Ga naar inhoud


Bitcoin, de nieuwe virtuele P2P munteenheid: wie gebruikt hem al?


Kowalski

Aanbevolen berichten

Sinds enkele weken ben ik in de ban van Bitcoins laugh en ik denk dat we er nog meer van zullen gaan horen. Enkele knappe koppen hebben namelijk een nieuwe munteenheid bedacht: de Bitcoin. De bedenker van dit concept zou ene "Satoshi Nakamoto" zijn maar dit is vermoedelijk een alias van een anonieme persoon of groep personen. Het huidige ontwikkelteam is overigens wel bekend. Ze hebben de eigenschappen van een betaalmiddel nagebootst in een virtuele munt die op het internet bestaat, met alle eigenschappen die echt geld ook heeft.

 

Overigens dat virtueel geld echt kan werken, weten we inmiddels al van de Linden Dollar uit het spel Second Life. Bovendien heeft men de nadelen verwijderd uit het concept: er is geen centrale instantie of regering die invloed op de waarde kan uitoefenen. Vanwege het P2P netwerk is het systeem ook onmogelijk (dan wel zeer moeilijk) uit te schakelen. Er wordt gebruik gemaakt van encyptietechnieken zoals ook door banken wordt gebruikt in cominatie met een peer-to-peer soort torrent netwerk waarmee gebruikers onderling betalingen kunnen doen.

 

Als dit een succes wordt dan zijn banken, creditcard bedrijven en paypal niet meer nodig en als de overheden dit willen verbieden zullen ze er ook nog een behoorlijke klus aan krijgen.

 

Hierbij som ik enkele bijzondere kenmerken op:

  • Het concept is zeer slim van opzet en lijkt waterdicht.
  • Open source broncode, ontwikkeld door de gemeenschap.
  • Gebruikers spreken onderling een ruileenheid/betaalmiddel af, de munteenheid "bitcoin".
  • Je kunt aankopen doen met bitcoins en zelf kun je ook diensten of produkten verkopen voor bitcoins. Er zijn al diverse winkels (webshops) waar je met bitcoins kunt betalen, alhoewel deze nog wel wat schaars zijn.
  • Betalingen gaan direct van betaler naar ontvanger (peer-to-peer) zonder tussenkomst van een centrale bank. De betalingen komen dus per direct binnen en zijn ook zeer snel "bevestigd" (gemiddeld 10 minuten, vanwege het decenrale netwerk en noodzakelijke bevestigingen).
  • De database is decentraal en wordt gevormd door alle gebruikers onderling. Er is dus geen centrale bank of bedrijf.
  • Hoeveel bitcoins er in omloop zijn en welke transacties er gedaan zijn is altijd door iedereen inzichtelijk, doch de verzenders en ontvangers blijven onbekend.
  • Sterke encryptie via SHA-256 en private/public key systeem.
  • Nieuwe bitcoins worden door het gezamenlijke netwerk gecontroleerd in omloop gebracht. Gebruikers kunnen bitcoins verdienen door de processorkracht van hun computer(s) beschikbaar te stellen welke gebruikt wordt voor het coderen van transacties.
  • Bitcoins zijn schaars, moeilijk te vinden, beperkt in aantal, vertegenwoordigt een waarde en gedraagt zich dus als een "commodity" zoals goud.
  • Bitcoins zijn niet na te maken en ook niet dubbel uit te geven.
  • Er wordt een bekend maximaal aantal bitcoins in omloop gebracht (23 miljoen). Dus niet de nadelen van echt geld waarbij overheden geld kunnen bijdrukken met inflatie (waardevermindering) tot gevolg.
  • Bitcoins zijn deelbaar, waardoor momenteel de kleinste eenheid 0,00000001 bitcoin is.
  • Er is een bitcoin client voor PC, Mac en Linux en een Google ontwikkelaar heeft een Java implementatie gemaakt.

Meer informatie: http://www.bitcoin.org/

 

Al met al, interessante materie waarvan ik dus denk dat we er meer van zullen horen. cool

  • Like 1

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Link naar reactie
Delen op andere sites


Citaat:
en lijkt waterdicht


Die heb ik vaker gehoord.

Gaat niet werken. Ook tegenover de Linden dollars stonden echte dollars. En als niemand ze centraal uitgeeft, waarom zou ik ze dan niet kunnen aanmaken?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk kun je deze net zoals bij de Linden dollar omrekenen tegen een koers. Dat zal bij de bitcoin vast ook wel een tijdje zo blijven, want men wilt er toch een waarde aan toekennen. Alleen wordt de koers hier niet bepaald door een bedrijf maar daar de natuurlijke marktwerking.

 

Origineel bericht van: Psychosammie
als niemand ze centraal uitgeeft, waarom zou ik ze dan niet kunnen aanmaken?

Omdat de aanmaak via een protocol in het decentrale netwerk wordt bepaald. Als je probeert daarvan af te wijken wordt je poging niet geaccepteerd door de andere deelnemers.

Zie ook How are new Bitcoins created?

De bitcoins die van jou zijn staan in feite in het netwerk, jij hebt alleen de sleutel (private key) voor toegang tot je bitcoins.

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Citaat:
Het concept is zeer slim van opzet en lijkt waterdicht.


En de eerste hack is een feit.

Klikkerdeklik
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Je bewaart toch ook geen vermogen in een sok onder het matras.


Nee natuurlijk niet, dat doe je in de asbak. Dat weet toch iedereen? :D

Klikkerdeklik
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Psychosammie
Citaat:
Je bewaart toch ook geen vermogen in een sok onder het matras.


Nee natuurlijk niet, dat doe je in de asbak. Dat weet toch iedereen? :D

Klikkerdeklik

In de asbak of onder de wasbak :D ?

Maar on-topic weer en eerlijk is eerlijk, de bitcoin trekt inderdaad ook criminelen aan: Nieuwe malware steelt Bitcoins.
Dit doet echter niets af aan de veiligheid van het systeem zelf, dat in elk geval nog veilig wordt geacht.
De onveiligheid zit hem in hoe gebruikers met hun wallet en private key omgaan.

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Pedro Newbie

Vroeger had je piramide spelen, nu heb je Bitcoins.

Leuk voor de early adopters en die kunnen er een centje mee verdienen, en waar mensen verdienen gaan er andere verliezen, mooie gebakken lucht

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Ik geef dit draadje even een schopje. Ik ben benieuwd of de meningen inmiddels veranderd zijn nu de koers boven de 1.000$ piekt.

Ik ben ook ingestapt, wel te laat. Maar wie weet waar het heen gaat.

Wie zit er nog meer in BTC/XBT?

VU+ Duo + Multytenne 45

Meestal met de laatste PLi

Pana TH-42PV70

XBMC/ASrock ion 330/Wii/ch3snas/TX-SR707/svs 25-31 PCi

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb een ding onthouden uit de geschiedenis lessen op school.

"De geschiedenis herhaalt zich"

Alleen jammer dat ik al het andere vergeten ben. ;)

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger had je piramide spelen, nu heb je Bitcoins.

Leuk voor de early adopters en die kunnen er een centje mee verdienen, en waar mensen verdienen gaan er andere verliezen, mooie gebakken lucht

 

en dus ben ik nu nog altijd kwaad op Pedro Newby voor zijn deskundig advies .... :cry:  ;)

Groeten , Gene.

Kabel: Orange.

Schotel: Vu+ UNO 4K SE , TVV , Triple Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Pedro Newbie

Hoe hoog de piramide is weet niemand :grin:. Je kan altijd nog instappen, alleen staat ie nu op zo'n 900 euro.

 

Probeer het anders eens met Litecoins, wie weet kan je daar nog mee scoren

aangepast door Pedro Newbie
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Het lijkt mij ook een zeer gevaarlijke investering waar slechts een paar mensen heel veel geld aan gaan verdienen.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...