Vooralsnog zie ik ook niet één USB-RS232 omzetter die bi-directioneel zijn werk 100% doet. Van gevestigd merk tot superpech.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Psychosammie
Ik doe niet anders. Ik ben IT adviseur. En als iemand met oude hard en software wil blijven knoeien moeten ze dat vooral doen. Maar dan niet daarna mekkeren dat het allemaal niet meer zo soepeltjes gaat.

Ik denk niet dat je begrijpt waarom een RS232 aansluiting belangrijk is. Als IT adviseur heb je ongetwijfeld heel veel te maken met PC installaties etc, maar wat is jouw ervaring met industriele installaties (in z'n algemeenheid?)? Of met de apparatuur die daar veel wordt gebruikt? (PLC's / besturingsystemen in z'n algmeenheid?)
Als ik bij ABB een frequency drive bestel die ik kan programmeren, hoe denk je dat ik dat kan doen? Juist ja, via een RS232 aansluiting! En dan is het ontwerp van dit jaar of misschien een paar jaar geleden...
En goedkoop zijn ze niet. Er is echt wel budget om eventueel een andere poort te intergreren, maar zij gebruiken liever een standaard die gewoon echt een standaard is en altijd werkt...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Big fellow
Er is echt wel budget om eventueel een andere poort te intergreren, maar zij gebruiken liever een standaard die gewoon echt een standaard is en altijd werkt...


Ik denk/lees dat de reden waarom de RS232 nog niet verdwenen is, is omdat er minder eisen worden gesteld aan de overgezonden data, waarbij de fabrikanten ook zelf een eigen draai kunnen geven. Het is dus eenvoudiger om 2 verschillende apparaten onderling te laten communiceren, zonder er een de rol van gastheer moet aannemen wat dus op zijn beurt meer intelligentie vereist.

Citaat uit Serial Port Complete:
An RS232 interface assumes nothing about the contents of the data being transferred. The computer at each end of the cable can use any method to define what the data means.

In contrast, USB is an intelligent interface with defined protocols. Every USB communication is between a host and a device. The host manages communications on the bus, and devices respond to communication from the host.
Einde citaat.

DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

yep, wij werken met zeer specifieke apparatuur, licentie gebouwd, geen veranderingen in de hardware sinds jaren. Dan nog, serieel werkt altijd usb niet. Probeer over 10 jaar nog maar eens eens eens een USB driver te vinden....

DM8000, DM500HD Loewe Xelos, Samsung LED, WD My Book T55 4x Alps Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad is rs232 aansluiting niet weg te denken. Anders heeft onze ETD toch wel heel moeilijk om PLC programma's aan te passen c.q. er opnieuw in te schieten.

En er zijn wel PLC's met netwerk aansluitingen, maar je gaat toch niet onnodig een stuk of 120 PLC's vervangen.Weet je wel hoe duur dat is ? Daarbij moet dan alle programma's herschreven worden, met daarbij kans op schrijf / programmeer foutjes. De kosten lopen dan al heel gauw op, met name bij specifieke machines, zoals felsen, dekselpersen, rompenmachines etc. Daarbij hebben wij ook te maken met bepaalde licenties. Dus zo eenvoudig is dat niet.

Inderdaad zou ik je niet vragen voor advies.

 

P.S. Ik werk in een melkverwerkend bedrijf, waar we melkproducten verpakken in conservenblikjes, variërend van 78 gram t/m 25 liter. Alles gaat op snelheid, onze snelste lijn draait met 500 blikjes per minuut geheel afgevuld en afgesloten door een deksel, middels een fels. ( 397 gram blikjes ).

 

Met vriendelijke groet, paardengek

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfs nieuwe UPS ( Uninterruptible Power Suply ) zijn nog steeds uit gevoerd met RS232 aansluiting voor uitlezen gegevens.

UPS wordt toegepast bij computerapparatuur, welke bij spanningsonderbreking, toch moeten blijven draaien.

 

Met vriendelijke groet, paardengek

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het zelfde gehad. Moest voor de Strong decoder een

seriële poort en een parallelle poort hebben.

 

Ik heb toen (2008) een fraaie tweedehands gekocht bij een club

in Prinsenbeek die eigenlijk alleen maar doen in 2e-hands

met garantie. Ik heb er nog steeds plezier van.

 

Op hun site staan nog steeds laptops met seriële poorten

voor een schappelijke prijs waaronder HP, Dell en Toshiba.

 

HG CC

 

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn vaste systeem (2 jaar oud) die nog wel is uitgeleverd was met een RS232 poort was de Game/Midi poort verdwenen.

 

Aan mijn Joystick had ik niks en mijn Midi-Equipment ook niet. USB voor de Midi gekocht, maar die herkenning van de Hub ging gewoon niet goedgoed en al helemaal niet met de communicatie tussen Cu-Base en de HUB. PCI-Kaart gekocht met game/midi poort en het werkt weer vlekkeloos. Kan m'n joystick voor flightsimulators ook weer gebruiken.

 

Moet toegeven dat die Midi/Game echt End Of Life is, echter nog niet alle Midi Apparatuur heeft USB.

 

Maar wat Con zei over Prinsenbeek (Nbr), hier in Emmen zit een soortgelijk bedrijf en ik heb ook daar een lapdoos gehaald met de gewenste poorten. Dual-boot (Win-XP-sp3, W2000) en 6 maanden garantie. Het is wat "vogelen" met kabels omdat je geen HUB hebt voor RS232, maar met een handmatige schakelaar aan de gang moet en dus maar eén ding tegelijk kan doen.

 

Heb wel alvast een tweetal PCI-kaarten gekocht van Sweex met 2x serieel, 1x parallel voor later mocht RS232 toch uitsterven. Denk alleen dat RS232 nog een langer leven heeft, dan ik nog rondzwalk op deze aardbol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

pas maar op PCI sleuven worden ook steeds zeldzamer.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...