Ga naar inhoud


Ziggo tuner en Sat tuner vervangen


tds

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Momenteel heb ik de volgende configuratie.

Cisco 8455 kabeltuner voor Ziggo en een DM800 met Canal Digitaal.

De Cisco heeft steeds vaker een reset nodig, tijd voor een vervanger.

 

Nu dacht ik aan de Ultimo als vervanger voor de Cisco en de DM800.

Ik heb dan nodig twee DVB-C tuners en één DVB-S tuner.

 

De kids gebruiken nu de Cisco en ik vaak de DM800,vooral om te streamen met vlc naar de laptop of pc.

De tuners dienen allemaal tegelijk te werken,één voor kijken naar Ziggo kanaal, één voor opnemen van Ziggo kanaal en de DVB-S om te streamen.

 

Ik heb een paar noob vragen:

-Is de Ultimo makkelijk te bedienen voor vrouw en kinderen (idiot proof)? De Cisco is best wel idiot proof, de DM800 niet bepaald.

-Kan ik de DVB-C tuners doorlussen of moet ik een splitter gebruiken?

-Is kijken, opnemen en DVB-S streamen mogelijk zoals boven genoemd en kan ik eventueel ook Ziggo streamen (als de tuner nog vrij is)?

-Kan/moet ik bij het streamen de DVB-S tuner selecteren en zijn er twee aparte zenderlijsten?

-Is de ventilator stil, niet meer dan het lawaai van de harde schijf?

 

Graag jullie mening.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

-Is de Ultimo makkelijk te bedienen voor vrouw en kinderen (idiot proof)? De Cisco is best wel idiot proof, de DM800 niet bepaald.

Mijn vrouw en kids hebben er geen moeite mee. Bijna elk image wat je op een Ultimo kan draaien steekt redelijk intuitief in elkaar dus dat moet geen probleem zijn.

-Kan ik de DVB-C tuners doorlussen of moet ik een splitter gebruiken?

Daar zijn de meningen over verdeeld bij de geleerden meen ik. Als ik een dvb-c setup zou hebben denk ik dat ik er een splitter tussen zou zetten, maar de doorluskabels die mee komen zouden ook moeten kunnen werken.

-Is kijken, opnemepost='2067771'n en DVB-S streamen mogelijk zoals boven genoemd en kan ik eventueel ook Ziggo streamen (als de tuner nog vrij is)?

Ja dat kan.

-Kan/moet ik bij het streamen de DVB-S tuner selecteren en zijn er twee aparte zenderlijsten?

Je moet helemaal geen tuner selecteren, je selecteert een kanaal in de webinterface, en dan komt het goed. Er staat 1 kanaallijst in je Ultimo, maar je kan boeketten aanmaken waarin je het onderscheid kan maken als je dat zou willen.

-Is de ventilator stil, niet meer dan het lawaai van de harde schijf?

Ik hoor hem niet boven de harddisk uitkomen.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begin langzamerhand enthousiast te raken, dank je voor de duidelijke antwoorden.

 

Het zal wel teveel van het goede zijn om ook mijn mediaspeler (Dune HD) te vervangen, toch?

De mediaspelercapaciteiten van de DM800 zijn namelijk ook maar minimaal, om het zacht uit te drukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik wil het zelfde doen, op een Ziggo aansluiting de Cisco kabeltuner vervangen door een VU+ box. Maar in de kabel heb ik me nooit echt verdiept. Als ik een programma wil opnemen terwijl ik naar een ander programma kijk heb ik dan twee kabeltuners nodig? Aan de Cisco box heb ik maar één frequentie opgegeven: 369.000. Dus kennelijk zitten alle zenders als subchannels op die ene frequentie. Ik heb geen idee of de Cisco box twee kabeltuners bevat, maar daar kan ik een programma mee opnemen terwijl ik naar een ander programma kijk. Op andere plaatsen lees ik dat je op de VU+ Ultimo met drie tuners tot wel 8 programma's gelijktijdig kunt opnemen. Daaruit leid ik af dat één tuner gelijktijdig voor meerdere ontvangsten gebruikt kan worden.

 

Om het simpeler te stellen: kan ik met een VU+ Uno met DVB-C/T tuner het ene Ziggo programma kijken terwijl ik een ander Ziggo programma opneem? Heeft iemand daar ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na vele uren stug doorlezen begint het me te dagen. Het werkt net als bij de vroegere analoge satellieten, waar de transponder frequentie voor één analoge zender later gebruikt kon worden voor tot wel acht digitale zenders. Het zelfde geldt voor de kabel, waar frequenties die vroeger beschikbaar waren voor één analoge zender nu gebruikt kunnen worden voor meerdere digitale zenders. Kennelijk is de 369.000 frequentie waarde die ik aan de Cisco box moet doorgeven de frequentie waarop alleen maar de zenderlijst van Ziggo gevonden wordt. De digitale zenders in die lijst zitten in groepjes over de verschillende beschikbare frequenties verdeeld.

 

Ik zou dus in principe een zender moeten kunnen opnemen met een VU+ Uno en tegelijkertijd met die zelfde box moeten kunnen kijken naar een andere zender uit de zelfde groep (de zelfde transponder frequentie). Dat is een aanzienlijke beperking. Uit de lijst die ik verkrijg van http://www.gratisprogrammas.nl/Extra/Tools/TransponderlistGenerator/ voor mijn Ziggo regio 9003 begrijp ik dat bij voorbeeld Ned1, Ned2, Ned3 en RTL4 op een zelfde frequentie zitten 618.000 en RTL5, SBS6, RTL7 en Veronica samen op een andere 610.000. Met één tuner kan je natuurlijk maar op één frequentie tegelijk afstemmen. Dit was vast wel ergens anders op Sat4All te lezen, maar ik vond dat niet toen ik er naar zocht. Zal toch maar voor een Ultimo gaan met twee kabeltuners.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is een juiste constatering RobP,

 

overigens als verschil met de dvb-s(2) tuners is het zo dat je een 1op1 signaal krijgt van de LNB op de schotel per transponder met zenders

dus

ook twee of meer onafhankelijke coax kabels naar desbetreffende twin of quad of octo nodig hebt met en een zelfde aantal tuners ingebouwd moet hebben

 

de DVB-C kun je echter evenwel simpel doorlussen daar op dezelfde Coax kabel meerdere frequenties gelijktijdig aanwezig zijn (en toch meerdere tuners nodig zijn zoals je ontdekte)

 

dus

DVB-S(2) is doorlussen niet wenselijk wegens gelijktijdig kijken en onafhankelijk opnemen (LNB <> transponder H V)

en

DVB-C mag wel naar hartelust doorgelust worden van tuner A naar tuner B en C voor gelijktijdig kijken en onafhankelijk opnemen

dat is wellicht een groot voordeel van DVB-C qua kosten t.o.v. de satschotel DVB-S(2)

 

in dat geval is jouw keuze voor de Ultimo perfect.

en

daar kun je straks ook DVB-S(2) tuners in plaatsen met de al aangekondigde dual DVB-S(2) tuners welke in het najaar 2012 op de markt komen.

 

ciao

aangepast door Tonskidutch

Tangerine Maud Geffry Remix

Christophe - Alan Vega

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

OK, ik ben in het diepe gedoken. Heb de Ultimo gekocht. Heb een paar dagen zitten tobben met de Oscam instellingen, maar kreeg de kabel niet goed werkend. De Ultimo scande keurig 280 zenders in van de kabel, maar decodeerde die niet ondanks Ziggo card in de kaartlezer. Alleen Nederland1 was zichtbaar, maar die wordt dan ook niet gecodeerd. Hoewel ik van de forums hier begrijp dat Oscam de voorkeur heeft, heb ik toch maar een keer CCCAM2.1 geprobeerd. Mijn verbazing was groot dat dat onmiddellijk werkte zonder verdere instellingen. De achterdeur heb ik zo niet open staan, want ik heb maar 1 box en die is alleen binnenshuis adresseerbaar.

 

Ik zal later nog wel eens Oscam proberen. Voor dit moment is de hoeveelheid instellingen, die precies goed moeten staan, me iets te intimiderend. Ik ben nog maar net met de eerste stapjes in deze nieuwe wereld begonnen en begrijp nu nog niet altijd waar elk van die instellingen voor staan. Voorlopig ga ik me eerst maar eens verdiepen in het veranderen van de buitenkant, want die ziet er nu wat primitief uit. De zenderlijst editen met dreamboxedit helpt al veel. Maar een EPG met een aantal zenders vertikaal onder elkaar, plus de programma's horizontaal naast elkaar zou erg aangenaam zijn. Als van daaruit ook nog een opname kan worden gestart, dan krijg ik de box wel langs mijn vrouw de huiskamer in. Dan is de overgang vanaf de Cisco box voor haar overbrugbaar. Heeft iemand een suggestie voor een mooie skin met dit soort van functie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

RobP,

Cooltvguide is een erg fijne plugin om de EPG zoals jij wilt op het beeldscherm te toveren en ja dat zal de vrouw ook appricieren mbt opnemen / opnames programmeren.

 

Het uiterlijk, is deels een OSD (on screen display,) veroorzaakt door de keuze van de "skin" die is uitwisselbaar maar tevens foutgevoelig in combinatie met plugins...

 

Welk image je nu gebruikt is niet duidelijk maar afhankelijk daarvan zijn bepaalde skins aan te bevelen in combinatie met de plugins die je WILT of MOET hebben. (ten dele dus een weet en bij enkelen en verrassing)

 

Oscam is niet noodzakelijk indien CCcam je kaarten ook al opent bij binnenshuis gebruik.

 

dus jou vraag

skin met dit soort van functie => Cooltvguide installeren + EPGimport installeren en natuurlijk per menu instellen en de skin die speciaal voor jouw image als standaard wordt aangeboden daar die door en door getest is.

 

er is veel rommel betreffende skins

adepten van de dreambox skins (die slecht zijn gecompileerd voor de VU)

hobbyprojecten van skinners die net gestart zijn

en stabiele skins

van skinners die weinig publiceren maar consequent zijn.

.

ciao

aangepast door Tonskidutch

Tangerine Maud Geffry Remix

Christophe - Alan Vega

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

installeer de plugin cooltvguide, en dan heb je wat je wilt denk ik :)

 

En als je je epg eenmaal goed hebt werken wil je ook de auto timer plugin. Die checkt namelijk op een door jou te bepalen dag en tijdspanne of een bepaald programma erop is, en zo ja dan wordt het opgenomen. En, als je vanuit cooltv guide's epg een auto timer wilt plannen druk je op groen (timer maken) en houdt je die even vast, dan voegt hij hem meteen in in de auto timer setup.

 

grin, tonski is me voor :)

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...